Hoofdsponsor

Depron Alpha Jet [DONE]

  • Onderwerp starter CrosstownTee
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
verdunde houtlijm, daar kleef ik mijn depron mee, komt ook niet meer los.
Maar ik denk voor iets zoals een vliegtuig dat je idd best wat anders neemt (voor het gewicht he)
 
tis da; epoxy voor als het echt megavast moet zitten (motorstand in achterkant romp, neus op romp, ...)
De rest met gemakkelijk schuurbare contactlijm. Die UHU Por valt goed mee qua gewicht, zeker als je niet overdrijft ermee.

Houtlijm had ik nog niet geprobeerd... schuurt dat gemakkelijk weg als het uitgehard is, Kawa?
 
best wel eigenlijk.
De houtlijm wordt door de depron steenhard en dat schurt heel makkelijk weg als het nodig is.
 
In ieder geval vind ik dit toch een knap werk,moet ik es proberen
 
ik zie duvel ik zie ketchup ik zie mayo ,

ook ne gezonden boy denk gij e ;-)

terug on topic : vorderingen zien er knap uit

davy

Ge moet toch iet eten als ge aan't scratchen zijt he? Ne glazen boterham me ketchup en mayo... brill! -fck-

In ieder geval vind ik dit toch een knap werk,moet ik es proberen
Thx! Als je'r tijd voor hebt, zeker doen. Ik weet nu al welke foutjes ik bij een volgend model niet opnieuw zal maken :D
 
Zo... de romp is (zo goed als) klaar.... ik zal hier en daar wat moeten retoucheren, waar ik met de rand van het schuurpapier een hoekje of putje gemaakt heb in de depron...

aj023.jpg

aj024.jpg

aj025.jpg

aj026.jpg

Nu is het tijd voor de vleugels.
Met wat chance zijn die straks klaar...
of niet.
:8
 
Je zegt daar iets he, Patrice...
Er zitten carbon tubes in de vleugels en stabs... maar inderdaad niet in de romp...
Moet ik eens goed bekijken. All in all is de romp echt wel stevig hoor, voelt heel robuust aan... maar robuust genoeg voor een crash?...
hmmm...
 
Volgende etappe: Aan de vleugel begonnen; carbon tubes erin, triplex versteviging + balsa midden ge-epoxied.

Even op de romp gelegd... I think it looks promising! 8)

aj027.jpg

aj028.jpg

aj029.jpg

aj030.jpg

Ik zit wat in de knoop met de motor mount aan de staart... plan klopt niet met de bouwbeschrijving... maar ik vind wel wat...

Ondertussen kan ik ook de servo's voor de rolroeren beginnen monteren, de staart en stabilizers uitsnijden...
nog werk genoeg! :P
 
Ziet er zeer veel beloven uit zeg. Het is een aparte manier van modelbouw.
Vroeger, jawel lang geleden, wel eens geëxperimenteerd met piepschuim maar dit materiaal ziet er beter verwerkbaar uit.
Succes met de verdere bouw.

Fred
 
ziet er al zeer mooi uit in de vleugels is het wel nodig daar komt de meeste druk op maar in de romp niet die is zeker stevig genoeg .
 
Zo, nog een beetje voortgedaan.
(Der kruipt veel werk in... beetje onderschat, maar nog steeds erg fun to do!)

Ondertussen is de canopy gelamineerd en geschuurd, en ben ik begonnen aan een aantal prutsen:

Motormount gemaakt; 10x10 balsa met 0,8 triplex versteviging. Motormount moet nog met kleine schroefjes vastgezet worden:
aj031.jpg

Even bij elkaar geplaatst wat al bestaat. De stabilisers achteraan horen bij de laatste stappen... is ook het moeilijkst, dus nog niet te zien
aj032.jpg

Er is een gap van ongeveer 12mm tussen neus en canopy, die moet nog opgevuld worden zodat het een mooie aansluiting wordt:
aj033.jpg

It looks like a jet alright!
aj034.jpg

aj035.jpg

lock mechanisme om de vleugel 'in' de romp te plaatsen
aj036.jpg

Daar schuift de vleugel in:
aj037.jpg

Zo zal de vleugel er in schuiven:
aj041.jpg

Dit zijn de horizontal stabilisers:
aj038.jpg

Closeup van een prutswerk moertje uit 1,5mm triplex gemaakt die als 'spacer' gebruikt wordt tussen stabilisers en romp:
aj039.jpg

Versteviging van de staart, waar de horizontal stabs in terecht zullen komen:
aj040.jpg

De ailerons zijn gesneden, en met behulp van diskettemateriaal vastgemaakt (op 3 plaatsen):
aj042.jpg

Allemaal kleine dingetjes, maar het geraakt langzaam maar zeker verder klaar...
Ik zal allicht moeten de servo's beginnen inwerken, en de bovenkant (achter de canopy, bovenop de vleugel) moeten beginnen fabriceren...
Still a lot to do... :)
 
Hoi Tim,

Ziet er strak uit met de vleugels erop, knap werk hoor ;)
Mss moet je overwegen om je motor dan mss toch vooraan te plaatsen?
Met een folding prop ofzo

mvg

Patrice

Hey Patrice, ik ken er nog te weinig van om zomaar designs te beginnen veranderen... dat durf ik nog niet...
Ik volg zo minutieus mogelijk het oorspronkelijk ontwerp, en heb zelfs contact met de ontwerper (een Fransman) over de dingen die niet duidelijk zijn voor me...
Ik heb wat meer ervaring nodig vooraleer ik ga beginnen experimenteren...
Maar thx voor je support hier he! ;)
 
Ik vind het op zich al heel knap hoe je van die platen Depron een prachtige Alpha Jet maakt. Maar je gaat er ook nog mee vliegen ! WOW :O
 
Hoi Tim,

Ik zie dat je het motormount probleem hebt kunnen oplossen.
Leuk om te horen dat je contact hebt met de man die het origineel ontwerp gemaakt heeft.
Dit is inderdaad wel handig, niet altijd even evident. Sommige plannen die je vind op RCGroups zijn soms posts van jaren oud :s
Het ziet er allemaal zeer mooi uit, ben echt wel onder de indruk :)
Goed nieuws ook wat betreft Depron. Binnenkort een volledig gamma beschikbaar bij onze sponsor Verbrugghe.
Die zal platen hebben van 3mm, 6mm en 10mm als ik me niet vergis. Afmetingen zijn 70cm x 100cm.
Ook zal hij blijkbaar volledige blokken hebben, kan intressant zijn. Hoef je niet te lamineren.
Ik hou je zeker en vast op de hoogte :)
Succes met de verdere bouw van de Alpha Jet.

mvg

Patrice

'k Heb inderdaad chance gehad met de ontwerper van de Alpha Jet. Hij is nog altijd actief op rcgroups, en heeft nog steeds z'n Alpha Jet van 2008!! :) (fyi z'n nickname is Dreamcatcher).
Ahaa, Verbrugghe gaat ook Depron verdelen? Nice... ik wist zelfs niet dat je nog dikker had dan 6mm... laat staan blokken depron! Handig voor vleugels met hot-wire techniek te maken, en indeed... lamineren zal er niet meer bij zijn. :D
 
Met een redelijk moeilijk stukje bezig nu; de stabilizers. (voor mij is dat een hoogteroer, maar çoit) :unsure:

Eerst aluminium staafjes (buitendoorstnee 5mm, binnen 4mm) geplaatst, loodrecht op de romp, en 15° anhedraal (zakkend t.o.v. de romp):
aj043.jpg

Aan de buitenkant ook 0,8mm triplex versteviging geplaatst:
aj044.jpg

Alles verankerd met 5min Epoxy:
aj045.jpg

Alu staafjes afgezaagd aan de buitenrand, en zo kunnen de stabs erin met hun 4mm carbon staafjes:
aj046.jpg

In de romp zullen ze controlhorns krijgen, om aan de servo vastgemaakt te worden:
aj047.jpg

De staart is ook loodrecht op z'n vlak geplakt, met kleine vleugeltjes aan de top. (geen idee hoe die noemen):
aj048.jpg

En zo krijgt m'n beestje weer meer vorm he:
aj049.jpg

Bemerk de scherpe hoek van de vleugels en stabilizers...
aj050.jpg

en de pater kwam dichter...en dichter...en dichter..
 
Wow Tim wat een mooi bouwsel al zeg,schitterend om te kunnen volgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan