Hoofdsponsor

1/60 Timberwolf aka MadCat [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben al even benieuwd als jij, Pascal.

Maar het antwoord kan idd een groot verschil uitmaken voor Jade's prachtige model.


Droop
 
Ik heb ondertussen wat verder 'gespeeld' met de P+ en ik kan al een ding zeggen, Synthetische verdunner vreet de P+ en de daaronderliggende verf weg ....

gelukkig voor mij op een stukje scrap testmateriaal :D

Pascal, als je het antwoord hebt ben ik razendbenieuwd, ik gebruik altijd white spirit om te washen en verwacht eigenlijk toch een klein wonder van de P+...

Ondertussen de cockpit gejeweld en de donkergrijze laag gelegd...morgen de haarlak en de camo...en een nieuwe test voor de weathering:|
 
Ik meen gelezen te hebben dat met P+ alleen maar water gedragen kunt gebruiken daarna. Dit omdat het bij aanraking van welke vochtige substantie dan ook weer oplost. Het vreet weg of het slaat wit uit.

Dus de optie is dan Vallejo verf.
 
Ja, het blijft moeilijk om een wash te maken die geschikt is op P+. Ik weet dat Grendel (voor degene die hem niet kennen, Grendel is een legendarisch modelbrouwer ook gekend als Hobbybob, niet alleen zijn modellen zijn prachtig maar zijn brouwverslagen zijn ook echt leuk om te lezen) plakaatverf met water verdund om te "washen" en zelfs dat geeft al eens problemen.

De topic-starter heeft in zijn verslag geantwoord. Ik heb hem een PB gestuurd, en toelating gevraagd om zijn antwoord én een link naar zijn brouwverslag op dit forum te mogen plaatsen.

Wordt vervolgd

Pascal
 
Okay bedankt...enne Grendel is denk ik reeds een fenomeen met zijn 'grapvolle' bouwbeschrijvingen...zal mss de truuk met plakaatverf ook eens moeten proberen :)
 
Hallo,

Hier is de informatie. Het model is een Bearcat en is gebouwd door Arjen, nickname Darka.

00006%7E0.jpg

Zoals je kan zien zijn de panellines erg mooi geaccentueerd, niet makkelijk op die gele kleur.
Dit is de link naar het brouwverslag van Darka : Modelbrouwers.nl modelbouw :: bearcat; Beetle Bomb KLAAR eindfoto's

En nu de info die Darka gaf over de wash :

Darka schreef :
Wash bestaat uit beetje zwarte verf, wasbenzine en een drupje afwasmiddel. Wanneer je je model vooraf insmeert met P+ dan krijg je een mooi resultaat

Mijn vraag :
Geeft die met wasbenzine verdunde wash geen probleem met de P+ ?

Antwoord van Darka :
@ pascal, Wasbenzine wash is super op P+, geen enkel probleem, met een mooi verdunde wash heb je met inliggende paneellijnen een top resultaat.
Wanneer je het een dagje laat drogen kun je eventuele 'foutjes' zo ook weer wegpoetsen (haaks op je paneellijnen)
Daarover heen nog een keer een wash, dan weer P+ dan ist fini.


@ JadeFalconGuard : nu kan je misschien eens een testje doen op een stukje scrap-plastic ?

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Vraagje van mijn kant:

Wasbenzine, wat is dit juist?
 
Ik heb afgelopen zaterdag een bus wasbenzine in een verfwinkel gekocht, zal vanavond eens kijken wat erop staat. Lijkt me een soort verfverdunner te zijn.

Groeten

Pascal
 
Was benzine is idd een verdunner of eigenlijk een reinigings middel. De technische eigenschappen zijn niet best. Dit zit bijvoorbeeld ook in de flessjes van de zippo. Als zippo vuller.
 
Hey jongens, bedankt voor de input. Ik ga hier wat experimenteren en we zien wel.... verslag volgt dan.

Heb vanmiddag de camo aan het spuiten geweest, zodra het droog is wat picca's en ik plaats ze dan even.
 
:D De camo is erop. Daarvoor heb ik eerst alle onderdelen voorzien van een grijze laag ((Tamiya XF63 - German Grey). Ik heb altijd al het gevoel gehad dat deze donkergrijze kleur voor mij het best werkt

picture.php


P+ laat zich ondanks zijn supergad opppervlakte zeer makkelijk overspuiten en de Alcad heeft minder mogelijkheden om door te breken.

Toen ik de Viper MkVII maakte (Modelbrouwers.nl modelbouw :: BSG (ed. 2003) Viper MkVII 1/72 ***eindfoto's*** had ik heel wat verf nodig om de Alcad te dekken. Via P+ valt dit veel beter mee.

Nadat de onderdelen zijn gedroogd hebben we er een paar lagen haarlak over gespoten verdacht

En daarna de camo aangebracht. Losjes gebaseerd op een VietNam kleurenschema en naast het olijfgroen ook het JSDF Donkergroen gebruikt. Ipv het klassieke bruin het JSDF Bruin genomen en lustig gaan spuiten. Deze maal geen preshade wegens werkt minder goed op een 4 tonen camo.

En op het einde van de middag zag ze er zo uit :

picture.php


picture.php


picture.php


Ondertussen ook vastgesteld dat P+ niet houdt van liquid masking vloeistof. De gejewelde cockpit was gedaan met Smoke - Clear Orange - Clear Red en afgedekt met P+. Dit was een zeer mooi cockpitje en ziet er nu zo uit :((

picture.php


De cockpit was nochtans eerst afgeplakt met masking Tapê, maar deze was er schijnbaar ook niet op voorzien de liquid masking tegen te houden. Jammer, wordt afschuren en opnieuw (zal dan wat tussenfoto's nemen

Hopelijk bevalt ze jullie, hou er wel rekening mee, is nog een WIP, dus nog wasjes, detailverfen etc te doen.
 
Laatst bewerkt:
Een schitterende camo heb je hier aangebracht: knap spuitwerk!!!!

Jammer dat het zo met de cockpit is vergaan. Wel vreemd dat de Tamiya's masking tape dit neit heeft kunnen verhinderen... :\



Droop
 
Mooie cammo. Heel subtiel. En niet te druk. Dat mag ik graag zien.

Ik zag op de laatste foto dat hij een barst in het glas heeft. Daar kun je natuurlijk ook oorlogschade van maken. Kan best dat dit eens barst he. cute
 
Wel vreemd dat de Tamiya's masking tape dit neit heeft kunnen verhinderen... :\

Droop, hij bedoelt en beschrijft volgens mij "liquid masking".

Welk merk trouwens?

En het voorstel van Rik qua oorlogsschade is nog zo slecht niet.
De camo vind ik ook goed geslaagd.
 
Hele knappe camo Applaus Applaus

Misschien een rare vraag : wat zie je nog van de alclad ?

Groeten

Pascal
 
Droop, hij bedoelt en beschrijft volgens mij "liquid masking".

Welk merk trouwens?

En het voorstel van Rik qua oorlogsschade is nog zo slecht niet.
De camo vind ik ook goed geslaagd.
Nee hoor Dominiek:

De cockpit was nochtans eerst afgeplakt met masking Tapê, maar deze was er schijnbaar ook niet op voorzien de liquid masking tegen te houden.



Droop
 
ExSerCo, Droop,

sorry voor de verwarring.

Kort samengevat, eerst was het cockpitgedeelte afgeplakt met Tamiya masking tape van 6mm (dus overlappend). Daarboven werd de vloeibare masking gesmeerd (FASMASK van Parma Int). Het is normaal gezien voor RC carbodies, maar bruiibaar voor alle plastiek. Darboven werd een laag haarlak gespoten.

Het resultaat : de glans is weg en de bovenste laag is precies ingevreten, behalve waar dat de tape overlapte, daar is het minder, vandaar ook de 'strepen' in de ramen.

Modelengeneer, dat was ook mijn eerste idee, maar (en dat zie je niet op de foto) de omliggende delen zijn ook aangetast (precies alsof er iemand schuurpapier heeft ingeduwd) dus is het nogal vrij geconcentreerde batteldamage op een specifieke plaats.

Pascal, momenteel zie je niks van de Alcad, dat is de bedoeling van de haarlak...maar nog even wachten tot ik de test heb kunnen doen.

groeten,

G.
 
Zoasl beloofd hierbij de nieuwe foto's van de 'jewelling'. De term is bekend bij mensen die af en toe een wargame figuur schilderen. Kort gezegd komt het er op neer de illusie van glas te wekken op een figuurtje.

Voor deze schaal heb ik de truuk wat aangepast omdat ik een hoogglans wil breiken met tamiya 'clear' verf.

Stap 1 : lichte odnergrond, gaande van wit tot lichte metaalkleuren

picture.php


Stap 2 : het inbrengen van donkere vlekken om diepgang te bekomen. Dit doe ik met Clear Smoke van Tamiya. De bedoeling is echt om nu de weerspiegelingen/diepgang te bepalen. Dit kan je bekomen door verschillende laagjes over elkaar te brengen.

picture.php


Stap 3 : het eerste maal aanbrengen van de eigenlijke kleur, in dit geval Clear Green (omdat ik vond dat het rood wat te agressief was in het camogegeheel)

picture.php


Tot hier zit ik vandaag. Je ziet dat de flits het geheel nogal acentueert en nog doordrint tot op de metaalkleur. Daarvoor dient er nog een tweede contrastkleur te worden aangebracht en dan de laatste verdunde eigenlijke kleur. Maar dat is voor morgen.

Terwijl dit geheel stond te drogen ben ik begonnen aan het chippen van de mech. Zoals Pascal opmerkte was er geen Alcad meer te zien verdacht

Dit was overspoten met German Grey en dan met haarlak...waarom de haarlak ?:\

Haarlak lost op in water. Aangezien de haarlak gevangen zit tussen verflagen kan hij enkel maar oplossen en de bovenliggende verflaag heel onstabiel maken wacko dit ziet er ongeveer zo uit :

picture.php


Dit bekom je door lauw water over de poot te smeren...als je eent ijdje wacht en je wrijft heen en weer krijg je 'schuim' op je model. Daarna kun je om het even welk middel (tandenstoker, restje plastiek, brostel zelf, etc) gebruiken om realistische chips te maken :

picture.php


Een bijkomend voordeel is dat je verflaag ook verouderd wordt door dit proces. Dit is bijv. de poot met opgedroogd water, let vnl op de bruine schutkleur

picture.php


Dit is eht resultaat na een avondje werken (de flits overbelicht het geheel weer) :

picture.php


Tot de volgende

G.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan