Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Bouw van de Boomkorviskotter LE 62 Alida Natascha gestart [DONE]
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 36

Discussie: Bouw van de Boomkorviskotter LE 62 Alida Natascha gestart [DONE]

Standaard Bouw van de Boomkorviskotter LE 62 Alida Natascha gestart [DONE]

Bouw van de LE 62 Alida Natascha

Na enige tijd van voorbereiding zijn we dan nu van start gegaan met de bouw van de
    LE-62 Alida Natascha in schaal 1:33.
    Het kon natuurlijk niet uit blijven dat er ook een Friese kotter aan ons eigen kotters werd toegevoegd.
    Dan zijn er natuurlijk vele kotters die daarvoor in aanmerking komen,en werd er dan ook mening maal een bezoek gebracht aan de havens in de omgeving om de juiste kotter te vinden.
    Toen deze eenmaal gevonden was konden we gaan kijken, of het mogelijk was om hier eventueel ook tekening van in ons bezit te krijgen.
    Dit bleek vrij eenvoudig te gaan na een mailtje kregen we al de bevestiging dat wanneer we ons adres even doorgaven zij de tekeningen wel zouden opsturen.
    Wel werd er gemeld dat dit de tekening van de LE63 waren omdat die duidelijker waren en mooier nu is dit het zuster schip en hebben we foto’s genoeg om de verschillen eruit te halen.

Hier volgt een fotosessie van de bouw van de LE 62

Vragen kunnen altijd gesteld worden
    Alleen omdat het al een ver gevorderd bouw verslag is op een ander forum zal ik hier niet alles nog eens over doen

het lierhuis

de eerste vaarbeelden van gisteravond komen even in een ander bericht

Wij zijn nu reeds 3 dikke maanden bezig geweest met deze kotter en zoals ik al zei nadert ze het eind van de bouw
    Er zullen nog enkele updates komen van de details die we er nog op maken

mvgr ron en antje

Standaard enkele details en vaarbeeld

mvgr ron

Standaard

Zeer schoon.

Wat mij opvalt is dat je wel hebt gewerkt met boordverlichting enzo. Maa helaas zie ik geen verliching in de kajuit, terwijl deze zo mooi is opgebouwd. Ga je dat nog doen?
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Die laatste foto prachtig.
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

antje
    Gast

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door modelengeneer Bekijk bericht
    Zeer schoon.

Wat mij opvalt is dat je wel hebt gewerkt met boordverlichting enzo. Maa helaas zie ik geen verliching in de kajuit, terwijl deze zo mooi is opgebouwd. Ga je dat nog doen?
    hallo rik

deze verlichting en de andere nog niet gemaakte verlichting komen er binnen kort op en in .
    Heb vandaag ondanks de hitte weer vele draden aangebracht die daar straks voor moeten zorgen.
    De voormontage zit eral wel in hoor .

groet ron

Standaard boomkor kotter

hoi,antje en ron
    aller eerst van harte welkom.
    pracht model dat je hier bouwd.
    al heb ik ze in het echt wel eens vervloekt.
    zeker in zwaar weer kunnen ze flink te keer gaan.
    dan was het de hieken plat vieren en langzaam vooruit op de zee om by te liggen.
    maar het zyn verdomd zeer zeewaardige schepen neem dat maar van my aan.
    groetjes,ronny

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Bij de voorlaatste foto dacht ik dat het hier om de echte boot ging.

Gewoonweg schitterend gedaan!

Droop

Standaard

Hallo Allemaal

Voor enkele mensen op speciaal verzoek ,dan ook nu even een overzicht van de verlichting van de LE

Vis en navigatie verlichting
    Het oranjelicht achter is een zwaailicht wil alleen niet als zwaailicht fotograferen
    Onder achter het lierhuis
    Stuurhuis
    dekverlichting

mvgr ron

Standaard

Wat kan ik daar nu nog aan toevoegen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Chris
    Gast

Standaard

dit is een prachtig resultaat!

Standaard Le met netten daarna kort verslag over de netten

hier de foto's van de LE nu met de netten

gr ron

Standaard bouw van netten uitleg

Wijzig berichtMeld dit berichtAntwoord met een citaat Uitleg netten eerste vangst met netten
    door mijn-kotter op za aug 02, 2008 18:01

hallo allemaal

ik wil graag laten zien hoe je een boomkorvistuig kunt maken

ik begin met de boom die maak ik van messing en koper ik ga uit van een boomkor van 12 meter breed dit worden netten voor de LE-62 schaal 1:33
    dus 36 centimeter als buis gebruik ik 6 millimeter messingbuis de sloffen maak 1 millimeter messingplaat en de zolen van 3 millimeter bij 1.5 centimeter koper.

oké nu beginnen ik heb ven 6mm messingbuis twee buisjes van 36 cm lang gezaagd voor de twee bomen en van de1 millimeter messingplaat 4 drie hoekjes van 3cm breed 2cm hoog boven in de driehoekjes heb ik een gat van 7mm geboord waar de 6mm messingbuisje dooreen gaat van 3mm koper heb ik solen gemaakt van 1.5 cm breed en 3cm lang
    onder in de koper solen heb ik sleuven geslepen en kleine ondiepe gatjes geboord eigenlijk zijn het meer putjes van 1 mm toen heb ik de driehoekjes op de zolen gesoldeerd de sloffen zijn klaar de sloffen heb ik toen op de uit einden van de 6mm messingbuisje geschoven en vast gesoldeerd aan de binnen kant van de slof heb ik een messing hekpaaltje met 5 gaatjes gesoldeerd en boven op de sloffen bij de buis heb ik 2 gatjes van 2mm geboord. zo nu zijn de bomen klaar

nu het netwerk k heb van een kennis gekregen dit is een net van een soort kruisnet een gabbe dit is een schepnet om aasvis mee te scheppen. of garnalen een mooi fijnmazig geknoopt net precies wat ik nodig heb,het net is uit een stuk gemaakt we zijn begonnen met het uittellen van de knopen we hebben het net uitgelegd op tafel en zijn gaan telen 5 knopen voor de wang (vlerk) 40 knopen voor de rug (bovennet) en dan weer 5 knopen voor de andere wang (vlerk) nu kijken hoe lang het net moet worden wij hebben het net eerst langs de boot gehouden ven de mast tot ongeveer de spiegel van het schip of iets langer dit doen we op het oog. de ingang van het net is zo diep als de lengte van de boom .dit zijn wat maten om een simpel boomkor net te maken.
    hoe nu verder het net word recht uit geknipt met de knopen mee nu leggen we het net weer op tafel en gaan we twee touwen rijgen van voor naar achter. we beginnen voor met de breedte van de boom met aan beide kanten een kort stukje voor de vlerk in ons geval 40 knopen voor de boom en 5 knopen voor de vlerk. en achter hebben we het midden op gezocht in ons ge val 25 knopen nu van het midden ongeveer 5cm naar beide kanten dit word de breedte van de kuil (zak) .
    nu gaan we van de buitenkant boom naar buitenkant kuil (zak) een touw rijgen als dit aan beide kanten klaar is .dan heb je een grote driehoek met twee driehoekige zijkanten en deze naai je aan elkaar zodat je een zak overhoudt .
    Hier onderin rijg je een draad waar hij later mee dicht getrokken kan worden.
    Hierna gaan we stukjes net knippen,waaraan we allemaal stukje katoengaren gaan knopen,als dit gedaan is gaan we dezen weer onder aan het net naaien.(de slepen)
    daarna naaien we er nog een binnenzak in.
    Daarna zetten we voor de zak ringetjes in het net waardoor we de touwen kunnen doen om de zak dicht te knopen.
    Daarna hebben we allemaal stukjes rubber aan een ketting geregen en deze voor in de kuil van het net gezet met ringetjes.
    Omdat dit dus rubber is zal het gaan drijven in het water wat niet de bedoeling is en hebben we het dus verzwaard met een stukje lood zodat het net mooi open blijft staan onder water.
    Als laatste de wekkerketting erin gehangen dit is vast gemaakt aan de gaatjes die gemaakt zijn in de zool van de boom.
    Daarna zijn we gaan vissen en als vangst een zoetwaterkreeft.

gr ron

Standaard

Daarna zijn we gaan vissen en als vangst een zoetwaterkreeft.
    Alleen is die niet op schaal.....................

Erg mooie foto's, prachtig model geworden, petje af.

Mvg.

Senior Lid

Standaard

Hey Ron,

Voor ik je werk ben beginnen volgen, had ik nog nooit van een kotter gehoord. Ik vind het prachtige schepen, jouw modellen zijn echt fantastisch, en op je foto's nauwelijks van een echte te onderscheiden.
    Ongelofelijk knap hoe je die kotters maakt

En je kan er ook nog echt mee vissen, kan het nog realistischer ?

Groeten

Pascal

Standaard

Hallo allemaal

Hierbij de laatste update van de LE-62 .
    De LE is klaar en als er nu nog foto's volgen zal het in het foto gedeelte zijn.
    Wil hierbij iedereen bedanken voor zijn of haar inbreng
    En voor de commentaren zoals die zijn gegeven.
    Wij zijn trots op onze kotter
    Hier nog enige detail foto's

Nogmaals iedereen bedankt en tot het volgende bouwverslag

PS voor droop ,de roest is ook dit weer toegeslagen

Ron en Antje Loorbach Sneek

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. bouw boomkorkotter PD-126 schaal 1:25 [DONE]
    By mijn-kotter in forum RC Schepen
    Reacties: 132
    Laatste bericht: 15-02-11, 20:00
  2. Varend - Bouw van de NG-15 eurokotter