Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Krabbenkotter [DONE]
Pagina 1 van 35 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 524

Discussie: Krabbenkotter [DONE]

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Lightbulb Krabbenkotter [DONE]

Dag iedereen,

Ik heb dit mooi forum ontdekt via een pm ( Ik denk van Pantani) op een ander forum. Ik was toen al een tijd aan het bouwen aan m'n tweede bootje. Ik heb besloten om er verder een bouwverslag van te maken. Het is mijn eerste bouwverslag van een beginneling dus verwacht er niet te veel van .

Mijn eerste project was de Norden van billing boats, een prima starterskit. Billing Boats Official Website

Ik ben een trage bouwer en heb er ± 7 maanden aan gewerkt. Dit verslag zal dus ook niet snel vooruitgaan maar zolang het vooruitgaat ben ik al tevreden.

Mijn tweede boot waar ik nu aan bezig ben is de Cux 87 van billing boats. Billing Boats Official Website

Het is een moeilijker project en de boot is ook een pak groter. Ik ben er nu een 3 tot 4 maanden aan bezig en de romp is beplankt, geplamuurd voor een glad effect en in de primer gezet.

Over de kit: Behalve een te beknopte handleiding heb ik er tot nu toe geen klachten over.

Het moeilijkste van het bouwen zal de bovenbouw worden denk ik want in de handleiding kan ik niet alles terugvinden van de tuigage en bepaalde opbouwstukken en aangezien ik weinig afweet van boten zal ik dus best wat hulp kunnen gebruiken.

Foto's volgen nog. Ik moet eerst uitzoeken hoe ik ze moet verkleinen.

Michel.

Standaard

Welkom Michel,leuk bootje.

Mijn eerste bootje was de Colin Archer van Billiing Boats.

http://www.modelbouwen.be/afgewerkt-....html#post7498

Ze hebben inderdaad een heel beknopte handleiding, te beknopt vind ik voor een beginner en ze gebruiken de foto op de voorkant van de doos ook als plan.

Ik heb enorm veel details over tuiage en opbouwstukken moeten halen uit de foto.

Heb je problemen vraag er dan maar op los.
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

Senior Lid

Standaard

Hey Michel,

Veel succes met de Cux 87, die staat ook op mijn verlanglijstje

Misschien kan je wat foto's van de Norden bij het afgewerkte / hier niet gebouwde gedeelte plaatsen ?

Groeten

Pascal

siemenraets
    Gast

Standaard

jij vindt dat jij een trage bouwer bent? ik ben bijna een jaar bezig en ik heb nog maar net mijn romp af haha
    als er vragen zijn, stel ze gerust. er is altijd wel iemand die het antwoord weet

nog veel succes

Standaard

Hoi, en welkom hier bij de houtsnuivers. Het wordt aardig druk hier.

Even een vraagje wat lukt er niet met de foto's, misschien dat we kunnen helpen.

Verder, mooie scheepjes die je gebouwd hebt. En ik weet dat het niet de gemakkelijkste zijn ondanks de beginners klasse. Ze zijn strak van vorm. En dat alleen al valt niet altijd mee.

Ik ben dus ook heel benieuwd naar jou foto's hiervan. En wil je die dan plaatsen in het topic voor afgebouwde projecten?
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Bedankt voor de reacties. Ik kan de foto's niet uploaden omdat ze groter zijn dan xx kB. Ze zijn waarschijnlijk met een te grote resolutie gemaakt. Ik denk dat je dat kan veranderen via de computer maar daar ken ik te weinig van.

Het zal wel lukken maar ik moet het uitzoeken.

Gezien de interesse van de Norden zal ik ook wel enkele foto's op het forum zetten.

Standaard

Als je een foto programma hebt kun je daar de zwaarte in aan passen.
    Hier staan een aantal tips.

Regels & Uitleg - Modelbouw@BE

Je kunt ze ook met office picture manager bewerken, deze heb ik als standaart ingesteld staan. Hier kun je met een makkelijke knop bewerken een zijscherm openen. Daarmee kun je de foto comprimeren voor email, website en meer mogelijkheden. Ik heb deze dan altijd op website staan. Dan kom je uit op zo'n 60 kb.

Ik hoop dat het gaat lukken met deze uitleg.

Standaard

Het is gelukt! De eerste foto's staan erop. Ik heb enkele foto's van de Norden in een aparte topic gezet:

http://www.modelbouwen.be/show-uw-af...ing-boats.html

De foto's heb ik verkleint met fotoverkleinen.nl .

De foto's van de Cux zal voor een andere keer zijn want het weer is te goed om achter de pc te zitten.
    Laatst gewijzigd door Michel; 18-08-08 om 16:47

Standaard

OK, hier een samenvatting van wat er al gebeurd is. Het is wel heel kort maar ik heb er niet veel foto's van.

Eerste foto: Het geraamte van de boot.

Tweede foto: De hoek die de huidplanken zullen moeten maken achteraan.

Derde foto: De boeg dichterbij.

Vierde foto: Het lijmen van het dek. Met spelden en gewicht, was nodig vanwege de kromming van het dek.

Vijfde foto: De eerste plankjes... (Afschuinen van de spanten enz... wel gedaan maar geen aparte foto van.)

Van de beplanking heb ik verder geen foto's.
    Er volgen er nog van na de beplanking en na het plamuren...
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 13-08-08 om 15:18

Senior Lid

Standaard

Hey Michel,

Je gaat goed vooruit zeg !! Ziet er erg mooi uit.
    Ik heb wat vraagjes : mooie bouwplank, heb je die zelf gemaakt ? Zie ik het goed ? Beplank jij met elastiekjes, en gaat dat goed ?

Groeten

Pascal

Standaard

Toch even een opmerking over die bouwplank. Dit is er een van Billingboats. Het is als je een Billingboats kit hebt goed. Maar dan nog de opmerking erbij genomen, is dus dat het geld voor spantbouw schepen alleen. Daarbij komt ook nog even kijken dat het eigenlijk bedoeld is voor schepen van de oude garde. De nieuwere hebben een dunnere kiel.

Waarom schrijf ik dit. Wel de nauwkeurigheid van een bouwplank is noodzakelijk. Dat je hiermee de kiel recht wil maken lat dat duidelijk wezen. Maar omdat de slede die er op zit dus te breed is moet je gaan vullen met houten latjes. De nieuwere bouwbeschrijving geeft dat dan ook aan. Let hier wel bij op dat dit de direct uitleining van de boeg en de spiegel van invloed is. En dat je daar dus in de problemen gaat komen. Dit omdat je daar niets kunt doen om deze dan ook echt haaks te houden.

Verder wat betreft de update. Dorst zul je niet hebben als ik dat zo zie.

Gaat goed.

siemenraets
    Gast

Standaard

dat ziet er al goed uit hé
    ben benieuwd naar de rest van de beplanking

Standaard

Het is een samenvatting van wat ik in 3 a 4 maanden heb gedaan. De romp staat nu in de primer en dit is een klein inhaalverslagje om een beter overzicht te krijgen van de kit. De snelheid ligt dus behoorlijk traag

I.v.m. de bouwplank:

Het is een bouwplank van billing boats zoals modelengeneer al zei. Je moet ze zelf nog wel in elkaar steken. De richel waar de kiel in staat is inderdaad iets te breed voor de kiel dus je moet er latjes tussensteken om de kiel te klemmen. Nu heb ik over de gehele lengte aan beide kanten van de kiel een passend latje gestoken en de kiel stond heel vast in de richel en loodrecht. Het is wel belangrijk om langs beide kanten van de kiel eenzelfde formaat van latje te gebruiken anders staat de kiel niet recht in de richel. De kiel zat dus heel hard geklemd in de richel en stond ronder andere hulp loodrecht.
    Nu achteraf gezien zou ik de bouwplank niet meer kopen. Het is denk ik even gemakkelijk en goedkoper om er zelf een te maken. Het hulpstuk om de spanten haaks te zetten werkt niet 100% correct en dus heb ik een geodriehoek en winkelhaak gebruikt. Meer info: Billing Boats Official Website

I.v.m. de elastiekjes: Ik heb deze in het begin gebruikt, samen met spelden, maar na de eerste plankjes heb ik ze eraf gedaan omdat het met spelden alleen perfect gaat. Het was om te proberen maar ik raad het zeker niet aan.
    Laatst gewijzigd door Michel; 31-07-08 om 12:55 Reden: Vraag elastiekjes vergeten.

Standaard

Voila, hier de foto's van de volledig beplankte romp:

Ik heb geen foto's van voor het gebruik van de houtpasta aan de boeg en de achterkant van de romp.
    Aan de boeg was er op enkele plaatsen een zonk ( 1 tot max 1.5 mm diep ) in de beplanking, idem aan de achterkant.
    Ik denk dat indien ik een stukje balsa hout aan de boeg en achterkant had geplaatst voor te beginnen met de beplanking, het opvullen met houtpasta niet nodig had geweest.

Dus de tip: lijm een stukje balsa hout voor de eerste spant aan de boeg en achter de laatste spant aan de achterkant. Ik beweer niet dat ik het dan strak had kunnen maken maar toch iets beter.
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 13-08-08 om 15:27

Senior Lid

Standaard

WOW, dat is een hele strakke beplanking. Die zandstrook, zit die bij de kit ?

Groeten

Pascal

Pagina 1 van 35 1234511 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Krabbenkotter
    By Furioza in forum Afgewerkt project houten schepen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 20-04-09, 22:44

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten