Hoofdsponsor

Graupner Nautic

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Aha, mooi bedacht van zo'n poeli.

Niet teveel metertjes inbouwen he. Meestal zaten er maar twee of drie in. Allemaal met een wijzer. Temp. is eigenlijk de belangrijkste. Wij hadden dan ook de toerenteller, en een ampere meter. Daarnaast wel hier en daar wat controle lampjes. Die waren er voor allerlei zaken. Ook zelf bij gebouwde voor de boordverlichting enzo. Dan kon je op het instrumenten paneel zien of alle lampjes branden. Die vond ik altijd mooi.
 
Nautic

Instrumenten paneel.

Rik is dit wat je ongeveer bedoeld?

Controle lampjes komen nog.

IMG_0832.pngIMG_0833.png

Na een aantal creaties te hebben gemaakt, was dit van afstand wel de mooiste.:D

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
F, je gaat me nu toch niet vertellen dat je die metertjes hebt geschilderd?

Na een aantal creaties te hebben gemaakt, was dit van afstand wel de mooiste. :D
Zelfs van dichtbij zijn ze mooi!




Droop
 
Nautic

je gaat me nu toch niet vertellen dat je die metertjes hebt geschilderd?

Nee, dat ga ik je ook niet vertellen. Kleine uitleg dan, wit stukje polystyreenplaat met een permanentmarker zwart maken. Dan met een naald streepjes krabben zodat het weer wit word en als wijzer een stukje oranje papier afgeknipt en erop geplakt.

Mvg.
 
Creatief, heel creatief. Met een bijzonder resultaat. Applaus

Dit heeft nog een naam ook. Etsmarkeren. Word veel toegepast bij de motoren.

Enne, precies zoals ik bedoelde. Nu een gaatje voor het contactslotje. Dan is het helemaal compleet. Ons Daschbordje was van hout aan de bovenkant. Maar dat was vervangen ooit ivm zelf de zaken veranderen. Daarna zag het er iets anders uit. Nu zou ik het een lichte kleur geven. Grijs enzo werd in die tijd veel gebruikt. Maar een dun laagje fineer eroverheen zou ookheel goed kunnen. Dat is wat je zelf het mooiste vind.

Nogmaals mijn complimenten. Gaat heel mooi worden zo met al deze details er in en op.
 
Nautic


Weer wat geleerd.........:D

Ons Daschbordje was van hout aan de bovenkant.

He Rik mijn eerste opzet was om het van hout te maken maar dat begon te versplinteren.

Grijs enzo werd in die tijd veel gebruikt. Maar een dun laagje fineer eroverheen zou ookheel goed kunnen.

Zal eens kijken wat we nog hebben liggen.

Hadden jullie ook verlichting in de kuip? Of is dat weer een overbodige luxe.
De navigatie verlichting voor op de punt rood en groen naast elkaar?

Mvg.
 
Wat betreft het fineer, dan zou je eens in een modelbouwwinkel moeten gaan kijken. Daar zul je zien dat ze ook plaatjes hout hebben. Deze plaatjes hebben ze tot 0,2 mm dik en toch is het mulitplex. Ik heb daar ook een aantal plaatjes van liggen. Dit is wel wat duur, ong een euri of 6 maar voor de details en kleine dingen bijzonder goed.

Verder de boordverlichting rood groen. Zaten bij ons er standaart niet op. Dat was geregeld via de radarbol die er oorspronkelijk op zat. Dus die is niet mee gekomen. Mijn vader (ik was toen nog klein) heeft toen aan de zijkant van de stuurhut een setje gemaakt van die kleine chrome dopjes van een Opelkadett. Daar kunnen verschillende kleuren glas in. En daarna de achterkant voorzien van een dichte laag zodat het alleen maar naar voren scheen. Dit was een plaatje messing dat hij heeft laten verchromen in de fabriek waar hij toen werkte. Daalderop. Meestal hebben de Trojan liefhebbers ook iets in die trent gedaan. Maar het kan ook voor op de boeg bij elkaar. Zoals zeilschepen dat wel eens hebben. Wil je ze werkend maken, dan zou ik ze gemakshalve aan de stuurhut maken, kan je de kabels tussen een dubbele wand in doen en zijn ze weg gewerkt.

De stuurhut verlichting was zeker aanwezig, deze zat voor in het midden van de ramen op het plavond van het dak geschroeft. Het dak was voorzien van een latten plafond. Deze was gelakt. Verder zaten er aan beide kanten nog een klein lichtje in de kuip aan de wanden gemonteerd, kleine chrome houdertjes met een staaflampje er in. Zoals je ook wel eens bij caravans ziet. Daar kwamen ze ook vandaan dacht ik. Dit was niet standaart. Dan hadden wij ook nog een soort van looplamp, die kon in een sigaretten aanstekerplug gestoken worden, dit zat aan de zijkant van de daschboard geschroeft, dus niet boven op. Deze zat daar standaart in. Die looplamp gebruikte wij altijd als avond verlichting.
 
Nee, dat ga ik je ook niet vertellen. Kleine uitleg dan, wit stukje polystyreenplaat met een permanentmarker zwart maken. Dan met een naald streepjes krabben zodat het weer wit word en als wijzer een stukje oranje papier afgeknipt en erop geplakt.

Mvg.
Goed gevonden! Bedankt voor de uitleg, F. cute


Droop
 
Nautic

Hallo Droop, voor een mooier resultaat zou je de meetklokjes kunnen uitprinten van het internet.(even surfen bv. Digitale instrumenten) Deze verkleinen en onder het plasticglas plakken. Maar omdat mijn printer niet echt meer goed print, heb ik het maar zo opgelost. Het plasticglas geeft wat meer diepte aan het geheel.

Mvg.
 
Hallo F

Een hele mooie creatie die klokjes wij nemen zelf altijd foto's in het stuurhuis en verkleinen die dan en printen ze dan op fotopapier en daarna inplakken en plastic eroverheen.,daarna zetten we alle hendeltjes erop.

gr ron
Friesland
 
wij nemen zelf altijd foto's in het stuurhuis en verkleinen die dan en printen ze dan op fotopapier en daarna inplakken en plastic eroverheen

Was ik eigenlijk ook eerst van plan, eerst afbeeldingen zoeken op het net en die dan verkleinen om daarna uit te printen. Alleen de printer laat het afweten, dus dan begin je zelf maar wat te proberen. Inmiddels de controle lampjes geplaast, glasvezel kabel, uiteinde van de kabeltjes een beetje smelten zodat er een klein bolletje onstaat. Nu nog een ledje in de boot plaatsen, kabeltjes er heen en je hebt vier kleine lampjes.

IMG_0838.pngIMG_0839.png

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes hoor. Enne lampjes. :D:D:D

Geweldig, Heb je de print ergens uitgehaald? Of heb je die zelf gemaakt. Ik bouw zelf de lampjes meestal los in.

Maar je ook een lampje groen en rood. Dit voor het oververitting van de motor is rood. En die voor het contact is groen.

Er zit, die was ik vergeten. Ook nog een trekknop aan de voorkant,naast het stuurrad. Dit is de choke. En ook nog een drukknop daarnaast. Dit is de start knop. Vorm is als een paddenstoel. En de choke is wit en de strartknop is zwart. Dan is het geheel compleet.

Applaus
 
Nautic

De print komt uit een zak lamp zo'n één die je met de hand kan opladen door aan een hendel te draaien, gebruikt om even een foto te maken.

groen en rood
Moet wel lukken Rik.

Ook nog een trekknop aan de voorkant,naast het stuurrad. Dit is de choke. En ook nog een drukknop daarnaast.
Bedankt voor je tip's / advies / meedenken.:D

Moet nog een rond bolletje op de gashendel plaatsen.

Mvg.
 
Nautic

Overzicht tot nu.

Dek ook in de interieurbeits gezet, oogt beter bij de rest van de boot.

IMG_0841.pngIMG_0844.png

IMG_0843.png

IMG_0850.pngIMG_0851.png

Rik, ik zal je reacties met de genoemde ideeën nog een keer doornemen en dan even een lijst maken van "what to do" er komen telkens nieuwe dingen bij.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit hoor. Kan niet zoveel kritiek geven.

Het enige is dat je, om jou op een hoger niveau te brengen wat meer naar de afwerking kan gaan letten. Dus dat de randen dan net iets strakker zijn afgewerkt enzo. Verder vol lof.

Bouw lekker verder, dan houd ik jou wel op de hoogte met de opbouw mogelijkheden die dit scheepje heeft. Let wel het zijn allemaal mogelijkheden.
 
Ik vind dit persoonlijk een heel mooi project. Dit doet mij zin krijgen om een RC schip te maken. Alleen moet ik nog eerst wat leren.
Mijn complimenten.
 
Nautic

Dit doet mij zin krijgen om een RC schip te maken. Alleen moet ik nog eerst wat leren.

Hallo Michel,

Ik hou je niet tegen om een RC schip te bouwen, ik zou het jouw zelfs aanraden. Heb je nog meer plezier van het model. Gezien de bouwervaring die je al hebt, moet je het makkelijk kunnen doen. Zoveel moeite is het nou ook weer niet om een model RC te maken.

Mvg.
 
Hallo Michel,

Ik hou je niet tegen om een RC schip te bouwen, ik zou het jouw zelfs aanraden. Heb je nog meer plezier van het model. Gezien de bouwervaring die je al hebt, moet je het makkelijk kunnen doen. Zoveel moeite is het nou ook weer niet om een model RC te maken.

Mvg.

Mijn 'ervaring' stelt niet veel voor ze. Ik wil toch nog eerst wat leren want ik zou graag een volledig houten RC schip maken. Aangezien dit best wat euro's kost wil ik toch iets verder staan dan vandaag qua ervaring. Maar bedankt voor t compliment.
Als het er van komt zal er uiteraard een bouwverslag volgen....
 
Nautic

Hallo Michel

ik zou graag een volledig houten RC schip

Wat voor type schip zou je later willen bouwen dan?

Rik,
Het enige is dat je, om jou op een hoger niveau te brengen wat meer naar de afwerking kan gaan letten. Dus dat de randen dan net iets strakker zijn afgewerkt enzo.

Ik zal er opletten,verdacht is inderdaad nog niet zo netjes. Zal het wat beter bij/afwerken Rik.

Nautic,

Motorsteun met motor intussen in het model geplaatst/gelijmd. Ook moest ik nog een gedeelte van de kajuit/opbouw aanpassen, dit was om één of andere reden scheef komen te staan.wacko Eén kant moest wat naar benee en de andere wat omhoog, zodat we nu verder met de opbouw kunnen.

Mvg.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan