Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had ze toch nog:D

Ok, hier hoe ik de leuning maak. Het is nog niet af maar het komt wel goed.

Eerst heb ik papier over de verschansing gelegd en vastgetaped. Dan met een potlood de rand van de verschansing overgebracht op het papier. Dit door het potlood horizontaal te houden en over de rand te gaan.

7_1.jpg

Daarna heb ik op het papier de leuning getekend, rekening houdend met de reeds aanwezige rand op het papier.

7_2.jpg

Dit heb ik dan overgezet op een houten plaat (berken triplex 2mm) en buiten de lijnen uitgezaagd met de figuurzaag.

7_3.jpg

6_4.jpg

Het past goed op de verschansing maar eerst moet ik de leuning nog netjes bijschuren.
Deze wordt dan overgetekend op het hout en terug uitgezaagd om aan de andere kant een identieke leuning te hebben.

De breedte van de leuning is aan de boeg en achtersteven 9 tot 10mm en de dikte is 2mm dus zo een strip buigen leek me ondoenbaar, zeker de bocht aan het achtersteven. Aangezien het toch geschilderd of gebeitst wordt is volhout geen noodzaak.

Dus nu nog redelijk wat werk om het netjes af te werken maar nu weten jullie al hoe ik het heb gedaan.

Groeten,

Michel.
 
Dat is idd ook een manier. Maar neem van mij aan het kan wel hoor het buigen van hout. Maar dan zul je dit in etappes moeten doen, en ook niet met één latje. Maar dat is voor een andere keer. Dit ziet er goed uit. Moet het geschilderd worden? Of gelakt. dit omdat je dan altijd nog met een latje fineer de zijkant kan afwerken zodat je niet meer ziet dat het triplex is. Dan moet je wel de dikte van de fineer er nog afhalen.
 
@modelengeneer:

Het wordt geschilderd. Het buigen zal voor de volgende keer zijn.
Ik dacht echt dat het niet zou gaan met deze afmetingen (het buigen dus) maar als jij het zegt zal het wel zo zijn. Het is de eerste keer dat ik met de figuurzaag heb gewerkt en zo leer ik weer iets bij. :D
Merci voor de input.

Volgende update zal even duren. Ik ga eerst de andere kant van de leuning maken + de staander en voordat ik de leuning kan monteren ga ik eerst 4 kleine gaatjes boren in het dek (net onder de leuning) i.v.m. de
tuigage. Nadat de leuning is geplaatst wordt dit moeilijk.
 
De eerste foto's waren al teruggezet of vanzelf terug gekomen en ik heb zonet de rest zelf terug gezet nadat ik ergens had gelezen hoe dit te doen.
Respect voor exerco om zoveel foto's terug te zetten. Applaus
 
De eerste foto's waren al teruggezet of vanzelf terug gekomen en ik heb zonet de rest zelf terug gezet nadat ik ergens had gelezen hoe dit te doen.
Respect voor exerco om zoveel foto's terug te zetten. Applaus
Ik had die eerste al teruggezet maat. Als admin moet ik zorgen dat de boel draait en mijn verantwoordelijkheid nemen, dat is al (ook al is dat niet altijd even prettig)
 
Niks spectaculairs aan deze update. Ik heb de staander gemaakt, het is niet het interessantste maar het hoort er nu eenmaal bij.



Op de plaatsen waar de romp de staander raakt is deze voorzien van stof om krassen te voorkomen. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een doekje dat men bij een bril meegeeft om deze te beschermen in de brillendoos.
 
Toch is het een mooi staandertje geworden hoor, maar ik zou hier niet op blijven werken als ik jou was, enkel het schip hierop tentoon stellen. Dit is nu toch een kwetsbaar iets. Kijk maar eens naar mijn Kareldoorman of de Persing van Homeghost. Daar zie je een andere bouwstelling, met rubber enzo.
 
Ik ga deze staander niet gebruiken om verder te bouwen. Ik hoop hiervoor de bouwplank van billing boats te gebruiken met een doek onder de kiel en tussen de andere punten waar de bouwplank de romp raakt. Lukt dit niet knutsel ik wel iets in elkaar dat stevig is.

Bedankt voor t compliment over het staandertje.

Ik hoop binnen en dag of 3 de leuning (=potdeksel?) op de verschansing te krijgen. Het is meer werk dan ik dacht, vooral schuurwerk want ik moet nog leren figuurzagen:D . Maar t komt wel goed.
 
Op de plaatsen waar de romp de staander raakt is deze voorzien van stof om krassen te voorkomen. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een doekje dat men bij een bril meegeeft om deze te beschermen in de brillendoos.

Michel,

Je kan je standaard ook 'aankleden' met stukjes van een oude muismat.
De onderkant daarvan is lekker zacht en zal je model goed beschermen als het op de standaard staat.


Keep up the good work.



Droop
 
Merci voor de tip Droop.

En dan volgen nu foto's van de leuning (potdeksel?).







Ik heb aan het achtersteven ineens een oogje bevestigd, anders moest ik dit achteraf doen:



De aandachtige kijker heeft waarschijnlijk gemerkt dat aan stuurboord de leuning uit twee delen bestaat. Het is aaneengezet op ± 1/4 van de totale afstand vanaf het achtersteven gemeten. Dit komt omdat het 1mm te lang was en niet helemaal uitkwam dus heb ik de leuning in twee gesneden ter hoogte van een spantkop en er 1 mm tussenuit geschuurd.

Ik heb de leuning op de spantenkoppen vastgezet met spelden en dit heeft tot gevolg dat enkele spantenkoppen zijn gebarsten. Ik had al eerder geprobeerd om het vast te houden met elastieken of koordjes maar dit lukte mij niet. Is er nog een andere mogelijkheid?

De onderste foto is de ergst gebarsten spantkop:



Ik heb er houtlijm tussengespoten met een naald en ga dit nog overschilderen.

Dit was tot hiertoe voor mij de lastigste klus aan de bouw. Het volgende dat ik ga doen is de waterlijn tekenen en het bovenwaterschip in witte primer zetten. Dit omdat er een deel wit wordt geverft en dit dekt veel te slecht op het grijs. Meer info en tips hierover zie: http://www.modelbouwen.be/schilderen/934-witte-verf.html
 
mooi mooi :D

kan niet zo dadelijk iets vinden, doe zo verder dus B: en waarschijnlijk moet die spantkop afgesneden worden, dus dan kan dat niet veel kwaad :D ik heb dat ook gehad

en die potdeksels, pff... het is ook niet het liefste wat ik doe hoor. dat latje moet 20 keer gebogen worden voor het de juiste vorm heeft aangenomen. maar jij hebt handig gebruik gemaakt van de figuurzaag :D
 
Dat ziet er goed uit, mijn complimenten, netjes evenwijdig allemaal. En ook strak gemonteerd.

Even voor wat betreft spijkers. Je kent mijn mening hierover he. Geen spijkers gebruiken, maar voor wat betreft als het niet anders kan, dan wel even voorboren. spanten zijn van samengelijmd hout vervaardigd. Tri/multiplex dus. Dan wanneer wij hier zomaar een metalen staafje doorboren zal dit gemakkelijk gaan splijten. Dit kun je voorkomen door een klein gaatje te boren van net iets dunner dan het spijkertje. Dan het spijkertje er ook niet helemaal in slaan, zodat deze na het drogen van het onderdeel makkelijk te verwijderen is. Hierna met een tandenstoker het gaatje opvullen en niet lijmen, maar gedompeld met lak strak er in slaan, niet te strak.

Verder weer een helemooie update, gaat helemaal goedkomen. cute
 
Hey Michel,

Ziet er allemaal heel mooi uit, heel goed gedaan die potdeksels Applaus
Je witte verschansing ziet er ook mooi uit.

Ik heb de leuning op de spantenkoppen vastgezet met spelden en dit heeft tot gevolg dat enkele spantenkoppen zijn gebarsten. Ik had al eerder geprobeerd om het vast te houden met elastieken of koordjes maar dit lukte mij niet. Is er nog een andere mogelijkheid?
Ik ga proberen het latje van de potdeksel aan de boeg met een beetje CA-lijm vast te zetten (het hangt dus met een klein stukje vast) Daarna smeer ik het latje (of de verschansing) met houtlijm in (met een kwastje). Dan leg ik het latje op de verschansing en plaats er wat gewicht op zodat het kan hechten. Aan de steven breng ik ook een drupje CA-lijm aan, zodat het blijft zitten tijdens het drogen.
Mooie theorie hé ??? B: Nu ook hopen dat het gaat lukken :\

Doe zo verder Michel, je bent een prachtig schip aan het maken.

Groeten

Pascal
 
Bedankt voor de complimentenB:
Ik ben er best tevreden mee maar dit mag wel na best wat uren werk aan deze 2 latten.

Voor de verduidelijking zijn de spelden er achteraf uitgehaald en ze zaten er ook niet heel diep in maar zoals je zei Rik had ik beter even voorgeboord. De dunste koppen zijn maar 2 op 3mm

Ik ben benieuwd of u methode lukt Pascal. Bij mijn romp is de verschansing vertikaal best redelijk hard gekromd maar met het juiste gewicht zou dit misschien moeten lukken.

De spantkoppen moeten blijven staan Siemen. Dat werkje mag ik overslagen :)
 
Laatst bewerkt:
Bij de colin archer heb ik ook gebruik gemaakt van gewicht.

Lijm gedaan op de spantkoppen. Daarna beide relingen tegelijkertijd op zijn plaats gelegd.

Dwarslatjes plaatsen die op beide relings rusten en dan in het midden een zwaar gewicht zetten en dit natuurlijk over de ganse lengte doen.
 
Nieuwe update.

Ik heb eerst de waterlijn getekend in potlood, daarna deze afgetaped met masking tape van tamiya. Dan de onderwaterkant met krantenpapier afgeplakt en ook het dek en het potdeksel afgetaped.
Niet te vergeten ook de gaten in de romp voor de afwatering langs binnen afgetaped.

Na deze omslachtige maar noodzakelijke voorbereiding de romp in witte primer gezet. Aan het achtersteven is het niet super strak vanwege de harde kromming maar er wordt nog over geschilderd.





Nu laat ik het een dag of twee goed drogen (ik heb toch geen tijd om er iets aan te doen:D) en dan lichtjes schuren en schilderen maar.
 
Mooie strakke lijn, dat mag ik graag zien.

Enne, he, eh. Het berrghout aan de rechterzijde op de foto. geeft nog steeds een kiertje. ^^^^^^
 
Mooie strakke lijn, dat mag ik graag zien.

Enne, he, eh. Het berrghout aan de rechterzijde op de foto. geeft nog steeds een kiertje. ^^^^^^

Ik weet het. Het is enkel aan de onderzijde, langs boven is het netjes dicht.
Ik weet niet of ik het ga dichten met plamuur want ik heb schrik dat ik met het schuren het berghout wat afrond ofzo. Het zal enkel te zien zijn langs onder dus het zal niet opvallen. Ik zal het nog eens moeten bekijken want ik zou het wel graag weg hebben.

De kieren van de aansluiting met de boeg zijn daarentegen wel weggewerkt. B:
 
Als je met lak plamuur gaat werken en daarvoor een klein rubber spateltje gebruikt, zul je niet zoveel hoeven te schuren, en dan kan je het daarmee heel goed dicht krijgen.
Ook eventueel met een scalpel mesje dat je dunnerslijpt en bot maakt kun je hier heel goed mee werken, eventueel kan ik wel een foto plaatsen van het gereedschap dat ik daarvoor gebruik.
 
Ik heb geen plamuurrubber. Ik zal er eens achter moeten zoeken. Ik heb ook een dun metalen latje van ± 1 cm breed en 15 cm lang en ik dacht dit ervoor te gebruiken.

Ik heb momenteel geen bot scalpel en mijn hobbymesje (soort scalpelvorm) ga ik nu niet bot maken hiervoor. Als het bot wordt zal ik het bewaren voor t geval ik het nodig heb.

De winkels zijn dinsdag terug open dus zal ik eens naar een autoartikel winkel in de buurt rijden om zo een plamuurrubber te kopen. Ondertussen kan ik het al eens proberen met het latje maar aangezien ik de bouw rustig aan doe kan ik gerust wachten tot dinsdag.

Is er trouwens iets speciaals waar ik op moet letten bij de aankoop van zo een plamuurrubber?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan