Hoofdsponsor

1/72 Kurogane - Japanese Army Car 4x4 Typ 95 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.429
Na de bouw van mijn Zero werd de vraag gesteld of deze op een dio zou geplaatst worden. Ik ben dan maar op zoek gegaan naar een passend voertuig en kwam op EvilBay deze Kurogane tegen.
De kit is van ACE wat veel modelbouwers zal afschrikken doch dit merk heeft het grote voordeel dat het veel onbekende types uitbrengt.

De boxart:

attachment.jpg


De instructies kunnen beter maar we mogen al bij al niet klagen.

attachment.jpg


De onderdelen zijn vervat op 3 sprues, ze zijn nogal zwaar en hebben last van flash.

attachment.jpg


Een avondje werk leverde in ieder geval reeds een mooi chassis op waarbij vooral de tere uitlaat goed tot zijn recht komt.



attachment.jpg


Grote nadeel zijn de beide romphelften, overlangs doorgesneden. Dit levert voornamelijk problemen rond het kofferdeksel dat, door zijn kleine afmetingen, zeer moeilijk op zijn plaats te houden is bij de verlijming.

attachment.jpg


Putty is hier zeker noodzakelijk.

Wordt vervolgd...
 
ACE is idd niet van goeie kwaliteit, daar de carrosserie uit twee helften bestaat zullen ze wss gedoeld hebben op de simulatie van de scharnier van de motorkap... die ligt namelijk idd in het midden. Wat niet wegneemt dat het idd ook anders had gekund.
Veel werk aan een modelletje van ACE, ik hoef het niet meer hoor, spijts de originele modellen die ze uitbrengen!
 
Nog nooit van gehoord (zowel het merk als het type voertuig)... ik ben wel blij dat je een dio gaat maken voor je zero! ik volg met belangstelling :)
 
Nooit van het merk gehoord.
Erg klein, maar verdraaid leuk model om te zien.
 
Hey,

Ha den Erwin, terug van weggeweest...;)
En terug met een specialleken, dat zijn we gewend van u he. Ik vermoed dat dit model in het echt ook klein is, dat zal dan in schaal ook een 'prutseken' zijn. Weeral een goeie start gemaakt zie ik, allez, ge zijt goed bezig, da's het voornaamste.
Heb je al een gedacht voor de setting van het diorama, gebasseerd op foto of zo, of vrije inspiratie van het moment??
Je weet, breng mee naar de club en we kunnen uren discusssiëren he...

Van die naden op het model zou ik mij weinig aantrekken, goed opschuren en daarna een fijne streched sprue erover leggen, als er een naad moet liggen natuurlijk. Den citroen traction avant was ook zo ene, ik heb hem toch goed gekregen he.. :)
 
Weeral zo'n reus......
Nog nooit van gehoord of gezien maar het ziet er wel een tof karretje uit.
 
Ook hier een kleine update.
Bijkomende documentatie gevonden en kon mij natuurlijk niet meer inhouden om dit klein grut wat bij te werken. Meteen ook gestart aan zijn broer, een pick-up versie waarvan ik een aparte topic zal openen.
Kuro 1 reeds in de primer gespoten en begonnen met de kap wat bij te werken. Kuro 2 krijgt een vast cabine.

attachment.jpg
 
Hey,

Yep Famo, da's just, en hij heeft er veel van staan van die rariteiten.
Goe bezig Erwin, gezien vrijdagavond en meer of goedgekeurd, miljaar zijn dat kleine dingen zeg... ;)
 
ja ,er zijn veel rare beestjes die in de winter binnen kruipen,altijd intressant erwins topics
 
Tijd om weer eens wat te updaten.
Heb besloten om geen aparte topic te openen wat de Kurogane pick-up betreft vermits ik deze toch tezelfdertijd bouw als de gewone staff car.

Beide voertuigen werden verder afgewerkt met wat ups en downs. Eén van de grootste problemen is (hoe kan het anders bij ACE) het dikke plastiek dat van een normaal spatbord een dikke pantserplaat vormt. Ik ondervond dan ook redelijk wat problemen bij het aanbrengen van de wielen welke hoegenaamd niet in de wielkassen pasten. Behalve uitschuren van de wielkassen diende de vering verhoogd te worden en de achteras een klein beetje verplaatst zodanig dat de achterwielen mooi in het midden van de de wielkassen pasten.

attachment.jpg

De pick-up versie bracht op zijn beurt niet alleen de reeds ondervonden problemen mee maar ook deze eigen aan zijn model.
Het achterpaneel van de cabine moet serieus aangepast worden om aan te sluiten zowel op de carrosserie als op het chassis. Tevens blijkt dat dit voertuig uitgerust is met de spatborden van de staff car, zeg maar het vroege type, en dit komt niet overeen met het late. De spatborden moeten verdund en aangepast worden naar model en de uitstulpingen bovenop de spatborden moeten verwijderd worden.

attachment.jpg

De sprues van de kit zijn voorzien om gebruikt te worden op deze twee modellen (met een derde in de pijplijn maar die is nog niet in omloop).
Toen ik de koplampen van de staff car los sneed dacht ik met een misvorming in de plastiek te maken te hebben en diende ik deze mooi rond te schuren. Naderhand bleek dat de pick-up voorzien was van een soort verduisteringskappen op de koplampen en bij verder nazicht bleek dat deze dus reeds zo gemouleerd waren; feit dat nergens terug te vinden is op het plan.

Er rest nu enkel nog de canvas kap te schilderen op de staff car alsook zijn verdere afwerking.
De pick-up versie moet nog zijn wielen krijgen alsook hoepels en een canvas dak boven de laadruimte. Verder ook de gebruikelijke afwerking van het model.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Schitterend hoe je van die rommelmodelletjes iets grandioos kan maken, proficiat... ik heb begrepen dat je die in een dio gaat zetten met een Zero... mocht het je interesseren: ik heb deze nog te koop:

- Starter truck Toyota GB... 3.50€
- Fuel truck isuzu TX-40... 3.50€

Beide van Hasegawa op 1/72.
Mss iets voor je dio?
 
Leuk project, en in m'n favoriete schaal. Ik ga ook eens piepen bij je Zero, ben nog maar net terug van lang weggeweest, en heb nog veel te (her)ontdekken op het forum.
Zelf heb ik een aantal setjes liggen van ACE (ik dacht een aantal Sovjet-kanonnen, zitten nog ergens in een verhuisdoos) maar heb er nog niets van gebouwd.
Is dat dik plastiek een eigenschap van alle ACE-modellen? Kon me dat niet herinneren.

Alleszins, eentje om te volgen!

Johan
 
Het merk ACE kan ik wel en inderdaad een hoop aparte modellen alleen jammer (voor mij dan) dat het 1/72 is.
Maar dat zijn twee leuke onderwerpen voor bij de Zero.
 
inderdaad niet de meest eenvoudige kits om te bouwen, maar je hebt wel telkens iets speciaals staan...

Mooie vorderingen tot nu toe
 
Hey E,

Goe bezig maat, ik zie dat je de laadbak goed gekregen hebt, mooi.;)
zullen mooi staan bij de zero, @Wallesha, hoeveel van die dozen moet je hebben, bij Erwin thuis is het eigenlijk een klein magazijntje ofte een modelbouwwinkel. ;) :) :)
 
Wat verder geprutst en de beide voertuigen klaar gezet voor volledige afwerking. De ruiten van de pick-up moeten nog herplaatst worden en de achteruitkijkspiegels bijgewerkt. Het radiatorrooster van de staff car moet ook nog bijgeschilderd worden.

attachment.jpg

Beide voertuigen zijn klaar om enkele washes te krijgen en wat stof. Zij zullen natuurlijk ook nog voorzien worden van ruitenwissers en van hun decals.

attachment.jpg

Hoop beiden deze week afgewerkt te hebben.
Wordt vervolgd.
 
Laatste update, ik beschouw ze als afgewerkt.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

The end.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan