Hoofdsponsor

Graupner Nautic

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
F

F. Werkhoven

Guest
be9f_1.png 006.png

Hier een bootje wat je ook niet meer alle dagen ziet. Het is al een oud model van Graupner, opzich een heel leuk bootje. Die van mij heb ik tweedehands van iemand gekocht. Het was nodig aan een grote opknap beurt toe. Helaas heb ik in het begin geen foto's gemaakt, dus kan ik niet laten zien in welke toestand ze was. Maar er was iets op de bovenbouw gevallen waarbij er van alles was afgebroken en gescheurd. Het orginele houtwerk was behoorlijk uitgedroogd, dus dat heb ik allemaal maar verwijderd. De nieuwe bovenbouw maak ik nu van polystyreen plaat van verschillend diktes. Voor het houtwerk gebruik ik berkentriplex in diverse diktes.

Technische data:

Lengte : 555 mm
Breedte : 188 mm
Diepgang : 40mm

Waterverplaatsing : 1,34 kg

001-2.png

De romp moet nog een keer worden gespoten, er zaten namelijk wat belletjes in het spuitwerk. Het polystyreen zal nog gedeeltelijk bekleed worden met berkentriplex van 0,8mm dik en daarna met interieurbeits er overheen en afwerken met blanke lak. Het orgineel heeft trouwens 2 ramen voor, ik heb er maar 3 van gemaakt.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He, he, leuk schip. Doet mij denken aan mijn jeugd. Wij gingen altijd op vakantie en hadden het orgineel. Dit schip is van een trojan nagebouwd. De trojan was ook eigenlijk een werkbootje van oorsprong in Ierland. Die van ons hadden wij daar ook zelf gehaald. Er lag een ontzettend krachtige benzine slurper in. Het orgineel is dan ook van hout ipv Polyester. De opbouw hoort er zo op, maar er zijn vele varianten. Er zullen ongetwijfeld verschillende ramen in zitten. Ik heb er vele gezien. Leuk schip, en ik ga je volgen. Al is het maar aan jeugdsentiment dat dit een echt gaaf schip is. cute
 
Hey F,

Da's een leuk bootje om te bouwen, euh... in jouw geval: te herstellen. :D

De bovenbouw ziet er toch goed gelukt hoor. Petje af.

Welke motor ligt er in? Ik zie dat je een pc-koeling gaat gebruiken?
Heeft die motor dan zoveel warmte af?


Ik heb hier een leuk filmpje over de Nautic.


Veel succes hoor en natuurlijk wil ik de bouw van dit rc-model voor geen goud missen.


Droop
 
Hey Mister F :D ,

Heel mooi hoe je die bovenbouw hebt gemaakt cute

Veel succes

Groeten

Pascal
 
Droop
Welke motor ligt er in? Ik zie dat je een pc-koeling gaat gebruiken?
Heeft die motor dan zoveel warmte af?

Welke motor er in legt, goeie vraag, die is even zoek. Volgens mij was het een speed 500 of 600 op 6 Volt.
De pc-koeling ga ik trouwens niet gebruiken.

Leuk filmpje Droop als die van mij ook nou eens zo snel gaat, dan wordt het een leuk speedbootje.
Ik heb namelijk nog niet gevaren met dit model.

He meneer Pascal,:D Bedankt voor je compliment.

Dit schip is van een trojan nagebouwd.
Zal eens kijken of er nog iets over te vinden is, alleen nu maar hopen dat ik geen trojanhorse op mijn computer krijg.:D Bedankt voor de info Rik.

Af en toe zie je nog wel eens een Graupner Carina te koop staan, deze lijkt wel veel op de Nautic. Ik was dan ook even in de war, wat voor boot ik nu had. Het grote verschil is dat de Carina 3 ramen voor heeft, ja die van mij nu ook, maar de ramen zijn ook iets anders van vorm.

Mvg.
 
He, geweldig. Dit is een echt gave site, dank hiervoor gelijk in mijn fovorieten geplaatst. cute
En die van ons staat er ook tussen. Krijg ik bijna tranen van in de ogen. :s :D
 
Ja idd, zeker van goede herinneringen. Helaas is ze gezonken. In de winter bij ons in de Waal. En zoals de meeste weten bevriest deze nooit. Maar toen ineens wel. En ze heeft net als de titanic de ijsschots niet kunnen trotseren. En is uiteindelijk gezonken. We hebben haar wel boven gekregen. De waar is niet zo diep, maar de schade was zo groot, dat er niet meer mee te doen was. Ik was toen een jaar of 14 en had natuurlijk niets in te brengen. Nu had ik wel anders geweten.

1_HerPleasure.jpg
Dit is ze.
Ik ben echt blij verheugd haar nog eens te zien. Ik ben opgegroeid op presies zo'n schip, dat altijd motor storing had. En dus ook altijd gesleept moest worden. Klinkt raar. Maar dit zijn dierbare herinneringen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaat zeker nog gebeuren. Maar dat staat op een later tijdsbestek gepland. Dit vanwege het vele werk dat ik nog heb. wacko
 
Dit vanwege het vele werk dat ik nog heb.

Dit is een veel voorkomend probleem, als je eens wist wat ik nog allemaal heb liggen.wacko
Je zou er een topic mee kunnen vullen.:D

Mvg.
 
Het dek ga ik maken van latjes die op het polystyreen worden gelijmd. Het is voor mij de eerste keer dat ik het zo doe, dus verwacht geen wonder. Zijkanten van de latjes heb ik alvast met stift (permanent marker) zwart gemaakt.

IMG_0692.png

De latjes zitten nu nog los, de rest van het dek moet nog gesneden worden.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoop dat het nog kan, maar bij de howto staat het dekbeplanken, kijk daar eens naar. Het zal je resultaat ten goed komen. In deze schaal is dit heel erg mooi en zeer goed mogelijk.
 
Je bedoeld dat met zwart papier aan de zijkanten. Heb ik gelezen, inderdaad het geeft een heel mooi resultaat. Ik ben eigenlijk wat anders van plan, of het lukt dat weet ik nog niet.

Mvg.
 
Vele zweetdruppels verder en dan hier een paar foto's.

IMG_0718.png

IMG_0720.png

Nu de rest nog beplakken met latjes en dan...........

Geduld?? Wat is dat. Nooit van gehoord.

Geduld is het vermogen om te bouwen wanneer je het liefst zou gaan varen.:D

Mvg.
 
Heel mooi gedaan tot nu toe. Heb je nu touwtjes ertussen gedaan?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan