Hoofdsponsor

1/24 Engine hoist platform scratch

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Hoi allemaal,ik ben een platform aan het maken met hefboom en katrol waar men motoren mee kan uit de auto's halen.
Uiteraard is dit volgens mijn eigen smaak en idee he,de schaal situeert hier tussen 1/24-25 ste.

Ik begin de bouw door eerst wit pvc o maat te snijden en af te ronden.
attachment.jpg
asje en voorwiel dragertje er al bij
attachment.jpg
in het midden een gat en op het voorwiel dragertje een pen als scharniertje.
attachment.jpg
een planken vloertje voorbereid van roerhoutjes
attachment.jpg
Vastgelijmt met CA
attachment.jpg
ziet er goed uit,nu alles bij snijden.
attachment.jpg
dat ging best vlot
attachment.jpg
naden een beetje verdiept.
attachment.jpg
reeds alles bij gevijld
attachment.jpg
Gaatje er ook door.
attachment.jpg
en hier hebben we reeds de hefboom die gemaakt is uit telkens drie lagen styreen sheet van 1 mm dikte.
attachment.jpg
En zo moet het ongeveer komen dus he.Zo dat is het voor deze nacht dus ik zie jullie later wel he ;) slaapwel.

Edit

Goeie avond allen hier.Het platform is wat aangepast
attachment.jpg
er zijn wat details weg genomen en andere bijgevoegd zoals je ziet
attachment.jpg
oliedruk piston lig dr al bij
attachment.jpg
schuift ook uit dus.
attachment.jpg
En zometeen ga ik de houten vloer er weer gaan op leggen.Tot later.
 
Laatst bewerkt:
Patje,

Je hebt altijd goede ideeen, ziet er goed uit.
 
Ik denk daar al terug een motor bij voor het ophalen en laten zakken van je automotor.

Groetjes Rik
 
Uiteraard is dit volgens mijn eigen smaak en idee he,de schaal situeert hier tussen 1/24-25 ste.

Hoi Patje.
De uitwerking van je plan is goed.
Maar ik zie twee dingen die volgens mij niet echt juist zijn.
Het onderstel is te smal, als je een beetje links of rechts gaat met dit onderstel zal de zwaarte van de motor het gewoon op zijn kant leggen.
Het houten platform is netjes, maar zal in de realiteit niet gebruikt worden.
Dit is enkel mijn gedacht hé.
Daarom dat ik ook uw woorden quote "eigen smaak", zelf zou ik er niet opkomen.
Maar voor eender welk dio, zeker bruikbaar om een motor te showen.
 
Ja da klopt zo'n ezel gaat onderaan van breed naar smal en inderdaad hout en olie gaan niet samen. Maar voor in de modelbouw zal dat wel goed zijn.

groetjes Rik
 
Hoi doomwad,

Heb je al eens gekeken naar tekeningen van een "Giraf" in het echt? Mss kan dit je wel helpen bij je bouw.
Even ter verduidelijking dit is geen Giraf die op de savanne rondloopt maar een toestel die men gebruikt om motoren uit een wagen te heffen :) Zoals deze zie foto
attachment.php

Gewoon es googlen en dan images kiezen, je zal er wel 1001 vinden :p

mvg

Patrice
 
Laatst bewerkt:
De laatste drie reacties klinken min of meer een beetje afkeurend ivm het model... een oom van mij had in de jaren '60 een eigen garage, ik was toen zo'n jaar of 12-13 en die had ook zo'n ding.
Wat Doomwad hier maakt, lijkt sterk op dat wat mijn oom toen had en ik meen me te herinneren dat dat ding niet echt breed was.
Zo'n moderne "giraffe" van nu kan je niet vergelijken met zijn voorgangers uit lang vervlogen tijden.
Enne... Evel Knievel, het onderstel van die moderne is ook niet echt breed, maar heeft achteraan telescopische benen met extra steunwieltjes om het kantelen tegen te gaan, ik dacht niet dat dat vroeger ook al zo was.

Enfin, ziet er goed uit, ben benieuwd naar de takelkatrol.
 
Dank voor de eerlijke reacties.
@modelbouwerke:Het is inderdaad smal,maar uiteraard nog niet af he Erik;)Het houten vloertje...ja kan ik nog veranderen :)
@Evel Knievel: Ja zo eentje ook maken lijkt me leuk.
@Walesha: Ik meen ook te weten dat dergelijke cranes er zo uit zagen,vooral in de vroege sixties en zelfs eerder al.

Om het kort te houden,ik hou wel van wat gezonde kritiek.Het toestel is nog niet af,ver van zelfs en kan nog alle kanten ermee uit.
 
Doomwad, die houten vloer zou ik houden, dat was bij die van mijn oom ook zo, ik weet nog dat die planken (enfin, waren eerder balken) doordrenkt waren met olie en vet, ik weet nog goed dat we er op een dag mee aan het spelen waren en ik moet je zeker niet vertellen hoe moeder reageerde zeker toen ze nadien onze kleren zag? :laugh: :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeie avond allen hier,ik heb zo wat zitten verder werken aan dit ding en ben tot volgende resultaten gekomen reeds.
attachment.jpg
druk cilinder werd aangebracht
attachment.jpg
Ook wat verstevigings plaatjes
attachment.jpg
even in dryfit aanpassen
attachment.jpg
Ja ik ben er tevreden mee
attachment.jpg
even in detail de plaatjes zichtbaar hier aan het scharnier punt
attachment.jpg
achteraan een wieldrager aan gebracht.
attachment.jpg
vervolgens een hand pomp gemaakt om de arm te bedienen
attachment.jpg
en op zijn plaats reeds
attachment.jpg
wielbasis gemaakt met stalen pennetjes
attachment.jpg

attachment.jpg
zo zit het netjes allemaal op zn plaats he
attachment.jpg

attachment.jpg
ook de hydraulische cilinders zitten goed.
en dan als laatste de bedienings arm er op.Tot volgende update weer.

Edit:
even dit snel nog voor het slapen gaan er is een slang aangebracht op de manuele pomp en ook de koppelingen.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
ze lijkt wat lang maar ik hou rekening met de bewegings graad die eraan verbonden is he,de arm gaat dus ook naar achter door middel van de pomp.
Zo en nu naar bed toe,slaapwel allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Hehehe, mooi mooi :)
Ziet er idd heel net en functioneel uit

mvg

Patrice
 
Wat een mooi ding, lijkt wel echt. Dat combineren van de lagen valt echt niet op. Mijn mond valt een beetje open van verbazing hoe je iets gemaakt hebt van wat ik denk in de gedachten. Doe zo verder :D.
 
Allen bedankt voor de reactie;)


Ik ben tot de conclusie gekomen dat een katrol hier eigenlijk niet nodig is,er zal een haak worden aan bevestigt en uiteraard een soort van bar met kettingen.
Ook een soort haspel met draai arm om de bar naar omhoog te draaien en dan kan men de arm gaan bedienen.
Zo en nu weer tot volgende update.

Het is enkele dagen geleden dat ik wat deed aan dit kleine ding en ga uiteindelijk weer verder.
Heb zo eens zitten kijken en passen met de mercury en het is de goede maat en lengte wat de arm betreft.Het moet er zelfs niet helemaal onder te zitten om de motor uit te halen,Dankzij de stand van de draagboom is dat een voordeel,daarom ook die hydraulische cilinders die het gewicht kunnen dragen bij wijze van spreken dus een haspel is ook hier niet op zn plaats.Men zorgt ervoor zoals vroeger werd gedaan dat men de kettingen netjes gepast plaatste zodat de arm de rest kon doen.Uiteraard was dit niet altijd makkelijk en bedacht men dan systemen om de werkzaamheden te verbeteren,met name katrollen die op en neer konden gaan(met kettingen dan).Wat ik wel ga doen is een korte verleng arm maken met daarop een syteempje die de motor wat hoger kan trekken.
Op nar de verdere werken hahaha.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,hier weer enkele foto's he.

attachment.jpg
een uitschuifbare drager(uiteraard nie echt).
attachment.jpg
net boven de hydraulische cilinder een draag plaatje gemonteerd.
attachment.jpg
een verlengarm gemaakt met een veiligheidspal.
attachment.jpg
even erop gepast
attachment.jpg
En zo eens in de hefstand gezet.
We gaan dapper verder lol met dit werkje en duurt nu niet lang meer eer het af is.
Tot volgende update ;)

Edit:

weer enkele deeltjes erbij gemaakt.
attachment.jpg
enkele plaatjes een as en een tanwiel met pion erbij
attachment.jpg
zo dat zit er reeds op zie
attachment.jpg
Het zal dus echt bedienbaar worden mensen,want de rol die ertussen zit is draaibaar gemaakt.goed en nu weer verder he ;)

Edit:

Goede avond ik ben nog es bezig he aan dit kleine dingetje en heb weer wat kunnen doen.
attachment.jpg
draaiarm gemaakt en gemonteerd
attachment.jpg
Er is gelukkig nog smeersel op de tandwieltjes van de originele smering geweest.
attachment.jpg
Enkel nog het handgreepje erop en dat is klaar.Dan is het een kwestie van nog kettingen te bevestigen aan de draagbalk met uitschuifarmpjes(deze werken niet).

Edit:

we zijn toegekomen aan de plaatsing van de kettingen en dus maakte ik enkele haken om deze aan te hangen.
attachment.jpg
deze haken zijn gemaakt uit staal van paperclips 0.50 mm diameter.
attachment.jpg
ze zien er best robuust uit dus dat wou ik dus ook bereiken.
attachment.jpg
Ook aan de liftarm bevestigde ik een beugel,deze is uit elektro kabel gemaakt. 1 mm diameter
attachment.jpg
De slingerhendel is vernieuwd omdat de stalen hendel veel te lang was en dus opteerde ik voor deze he.
vanavond weer afbeeldingen,met de bevestigde haken en kettingen.

edit:

zoals beloofd weer wat beelden he;)
attachment.jpg
De kettingen hangen eraan
attachment.jpg
houten vloertje is terug ,er komt nog een toolboxje op te staan
attachment.jpg
ja de slang is los idd,de koppeling brak af.Gelukkig heb ik zat reserve liggen.
tot later weer mensen :)
 
Laatst bewerkt:
Héhé... ziet er goed uit, ik kijk vol ongeduld uit naar het eindresultaat! :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan