Hoofdsponsor

1/33 Bouw van de Boomkorviskotter LE 62 Alida Natascha gestart [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mijn-kotter

Guest
Bouw van de LE 62 Alida Natascha

Na enige tijd van voorbereiding zijn we dan nu van start gegaan met de bouw van de
LE-62 Alida Natascha in schaal 1:33.
Het kon natuurlijk niet uit blijven dat er ook een Friese kotter aan ons eigen kotters werd toegevoegd.
Dan zijn er natuurlijk vele kotters die daarvoor in aanmerking komen,en werd er dan ook mening maal een bezoek gebracht aan de havens in de omgeving om de juiste kotter te vinden.
Toen deze eenmaal gevonden was konden we gaan kijken, of het mogelijk was om hier eventueel ook tekening van in ons bezit te krijgen.
Dit bleek vrij eenvoudig te gaan na een mailtje kregen we al de bevestiging dat wanneer we ons adres even doorgaven zij de tekeningen wel zouden opsturen.
Wel werd er gemeld dat dit de tekening van de LE63 waren omdat die duidelijker waren en mooier nu is dit het zuster schip en hebben we foto’s genoeg om de verschillen eruit te halen.

Hier volgt een fotosessie van de bouw van de LE 62

Vragen kunnen altijd gesteld worden
Alleen omdat het al een ver gevorderd bouw verslag is op een ander forum zal ik hier niet alles nog eens over doen

IMG_3175.jpg

IMG_3149.jpg

IMG_3150.jpg

IMG_3151.jpg

IMG_3262.jpg

IMG_3324.jpg

IMG_4271.jpg

IMG_4369.jpg

IMG_4606.jpg

het lierhuis

IMG_4635.jpg

IMG_4917.jpg

IMG_4935.jpg

IMG_4938.jpg

IMG_4952.jpg

IMG_4975.jpg

IMG_5401.jpg

IMG_5405.jpg

IMG_5364.jpg

IMG_5367.jpg

IMG_5356.jpg

IMG_5216.jpg

IMG_5221.jpg

IMG_5472.jpg

IMG_5461.jpg

IMG_5478.jpg


de eerste vaarbeelden van gisteravond komen even in een ander bericht

Wij zijn nu reeds 3 dikke maanden bezig geweest met deze kotter en zoals ik al zei nadert ze het eind van de bouw
Er zullen nog enkele updates komen van de details die we er nog op maken



mvgr ron en antje
 
Zeer schoon.

Wat mij opvalt is dat je wel hebt gewerkt met boordverlichting enzo. Maa helaas zie ik geen verliching in de kajuit, terwijl deze zo mooi is opgebouwd. Ga je dat nog doen?
 
Zeer schoon.

Wat mij opvalt is dat je wel hebt gewerkt met boordverlichting enzo. Maa helaas zie ik geen verliching in de kajuit, terwijl deze zo mooi is opgebouwd. Ga je dat nog doen?

hallo rik

deze verlichting en de andere nog niet gemaakte verlichting komen er binnen kort op en in .
Heb vandaag ondanks de hitte weer vele draden aangebracht die daar straks voor moeten zorgen.
De voormontage zit eral wel in hoor .

groet ron
 
boomkor kotter

hoi,antje en ron
aller eerst van harte welkom.
pracht model dat je hier bouwd.
al heb ik ze in het echt wel eens vervloekt.
zeker in zwaar weer kunnen ze flink te keer gaan.
dan was het de hieken plat vieren en langzaam vooruit op de zee om by te liggen.
maar het zyn verdomd zeer zeewaardige schepen neem dat maar van my aan.
groetjes,ronny
 
Bij de voorlaatste foto dacht ik dat het hier om de echte boot ging.

Gewoonweg schitterend gedaan! Applaus



Droop
 
Hallo Allemaal

Voor enkele mensen op speciaal verzoek ,dan ook nu even een overzicht van de verlichting van de LE

Vis en navigatie verlichting
Het oranjelicht achter is een zwaailicht wil alleen niet als zwaailicht fotograferen :s
Onder achter het lierhuis
Stuurhuis
dekverlichting

IMG_5915.jpg

IMG_5917.jpg

IMG_5919.jpg

IMG_5923.jpg

mvgr ron
 
Le met netten daarna kort verslag over de netten

hier de foto's van de LE nu met de netten

IMG_6139.jpg

IMG_6262.jpg

IMG_6254.jpg

IMG_6110.jpg

IMG_6106.jpg

IMG_5981.jpg

gr ron
 
bouw van netten uitleg

Wijzig berichtMeld dit berichtAntwoord met een citaat Uitleg netten eerste vangst met netten
door mijn-kotter op za aug 02, 2008 18:01

hallo allemaal

ik wil graag laten zien hoe je een boomkorvistuig kunt maken

boomkor2.jpg




ik begin met de boom die maak ik van messing en koper ik ga uit van een boomkor van 12 meter breed dit worden netten voor de LE-62 schaal 1:33
dus 36 centimeter als buis gebruik ik 6 millimeter messingbuis de sloffen maak 1 millimeter messingplaat en de zolen van 3 millimeter bij 1.5 centimeter koper.

oké nu beginnen ik heb ven 6mm messingbuis twee buisjes van 36 cm lang gezaagd voor de twee bomen en van de1 millimeter messingplaat 4 drie hoekjes van 3cm breed 2cm hoog boven in de driehoekjes heb ik een gat van 7mm geboord waar de 6mm messingbuisje dooreen gaat van 3mm koper heb ik solen gemaakt van 1.5 cm breed en 3cm lang
onder in de koper solen heb ik sleuven geslepen en kleine ondiepe gatjes geboord eigenlijk zijn het meer putjes van 1 mm toen heb ik de driehoekjes op de zolen gesoldeerd de sloffen zijn klaar de sloffen heb ik toen op de uit einden van de 6mm messingbuisje geschoven en vast gesoldeerd aan de binnen kant van de slof heb ik een messing hekpaaltje met 5 gaatjes gesoldeerd en boven op de sloffen bij de buis heb ik 2 gatjes van 2mm geboord. zo nu zijn de bomen klaar

nu het netwerk k heb van een kennis gekregen dit is een net van een soort kruisnet een gabbe dit is een schepnet om aasvis mee te scheppen. of garnalen een mooi fijnmazig geknoopt net precies wat ik nodig heb,het net is uit een stuk gemaakt we zijn begonnen met het uittellen van de knopen we hebben het net uitgelegd op tafel en zijn gaan telen 5 knopen voor de wang (vlerk) 40 knopen voor de rug (bovennet) en dan weer 5 knopen voor de andere wang (vlerk) nu kijken hoe lang het net moet worden wij hebben het net eerst langs de boot gehouden ven de mast tot ongeveer de spiegel van het schip of iets langer dit doen we op het oog. de ingang van het net is zo diep als de lengte van de boom .dit zijn wat maten om een simpel boomkor net te maken.
hoe nu verder het net word recht uit geknipt met de knopen mee nu leggen we het net weer op tafel en gaan we twee touwen rijgen van voor naar achter. we beginnen voor met de breedte van de boom met aan beide kanten een kort stukje voor de vlerk in ons geval 40 knopen voor de boom en 5 knopen voor de vlerk. en achter hebben we het midden op gezocht in ons ge val 25 knopen nu van het midden ongeveer 5cm naar beide kanten dit word de breedte van de kuil (zak) .
nu gaan we van de buitenkant boom naar buitenkant kuil (zak) een touw rijgen als dit aan beide kanten klaar is .dan heb je een grote driehoek met twee driehoekige zijkanten en deze naai je aan elkaar zodat je een zak overhoudt .
Hier onderin rijg je een draad waar hij later mee dicht getrokken kan worden.
Hierna gaan we stukjes net knippen,waaraan we allemaal stukje katoengaren gaan knopen,als dit gedaan is gaan we dezen weer onder aan het net naaien.(de slepen)
daarna naaien we er nog een binnenzak in.
Daarna zetten we voor de zak ringetjes in het net waardoor we de touwen kunnen doen om de zak dicht te knopen.
Daarna hebben we allemaal stukjes rubber aan een ketting geregen en deze voor in de kuil van het net gezet met ringetjes.
Omdat dit dus rubber is zal het gaan drijven in het water wat niet de bedoeling is en hebben we het dus verzwaard met een stukje lood zodat het net mooi open blijft staan onder water.
Als laatste de wekkerketting erin gehangen dit is vast gemaakt aan de gaatjes die gemaakt zijn in de zool van de boom.
Daarna zijn we gaan vissen en als vangst een zoetwaterkreeft.


gr ron
 
Daarna zijn we gaan vissen en als vangst een zoetwaterkreeft.

Alleen is die niet op schaal.....................:D

Erg mooie foto's, prachtig model geworden, petje af.Applaus

Mvg.
 
Hey Ron,

Voor ik je werk ben beginnen volgen, had ik nog nooit van een kotter gehoord. Ik vind het prachtige schepen, jouw modellen zijn echt fantastisch, en op je foto's nauwelijks van een echte te onderscheiden.
Ongelofelijk knap hoe je die kotters maakt Applaus Applaus Applaus Applaus

En je kan er ook nog echt mee vissen, kan het nog realistischer ? :D

Groeten

Pascal
 
Hallo allemaal

Hierbij de laatste update van de LE-62 .
De LE is klaar en als er nu nog foto's volgen zal het in het foto gedeelte zijn.
Wil hierbij iedereen bedanken voor zijn of haar inbreng
En voor de commentaren zoals die zijn gegeven.
Wij zijn trots op onze kotter
Hier nog enige detail foto's

IMG_6284.jpg

IMG_6285.jpg

IMG_6287.jpg

IMG_6288.jpg

IMG_6290.jpg

IMG_6291.jpg

IMG_6292.jpg

IMG_6293.jpg

IMG_6294.jpg

IMG_6296.jpg

IMG_6297.jpg

IMG_6298.jpg

IMG_6301.jpg

IMG_6303.jpg

Nogmaals iedereen bedankt en tot het volgende bouwverslag

PS voor droop ,de roest is ook dit weer toegeslagen :s

Ron en Antje Loorbach Sneek
 
Droop wordt helemaal gek als hij deze foto's heeft gezien, wat zullen z'n handen jeuken.:D

Mvg.
 
Hey Ron & Antje,

Ik heb een vraag : het lijkt alsof er geen glas in de ramen van de "brug" zit, en ik zie een paar deurtjes die open gemaakt zijn. Als je gaat varen, komt er dan geen water in ? En waar blijft dat water dan ?

Groeten

Pascal
 
hallo Pascal

Er zit glas in alle ramen van deze boot en het water wat aan boord komt wort afgevoerd door spoel poorten en afwaterings kanalen het water gaat altijd over boord
Er kan nergen waterbij komen de andere onderdelen zitten verpakt in plasticdoosjes die voor problemen zouden kunnen zorgen mocht er ooit water bij komen.

vrgr ron
 
Er zit glas in alle ramen van deze boot en het water wat aan boord komt wort afgevoerd door spoel poorten en afwaterings kanalen het water gaat altijd over boord
Er kan nergen waterbij komen de andere onderdelen zitten verpakt in plasticdoosjes die voor problemen zouden kunnen zorgen mocht er ooit water bij komen.

Goedemorgen,
kunnen jullie hiervan misschien eens enkele detail-foto's plaatsen? Dit interesseert me wel om te zien hoe jullie dit oplossen.
 
Hey Ron,

WOW, er zit glas in ? Dan is het heel dun en heel helder, want op de foto's zie je het niet zitten. Wéér een knap staaltje werk dus cute

Ja, wat detail-foto's zou ik ook wel leuk vinden.

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan