Hoofdsponsor

1/35 KV-1-Bezposhadniy [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Met de vakantie in het buitenland achter de rug en het te warm is om binnen verder te werken aan een van de lopende projecten. Hebben we een kit van de stack getrokken om lekker buiten wat aan te prutsen. Het is een KV-1 geworden met de nodige goodies aanwezig!

KV01.jpg

kv02.jpg

Omdat de nodige KV 1’s hier de revue al hebben gepasseerd houd ik het als inleiding bij de uitleg van de simplified turret en het verhaal van de tank zelf. Wat ik zelf wel heel speciaal vind.

Wil je toch jezelf nog verdiepen in de historie van de KV-1 verwijs ik je naar de volgende link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/KV-1

In de zomer van 1941 werd een nieuw model gepland voor de toch al verouderde KV-1 waarbij extra 26 tot 31 mm pantser op het hoofdpantser van 75 mm zou worden op de al voor handen zijne gelaste toren. Met deze werkwijze zou het totaal pantser respectievelijk 101 en 106 mm worden, dit was nodig om een kans te maken tegen de betere Duitse tanks en de gevreesde 88mm. Eind ’41 begin ’42 was de tank een feit.

De build wordt een KV 1 die toebehoorde tot het 12th tank regiment, 1st moscow motor rifle division welke in mei 1942 de produktielijn afrolde.

KV07.jpg

KV04.jpg

Deze „particuliere“ tank had als commandant Lt. Khoroshilov en droeg de naam Bezposhadniy (medogenloos). De tank was betaald van sponsorgelden van Moskouwse artisten die eerder de Stalin prijs hadden gewonnen.tijdens de presentatieceremonie, werd de tank voorzien van een kleurrijke cartoon die een russische tank uitbeeldde die op een karikatuur van Hitler schoot. Verder is de tank aan de achterzijkant van de turret voorzien van een lijst van de sponsors die de tank mogelijk hadden gemaakt.

KV06.jpg

De rechtse kolom was van de dichters en de linker van de schilders.

Schilders:
Poetov
P. Guseva
C. M. Maršák
Michalkov
Tychonoff

Dichters:
Chudožnikov
Kukriniksy
Kuprjanova
P. C. Cross
N. N. Sokolov

Aan de voorzijkant was de tank voorzien van een gedicht, dat gaat als volgt „stormend door het vuur rolt onze KV uit het moederland op weg om de duitse flanken te verwoesten“. „De onbevreesde bemanning, rust nooit als zij vuren in het gevecht onder het comando van Stalin“.

KV03.jpg

De tank heeft gediend van 1942 tot de winter van 1943-1944 en heeft tijdens deze periode het nodige uitgeschakeld. Wat zeker is hetgene op de foto’s staat aangegeven, echter wordt gesproken van veel meer kills in deze gestelde periode. Dit is niet helemaal te achterhalen, dus geef ik deze getallen tussen haakjes aan. Daarnaast is de bemanning ergens ook gestopt met het aanbrengen van hun killmarks:

• 12 (27) tanks,
• 4 (30) gemoteriseerde geschut (stug 3, marder ed.) ,
• 7 (13) gepantseerde voertuigen (Sdkfz 250, 251 ed.),
• 3 (10) kanonnen,
• 7 (9) mortieren,
• 4 (17) zware MG’s,
• tien trucks,
• 5 motoren,
• 1 stafwagen,
• En 1 onderhoudswagen.

Zoals deze KV in boeken of illustraties is te zien zijn deze overwinningen op de turret aangegeven met sterren, cirkels en driehoeken. Aangenomen mag worden dat met de sterren de tanks aangeven worden, de cirkels het gemoteriseerd geschut en driehoeken de overige voertuigen en dergelijke. Alleen kan het laatste niet met zekerheid gezegd worden.

De tank kwam helaas aan zijn einde tijdens gevechten bij het het dorp Askôvo waarbij de comandant en de schutter werden gedood door een voltreffer op de turret.

De bemanning bestond uit:
comandant - luitenant P. Khoroshilov,
bestuurder - E. Karapin,
lader/monteur – M. Fillipov,
schutter - A. Fatiejev,
seiner - A. Jegorov.

KV05.jpg

De intentie was aanwezig om de tank in zijn glorie terug te brengen voor propaganda doeleinden en een geplande tentoonstelling. Echter is dit nooit gerealiseerd en de tank is in 1948 afgevoerd naar Moskou waar ze op den duur is verwerkt tot schroot. Sprookjes lopen dus niet altijd goed af, helaas..................

KV08.jpg

Bronnen:
dolin.estranky.cz
forum.valka.cz

Osprey New Vanguard; KV 1 & 2 heavy tanks 1939-1945
Door S.Zagola, J.Kinnear en P.Sarson
 
Mooi model en leuke bling bling erbij Swa.
Ook interessant is de geschiedenis achter deze specifieke tank.
 
Amai, da's ne serieuze binnenvaller...Mooie intro Swa.
Ik bouwde deze ook (oob) en ben nieuwsgierig wat jij er van maakt.
Met al dat PE en zo moet dit een knaller worden (no pun intended)
 
Hoi Swa,

Ziet er heel netjes uit, succes met de bouw ;)

mvg

Patrice
 
Zeer leuk deze achtergrondinformatie... Ik ga deze met belangstelling volgen!

Grtz Dave
 
Ik zit al tussen de belangstellenden, Swa ;)
Mooi verhaal, wellicht wordt deze tank wel een mooi einde van het sprookje?
 
Mannen allen bedankt en Beyond een mooi einde krijgt dit sprookje zeker. Alleen je weet bij Swa kan dat wel eens een paar jaar duren. :wub::D

Vandaag in ieder geval het nodige kunnen doen aan onze KV. Lekker op het terras in de schaduw een beetje zitten prullen. Nu de pics en wat uitleg!

KV09.jpg
Een kit die voor mijn gevoel vanzelf in elkaar valt en dat voor die prijs! Ik heb er trouwens voor gekozen om de upperhull in een aantal stukken te maken. Het moterdek bestaat namelijk uit panelen die vastgebout zijn. Wel wat plastic card aan moeten brengen aan de achterzijde voor extra steun van het motordek. Verder waar nodig de platen die met een snijbrander werden gesneden, deze voorzien van detail. De nodige lasnaden herzien met wat stretched spreu en wat putty. Zoals ook te zien is op de volgende pic.

KV10.jpg
In verband met de PE spatborden diende wat gaten dichtgezet te worden, dit is gedaan met wat plastic card. Bovenop is al een gat geboord waar de buis voor de verlichting inkomt. Voor de nodige details heb ik veel aan het boek van Steven Zaloga maar ook aan de volgende website, mensen die nog eens een KV moeten bouwen. De place to be, ook voor het nodige andere referentiemateriaal!
http://www.primeportal.net/tanks/dmitry_kiyatkin/kv-1/

KV11.jpg
Het gegoten rooster is vervangen door een PE onderdeel, om dit mooi in vorm te krijgen heb ik het gegoten onderdeel van de kit wel gebruikt. zoals te zien is heb ik het binnenste weggezaagd. Naast de goede vorm is nog een voordeel is dat het een stuk steviger is. Tevens gelijk wat battle damage aangebracht.

KV12.jpg
De turret al grof in elkaar gezet, met de mantlet heb ik het grove gegoten staal willen benaderen. De rest van de turret is gewalst staal dus fijner van structuur. Handgrepen zullen worden vervangen door koperdraad.

KV13.jpg
De tracks in elkaar gezet en als eens gepast, ik twijfel nog of er een link tussenuit moet.

KV14.jpg
Motordek op zijn plaats met een paar tijdelijke stukjes plastic card zodat er naden ontstaan tussen de zijwanden en het dek zelf.

We gaan zachtjes aan al eens denken aan wat meer PE en het nodige soldeerwerk, en natuurlijk nog wat puntjes op de "I" voor de rest van de kit. Hoop dat jullie het wat vinden en tot de volgende update.;)
 
Het zijn zeker leuke kitjes voor een betaalbare prijs hoewel de nieuwe modellen toch wel aardig duurder worden helaas.
Maar je schiet al lekker opp zo te zien en wat de tracks betreft zal ik ze zo laten niet teveel doorgezakt zo op de foto te zien.
 
Hehehe, mooi :)
Ik volg aandachtig met grote bewondering voor het artistieke werk.

mvg

Patrice
 
Mannen allen bedankt en Beyond een mooi einde krijgt dit sprookje zeker. Alleen je weet bij Swa kan dat wel eens een paar jaar duren.

je schiet nochtans als een speer uit de blokken. Waar spendeer je dan zoveel tijd aan als je dit zo moois zo snel verwezelijkt?

grtz Dave
 
Bouwt dat leuk z'on trumpeter kit? heb er geen ervaring mee.

Grtz Bart.
 
Bart het zijn leuke kitjes om te bouwen weinig problemen, alleen even goed opletten met de hull in elkaar zetten zodat alles goed is uitgelijnd.
 
@Dave: ik heb enkel tijd tijdens de vakanties op het moment, dus nog 3 weken bouwplezier voor de boeg. Dan alles weer op een laag pitje :( Ben naast mijn werk nog met een pittige studie bezig, hopelijk dat ik die volgend jaar kan afronden. Heb er dan 3 jaar aan studie opzitten waarna we nog een aantal lopende posts hebben af te werken. :$
@Bart: zoals Ron al aangeeft zijn het leuke kits die je moeiteloos zo uit de doos bouwt, een paar friuls zou ik wel aanraden. Uitlijnen in de gaten houden en beperkte flash en sinkmarks. Dat voor nog geen 17 euro.:P

Vandaag aan de PE gewerkt en weer eens aan het solderen geslagen. De pics en zoek de verschillen zou ik voor een aantal pics zeggen. ;)

KV15.jpg

KV16.jpg
Hmm, zo met de macro. Nog wel wat beter schoonmaken, Swa.

KV17.jpg

KV18.jpg

KV19.jpg

KV20.jpg

KV22.jpg
De hangrepen in koperdraad uitgevoerd.

KV21.jpg
En we zijn begonnen met de bedrading van de hoorn en verlichting.

Tot de volgende!
 
Welkom terug Swa, alweer een tijdje geleden dacht ik toch ?

Kijk, dat woordje "Bezposhadniy " riep me meteen op om het verslag aan te klikken, want ik wist dat ik dit ergens van kende... na even denken wist ik het weer, het is namelijk de "B" in "KGB" .... (gelieve niet op de spelling te letten) Komitat Gozudarzdvenoy Bezobozjnatze" :D (Komite voor Staatsveiligheid).
 
Topwerk van een veelzijdig artiest ! Het detail hier is ongelooflijk gedaan, dit gaat deining veroorzaken !
 
interesant model en knappe bouw,ga deze zeker volgen.
grten jurgen
 
Amai, die veranderingen staan heel goed, prachtig werk.

Grtz Bart.
 
Heel netjes, wat een detail werk. Kan ik alleen maar van watertanden :)

mvg

Patrice
 
een gesponserde tank ! wat ze toch allemaal deden om in de gratie van Stalin te geraken...

In ieder geval knap PE werk
 
Mannen, bedankt voor de complimenten.
@Famo: ja, rare jongens die romei......euhh Russen! :D

Een kleine update van de laatste ontwikkelingen.

Allereerst ben ik tegen een paar kleine foutjes aangelopen in de kit, dit heeft alles te maken met de claxon. Deze zit verkeerd gegoten onder aan de behuizing (of hoe je het ook noemt). Ik was dankzij het nodige naslagwerk er al achter gekomen dat de leidingbuis verkeerd gepositioneerd zat, dus dit had ik al aangepast met behulp van een stukje koperbuis van 1mm.

KV32.jpg KV31.jpg

Om de claxon heb ik echt even moeten denken om het aan te passen omdat het onderdeel verder heel netjes gespoten was en ik het zeker niet zou slopen. Dit scratch je niet zo maar even na. Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en met een scherp mes de claxon op zich losgesneden, vervolgens met putty bijgewerkt en de claxon verplaatst naar de linkerzijde zoals op de foto's van de real thing.

Toen kreeg Swa ook weer eens bezoek van Mr. M. Urphy (ff geleden gelukkkig) :tongue:, ik had zulke goede referentie foto's. Maak ik toch een fout met de wijze van het kabelverloop zeker. Wat nu, laten zitten of aanpassen, wel was alles net gelijmd met Zap en lamp/claxon ook al op hun plaats gebracht. dus weinig werkruimte meer. Toch besloten om het aan te passen en met 2 pincetten alles losgemaakt, nieuwe gaatjes gemaakt en nieuwe bedrading getrokken. Het heeft wel wat gerommeld in de hogere regionen ;) maar hier het eindresultaat.

KV23.jpg

KV24.jpg

Ook hebben we het toegangsluik verder voorzien van de scharnieren.

KV30.jpg

Plus, we zijn begonnen met het samenstellen van de rechterfender. Het materiaal van Voyager is zeer fijn om mee te werken. Maar of het enkel bij deze bouwtekening is, de onderdelen hebben ze voor mijn gevoel maar een nummer gegeven wat op de PE-fretjes staan. Dus het is goed in de gaten houden welk stuk je nodig hebt, in je gedachten moet je al een en ander gemaakt hebben. Anders ga je onherroepelijk fout! Vandaar het besluit om eerst de ene fender klaar te maken alvorens aan de andere te beginnen.
Je hebt verder per zijde 3 fender-stukken welke nog voorzien moeten worden van ieders 3 hoekstukken (ophanging niet meegeteld). 2 onder en 1 onder de fender, wel een tijdrovend werkje maar tot zover vind ik het resultaat niet verkeerd. De pics.

KV27.jpg
In onderdelen het eindstuk.

KV25.jpg
Idem, maar dan het tussenstuk.

KV26.jpg
En het beginstuk.

Het tussenstuk met de hoeken erop gesoldeerd (ik dacht het makkelijkst stuk, nou ja......... Dus niet, opletten met de volgende stukken).

KV28.jpg

KV29.jpg

Tips altijd welkom en tot de volgende!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan