Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Michel zei:
Goed idee Droop. De modelbouwwinkel is wel best ver van waar ik woon dus het zal ervan afhangen of ik er op tijd nog eens in de buurt kom. Als het roer eraan hangt zal ik het niet meer kunnen vervangen want het zit er met een redelijk lang stuk schroefdraad op.

Michel, kijk anders hier eens. :k



Droop
 
Merci voor de link Droop. Wat hebben ze hier niet :D.
 
Ik ben op dit moment bezig met het schilderen van rood (eerste deel althans). Nu heb ik het volgende voorgehad:

Tijdens het schilderen heb ik met mijn vinger de groene onderkant van de romp enkele keren geraakt. Normaal geen probleem maar ik had rode verf op mijn vinger arghh. Ik had dit dus te laat gezien en de verf is deels op kunnen drogen. Ik heb vervolgens de rode vlekken met methanol af gekuist.
Waarom methanol? Tja, ik had dit bij de hand en ik weet dat de reeds gedroogde verf er niet direct in oplost.

Nu de groene verf is inderdaad niet opgelost maar de glans is er wel vanaf! Hoe kan ik dit het beste fixen zonder er terug een hele laag groen op te zetten? Ik dacht aan een soort polish die ze ook gebruiken bij autolakken...

Ik ben van plan om heel de romp achteraf in de blanke lak te zetten. Gaat dit het probleem vanzelf oplossen of niet?

Een gefrustreerde Michel arghh
 
Ik denk dat als je toch later de gehele romp gaat vernissen/sealen dat je dan ook wel automatisch de glanslaag hiermee teruggehaald.

Eventueel kun je al wat terug halen met parket plus,mits je deze hebt.Maar parker plus alleen red je niet.Parket plus wordt na een aantal weken zijdemat.

Maar het is op waterbasis,dus bijna onschadelijk.
Ik zou er beter op dit moment niets aan doen.Gewoon zo laten en later bij de eindafwerking alles in een keer meenemen in de glanslaag.

Ron.
 
Hier ga ik dan ook gelijk met Ron eens. Ik kan er ook niets aan toevoegen.

Niets aan doen. Straks met die blanke lak zul je zien dat het wel wegtrekt.
 
Merci mannen, ik ben voor een groot deel gerustgesteld. Parket plus heb ik niet, de verf is zijdemat (SM revell enamel).

Over het in blanke lak zetten heb ik ook nog wel vragen. Ik was van plan ze te stellen wanneer ik zover ben maar ik kan ze nu evengoed ineens stellen.

Het is zo dat ik nog nooit iets in blanke lak heb gezet, althans geen geverfde zaken. Moet ik na het schilderen eerst lichtjes schuren of krasjes maken in de verf om de lak beter te doen hechten of niet?
Ik twijfel ook om de lak te schilderen (enamel blanke lak revell) of te spuiten. Ik heb geen airbrush maar je hebt blanke lak van vb. motip op basisch van acryl. Kan de enamel verf zo een lak van een spuitbus verdragen?

De reden dat ik het in blanke lak (ook zijdeglans) wil zetten is gewoon om het schilderwerk beter te beschermen. Ook heb ik bij de kleurovergangen een voelbaar "randje" waar de verf tegen de maskeertape zat, dit hoop ik te vertevigen met een laagje blanke lak.

Alvast bedankt.
 
Alle soorten verf hebben belang bij een laagje blanke lak. Nu zou ik wel eerst een testje maken. Ik weet uit ervaring dat je goed moet proberen, niet alle soorten verf kunnen elkaar verdragen. Nu is het ook nog zo dat je dus twee soorten Motip lakken hebt. Daar heb ik ook ervaring mee. Zelfs dat gaan in de fabriek niet altijd goed is gebleken. Dus een proefstukje is echt ontzettend belangrijk. Theoretisch zou het wel kunnen.
 
even vergeten.

Ik schuur nooit als ik de eerste blanke laklaag zet op een model. Dit omdat er dan vaak detail enzo in zit. Maar vaak ook decals. De laklagen daaronder heb ik vaak al gepolijst en daarna een kleine hoogglans gegeven, dit om de decals beter te laten hechten. Dan alleen vetvrij maken en een eerste laag geven, deze polijst ik dan ook met heeeeeel fijn schuurpapier, dan nog een laagje. Dit laagje dus weer met een nog fijner papiertje. (stukje wcpapier van dat grove is vaak genoeg) Dan vetvrij maken, en natuurlijk pluisvrij maken. En dan de laatste laag erop. Dit is nu als het goed is spiegelglad.
 
Rik,

ik heb alleen extra zacht wc papier :):

Nog een vraagje: het vetvrij maken van reeds geverfd materiaal doe je dit met spiritus? Ik weet nu al wel dat methanol niet goed is.

Ik beloof dat dit de laatste vraag is voor ik nieuwe foto's plaats ^^
 
Dat gaat eigenlijk nog gemakkelijker. Een beetje dreft in een bakje lauw/warm water. En even een uurtje lekker laten weken. Dan eventueel met een zachte borstel, die niet krast, borstelen. Dus geen afwasborstel. En dan afspoelen onder lauw/warm water. Dan een beetje het water er afschudden. En op een stukje keukenpapier laten drogen. Niet afdrogen, ivm stofdeeltjes die er dan op gaan komen.
 
Bedankt voor het antwoord Rik.
Ik heb het waarschijnlijk niet goed verwoord maar ik heb het over geschilderd hout, ook vb. de romp. Dit in water laten liggen gedurende 1 uur :s.

Je bedoelt waarschijnlijk plastic onderdelen of zo....

Ik ga nu een paar pica' s schieten van de romp. Het grove childerwerk van rood deel 1 is net klaar en staat te drogen.

Tot zo...
 
Oei, ik had zelf ook even moeten nadenken, of even terug bladeren. ^^

Je hebt natuurlijk een houten schip. Nou ja, ik ben natuurlijk ook niet foutloos gelukkig. ;P

Maar dan, is het ook heel simpel. Met een doekje een beetje vochtig gemaakt, in dat zelfde badje. Dan rustig afnemen. Daarna rustig laten drogen. Als het geheel droog is. Dan is het zowel stofvrij als vetvrij.

Let er op. Het doekje hoeft alleen maar licht vochtig te zijn. Niet nat. Dat is niet nodig. cute
 
Merci Rik, zal ik zeker proberen.

Hier de volgende update, de plaatjes zeggen zowat alles. Aan het berghout moet ik veel gaan bijwerken mer de losse hand. Door de houtstructuur ervan is er verf onder de tape gekropen. Ik heb hier een detail foto's van gemaakt.









Let op ik moet nog alle kleuren bijwerken dus ook het groen en wit. Eerst ga ik de verschansing nog verven in het rood en het berghout moet normaal wit blijven.

Volgens de BB is de witte lijn rondom niet aanwezig maar ik vind het veel mooier zo.

Tot de volgende....
 
komt zeker in orde ,twijfel er niet aan.
 
Afplakken is best moeilijk he, dit licht niet echt aan de houtstructuur, maar meer aan hoe je de tape aanbrengt. Laat ik het zo omschrijven, je zult het zeker in de vingers krijgen na een tijdje. Het zijn nogal wat bochten enzo. Daardoor gaat de tape openstaan. Het buigt niet mee in de vorm. Wat ik zelf altijd doe is dat ik de tape in natuurlijke banen aanbreng. Dan met een heel scherp mesje deze in de hoekjes afsnijd. Dit om ervoor te zorgen dat zowel de tape blijft waar deze is. En om zo een vloeiende lijn te krijgen. Let er dan wel op dat je niet te diep in het plakband door de lak heen snijd. Dan zul je dit later misschien gaan zien. Meestal zet ik daarna een blanke lak eroverheen. Mocht ik ergens toch iets gekrast hebben, zie je dit daarna niet meer omdat dit zich dan met de lak vult.

Misschien heb je er wat aan. Het is slechts een handvat voor de volgende keer. cute

Verder ziet de lak er strak uit. Geen oneffenheden enzo. Petje af.
 
Tja, het afplakken lukt me meestal wel behalve op plaatsen waar de tape elkaar overlapt heb ik een klein foutje.
De bochten zijn inderdaad heel moeilijk. Ik heb een 6mm tamiya tape in twee gesneden om er 3 mm van te maken en hiermee kan je best wel wat bochten maken zonder dat de tape dubbelplooit.
Aan het berghout was het goed dacht ik maar je weet het pas echt na het schilderen.
Ik heb het al meegemaakt dat ik door de lak snijd met een mesje en daarom durf ik dit niet te doen. Zeker als je weet dat er een klein laagje plamuur onderzit dat kan afbrokkelen met het snijden.

Maar oefening baart kunst zeggen ze :k
En ik heb tijd om het te herstellen want het is een hobby :D
 
Mooi werk Michel,

Tip om overgang tussen verschillende kleuren zo klein mogelijk te houden, na schilderen tape onmiddelijk verwijderen . Wel even testen in welke richting ge de tape verwijderd.
 
Bedankt voor de tip René.

Nu is het zo dat ik 3 of 4 lagen schilder om een mooie dekking te krijgen, ik neem de tape weg als de verf nog "nat" is na de laatste laag. Is het dan beter om na elke laag de tape weg te doen en telkens opnieuw afplakken voor de volgende laag?
 
Als ge niet moet schuren tussen de lagen telkens opnieuw afplakken, moet ge zelf natuurlijk inschatten of het mogelijk is op moeilijke plaatsen. Als de verf nog vloeid bij het verwijderen van tape hebt ge ook minder kans om de verf te beschadigen.
sukses
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan