Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee eigenlijk niet, het zijn gewoon rubbers, het voordeel daarvan is dat je de rondig van iets mee neemt. En dus minder plamuur gebruikt, en hierdoor minder hoeft terug af te schuren. Ook het resultaat is hierdoor gladder en gelijkmatiger. En het werkt fijner dan een metalen.

Een stripje van 1 mm is erg handig, deze zaag je een stukje af, en dan neem je een rond houtje waar je een spleetje in maakt. Dan kan daar het afgezaagde metalen stripje ingelijmd worden, misschien even omwinden met garen. Dan zet dit stevig en kun je er een kleine hoek in buigen, dit vergemakkelijkt de houding waarop je plamuurt.
 
WOW Michel, wat een prachtige romp Applaus
Ziet er zeer strak uit, ik hoop dat ik mijn romp ook zo krijg.

Zo'n rubberspatel ga ik mij ook aanschaffen. Nu gebruik een een stuk doorzichtig verpakkingsplastic :((

Groeten

Pascal
 
Inderdaad zeer mooie romp en waterlijn.

Om het kiertje op te vullen kun je misschien ook gewoon een heel klein beetje plamuur er op smeren met de tip van je vinger en dan direct het overtollige niet droge plamuur wegnemen met een vochtig doekje. Zodoende is de kier gevuld en hoef je zelf niet meer te schuren en moet je alleen achteraf nog een beetje primer spuiten op de plamuur.
 
Zeer mooie romp, zeer straks gespoten en de waterlijn is ook perfect.
Kan niet anders dat het vervolg ook zeer mooi zal worden, is een topic om te blijven opvolgen.

Doe zo verder en het word een beauty Michel :D
 
Michel, ik kan niets anders doen dan me bij de voorgaande lofbetuigingen aan te sluiten. Die romp is verdikke perfect gemaakt én geschilderd.
Moest ik niet beter weten, dan zou ik denken dat het hier om een polyester romp gaat.

Mijn complimenten voor je vakwerk! ApplausApplaus


Droop
 
Allemaal bedankt voor de mooie woorden. :k
Nu kan ik niet anders dan het kiertje dichten :D

Merci voor de plamuurtips. Het zal een heel werkje zijn want ik ga dan over geheel de lengte boven als onderaan het berghout een beetje plamuren want anders heb ik stukken met houtstructuur en stukken die glad zijn. Als het in orde is laat ik weten wat het beste werkte.

Het enigste waar ik bang voor ben is het feit dat ik houtpasta heb gebruikt op de romp en dit zou na verloop van tijd nog kunnen krimpen. Ik wist dit toen nog niet maar ja, ik heb toch besloten om verder te bouwen al is het alleen maar om bij te leren.
 
ben weer eens laat he :D maar om de rest nog eens te herhalen, het ziet er perfect uit!!

ik heb vandaag nog een schip als deze tegengekomen in Turnhout, moest meteen aan jou denken :p
 
1_SANY1860.jpg
Dit zijn de spatels die ik vaak gebruik voor dit soort kleine kiertjes te dichten.

De groene heb ik ooit uit een datatag kit voor scooters te voorzien van een antidiefstalchip. die gooide wij na gebruik altijd weg, dus maar een paar bewaard voor eigen gebruik.

De metalen is gemaakt van een scalpelmesje.
 
Mooi gereedschap dat je daar hebt gemaakt Rik.
Ik heb juist effe geprobeerd met het latje en dit ging redelijk goed. Dus met het latje plamuren en dan zoals newbee zei met een vochtige doek de overschot wegnemen. Ik heb ook nog een spatel liggen van de scheikunde lessen van vroeger en ik ga eens kijken of ik daar zoiets van kan maken zoals jij dat van de scalpel hebt gedaan.

Merci Siemen. Was het een gebouwd schip dat je hebt zien staan of de kit? Ik moet binnen een paar dagen in de buurt van Turnhout zijn. Als het een gebouwd model is kan ik wat pica's gaan schieten.
 
nee het was een echte krabbenkotter :D was wel een klein beetje ouder, maar was perfect om daar vanalles af te kunnen halen voor detail ofzo
 
Dag Michel ,

ik kan alleen bij de andere staan om te zeggen dat dit eerste klas werkzaamheden zijn ...

de groetjes ,

Laurent
 
Merci Laurent. Op foto is het toch net iets strakker dan in 't echt maar ik kan er zeker mee leven.

Ik heb ondertussen het roer gemonteerd. Hier was niets moeilijk aan, het is dan ook een heel basic roer. Verder heb ik ook iets in elkaar gescratched waarlangs het anker overboord wordt begeleid en ik ben nu bezig met het onderwaterschip te schilderen.

Foto's zijn voor later want ik heb momenteel geen camera in huis.

Nu heb ik wel wat tijd tussendoor als de verf moet drogen dus ben ik aan het denken hoe ik het dek ga beplanken. Volgens de bb is het over de gehele lengte 1 plank maar dit is volgens mij niet realistisch. Het dek is ongeveer 55cm lang en in het echt ongeveer 19 meter.

Hoe lang zou ik de latjes maken? Ik vraag me ook af of het in twee of in drie sprongen gelegd moet worden.

Alvast bedankt.
 
de dekbeplankinglengte hangt af van de soort boom die gebruikt werd .

In het algemeen , zou ik zeggen dat planken van 5 à 6 meters lang de regel waren ...

In Uw geval , het hout was meer dan waarschijnlijk "pitchpine" , ook "Douglas" genaamd , een soort den maar oersterker dan wat je kan in de Brico vinden .

dit hout is heel licht van kleur maar vergrijst en wordt donkergrijs met de jaren .

de groetjes ,

Laurent
 
OK, ik ga het dek eens opmeten en zal de dekplanken maken zodat ze om en bij de 5 meter uitkomen in de 1:1 versie. Aangezien dit 1:33 schaal is zal dat dus een 15 cm worden.

Ik heb nog steeds geen camera in huis maar komende maandag heb ik dit terug en kan ik enkele foto's plaatsen.

Tijdens het aftapen van de romp voor de tweede kleur erop te zetten heb ik het roer met iets geraakt en is dit afgebroken. arghh
Dit gedeelte is al geschilderd dus er zal wat herstelwerk aan te pas komen maar ik ga hiermee wachten tot de romp verder is geschilderd om hetzelfde probleem geen twee keer mee te moeten maken.

Twee van de drie kleuren zijn geschilderd, de derde kleur wordt wel het grootste werk.

De onderste kleur is olijfgroen en het bovenwater gedeelte wordt rood met wit. Hiervan is het wit reeds gedaan.

Zonder foto's is het best wat typwerk voor weinig info maar dan weten jullie toch dat ik stilletjes vorder met de werken.

Volgende week dus de foto's-foto-
 
Nieuwe foto's -foto-

Het onderwaterschip is olijfgroen geschilderd en als je goed kijkt kan je zien dat het wit ook al is gedaan. Een driehoekige punt aan de boeg, de stootranden en boven het groen 2mm lijn in wit. Het overige komt in rood maar ik heb nog eerst veel afplakselwerk:k
Er moet op bepaalde plekken nog een klein beetje bijgewerkt worden maar dit gebeurd na het rood.









Hier de gescratchte ankergeleider (k weet niet hoe dat noemt :D)



En ten slotte de plaats waar het roer is afgebroken arghh
 
Hey Michel,

Heel strakke romp en heel mooi schilderwerk Applaus Applaus Applaus
Jammer van die schade aan het roer, maar dat krijg je vast wel opgelost.

Groeten

Pascal
 
Mooi geschilderd, Michel. Dit mag gezien worden.

Misschien nog deze kleine tip: het plastieken schroefje zou ik vervangen door een 3-blads messing exemplaartje. Het zal het model zeker ten goede komen. B:


Droop
 
Bedankt voor de reacties. Er is wel een minpuntje aan het schilderwerk dat je op de foto's niet goed kan zien. Tijdens het drogen zijn er hier en daar een paar stofdeeltjes op de verf gekomen. Hoe kan je dit voorkomen?

Goed idee Droop. De modelbouwwinkel is wel best ver van waar ik woon dus het zal ervan afhangen of ik er op tijd nog eens in de buurt kom. Als het roer eraan hangt zal ik het niet meer kunnen vervangen want het zit er met een redelijk lang stuk schroefdraad op.
 
Bij een schip is dit vaak heel moeilijk, dit ivm de maat. Bij een auto, zet ik daar altijd een plastic dierek bakje overheen, zo een waar muisjes enzo in kunnen. Die is statisch en trekt de stof weg van het model. Naar het plastic toe.

Wat eventueel ook kan, is dat je met een plantenspuit door de ruimte heen sproeit. Dan komt het stof vast te zitten in het vocht van het sproeien. Dit heeft een nadeel dat je op moet passen dat niet alles te nat wordt en misschien nog wel eens glad kan worden op de grond. Dit helpt beperkt.
 
Michel mooi werk ziet er netjes uit, mooie strakke waterlijn.Applaus

Kijk al uit naar jou RC project.

Mvg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan