Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel

Well-known member
Reporter
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
3.592
Dag iedereen,

Ik heb dit mooi forum ontdekt via een pm ( Ik denk van Pantani) op een ander forum. Ik was toen al een tijd aan het bouwen aan m'n tweede bootje. Ik heb besloten om er verder een bouwverslag van te maken. Het is mijn eerste bouwverslag van een beginneling dus verwacht er niet te veel van :D.

Mijn eerste project was de Norden van billing boats, een prima starterskit. Billing Boats Official Website

Ik ben een trage bouwer en heb er ± 7 maanden aan gewerkt. Dit verslag zal dus ook niet snel vooruitgaan maar zolang het vooruitgaat ben ik al tevreden.

Mijn tweede boot waar ik nu aan bezig ben is de Cux 87 van billing boats. Billing Boats Official Website

Het is een moeilijker project en de boot is ook een pak groter. Ik ben er nu een 3 tot 4 maanden aan bezig en de romp is beplankt, geplamuurd voor een glad effect en in de primer gezet.

Over de kit: Behalve een te beknopte handleiding heb ik er tot nu toe geen klachten over.

Het moeilijkste van het bouwen zal de bovenbouw worden denk ik want in de handleiding kan ik niet alles terugvinden van de tuigage en bepaalde opbouwstukken en aangezien ik weinig afweet van boten zal ik dus best wat hulp kunnen gebruiken.

Foto's volgen nog. Ik moet eerst uitzoeken hoe ik ze moet verkleinen.

Michel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Michel,

Veel succes met de Cux 87, die staat ook op mijn verlanglijstje cute

Misschien kan je wat foto's van de Norden bij het afgewerkte / hier niet gebouwde gedeelte plaatsen ?

Groeten

Pascal
 
jij vindt dat jij een trage bouwer bent? ik ben bijna een jaar bezig en ik heb nog maar net mijn romp af haha
als er vragen zijn, stel ze gerust. er is altijd wel iemand die het antwoord weet :D

nog veel succes
 
Hoi, en welkom hier bij de houtsnuivers. Het wordt aardig druk hier. :D

Even een vraagje wat lukt er niet met de foto's, misschien dat we kunnen helpen.

Verder, mooie scheepjes die je gebouwd hebt. En ik weet dat het niet de gemakkelijkste zijn ondanks de beginners klasse. Ze zijn strak van vorm. En dat alleen al valt niet altijd mee.

Ik ben dus ook heel benieuwd naar jou foto's hiervan. En wil je die dan plaatsen in het topic voor afgebouwde projecten?
 
Bedankt voor de reacties. Ik kan de foto's niet uploaden omdat ze groter zijn dan xx kB. Ze zijn waarschijnlijk met een te grote resolutie gemaakt. Ik denk dat je dat kan veranderen via de computer maar daar ken ik te weinig van.

Het zal wel lukken maar ik moet het uitzoeken.

Gezien de interesse van de Norden zal ik ook wel enkele foto's op het forum zetten.
 
Als je een foto programma hebt kun je daar de zwaarte in aan passen.
Hier staan een aantal tips.

Regels & Uitleg - Modelbouw@BE

Je kunt ze ook met office picture manager bewerken, deze heb ik als standaart ingesteld staan. Hier kun je met een makkelijke knop bewerken een zijscherm openen. Daarmee kun je de foto comprimeren voor email, website en meer mogelijkheden. Ik heb deze dan altijd op website staan. Dan kom je uit op zo'n 60 kb.

Ik hoop dat het gaat lukken met deze uitleg.
 
OK, hier een samenvatting van wat er al gebeurd is. Het is wel heel kort maar ik heb er niet veel foto's van.

Eerste foto: Het geraamte van de boot.

2_1.jpg

Tweede foto: De hoek die de huidplanken zullen moeten maken achteraan.

2_2.jpg

Derde foto: De boeg dichterbij.

2_3.jpg

Vierde foto: Het lijmen van het dek. Met spelden en gewicht, was nodig vanwege de kromming van het dek.

2_4.jpg

Vijfde foto: De eerste plankjes... (Afschuinen van de spanten enz... wel gedaan maar geen aparte foto van.)

2_5.jpg

Van de beplanking heb ik verder geen foto's.
Er volgen er nog van na de beplanking en na het plamuren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Michel,

Je gaat goed vooruit zeg !! Ziet er erg mooi uit.cute
Ik heb wat vraagjes : mooie bouwplank, heb je die zelf gemaakt ? Zie ik het goed ? Beplank jij met elastiekjes, en gaat dat goed ?

Groeten

Pascal
 
Toch even een opmerking over die bouwplank. Dit is er een van Billingboats. Het is als je een Billingboats kit hebt goed. Maar dan nog de opmerking erbij genomen, is dus dat het geld voor spantbouw schepen alleen. Daarbij komt ook nog even kijken dat het eigenlijk bedoeld is voor schepen van de oude garde. De nieuwere hebben een dunnere kiel.

Waarom schrijf ik dit. Wel de nauwkeurigheid van een bouwplank is noodzakelijk. Dat je hiermee de kiel recht wil maken lat dat duidelijk wezen. Maar omdat de slede die er op zit dus te breed is moet je gaan vullen met houten latjes. De nieuwere bouwbeschrijving geeft dat dan ook aan. Let hier wel bij op dat dit de direct uitleining van de boeg en de spiegel van invloed is. En dat je daar dus in de problemen gaat komen. Dit omdat je daar niets kunt doen om deze dan ook echt haaks te houden.

Verder wat betreft de update. Dorst zul je niet hebben als ik dat zo zie.

Gaat goed.
 
dat ziet er al goed uit hé :D
ben benieuwd naar de rest van de beplanking
 
Het is een samenvatting van wat ik in 3 a 4 maanden heb gedaan. De romp staat nu in de primer en dit is een klein inhaalverslagje om een beter overzicht te krijgen van de kit. De snelheid ligt dus behoorlijk traagB:

I.v.m. de bouwplank:

Het is een bouwplank van billing boats zoals modelengeneer al zei. Je moet ze zelf nog wel in elkaar steken. De richel waar de kiel in staat is inderdaad iets te breed voor de kiel dus je moet er latjes tussensteken om de kiel te klemmen. Nu heb ik over de gehele lengte aan beide kanten van de kiel een passend latje gestoken en de kiel stond heel vast in de richel en loodrecht. Het is wel belangrijk om langs beide kanten van de kiel eenzelfde formaat van latje te gebruiken anders staat de kiel niet recht in de richel. De kiel zat dus heel hard geklemd in de richel en stond ronder andere hulp loodrecht.
Nu achteraf gezien zou ik de bouwplank niet meer kopen. Het is denk ik even gemakkelijk en goedkoper om er zelf een te maken. Het hulpstuk om de spanten haaks te zetten werkt niet 100% correct en dus heb ik een geodriehoek en winkelhaak gebruikt. Meer info: Billing Boats Official Website

I.v.m. de elastiekjes: Ik heb deze in het begin gebruikt, samen met spelden, maar na de eerste plankjes heb ik ze eraf gedaan omdat het met spelden alleen perfect gaat. Het was om te proberen maar ik raad het zeker niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Voila, hier de foto's van de volledig beplankte romp:

3_2.jpg

3_3.jpg

3_4.jpg

3_5.jpg

2_6.jpg

2_7.jpg



Ik heb geen foto's van voor het gebruik van de houtpasta aan de boeg en de achterkant van de romp.
Aan de boeg was er op enkele plaatsen een zonk ( 1 tot max 1.5 mm diep ) in de beplanking, idem aan de achterkant.
Ik denk dat indien ik een stukje balsa hout aan de boeg en achterkant had geplaatst voor te beginnen met de beplanking, het opvullen met houtpasta niet nodig had geweest.

Dus de tip: lijm een stukje balsa hout voor de eerste spant aan de boeg en achter de laatste spant aan de achterkant. Ik beweer niet dat ik het dan strak had kunnen maken maar toch iets beter.:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WOW, dat is een hele strakke beplanking. Die zandstrook, zit die bij de kit ?

Groeten

Pascal
 
De romp begint idd al zijn vorm aan te nemen. Voordat je ook echt verder gaat raad ik even aan om eens te kijken naar wat verschillende verslagen van houtbouw. Dan kun je zien dat je het spantenraam voordat je gaat planken eerst goed moet controleren. En goed moet kijken voordat je gaat afschuinen. Ik weet dat er een aantal tips hier en daar vermeld staan voor het verstevigen van de spanten en het vullen van de boeg en de spiegel.
 
strakke beplanking Michel, ik vind het mooi :D
maar heb je niet iets van een kier onder je verschansing aan bakboordzijde?
 
@ Pascal: Wat is een zandstrook? Alles wat je ziet is aanwezig in de kit.

@ siemenraets: Geen kier aanwezig. Misschien niet zo duidelijk op de foto's maar langs elke kant zijn er 3 spuigaten gemaakt in de verschansing.

@ modelengeneer: Waarop moet je het spantenraam controleren voor het afschuinen? Mijn manier van beplanken is inderdaad nog niet zoals het zou moeten maar ik hoop ooit wel zover te geraken. Misschien heb ik ergens een foutje gemaakt bij het afschuinen van de eerste spant aan de boeg...??
 
Je kunt met een latje over een paar spanten heen leggen om te zien of je een goede lijn hebt en of alles wel goed geplaatst zit. Dan kun je in dit stadium voor het beplanken al of je kuilen gaat krijgen of bobbels enzo. Ook kun je zo zien of je goed hebt afgeschuind. Dus dan volgd het vlak de richting van de huidlat en heeft ook overal contact.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan