Hoofdsponsor

1/48 24th Praetorian - Imperial Guard (Warhammer)

Status
Niet open voor verdere reacties.
W

Wimmeke

Guest
Een ander project in ver gevorderde staat is het maken van een 3.000 punten Imperial Guard leger. Hoewel mijn grootste interesse in Warhammer 40K voor de Eldar was (later hierover meer), ben ik ook met een Imperial Guard leger begonnen.

Het begon ongeveer 2 jaar geleden toen mijn broer met de Imperial Guard Collectors' Guide afkwam. Hierin stond alle Imperial Guard figuren die uit waren, ook de classics en collectibles. Rekening houdend met mijn interesse in Britse militaire geschiedenis trokken de Praetorian mijn aandacht. De figuren zijn gebaseerd op Britse troepen tijdens de Zulu-oorlog van 1879.

Dit bracht herinnering op aan oude films over de vernietiging van een Brits detachement (24th Foot) in de slag van Islandwana. De, toen video nu DVD, van de film Zulu (met de jonge Michael Caine) over de heldhaftige verdediging van de missiepost van Rorke's Drift hielp ook een beetje.

Wat toen begonnen is met enkele figuren om sentimentele redenen is intussen uitgegroeid tot een idee om een 3.000 punten Imperial Guard Praetorian regiment te maken.

Als voorsmaakje enkele foto' van een Imperial Guard Leman Russ Battle Tank (mk2) van het 24th Praetorian Regiment in een eigen interpretatie van het Mars XXI camouflage patroon. (zie GW Online : Warhammer 40,000 : Imperial Guard : Tank Camo Schemes)
1_Leman_Russ01.jpg

1_Leman_Russ04.jpg

1_Leman_Russ03.jpg

1_Leman_Russ02.jpg

Een enkele Guardsmen met diverse wapens.

1_Kolonel.jpg
Kolonel

1_Vlag-Trompet.jpg
Vlag + Comm

1_Guardsmen.jpg
Guardsmen met Lasgun



Groeten
Wimmeke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi geschilderd, niet helemaal in de style van warhammer. Maar waarom schilder je zo. Is dit omdat dit bij het tinnen figuurschilderen in deze style ging. Ik wil altijd graag achtergronden weten van het geschilderde. Is leuk, dat geeft weer een verhaal. (ben niet nieuwgierig, ik wil alleen altijd alles weten.) :D
 
Wat extra historische informatie over de Zulu-oorlog van 1879 waarop deze figuren zijn gebaseerd.

Wanneer de Britse troepen in januari 1879 Zulu-land binnentrekken om het Zulu-rijk te koloniseren, worden enkele grensincidenten als excuus opgegeven. De ware reden van het conflict is de poging van Sir Henry Bartle Frere, hoogcommissaris van Zuid-Afrika, aangesteld in 1877, om een confederatie in Zuid-Afrika te stichten die alle rivaliserende partijen, blank en zwart, verenigd onder Britse controle. Sir Henry Bartle Frere beschouwd het Zulu-rijk als de gevaarlijkste tegenstander van de op te richten confederatie en de onderwerping ervan kan de andere partijen waarschijnlijk overtuigen om toe te treden. Het is enkel wachten op een excuus om op te treden.

Wanneer er midden 1878, 2 vrouwen van de Zulu-Generaal Sihayo kaXongo naar hun minaars in het door de Britten gecontroleerde Natal vluchten, doet zijn zoon een strafexpeditie om de vrouwen en hun minaars te straffen, heeft Sir Henry Bartle Frere zijn reden gevonden. Hij stelt aan Zulu-koning Cetshwayo een ultimatum. De zonen van Sihayo moeten aan de Britten worden overgedragen om berecht te worden. Verder moeten de zulu's hun militair systeem binnen de 30 dagen ontbinden. Wanneer aan deze eisen niet wordt voldaan zal het Zulu-rijk zich in oorlog met het Britse rijk bevinden.

Wanneer Cetshwayo niet op de eisen reageert, trekken de Britten in januari 1879 Zulu-land in 3 colonnes binnen die zich elk afzonderlijk een weg moeten banen naar de hoofdstad Ulundi. De rechter colonne bestaat uit ongeveer 4.000 man (2 infanterie Bataljons + enkele locale cavalerie eenheden), de centrale colonne uit ongeveer 4.700 man (1st en 2de bataljon van 24st infanterie regiment + enkele locale cavalerie eenheden), de linker colonne uit ongeveer 1.500 man (2 infanterie Bataljons + enkele locale cavalerie eenheden). De rechter colonne wordt tot staan gebracht bij Eshowe, de linker colonne bij Khambula. Het grootste gedeelte van de centrale colonne (± 1.700 man) wordt op 22 januari aan de voet van de heuvel Isandlwana onder de voet gelopen en uitgeroeid door een Zulu-strijdmacht van ongeveer 25.000 man. Een deel van deze strijdmacht (± 4.000 man) onder leiding van Prins Dabulamanzi (broer van koning Cetshwayo), trek na de slag Natal binnen. Gedurende 2 dagen, zal het tevergeefs proberen het kleine garnizoen (± 150 man, B compagnie 2de Bataljon 24 infanterieregiment + wat achtergebleven zieken onder leiding van Lt. Chard, Royal Enginieers) van de missiepost Rorke's Drift, te vernietigen. De heldhaftige verdediging en de ramp zullen jarenlang het Britse public en historici fascineren. De overlevenden in Groot-Brittannië worden als helden ontvangen, er worden maar liefst 11 Victoria crosses (hoogste Britse militaire onderscheiding voor heldenmoed) uitgereikt en de commanderende officier wordt tot majoor bevorderd. Er worden diverse boeken en later films over de ramp van Isandlwana en de heroïsche verdediging van Rorke's Drift gemaakt.

Na het rampzalige begin van de campagne hebben de Britten verschillende maanden nodig om hiervan te bekomen. De linker en rechter colonne worden tot april 1879 door de Zulu-strijdkrachten omsingeld en belegerd voordat ze eindelijk kunnen ontzet worden door uit Groot-Brittannië gearriveerde versterkingen. Eind mei 1879 beginnen de Britten met de 2de invasie die eindigt met de slag om Ulundi, 4 juli 1879, waarin de Zulu-strijdkrachten definitief worden verslagen. Toch duurt het nog tot 28 augustus voordat Koning Cetshwayo wordt gevangen. Het Zulu-rijk wordt verdeeld onder 13 leiders aangeduid door de Britten. Koning Cetshwayo wordt in de Kaapstad gevangen gehouden. In 1882 mag hij Londen bezoeken en mag uiteindelijk in 1883 naar Zulu-land terugkeren waar hij in 1884 sterft aan een hartaanval. In 1887 wordt het Zulu-rijk uiteindelijk door de Britten geannexeerd.

Voor wie verder geïnteresseerd is de geschiedenis van de Zulu-oorlog zijn de volgende boeken van Osprey Publishing aan te raden:
- Essential Histories 56, The Zulu War 1879
- Campaign 14, Zulu War 1879
- Campaign 41, Rorke's Drift 1879
- Men-at-arms 57, The Zulu War
Zie ook: Osprey - Period - 19th century

De stripreeks Zoeloeland van Georges Ramaïoli, uitgeverij Talent, geeft ook de Zulu-oorlog weer met wat extra info over het ontstaan van het Zulu-rijk.

Het is waarschijnlijk uit heroïsch Brits standpunt dat de firma Games-Workshop de Praetorian figuren vroeger heeft uitgebracht en die nu nog op de online store bij de Classics en Collectibles te verkrijgen zijn.

Groeten
Wimmeke
 
leuke achtergrondinfo Wim.
(vergeet morgen niet een paar fotookes te schieten en een klein verslagje neer te pennen hé)
 
Zou idd, leuk zijn een paar fototjes. Zijn we gek op. Speel je dit soort spellen nu ook na met figuren of is het meer dan je een eigen spel speelt. Wat je als history neer schreef is geweldig.


Dit zou eigenlijk in elk topic ingebouwd moeten worden. Weet wat je bouwt:D
 
De figuren zijn Warhammer 40K Imperial Guard figuren, die gebaseerd zijn op historische modellen. Mijn 3.000 punten leger is samengesteld volgens de 40K codex Imperial Guard. Ik heb ook wat Eldar figuren en af en toe speel ik met iemand (vraag maar aan Exserco) Imperial Guard tegen Elder. Mijn broer heeft wat Space Marines en Chaos en af en toe speel ik daar tegen volgens de Warhammer 40K regels.

Greoten
Wimmeke
 
zou je eens een foto kunnen nemen van het spel wat je dan speelt, met mischien een klein spel verslagje. Dan is dit gelijk een mooie uitleg over het spellen thema. Er zijn veel mensen die de los aan het spel niet snappen. Dan wanneer ze een verlagje lezen komt het begrip vanzelf, en het spelen vaak ook is bij mij de ervaring. :D

Dit zou als informatie hier op dit topic ook best waardevol zijn. Het gaat dan wel om het hobbymatig maar men moet natuurlijk wel de ins en outs kennen van waar we mee bezig zijn toch.
 
Hallo,

Hieronder de volledige HQ keuze voor mijn 24th Praetorian Regiment, Imperial Guard.

HQ Squad
1_HQ-HQ.jpg
Kolonel(Boltpistol + Closecombat wapen), Commissar(Handflamer + Closecombat wapen), Guardsman met Vlag + Closecombat wapen, Guardsman met Trompet(Commlink)+ Closecombat wapen , Guardsman met Meltagun, Guardsman met Flamer.
De Kolonel is wel geen echte Praetorian model maar een Valhallen Luitenant model

AT-Squad
1_HQ-AT_Squad.jpg
3 teams met Rocket Launcher

Fire Support Squad
1_HQ-Fire_Support_Squad.jpg
3 teams met Autocannon

Special Weapons Squad
1_HQ-Special_Weapons_Squad.jpg
3 Guardsmen met Lasgun, 2 Guardmen met SniperRifle, Guardsman met Grenade Launcher.
De 2 snipers zijn Cadian sniper modellen

Sentinel Squad
1_HQ-Sentinel_Squad.jpg
3 Sentinels, 2 met Multi-Laser en 1 met Autocannon


Hoewel een Imperial Guard HQ uit verschillende squads kan bestaan (zoals de mijne), tellen ze als 1 HQ keuze. Ze moeten wel niet te samen blijven en kunnen verspreid over het gameboard gebruikt worden.

Groeten
Wimmeke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik dit zo terugzie, wordt het tijd dat we nog eens een battleke tegen elkaar gaan doen.:rolleyes:
 
Ach wie weet. Tasje op de rug, lunchpakketje mee. En fietsen maar. Dan kan ik ook meedoen mischien. :D moet ik alleen een dagje van te voren beginnen met fietsen. :eek:

maar goed, ik zie nu toch al heel mooi leger reizen.
 
Ach wie weet. Tasje op de rug, lunchpakketje mee. En fietsen maar. Dan kan ik ook meedoen mischien. :D moet ik alleen een dagje van te voren beginnen met fietsen. :eek:

maar goed, ik zie nu toch al heel mooi leger reizen.

Kan ik evengoed gelijk met jou vertrekken. Wij wonen wel een uur autorijden van elkaar af.
 
Hallo,
Dit zijn mijn keuzes van het type Elite.

2 squads Storm Troopers.
Storm Troopers zijn de “Special Forces” binnen een Imperial Guard regiment. Ze zijn taaier en beter bewapend dan de gewone Guardsman. Ze hebben ook de “Deep Strike” speciale regel. Dit wil zeggen dat ze gelijk waar op het speelbord kunnen geplaatst worden. Er moet enkel een verspreidingsworp gedaan worden. Hier moet wel voorzichtig mee worden omgesprongen, ik heb al eens een squad van het speelbord zien “Deep Striken”.:p
Beide squads hebben dezelfde samenstelling: 1 Sergeant met Hell Pistol & close combat wapen; 7 Storm Troopers met Hell Gun; 1 Storm Trooper met Grenade Launcher en 1 Storm Trooper met Flamer.
1_Storm_Trooper_Squad_Bruin.jpg
Storm Trooper Squad Bruin

1_Storm_Trooper_Squad_Oranje.jpg
Storm Trooper Squad Oranje

2 Techpriest Enginseers met 8 servitors.
Techpriest Enginseers zijn de technici die beschadigde voertuigen kunnen herstellen. Beide Techpriest Enginseers kunnen los van elkaar op het speelbord gebruikt worden en kunnen elk vergezelt worden door maximaal 4 servitors. Er zijn 3 soorten servitors, ik heb er echter maar 2 soorten; Tech servitors die de Techpriest Enginseers assisteren bij het herstellen van voertuigen en Gun servitors die vuurdekking geven aan de anderen.
Het squad bestaat dus uit 2 Techpriest Enginseers (bewapend met Laspistol), 4 Tech servitors en 4 Gun servitors (3 met Heavy bolder en 1 met Multi-Melta).
1_Techpriest_Enginseers___Servitors.jpg
Techrpriest Enginseers + Servitors

2_Elite_Squads.jpg
De 3 Elite Squads

Nog een schokkend weetje. :eek: Toen ik onlangs op de on-line store van de games-workshop website aan het kijken was, heb ik gemerkt dat de Praetorian figuren niet meer terug te vinden waren. Blijkbaar net op tijd klaar met mijn strijdmacht te verzamelen.
Groeten
Wimmeke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En weer leuke figuren. Zo te zien heb je al voor een vermogen aan figuren volgens mij. Als het goed is kun je daarvoor bijna een auto kopen. :eek: Helaas is dit voor mij niet weggelegd. Maar goed. Ook ik kom er wel...... denk ik

Nog een schokkend weetje. Toen ik onlangs op de on-line store van de games-workshop website aan het kijken was, heb ik gemerkt dat de Praetorian figuren niet meer terug te vinden waren. Blijkbaar net op tijd klaar met mijn strijdmacht te verzamelen.
Groeten

En idd. Deze zijn niet meer via games workshop tekoop. Dat is al een half jaar geleden in de white dwarf een zo'n klein rot artikeltje aangegeven. Een schrale troost en mischien een geluk voor jou. Ze staan op marktplaats voor belachelijke prijzen te koop. Er zijn veel mensen die zo'n setje kopen en er achter komen dat het wel een hobby is. Dan proberen ze het maar weer te verkopen. Kijk daar eens. Gewoon googlen naar marktplaats en dan de naam van het figuur ingeven wat je wilt hebben. De resultaten zijn soms heel erg verrassend.
 
En weer leuke figuren. Zo te zien heb je al voor een vermogen aan figuren volgens mij.

Het begint altijd als iets klein, maar wordt toch een verslaving om zo vlug mogelijk het droomleger bij elkaar te krijgen.

Ben eigelijk blij dat het bijna zover is, misschien krijg ik dan wat meer tijd om te gaan spelen i.p.v. te schilderen.

Tenzij natuurlijk ik mij laat verleiden om weer met iets anderes te beginnen.
 
Hallo,

De troepen keuze voor mijn 24th Praetorian Regiment.

Ik heb gekozen voor 2 pelotons met elk 1 HQ squad, 3 infanterie squads en 1 armoured fist squad. Beide pelotons hebben dezelfde samenstelling. Om een onderscheid te kunnen maken tussen beide pelotons heb ik gekozen om de metalen plaatjes boven hun schouderkwasten een andere kleur te geven. De rechter schouderkwast geeft het peloton kleur aan (zilver of koper). De linker schouderkwast geeft de squad kleur aan (zilver of koper voor het HQ squad; blauw, groen of roze voor de infanterie squads; paars voor de armoured fist squads).

Armoured fist squads zijn mobiele infanterie squads die in een Chimera infanterie transportvoertuig vervoerd worden. Ze zijn uiterst geschikt om bressen in de verdedigingslinie op te vullen, om een snelle tegenaanval uit te voeren of om ver afgelegen missiedoelen snel te veroveren.

Hieronder de foto's van het "koper" infanteriepeloton.

HQ Squad
1_Pelton-HQ.jpg
Luitenant (Boltpistol + close combat wapen), Commissar (Handflamer en close combat wapen) Guardsman met Flamer, Guardsman met Grenade Launcher en Mortier Team.

Groen Infanterie Squad
1_Peleton-Squad_Groen.jpg
Sergeant (Laspistol + close combat wapen), 6 Guardsmen met Lasgun, Guardsman met Meltagun en Lascannon Team.

Blauw Infanterie Squad
1_Peleton-Squad_Blauw.jpg
Sergeant (Laspistol + close combat wapen), 6 Guardsmen met Lasgun, Guardsman met Meltagun en Heavy Bolder Team.

Roze Infanterie Squad
1_Peleton-Squad_Rose.jpg
Sergeant (Laspistol + close combat wapen), 6 Guardsmen met Lasgun, Guardsman met Meltagun en Autocannon Team.

Paars Armoured Fist Squad
1_Peleton-Armoured_Fist_Squad.jpg
Sergeant (Laspistol + close combat wapen), 8 Guardsmen met Lasgun en Guardsman met Meltagun. Vervoerd in een Chimera infanterie transportvoertuig bewapend met een Multi-Laser in de koepel en een vaste Heavy Bolder.

Foto's van de Chimera
1_Chimera01.jpg

1_Chimera02.jpg

1_Chimera03.jpg

1_Chimera04.jpg

Een foto van het volledige peloton.
1_Peleton-Volledig.jpg




Groeten
Wimmeke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

In afwachting van de foto's die ik nog moet nemen van mijn Fast Attack keuze, dan maar wat foto's van mijn zware wapens keuze.

Hier heb ik gekozen voor 2 Leman Russ Battle Tanks MkVIII en 1 Basilisk MkXI.

Beide Leman Russ Battle Tanks hebben dezelfde bewapening: een Battle cannon in de koepel, een Lascannon in de romp en een Heavy Bolder in elk zijponton.
2_Leman_Russ01.jpg

2_Leman_Russ02.jpg

2_Leman_Russ03.jpg

2_Leman_Russ04.jpg

De Basilisk is uitgerust met een Eartshaker Gun en Heavy Bolder
1_Basilisk01.jpg

1_Basilisk02.jpg

1_Basilisk03.jpg

1_Basilisk04.jpg

Nog een foto van de drie voertuigen.
1_Heavy_Support01.jpg

Groeten
Wimmeke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vond dit vroeger al indrukwekkende machines, maar dat blijft nu ook nog zo.
Mag ik het volgende gevecht terug met dit leger spelen?
 
Mag ik het volgende gevecht terug met dit leger spelen?

Natuurlijk mag gij da. Ik zal binnenkort de vertaalde regelboek u meegeven, dan kan je al beginnen leren voor deze zomer. Het zal nodig zijn:p, heb intuseen mij Eldar trukjes al wat kunnen verfijnen.;)
 
Hallo,

Hierbij de foto's van mijn Fast Attack keuze.

Als eerste het Rough Riders Squad.
2_Rough_Ridder_Squad01.jpg
1 Veteran Sergeant met Boltpistol en Huntinglance + 4 Rough Riders met Laspistol en Huntinglance.
De Huntinglance is een speer met een explosieve lading in de tip.

Een Sentinel Squad.
1_Sentinel_Squad.jpg
2 Sentinels met Multi-Laser en 1 met Flamer.

Dit Squad Sentinels is van een andere variant van het eerste Squad in het HQ keuze. Games Workshop heeft 2 basistype Sentinel op de markt.
1_Sentinel.jpg

1_Cadian_Sentinel.jpg
Dozen van de 2 Sentinel varianten
Toen ik besliste om mijn een tweede squad aan te schaffen, was het de bedoeling om hetzelfde type Sentinel te gebruiken, maar een onoplettendheid in de winkel heeft ervoor gezorgd dat ik de verkeerde kocht. Nadat ik eerst wat ontgoocheld heb ik dan maar besloten om voor het tweede squad Sentinels dezelfde variant te kopen. Nu het squad is afgewerkt vind ik het zelf mooier en beter dan het eerste.

Hieronder wat vergelijkende foto's tussen Sentinel variant 1 en 2.
1_Sentinels01.jpg

1_Sentinels02.jpg

1_Sentinels03.jpg

Als laatste een Hellhound Flamertank.
1_Hellhound01.jpg

1_Hellhound02.jpg

1_Hellhound03.jpg

1_Hellhound04.jpg
De Tanks is bewapend met een Inferno-cannon in de koepel + een Heavy Bolder.

1_Fast_Attack_Squads.jpg
De Fast Attack Squads

Voila met dit laatste voertuig is mijn 24th Praetorian Regiment eindelijk af. Na jaren van zoeken, kopen, plakken en verven moet ik nu tijd vinden om te gaan spellen.
1_XXIV_Praetorian01.jpg
Het XXIV Praetorian Regiment - Imperial Guard

Groeten
Wimmeke.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat begint al op een echt groot leger te lijken :D
Maar een vraag, waarom schilder je die Squad Sentinels in deze kleuren, en niet zoals op de foto van op dat boek??Ik vind deze persoonlijk mooier zoals de afbeeldingen op de kaft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan