Hoofdsponsor

1/72 Breguet Br 1150 'Atlantic' (Revell))

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Droop

Guest
Hoi,

Ik had jullie graag terug een modelletje van me voorgesteld dat ik enkele jaren geleden heb gebouwd.

Deze keer is het een toestel van de Nederlandse Marine: de Breguet Br 1150 'Atlantic'.
Dit toestel wordt gebruikt voor oceanisch onderzoek en natuurlijk ook voor z'n belangrijkste opdracht: het opsporen én vernietigen van vijandelijke subs.

Het model is van Revell en op schaal 1:72.

Lengte: 44,2 cm
Spanwijdte: 52,1 cm.

Ook dit model is zonder enige verwering afgewerkt. Het komt net uit de fabriek gerold. :D


Enkele foto'tjes:

1_DSCN7858.jpg

1_DSCN7859.jpg

1_DSCN7863.jpg

1_DSCN7865.jpg

1_DSCN7866.jpg

1_DSCN7867.jpg

1_DSCN7868.jpg




Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He dat is een mooie. Erg leuk dat de onderkant open is. Wat zit daar allemaal in? En waar dienen al die kabels voor. Is dat net zo iets het tuigage van een schip of zijn dit antenne's

Iig mijn complimenten. Applaus
 
Bedankt Rik.

In het ruim van de Breguet kunnen verschillende zaken vervoerd worden.

Sonarboeien, torpedo's, dieptebommen enz. kunnen deel van de lading uitmaken.

De draden die van de romp naar de staart lopen zijn idd antennes (communicatie, navigatie).


Droop
 
een heel mooi model van een mooi vliegtuig!
Het ziet er weer heel goed uit, droop! Hij is mooi zo, zonder verwering!
 
ziet er inderdaad heel goed uit en de verwering zou volgens mij ook wel "zonde" zijn...

PS: mooie tuin!
 
Dank voor het antwoord, maar waar is die kegel voor aan de staart. En dat lijkt mij toch ook best lasig om mee op te stijgen.
 
@ Merlijn, Chris & Kevin: Bedankt jongens. :D


Dank voor het antwoord, maar waar is die kegel voor aan de staart. En dat lijkt mij toch ook best lasig om mee op te stijgen.

Als antwoord hierop Rik, heb ik de intro van m'n bouwverslag ten tijde bij modelbrouwers hier neer gezet:

Het wapensysteem Breguet Atlantic staat nu sedert meer dan 30 jaar in de frontlinie van de maritieme patrouilleverkenning. Het 12-persoons zeeverkenningsvliegtuig biedt een uitstekende reikwijdte (7.970 km) en een lange verblijfsduur in het doelgebied.
Het wordt voor allerlei taken gebruikt, zoals aanvallen op schepen, verkenning, SAR-inzet en bevoorradingsvluchten, maar het werd in de eerste plaats ontworpen als duikbootbestrijder.
De Atlantic was bovendien het eerste militaire vliegtuig dat van ontwerp tot produktie een mulinationaal project was. Na de eerste vlucht op 21 oktober 1961 werden de eerste vliegtuigen in december geleverd aan Frankrijk en Duitsland. Het Franse Aeronavale kreeg 40 vliegtuigen, verdeeld in 3 eskaders, terwijl de 20 Duitse Atlantics ingezet werden bij het MFG 3 in Nordholz.
De Nederlandse Marineluchtvaardienst plaatste 9 Atlantics bij het 321ste Squadron, de Italiaanse marine kreeg in totaal 18 vliegtuigen.
Voor de bestrijding van onderzeeërs werd de Atlantic uitgerust met Amerikaanse elektronica, terwijl de uitschuifbare zoakradar geleverd werd door Thomson-CFS uit Frankrijk.
Met een totale vliegtijd van bijna 18 uur kan de Atlantic een zeer groot zeegebied bewaken en vijandelijke doelen met torpedo's bestoken, die zijn ondergebracht in een wapenschacht in het deel van de romp dat geen drukcabine heeft.
In de loop van de afgelopen jaren werd de Atlantic steeds weer aangepast aan nieuwe eisen. In verband met internationale verplichtingen worden sinds enige tijd Atlantics van het Duitse MFG 3 uit Nordholz (MGF= Marineflieger-Geschwader) ingezet bij de Hoorn van Afrika ter bewaking van de vaarroutes.

Karakteristiek voor dit vliegtuig is de puntige staart, waarin het MAD-systeem voor het registreren van veranderingen in het magnetische veld van de aarde is verwerkt.
In de boeg en opzij van de staart bevinden zich nog meer installaties die binnen een heel grote reikwijdte vijandige activiteiten registreren en opsporen.
Bron: Revell




Droop
 
Aha, dus het is een en al techniek om onderzee schepen enzo op te sporen als ik dit goed begrijp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan