Hoofdsponsor

1/60 Timberwolf aka MadCat [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jadefalconguard

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
832
Hey mannen,

omdat het draadje van modelengeneer hier nogal alleen stond, eindelijk de moeite genomen om eens een bouwverslag op te stellen van mijn favoriete mech : De "Timberwolf"

Om toch even heel kort uit te weiden, Battletech (ondertussen Classic Battletech genoemd) is een bordspel dat zich in de toekomst afspeelt. De mensheid heeft de dichtsbijzijnde planeten rondom de aarde gekoloniseerd na het ontdekken van de FTL jump (Faster Then Light) en leeft min of meer in vrede. Deze 'Inner Sphere' wordt geleidt vanaf de aarde, maar omdat afstanden zo groot werden heeft iedere planeet min of meer een eigen zeggingsschap.

uiteraard is er meer dan één 'factie'. In totaal zijn er 5 grote facties (zeg maar 'landen') die onderdanigheid hebben gezworen aan de Star League. De Star League is eigenlijk een soort raad waar de verschillende grote huizen met elkaar de dagdagelijkse zaken regelen. Uiteraard komt hier een einde aan wanneer iemand de voorzitter van de Star League vermoord en er een burgeroorlog ontstaat. Generaal Kerensky, hoofd van de Star League Defense Force kan uiteindelijk de opstand neerslaan, maar is zo ontgoocheld in de mensheid dat hij beslist, samen met diegene die willen, de Inner Sphere te verlaten.

Wanneer de Defence Force de Inner Sphere verlaat vervallen de 5 huizen van de ene grote oorlog in de andere (de Succession Wars) en wordt oorlog een manier van leven. Het wapen bij uitstek de Battlemech, een wandelende gevechtsrobot aangedreven door een mechwarrior die zodanig zwaar bewapend is dat hij met een schot een volledige huizenblok kan neerleggen.

¤¤nog even geduld, we zijn er bijna arghh ¤¤

In 3050 wordt de Inner Sphere echter opgeschrikt door mechs die van buiten de Inner Sphere komen. Hun bewapening is superieur aan het beste van de Inner Sphere, hun panster schijnbaar ondoordringbaar en hun manier van vechten even buitenaards als de namen die ze hanteren...De Star League is terug in de vorm van de nazaten van de vluchtelingen : De CLANS

Hun doel : de verovering van de aarde om de Star League terug te brengen en de Inner Sphere barbaren die na 400 jaar oorlog in het duister zitten de juiste weg te tonen.

Een van hun meest gevreesde mechs is de Timberwolf, een 75 ton zware Omnimech. Uitgerust met een degelijke bepanstering, een ideale mix aan short en longe range wapens is het een snelle all round mech.

Dankzij de Omnitechnologie kunnen de clans in the field de wapens vervangen en aanpassen aan de missie door gebruik te maken van modulaire wapenpods, waardoor een mechcommander zijn Star volledig kan herconfigureren op een paar uur tijd.

Het model

Merk : Armorcast
Schaal : 1/60
Onderdelen : 68 Resine en pewter onderdelen
Design : Mike Biasi op basis van het FASA design
huidige status : wegens het aan- en verkopen van de rechten van CBT momenteel niet meer te verkrijgen:s

Kwaliteit :
zeer hoogstaande casting : 9/10
trouw aan het model : 90% (hey, het is Sci Fi en iedere tekening ziet er anders uit:D)

OK....Bouwverslag arghh eindelijk

Het eerste wat we doen, is de doos opensleuren nadat we er een pica van hebben gemaakt :
picture.php


In de doos vinden we volgende zaken terug :

'Hoofd' :
picture.php


Benen :
picture.php


Armen :
picture.php


Daar gooien we even mee en we krijgen de volgende pose (zonder ook maar een vijl, mes of drup lijm te hanterenB:) :

picture.php


Omdat de Mad Cat uit de doos is uitgerust met LRM 15's (de missilepods op zijn schouders) en ik een "Prime variant" wil maken (wat zowat de oerklassiekste madcat is die er bestaat:\) heb ik nieuwe LRM launchers gekocht :

picture.php


Deze zijn correct tov de TRO's van het spel (TRO : Technical Read Out).

Omdat de kwaliteit van deze kits zo goed is (dit is de derde die ik maak, naast de Mad Dog en de AS-7 Atlas) ga ik deze ook een iets dynamischer kleur en pose geven dan op de doos. Uit de laatste TRO heb ik deze 100% correcte pentekenign gehaald die een lopende Timber Wolf Prime weergeeft :
picture.php


Aanpassingen die dienen te gebeuren :

  • Pootjes herzetten
  • Linkse wapenpod hoofd aanpassen
  • armen herpositioneren
  • 2 ipv 4 machineguns onder de kin
  • antenne op de bovenkant van de kop

al bij al valt het nogal mee...binnenkort wat in progress shots
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Het lijkt me iets heel apart zo'n mech. Ik kan niet zeggen dat ik er een fan van ben, maar ik vind het wel heel leuk om te zien wat je ervan maakt.

Jouw werk kennende gaat dit weer een prachtig model worden cute

Groeten

Pascal
 
Wat ik zo kan zien is dat de kwalitiet goed is van deze jongen. Weining gietnaden enzo. En ook nog eens weinig zweetplaatsen. cute Hier ga je vast veel plezier aan beleven.

Welke kleuren ga je hem geven, en ga je er ook nog een cammo aan geven?

Ik ga je zeker volgen. :D
 
Thx guys...

Het is idd een leuke kit om aan te werken. Zal vanavond nog wat foto's zetten maar de pootjes zijn reeds herzet, enen afgezaagd en opnieuw voorzien, armen ontdaan van de 'stops' en het lijf gelijmd...Schiet aardig op.

Wat betreft de kleur, twijfel ik nog tussen de Jade Falcon of de Ghost Bear uitvoering. Ik denk eerder aan de Falcons, maar dan wordt het een Falcon Camo (heeeeeel veel groen).

We zien wel.
 
Omdat je op de pentekening zit dat de 'tenen' van de Timbie zijn geplooid als hij loopt dienen we hem dus even pijn te doen verdacht

Hiervoor waarschuw ik alle gevoelige kijkertjes dat het voglende beeld niet gepast is :

picture.php


Nadat we de alles wat hebben opgekuist en fijn geschuurd is er natuurlijk de grote vraag hoe je min of meer een gelijke hoek kunt houden over de tenen heen -nono-

Daarvoor duiken we in de Legobak van de oudste zoon en toveren daar een aantal blokjes uit :

picture.php


Deze worden dan netjes op de teen gelijmd en presto, je hebt een vaste afstand :

picture.php


Na wat werk kun je dus volgend resultaat verwachten :

picture.php


En tov de pentekening bekomen we dit :

picture.php


Nu nog wat verder gaan doen en hopelijk morgen nog wat foto's
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je schitterend opgelost. Waarmee heb je dat gelijmd? Lego is van enkelvoudig styreen gemaakt. En jij gebruikt dat dan samen met resin. En dat schijnt zich moeilijk te laten lijmen.

Verder blijf ik bij het volgende, je moet echt eens zelf gaan scratschen. cute
 
Thx.

Lijmen was gewoon met ZAP (moet je idd iets langer fixeren maar werkt ook perfect)....wacht maar tot straks als je ziet wat ik nog gelijmd heb
 
Je maakt mij nu wel heel benieuwd, toch wel vanavond he. :D

Anders kan ik niet slapen van de spanning:s
 
^^Ik zou niet durven vergeten te posten....

Okay...de wapenpods op de kop van de Timbie zijn altijd een vorm van discussie tussen CBT spelers. De pentekening die hierboven staat is die uit de TRO van 3050upgrade. Dit is de eerste 'officiële' tekening die de neuspods juist aangeeft voor de Prime variant :

Links een Medium Pulse Laser
Rechts een Machine Gun

Als je weet dat dit de originele pod is en twee maal wordt meegeleverd :
picture.php

zie je ook dat er zal moeten gehakt worden :D

In de stapel metalen onderdelen zitter er ook 4 machine gun nozzles waar ik er maar twee van nodig heb, bijgevolg :

picture.php

het verschil is vrij duidelijk.

De rechterpod is een ander paar mouwen. Dit moet een medium laser worden ! Dus halen we de Mad Dog uit de kast (een ander Clan design) en de onderste loop is de Medium Laser :

picture.php


Er zal dus een donorstuk moeten gezocht worden verdacht

Hm...waar zou dit vandaan komen :D....zoontje zal het niet missen want het komt uit de stofzuiger^^

picture.php


Stukje sprue erop :
picture.php


Afmeten :
picture.php


Neusje van de pod wat afvijlen, beetje lijm en presto :
picture.php


De legoblok meot nopg wat afgerond worden achteraan en een klein verloop aanbrengen met putty maar de basisvorm is aanwezig !

Even een dryfit :

picture.php


En verder met de minder aangename dingen : 40 LRM warheads van de metalen sprue halen en opkuisen wacko

picture.php


Blijft een grapvolle bedoeling SciFi modellen...CU
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je toch weer mooi opgelost. Hoe oud is jou zoontje.

Straks leest hij dit en dan. :D

Wat mij eigenlijk wel een beetje verbaasd is dat dit soort modellen geen cockpit hebben. Daar bedoel ik dus die van resin mee. Dit omdat het heel erg goed mogelijk is om deze er in te maken. En dan ook nog eens te voorzien van mega detail. Dat is vaak de reden van Resin toch.

Verder ben zeer benieuwd.
 
De oudste is er 8...de twee jongste 4 jaar en 4 jaar...tweeling;P

Ach hij zou het de papa wel vergeven op voorwaarde dat hij een nieuwe legodoos krijgt. verdacht

Er zijn eigenlijk een drietal redenen waaromd eze beestjes geen cockpit hebben :

  • Moeilijkheid om te gieten
  • Duurdere gietkost/verkoop
  • shrinkage/wrappage

Komt er kort gezegd op neer dat Resin wordt gegoten in een mal die uit twee delen bestaat. Iedere resinekit die droogt geeft warmte vrij (exothermische reactie) bijgevolg wordt de mal beschadigt. Na een aantal gietbeurten krijg je dus verschillen in de stukken. Wanneer je dit met complexe stukken moet doen kom je nooit aan een haalbaar aantal/mal en, komt de prijs te hoog.

Optie zou zijn (en ik heb die echt overwogen) om de kop in stukken te hakken en er zelf een te makenwacko...als ik een tweede 'Wolf vind wordt het een andere variant met cockpit...ooit
 
Heel knap gedaan, die verbouwing. Mooi om te zien hoe je met scratch stukjes zoveel detail aan het model toevoegd. cute

Ook leuk om te volgen.

Groeten

Pascal
 
Ik giet zelf ook wel eens wat. Zo heb ik een tweetal scheepjes staan die ik produceren kan. Ik heb de mallen. Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik weet wel dat de productie iets hoger uitkomt. Maar je zult zien dat de omzet snelheid omhoog gaat. Daarbij kun je de cockpit in stukjes gieten. En dat komt ook de bouwer ten goede.

Maar goed. Ik zie dus dat je binnenkort een nieuwe bouwdoos aan jou zoontje kunt gaan geven. Met lego zijn we allemaal begonnen he. Daarna met het plakwerk. Een modelbouwer in spee dus. :D
 
Hey Rik,

het is idd altijd te doen. Ik heb ooit de vraag gesteld aan de kerel die deze modellen gemaakt heeft toen ik op het WK mechwarrior was. Hun prijspunt die ze schoten was 100$/kit. In dat opzicht was een cockpit geen optie.

Technisch is het altijd haalbaar. :)

Pascal, deze valt heel goed mee en heeft maar weinig aanpassingen nodig...des te sneller kan ik gaan verven
 
Ik had gehoopt vandaag de Timberwolf te kunnen grondverven, maar helaas. Bij nadere inspectie bleken er iets meer champagnebubbels te zijn dan me lief was. Resultaat eerst de putty bovengehaald en de bubbeltjes laten verdwijnen...een impressie :

picture.php


picture.php


In vergelijking met het Monster is dit niks en staat nu netjes te drogen vooraleer ik het een grondlaagje geef.

Gezien twee machine guns in de neus voldoende zijn, zijn de twee andere gaten 'geplugd' !

picture.php


Met een beetje geluk morgen de grondlaag.

groeten,

G

Edit : voor diegene die zich afvragen wat er met de cockpit gaat gebeuren, deze wordt 'gejeweld'. Een techniek die bij wargaming vaak wordt gebruikt, maar het zal een eerste worden met de airbrush voor mij...ben benieuwd
 
Laatst bewerkt:
Jammer van dat plamuur werk, maar als je met resin werk en grotere objecten hebt hoort dit er een beetje bij toch.

Verder heb ik geen op of aanmerkinen, ga zo door. Het word een pracht van een projectje. :D
 
Hij ziet er op de laatste foto heel dreigend uit. Zoiets wil ik echt niet tegen komen in het donker :\

Groeten

Pascal
 
Hij ziet er op de laatste foto heel dreigend uit. Zoiets wil ik echt niet tegen komen in het donker :\

Groeten

Pascal
Hij lijkt zo een beetje op m'n schoonmoeder toen ze mij voor het eerst ontmoette. verdachtverdacht

Sorry, kon het niet laten. verdacht

Back on topic.



Droop
 
wacko als jullie dezelfde schoonmoeder hebben, wil dat dan ook zeggen dat jullie dezelfde vrouw hebben of de zuster vand e vrouw :D

Trouwens...dan wil ik wel met de schoonmoeder daten^^

anyway, de grondverf is gelegd...en ja tijdens het airbrushen ben ik zonder grijs gevallen en ben ik moeten overstappen op wit;P Heeft wel iets zo

picture.php


picture.php


Heb ondertussen bezoek gekregen van de familie...ik heb bijd e bestelling ook een lading Elementals laten meekomen. Dit zijn in Battletech wereld infanteristen met battlearmors die in groepen van vijf opereren. Aan de ene kant hebben ze een small laser of autocanon en aan de andere een klauw om de bepantsering van de mechs af te halen. Deze suits zijn uitgerust met een volledig biometrische set die de 'piloot' automatisch voorzien van medicijnen om hem op de been en vechtende te houden. De suit zal zichzezlf ook ehrstellen met hargel en eventuele battledamage op die manier opvangen.

Er zijn gevallen bekend van een elemental die een directe mechgrade laserhit opneemt, trerug opstaat en verder vecht B:

Ik heb er zo een 5 besteld en heb er eentje gratis bijgekregen...dient om te oefenen. Sorry voor de overbelichting van de flits, maar het geeft je een idee : van de tussenstand (moet nog geweathered worden ed)

picture.php


CU
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan