Hoofdsponsor

Graupner Nautic

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Ziet er goed uit. Let je er wel op dat wanneer je een kleur gaat geven je ook nog moet letten op een water lijn. Deze is meestal of geel of rood bij trojan.

Het dek ziet toch goed gelukt uit. Mijn complimenten hoor. Verder zou ik de schroef een brons zilvere kleur gaan meegeven. Dit omdat die meestal uit een bronsen/messingkleur van oorsprong is maar wit uitslaat door het water.

Verder misschien een kleine tip, bij dit soort kleine schepen is vaak omdat er weinig ruimte is voor de motor een extra rooster aangebracht aan de achterkant van het schip. Die zit dan vaak via de binnenkant weer verbonden met een blower, om zo de motorruimte te koelen. Die word dan nog wel eens best warm. Ook voor de voetjes is dat fijn. Daar zou je nog wel wat mee kunnen doen. Dat zijn vaak de extra details. Ook ziet er vaak een stootrandje om het dek heen. Deze is meestal of wit of zwart bij dit soort scheepjes. Dit is eigenlijke een verdikte rand. Dan zie je de kopsekanten niet meer van het hout. En dat is nu bij jou nog te zien.

Verder zou je nog een kimkiel aan kunnen brengen, die worden er vaak op aangebracht op een derde van de achterkant van het schip. Dit om wat meer stabiliteit te krijgen in het schip. Deze loopt dan toe tot het einde van het schip, aan de spiegel.

Dat soort details geven dit soort scheepjes vaak gelijk een stukje extra's mee. Waardoor het schip gelijk een stukje mooier toont. cute
 
Nautic

Hallo Rik,

Bedankt voor je reactie en de nodige vervolg ideeën.

Er komt nog een stootrandje omheen, maar ik moet eerst de rand nog wat afschuren. Wat zou jij doen met de ramen, randjes met hout er omheen?

Mvg.
 
Ik zou er een kleine heel erg dunne lijs omheen maken. En het raam in het hout laten vallen. Dan door de lijs van ong. 2 mm breedte van binnen en buiten vast laten houden. Daar heb je de schaal wel voor. Daarbij zou ik de opbouw lakken en de lijst zilver aluminium schilderen. Dit omdat dit bij de echte schepen ook zo is. Dan zou ik de hoeken afronden. Een ruit bij zo'n schip is alijd afgerond. Dit is theoretisch voor de stevigheid van de ruit. Geen hoek, dus minder kans op barsten op de hoeken.

Verder zitten er op het dek een aantal zaken die je ook nog kunt aanbrengen. Maar daar zullen we het later nog over hebben.

Overigens is de zijkant van de opbouw meestal zwart bij een echte trojan. Maar een echte trojan is meestal ook overnaads gebouwd. Dat is bij jou dus niet het geval. Dus hier kun je consessies mee maken.

Nog een vraagje. Ga je er ook een railing op de voorsteven op maken? Zo ja dan is deze altijd van rvs gemaakt. En iets lager dan de opbouw. Dat komt dan overeen met de hoogte van het dijbeen. Dus in het echt zo'n 70 cm. En loopt schuin omhoog. In de boeg zit er dan een vlaggen steun voor de havenplaats. Dit zijn meestal van die driehoekige vlagen met een aantal kleuren en soms een soort van tekening of wapen er in. Wij in Tiel hebben een blauwe met een zwart kruis er in. Het zwarte kruis heeft dan een gele rand. Zo zie je dat we thuis in tiel horen.

Achter op is geen railing normaal gesproken, maar daar is wel een vlaggen steun. Deze zit dan op het dek en niet op de spiegel bevestigd, met een platte voet. Dan is deze meestal ook in rvs uitgevoerd. Daar steekt dan de landsvlag in.

Ook zitten er een aantal kikkers op het dek. Deze zitten vaak naast de stootrand. Eigenlijk ook waterkering genoemd. Er zit dan ook een tros gelijder naast, deze zit dan op de stootrand. Dit is een soort u-vormige beugel die de tros vasthoud zodat deze niet gaat schuiven ivm beschadigen van het hout.

Ik spreek van een stootrand omdat deze daar ook voor gebruikt word, maar deze is vaak ook hoger dan het dek en fungeert ook als waterkering, zodat het water afgevoerd word via een bepaalde weg. Waardoor je ook een gaatje ziet lopen vanaf het dek naar de zijkant van het schip. Hier zit dan een rozet aan met een soort van uiloopje. Herkenbaar aan de het ronde gat aan de zijkant van de romp net onder het stootrandje. Misschien is dit ook nog een idee voor een detail.

Verder zit er altijd aan de zijkant van de opbouw nog een logo. Is het een trojan dan is dit een figuurhoofd met een helm op, kleur is blauw met chroom figuur. Vrij simpel uitgevoerd.

Het dakje van de opbouw is meestal van polyester of hout, hier zul je een keuze in moeten maken. Ik zou voor hout kiezen, daar dit het gemakkelijkste is. En ook in latjes is uit te voeren.

Een extra leuk detail is dat er vaak op de vooruiten een ruitenwisser is aangebracht. Deze word vanuit de onderkan aangedreven, en lijkt op een ruiten wisser die een lelijke eend heeft. Zowel de motor als de ruitenwisser aan de buitenkant.

Op het dakje zit meestal een klein zoeklicht gemonteerd. Dit is een ronde lamp met een helder licht dat vanuit een simpele handle te bedienen is via de binnenzijde van het dak.

Ook is de stuurruimte vaak sober en gemakkelijk. Maar om niet te veel in detail te springen nu. Zullen wij het daar later over hebben. Als je er aan toe bent.

Ik hoop dat je zo weer iets hebt om over na te denken. cute
 
zeer mooi gedaan.

vooral het dek blijf ik mooi vinden.De manier waarop komt eigenlijk nog het dichts in de buurt van de vroegere werkwijze.
 
Nautic

Rik bedankt voor al je tips, ben al het één en ander tegen gekomen.

Bron: PictureTrail Gallery

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent goed opweg, met al dit soort referentie.

Gaat helemaal goed komen. cute
 
Nautic

Interieur van de kuip.

IMG_0796.png

Ben bezig met wat details aan te brengen, het berken triplex heb ik behandeld met interieurbeits.
Het geheel moet nog worden afgelakt maar dat komt later wel, deur is reeds gedaan.
Eerst de grote en dan de wat kleinere details.

Rik nogmaals bedankt voor de nodige tips en vervolg ideeën. Altijd leuk als er iemand meedenkt.:D

zeer mooi gedaan.

vooral het dek blijf ik mooi vinden.De manier waarop komt eigenlijk nog het dichts in de buurt van de vroegere werkwijze.
newbie

"vroegere werkwijze" Ben niet echt op de hoogte van wat ze allemaal voor een dek gebruiken. Leuk om eens even uit te zoeken, ben ff googlen.

Word vervolgd.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap gedaan, nu de rozetten en de klinken nog. En dit deurtje gaat ook open en dicht, dus je kunt er ook nog een scharnietje op maken, heel simpel met een stukje missingdraad. Als je daar een paar rondingen in kerft, dan het je net een scharnier en hoef je deze er alleen maar op te plakken. cute
 
Nautic

De deur.

Knap gedaan, nu de rozetten en de klinken nog. En dit deurtje gaat ook open en dicht, dus je kunt er ook nog een scharnietje op maken, heel simpel met een stukje missingdraad. Als je daar een paar rondingen in kerft, dan het je net een scharnier en hoef je deze er alleen maar op te plakken.

Beetje anders maar wel het zelfde idéé. Ik heb een stukje messingbuis met daar een spijkertje in als pen. Dwars op het buisje heb ik een spijkertje gesoldeerd voor een betere bevestiging. Gaatje boren op de plaats waar ie moet komen te hangen, beetje lijm er op en het zit goed vast. Voor het deurkrukje heb ik wat oud beslag gebruikt, een stuurspeil met een stukje relingwerk en een messing busje van mijn walkera spareparts.

En dit deurtje gaat ook open en dicht
Geprobeerd, volgens mij zit de deur op slot.:D

IMG_0806.png

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ApplausApplausApplaus

Zeer netjes gedaan, kan niet anders zeggen.

Nu nog het luchtroostertje in de deur, dat is een rond gaatje met een soort bloem er in. (ronde gaatjes ovaal) daar kan doormiddel van een draaiknopje aan de binnenkant een zelfde rooster mee verdraaid worden, dat kan dan het rooster dichten. :D

En dan wel werkend he. :D:D:D

Nee hoor geintje. Maar doormiddel van een stukje rond plastic met daarin gaatjes in de ronte. bijvoorbeeld 6 stuks zou al voldoende zijn. Dan een spijkerje zonder kopje in het midden. Zwart schilderen en je bent er al.
 
Nautic

Nu nog het luchtroostertje in de deur,

Zou het anders muf gaan ruiken binnen...............:D

Zal eens kijken Rik wat ik kan doen, ik heb alleen de schanieren en de kruk aan de verkeerde kant zie :\ ik nu. Oops, dat krijg je er nou van als de computer niet op de werkplek staat.

Mvg.
 
F, jij bent niet meer normaal bezig zeg! -fck-

Wat een details!


Droop
 
Nautic

F, jij bent niet meer normaal bezig zeg!

Ik ben met het detailvirus besmet geraakt...........het heerst hier op het forum, meerdere personen hebben er al last van.:D

Mvg.
 
De eninge aanmerking die ik heb op de plaatsing van de deurkruk is dat deze meestal in het midden van deze deurtjes zit. Dat is wel laag, maar het zat bij onze trojan echt in het midden. Dat het deurtje de andere kant op sluit, gewoon laten zitten. Dit was geen wet van meden en persen.
 
Nautic

deurkruk is dat deze meestal in het midden van deze deurtjes zit

Volgens mij is dan de opbouw ook wat hoger of de kuip dieper, kwam het inderdaad tegen bij het bekijken van de foto's. Zowel uit het midden als in het midden.

Wat je luchtrooster betreft Rik: Het zal nu niet zo snel muf ruiken in de boot...........:D

IMG_0807.png

De deur wou ik zo maar laten zoals ie is.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
modelengeneer schreef:
Nu nog het luchtroostertje in de deur

:D:D:D
F.vanwerkhoven schreef:
De deur wou ik zo maar laten zoals ie is.

He, he, he, heel mooi gedaan, en handig gevonden zo die druksluiting. Als je een chrome neemt is de kans groot dat, als je het schuurt, je dan messing tegenkomt. Geeft een mooi resultaat. Die witte moet je dan wel even spuiten he. Zwart was de meeste voorkomende kleur of chrome en messing.

Ik heb ze ook wel daar gezien hoor.
 
Jongens wat gaat het hard hier. De deuren, klinken en scharnieren vliegen je om je oren :D:D

Prachtig werk Folkert, het zijn kleine details maar ze maken een hemelsbreed verschil cute

Goe bezig, looooos gehen ????

Pascal, de man van 1001 : 1000 vragen en 1 antwoord :D
 
Nautic

Jongens wat gaat het hard hier. De deuren, klinken en scharnieren vliegen je om je oren

Vakantie..........dus heb ik wat meer tijd, buiten de dingen die nog moeten gebeuren.

Goe bezig, looooos gehen ????

Beetje Duits bloed in je aderen Pascal.....................:D

zo die druksluiting

He Rik het is geen druksluiting maar een stuk van een poelie waar een tandriem mee kan worden aan gedreven. Maak morgen wel even een foto dat maakt het wel duidelijk.

Zwart was de meeste voorkomende kleur of chrome en messing.

Heb nog wel zwart liggen, chroom is mooier denk ik, moet maar eens wat kleurtjes halen.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Folkert schreef :
Beetje Duits bloed in je aderen Pascal.....................:D

8 maanden in Duitsland "gelegen", bepaalde dingen krijg ik nooit meer uit mijn systeem.

Weet je trouwens hoe een Duitser een oester open maakt ?
Hij legt ze op een tafel, slaat er een paar keer met zijn vuist op en roept dan keihard : AUFMACHEN !!!!! :D

Auf siederwehen, zum Wohle

Der Pascal
 
Nautic

AUFMACHEN !!!!!
:D:D:D:D

De poelie / luchtrooster.

Onderste stukje van de poelie heb ik gebruikt voor het maken van het luchtrooster.

IMG_0819.pngIMG_0818.png

Vandaag niet veel aan de hobby toegekomen, andere bezigheden. Toch nog wat kunnen doen ondanks dat het niet wou, nu nog een plaatje maken met wat metertjes.

IMG_0810.png

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan