Hoofdsponsor

Depron Alpha Jet [DONE]

  • Onderwerp starter CrosstownTee
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
C

CrosstownTee

Guest
Terwijl de tips over het schilderen van m'n Guillow's Cessna aan het bezinken zijn, ben ik aan m'n scratchbuild depron Alpha Jet begonnen.

Ik gebruik hiervoor de plannen en de 'bouwgids' van op RCGroups.com.
(http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=890721)

Plannen en stukkenlijst heb ik op A0 laten afdrukken; en zijn uitgesneden en geplakt:
aj001.jpg
aj004.jpg

De start: zijkant en versteviging:
aj002.jpg

De tussenschotten/verstevinging van de romp:
aj003.jpg

De (gelamineerd, 10x 6mm depron) neus met epoxy bevestigd:
aj005.jpg

Start van de luchtinlaat:
aj006.jpg

De tijdelijke tussenschotten moeten nog even blijven zitten tot alles goed vast zit:
aj007.jpg

Neus bijgeschuurd om meer in de buurt van een Alpha Jet neus te komen:
aj008.jpg

Volgende stap is de tussenschotten weghalen en de luchtinlaat rechts afwerken.
Daarna aan de linkerkant beginnen.
Fun fun fun :-)
 
Patrice, het is anderhalve plaat depron van 6mm aan't worden; i kheb alle elementen niet zo goed verdeeld, en zit met wat onbruikbare stukjes overschot, waardoor ik een tweede plaat ben beginnen aansnijden :8
Wel... waar wacht je op? :P

Hoe langer ik ermee bezig ben, hoe meer ik vrees dat ik niet ga 'durven' vliegen ermee... maar dat is nog wel ver af natuurlijk... :-)

In ieder geval; verdergedaan vanavond. Rechter luchtinlaat staat klaar om te schuren:
Zij Achteraanzicht:
aj009.jpg
Vooraanzicht; Lucht; tis langs ier!
aj010.jpg
Met een kleine ofset van de romp:
aj011.jpg
De lucht komt hierlangs de romp binnen:
aj012.jpg

Linkerluchtinlaat begonnen:
aj013.jpg
Huidig bovenaanzicht
aj014.jpg

Zo, morgen die linker luchtinlaat afwerken, en aan de structuur van de onderkant beginnen.
Dan zal het vooral schuren, kijken, schuren, vergelijkend kijken, nog meer schuren etc. worden :-)

To be continued...
 
Interessant project. Ziet er al heel knap uit, welke schaal is het ?
 
Het ziet er heel proper en netjes uit, ik ben benieuwd naar het resultaat.
 
Enorm strakke bouw :wow:. Heb geen kaas gegeten van dergelijke modellen, maar dit is wel interessant om te volgen.
 
Interessant project. Ziet er al heel knap uit, welke schaal is het ?

Dankjewel! Het is schaal 1:13, dus niet enorm groot, maar voor een eerste depron model hoeft dat (nog) niet denk ik :huh:
Vleugelspanwijdte : 72 cm
Lengte : 88 cm


Ik heb net even overlezen, en ik denk dat ik de luchtinlaat links en rechts van naam verwisseld heb.
In bovenaanzicht met de neus naar boven; zo moet ik links en rechts interpreteren he... :unsure:
Goe bezig :1244: :D
 
Mooi project dat je hier aan het maken bent Crosstown. Je spreekt over vliegen, komt er dan een motor in achteraf?
Het lijkt mij heel interessant materiaal die Depron. Het lijkt erg op het schuim dat in maquettekarton zit. Is dit makkelijk te vinden dit materiaal?
 
Dat ziet er een leuk projcet uit Tim.
En zo klein is het nu ook weer niet hé.

Klopt het dat je dit materiaal, Depron, kan kopen in een parketzaak?
Het zou gewoon als ondervloer verkocht worden.
 
Mooi project dat je hier aan het maken bent Crosstown. Je spreekt over vliegen, komt er dan een motor in achteraf?
Het lijkt mij heel interessant materiaal die Depron. Het lijkt erg op het schuim dat in maquettekarton zit. Is dit makkelijk te vinden dit materiaal?

Hey Christophe, jahoor, het wordt een RC model he. De originele ontwerper van dit model heeft er een 'Little screamer Super Park Jet' inzitten. Ik zal iets gelijkaardigs zoeken ervoor. Het is een prop pusher, achteraan gemonteerde motor dus. Ik heb in m'n ander EPP vliegtuig een Microjet V3 zitten van Grayson Hobby; ik denk dat ik dezelfde motor hier ook zou kunnen gebruiken.

Depron werkt inderdaad erg leuk, het heeft aan elke zijde een soort verstevigde laag, maar precies uit hetzelfde materiaal. (Het wordt blijkbaar vooral als vloerisolatie gebruikt door parket leggers, maar werd ontdekt door modelbouwers die op zoek waren naar erg licht bouwmateriaal :) )
Ik gebruik in dit model enkel de 6mm versie, maar de 3mm versie wordt in sommige designs als skin gebruikt, omdat die 3mm dikte mooi kan plooien zonder te breken.
 
Dat ziet er een leuk projcet uit Tim.
En zo klein is het nu ook weer niet hé.

Klopt het dat je dit materiaal, Depron, kan kopen in een parketzaak?
Het zou gewoon als ondervloer verkocht worden.

Thanks! Buah... naar RC normen zou dit blijkbaar redelijk klein zijn... Ik was laatst in een modelbouwzaak, waar ik mijn liefde voor een bepaald model aan het verkondigen was (een FMS Cessna 180 ) met een spanwijdte van 1m40, en die man achter de balie zei me dat dat nog redelijk klein was; dat ik maar eens naar een meeting moest gaan om te vergelijken... :huh:

Ik weet niet of je't gewoon kan kopen in een parketzaak... ik heb het gekocht in een rc winkel in Engeland, maar bij MCRonse kan je't ook krijgen heb ik gezien.
 
deze word het volgen waard .
veel plezier .
ben benieuwd waar je het systeem gaat vinden om te vliegen , als je daar iets over weet zou ik het overwegen om dit ook is te proberen .
ale binnen een paar jaar vrees ik ;-)
 
deze word het volgen waard .
veel plezier .
ben benieuwd waar je het systeem gaat vinden om te vliegen , als je daar iets over weet zou ik het overwegen om dit ook is te proberen .
ale binnen een paar jaar vrees ik ;-)

Thanx!

Wat bedoel je met 'het systeem om te vliegen'?

Dit zijn de elementen die erin zullen gaan:
2 HXT500 servos (of gelijkaardig; moet ik nog uitpluizen) voor de rolroeren
1 Hitec HS81 (of gelijkaardig; ook nog uit te pluizen) voor de stabilizer
1 Microjet V3 brushless motor van Grayson Hobby (heb ik al eens gekocht voor m'n Wild Hawk)
1 20A ESC van Grayson Hobby (zit samen in combo pack)
1 1600mAh 3S Lipo (zit ook in dat combo pack)

De receiver wordt een AR6100e (parkjet van Spectrum (zat bij m'n Dx6i))
 
ik ken er echtniks van .
dus als ik eventueel dit wil bouwen moet ik alles overnemen zoals jij dit bouwt.
dus elk deel dat met elektronica of dergelijke te maken heeft goed uitleggen e ;-)

davy
 
Davy, no worries; elk detail komt aan bod ;)

Patrice, yep; enkel ailerons en stabilizers.
(why?
I don't know mate!)

:D
 
ziet er leuk uit.
Echter een gouden raad van Tante Kawa (klopt ergens iets niet :p ):

Blijf uit de buurt van Depron met Putty
Putty vreet je depron weg, niet echt iets wat je wil uittesten (stinkt vreselijk ook)
 
ziet er leuk uit.
Echter een gouden raad van Tante Kawa (klopt ergens iets niet :p ):

Blijf uit de buurt van Depron met Putty
Putty vreet je depron weg, niet echt iets wat je wil uittesten (stinkt vreselijk ook)

Thanks! Bedankt voor de tip, Kawa; ik zal superlight filler van polyfilla gebruiken; dat is blijkbaar een proven and tested oplossing ;)
 
Gisteravond weer een stap voorwaarts gemaakt 8)

Schuren van de linker luchtinlaat:
Ingang:
aj015.jpg
Zijaanzicht:
aj016.jpg

Vooraanzicht, vergelijking links geschuurd; rechts in opbouw:
aj017.jpg

Rechter luchtinlaat in opbouw:
aj018.jpg

Rechter luchtinlaat zonder tijdelijke schotten; met doorgang naar romp:
aj019.jpg

Geschuurde linker luchtinlaat en zicht op ingang in romp van rechter luchtinlaat:
aj020.jpg

Onderkant links geschuurd:
aj021.jpg

Onderkant vergelijking links geschuurd, rechts in opbouw:
aj022.jpg

Nu nog de rechter luchtinlaat verder afwerken, nog wat fijner schuren; en dan de canopy maken.
(en dan... komt het moeilijkste gedeelte... :11:)
 
Machtig om te volgen man,maar die depron word dit enkel met epoxy gelijmd of kan het ook met een andere lijm?
Bestaan er ook blokken uit depron???
 
ik zie duvel ik zie ketchup ik zie mayo ,

ook ne gezonden boy denk gij e ;-)

terug on topic : vorderingen zien er knap uit

davy
 
Machtig om te volgen man,maar die depron word dit enkel met epoxy gelijmd of kan het ook met een andere lijm?
Bestaan er ook blokken uit depron???
Gewone foam friendly contact glue is goed he... UHU Por-achtigen... spray van 3M
Blokken uit Depron heb ik nog niet gezien...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan