Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ modelengeneer: Ik heb dit gedaan telkens over 3 spanten, dit staat zo in de handleiding. Misschien heb ik het niet nauwkeurig genoeg gedaan dus volgende keer zal ik er extra aandacht aan schenken.

De onderstaande foto's zijn genomen na uren en uren van plamuur- maar vooral schuurwerk. Het schuren was zo goed als afgelopen, de berghouten aangebracht alsook achteraan de vertikale lat en de schroefas.

4_3.jpg

4_2.jpg

3_1.jpg

Op foto lijkt het alsof er een dikke laag plamuur opzit maar in werkelijkheid kon je zelfs de naden van de huidstrips erdoorheen zien. Behalve natuurlijk op de plaatsen waar er houtpasta onderzit of er een klein zonkje onder zit.

Wat ik zelf heb moeten maken was de verticale strip achteraan. Normaal volgens de handleiding moet je een houten balkje buigen en afschuinen maar dit balkje was zodanig hard dat het niet te buigen was zoals nodig! Dus ik heb uit een restje houtplaat het stukje gemaakt, ik heb het zo in de kromming die nodig is uitgezaagd en achteraf op de boot afgeschuind. Ik heb er geen aparte foto van dus ik hoop dat het duidelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je op zich goed gedaan, wat nog eventueel een tip is.

De zijkanten met donkere verf opschilderen. Als je dan gaat afschuinen, kun je zien waar je bezig bent. Dan moet je als het ware nog een deeltje al is het maar een potloot streepdikte overblijven van de verf. Dan weet je zeker dat je niet teveel er af haalt. Het zou kunnen dat dit is gebeurt.
 
De zijkanten met donkere verf opschilderen. Als je dan gaat afschuinen, kun je zien waar je bezig bent. Dan moet je als het ware nog een deeltje al is het maar een potloot streepdikte overblijven van de verf. Dan weet je zeker dat je niet teveel er af haalt. Het zou kunnen dat dit is gebeurt.

Merci voor de tip. Misschien heb ik ergens aan de eerste spant wat te veel afgehaald.

Nu weet ik hoe die quote toestand werkt:D
 
Zeer netjes gedaan.

Als je naar de foto's kijkt, dan zou je denken dat er een gegoten polyester romp staat afgebeeld.

Chapeau. Applaus




Droop
 
Bij deze de laatste foto's van de samenvatting van de bouw tot op heden.

De kotter is voorzien van een schroef en is in grijze primer gezet. (primer: van motip)

4_1.jpg

5_2.jpg

5_3.jpg

4_4.jpg

Vanaf nu zullen de updates veel trager komen afhankelijk van de tijd dat ik heb om te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi man, de romp ziet er echt prachtig uit, doe zo verder en het word een juweeltje :D
 
Heel netjes. Ziet er heel strak uit. Applaus

De stootranden (berhouten) zit aan de boeg niet helemaal tegen de kielspant aan. Het is mooier als je daar nog iets van plamuur tussen doet. Ook zag ik nog een kiertje tussen de rand en de romp. Dit zou de volgende keer ook netjes mogen opgevuld worden.

Let wel. Deze kritiek is alleen maar aanvullend bedoeld en niet om jou werk neer te halen. Knap gemaakt zo die romp. Ziet er echt goed uit.
 
hallo, ik heb onlangs de bremen krabbenkutter van artisania latina gezien. Heeft er hier iemand ervaring met dit model. Ik heb al twee andere bootjes van artisania gemaakt en ben eigenlijk wel tevreden over de kits en de uitleg. ben op dit moment bezig aan marina ook van dezelfde fabrikant.
 
Bedankt voor de complimenten.

@Rik: Ik zal eens kijken of ik het kiertje tussen het berghout en de boeg weg kan werken. Hier en daar is er inderdaad een heel klein kiertje tussen de rand en de romp maar als ik de romp ga schilderen zal dit denk ik verdwijnen. Tips en kritiek die opbouwend zijn => altijd welkom.

@ gernoaze: Ik heb geen ervaring met de kit waarover je het hebt.

OK, de volgende stap die ik ge doen is het plaatsen van een leuning op de verschansing. Nu ik ben niet tevreden van de leuning zoals deze in de kit aanwezig is. :((

Het bestaat uit 3 delen per kant van de boot, dus 6 in totaal. Aan de boeg en achtersteven bestaat het uit een triplex latje dat gelasercut is en in het midden moet je deze als het ware verbinden met een lat. Nu is deze lat 0,5 mm dunner en is de houtstructuur ook helemaal anders. De onderstaande foto maakt dit duidelijk.

5_1.jpg

Ik ge trachten om zelf de leuning te maken uit 1 stuk maar ik vraag mij af in welke houtsoort?
2mm triplex of 2mm balsa of ???
Ik zal er toch voor naar een modelbouwwinkel moeten gaan dus heeft iemand een suggestie?
Ik heb dit namelijk nog nooit gedaan en zal dus ook een figuurzaagje moeten kopen.:D

De manier hoe ik het ga maken vraag ik niet (ik ga zelf eerst wat nadenken) maar de houtsoort dat ik best kan gebruiken.

Een tweede vraagje: Welke kleur heeft de schroefas en de schroef bij zo een kotter?
 
Laatst bewerkt:
Hey Michel,

Prachtige romp, ziet er superglad uit cute

Welke plamuur gebruik jij ?

Groeten

Pascal
 
Hey Michel,

Prachtige romp, ziet er superglad uit cute

Welke plamuur gebruik jij ?

Groeten

Pascal

Ik heb houtplamuur van Perfax gebruikt, te koop bij Hubo. Ik kon de plamuur wel niet heel dun aanbrengen en heb dus veel schuurwerk gehad maar dit was waarschijnlijk te wijten aan het slechte plamuurmes.
Merci voor t compliment.
 
Iemand een voorstel voor de te gebruiken houtsoort voor de leuning? (vraag zie vorige pagina)

Ik ga waarschijnlijk morgen of overmorgen naar de winkel.
 
Balsa ,zou ik niet nemen. Is het gemakkelijkste te bewerken maar zo fragiel, ofwel moet je het achteraf insmeren met een porienvuller om het sterker te laten worden.

Ik zou eerder gaan voor de 2 mm vol hout.

Zal niet gemakkelijk worden om te plooien,vooral aan haar kontje.Ik denk best eerst een mal maken uit karton en dan op een stuk hout bevestigen zodat jer nagels kunt langskloppen en dan hiertussen je reling plooien.
 
Als je kijkt bij mijn Marseille dan kun je zien hoe ik het hout heb gebogen om deze in de juiste vorm te krijgen. Daar heb ik dan wel notenhout voor gebruikt. Dit omdat de struktuur van het hout dit goed toelaat.
 
Merci voor de antwoorden.

Het zal dus geen balsa worden.
De methode met de nageltjes ken ik en dit zal mijn tweede manier worden om het te maken maar ik ga eerst iets anders proberen. In theorie zou het moeten lukken maar de praktijk is iets anders.

Als het klaar is plaats ik een foto met uitleg, eerst kijken of het gaat werken.:D
 
Aha !!! Dat gaat dus spannend worden !! Veel succes ermee Michel.

Maar euh, je plaatst toch ook wel een foto als het niet werkt hé ? :D

Groeten

Pascal
 
Maar euh, je plaatst toch ook wel een foto als het niet werkt hé ?

Yep, heel graag. Wij zullen niet lachen, het forum is er om te leren. Dus is een mislukte poging ook voor ons heel leerzaam. Aan de andere kant krijg je misschien wel een sugestie om toch verder te kunnen.
 
Ik plaats zeker een foto. Het zal misschien niets nieuws zijn voor jullie maar het altijd leuk om zelf iets te proberen te maken. Nog enkele dagen geduld.B:
 
Ok, hier hoe ik de leuning maak. Het is nog niet af maar het komt wel goed.

Eerst heb ik papier over de verschansing gelegd en vastgetaped. Dan met een potlood de rand van de verschansing overgebracht op het papier. Dit door het potlood horizontaal te houden en over de rand te gaan.

6_1.jpg


Daarna heb ik op het papier de leuning getekend, rekening houdend met de reeds aanwezige rand op het papier.

6_2.jpg

Dit heb ik dan overgezet op een houten plaat (berken triplex 2mm) en buiten de lijnen uitgezaagd met de figuurzaag.

6_3.jpg

5_4.jpg

Het past goed op de verschansing maar eerst moet ik de leuning nog netjes bijschuren.
Deze wordt dan overgetekend op het hout en terug uitgezaagd om aan de andere kant een identieke leuning te hebben.

De breedte van de leuning is aan de boeg en achtersteven 9 tot 10mm en de dikte is 2mm dus zo een strip buigen leek me ondoenbaar, zeker de bocht aan het achtersteven. Aangezien het toch geschilderd of gebeitst wordt is volhout geen noodzaak.

Dus nu nog redelijk wat werk om het netjes af te werken maar nu weten jullie al hoe ik het heb gedaan.

Groeten,

Michel.
 
Laatst bewerkt:
He, michel

Ik denk dat er iets is mis gegaan, maar ik zie helaas geen foto's. Zou je daar nog eens naar kunnen kijken? Dat geeft een wat beter beeld met waar je mee bezig bent.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan