Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik volg dit topic met veel plezier en bewondering, maar om nu elke keer "oooooh en aaaaah en wooooow" te typen brengt uiteraard ook geen aarde aan de dijk he ;)
 
Hoi Chris.

Het is altijd leuk om een reactie te mogen ontvangen op een update.

Inderdaad is een aanvullende reactie of een kritische noot natuurlijk altijd fijner om te ontvangen.
Maar soms kun je dat niet geven,gewoon omdat je niet weet wat je er aan zou kunnen toevoegen.
Dat weten de meeste bouwers wel.

Dus het blijft een actueel punt,een reactie ergens op gevencute.

Ron.
 
Sommige bouwers zagen dat de neus van de boeg iets mee scheelde,maar dit had je express gedaan omwille van het anker dat nog geplaatst moet worden.

Maar ik zie nog steeds niks speciaals.
Wat mis ik.
 
De boeg loopt richting spits stomp.En is daar iets dikker.En dat heb ik extra zo gemaakt.
Later zal blijken dat dat nodig is voor het ankerkluis.


Ron.
 
En weer een update.

Bij deze stap gaan we het achterste gedeelte richting loodsdek beplanken.Nu het loodsdek eraan zit gemonteerd,gaan we de rest beplanken.

De wanden van het loodsdek heb ik ook van tempex gemaakt.Als dit geheel is beplankt is dat beresterk.

2_P6160001_goed_goed.jpg

En nu zijn er ineens drie verdiepingen oftewel drie dekkencute.

2_P6160002_goed_goed.jpg

Voordat alles definitief wordt gemonteerd,eerst de vorm in het tempex snijden en schuren.

1_P6160003_goed_goed.jpg

2_P6160004_goed_goed.jpg

En omdat er zoveel leuke rondingen en vormen in de PErsing zitten,moeten we nu dit gedeelte even doormidden zagen.Anders kan ik niet de bergplaatsen voor de klampen netjes monteren.

1_P6160005_goed_goed.jpg

1_P6160006_goed_goed.jpg

Dit worden de bergplaatsen voor de klampen.Ik heb deze gemaakt uit abs hoekprofielen.Deze worden gebruikt bij het afwerlen van kunststof schroot wanden.
1_P6160007_goed_goed.jpg

En de beide helften er weer op monteren.

1_P6160008_goed_goed.jpg

1_P6160009_goed_goed.jpg

En dan gaan we weer verder met het beplanken cute.
1_P6160010_goed_goed.jpg

1_P6160011_goed_goed.jpg

De open plaatsen tussen de tempex wanden zijn gereserveerd voor de trapjes.
1_P6160012_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Ron,

Meer dan 30 jaar geleden hadden wij in de kleuterschool een gloeidraadje waarmee je figuurtjes uit "isomo" kon snijden. Nooit gedacht dat je van dat isomo zo'n prachtige dingen kan bouwen cute

Groeten

Pascal
 
Dank je wel,maar er komt wel zo veel fantasie bij kijken.Je moet voorruit kijken of de vorm,na het beplanken,juist wordt.

Ron.
 
En de laatste update alweer.

De beplanking aan de binnenzijde van het achtersteven/loodsdek.

1_P6180003_goed_goed.jpg

De bergplaatsen voor de klampen zijn gemonteerd.Binnen in zien we twee metalen spelden zitten.Later komen hier rolwielen in.
1_P6180002_goed_goed.jpg

Het eerste plankje aan het achtersteven(achterlicht;P).

1_P6180001_goed_goed.jpg

Hier komt later een van de twee trapjes in.

1_P6180004_goed_goed.jpg

1_P6180005_goed_goed.jpg

1_P6180006_goed_goed.jpg

1_P6180007_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron. Zefls bij deze bouw blijf ik mij steeds weer verbazen. Dit allemaal met zulke simpele materialen en zo gedetaileerd. Vooral zo doorgaan. cute
 
Wat kan ik zeggen: gewoon verbazingwekkend hoe je dit doet.
En in een super tempo!
 
Nee, Chris de Persing is nog lang niet af. Zeker nog niet. Volgens mijn inschatting zal dit nog wel eens een half jaar kunnen duren vooraleer Ron de eindstreep zal behalen hiermee.

Maar hij maakt hier een inhaalslag van het oorspronkelijke verslag. Dat kun je vinden op het Nederlandse Forum Modelbrouwers.nl.
 
Inderdaad is het zo wat Rik schrijft.De Persing 72 is voorlopig nog lang niet gereed.Zeker niet dit jaar.

En ik ben inderdaad ook bezig om dit project volledig te plaatsen.De Persing is op dit moment een stuk verder in haar constructie.Maar nu niet gaan zoeken ernaar.Gewoon lekker dit blijven volgen.Anders missen we de eerste benodigde stappen ernaar.Wees gerust,alles wordt ook geplaatst...

De volgende stap is het bekleden van het achterschip.Daarbij gebruik ik 1,5 mm balsahout.

Ik heb hierbij het hout flink nat moeten maken,om de rondgingen goed te kunnen volgen.

1_P6200015_goed_goed.jpg

1_P6200011_goed_goed.jpg

In deze wand moet ik later weer flink gaan snijden.Er moet ook hier een klamp met rollers worden gemonteerd,inwendig.
1_P6200010_goed_goed.jpg

Een dubbele wand is noodzakelijk ivm de structuur(bol).

1_P6200009_goed_goed.jpg

1_P6200008_goped_goed.jpg

Ook is de stap gemaakt naar de constructie van de twee trapjes.Deze geven de doorgang naar de overloop van het voordek.later worden deze mooi bekleed met fineer...erg luxe en duur.Tja het is een jacht ....
1_P6200007_goed_goed.jpg

En zo komen ze te zitten...

1_P6200016_goed_goed.jpg

Ook de rand van het loodsdek moet worden bekleed....met veel kopspeldjes..
1_P6200006_goed_goed.jpg

1_P6200005_goed_goed.jpg

1_P6200004_goed_goed.jpg

Zo ziet de dubbele wand eruit,voor de beplanking.
1_P6200003_goed_goed.jpg

1_P6200002_goed_goed.jpg

1_P6200001_goed_goed.jpg

Het lijkt allemaal erg chaotisch,maar er zit een systeem in...echt waarcute

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Ron,

Wat ik nu zo leuk vind aan uw bouwverslagen (buiten het feit dat alles wat je bouwt er prachtig uitziet B:) is dat je heel duidelijk beschrijft hoe, waarmee en waarom je iets maakt. Dat zorgt ervoor dat een echte "scheeps-leek" als ik heel goed kan volgen wat je aan het doen bent. :D

Groeten

Pascal
 
Schrijf maar gewoon je of jij hoor,we zijn allemaal een grote bouw familie cute.

Ik hoop daarmee ook andere mensen te inspireren om ooit eens ook aan scratchbouw te beginnen.
En ook om te laten zien,dat je met een beetje doorzettingsvermogen al heel ver kunt komen,en een beetje fantasie ;P.

Ron.
 
Hi Ron, je schreef :
Ik hoop daarmee ook andere mensen te inspireren om ooit eens ook aan scratchbouw te beginnen.

Ooit zou ik zo'n schip eens willen scratchen : Riva Aquarama Special Model Boat Platinum (larger) - Build Custom Ship Model, Boat & Yacht Models – Premier Ship Model

image1318..jpg


image1314..jpg

Bron : premiershipmodels.com
Je bent zeker een bron van inspiratie Ron cute

Groeten

Pascal
 
En wederom een kleine update.

Nu de beplanking voor zover als klaar is,volgen hier enkele plaatjes daarvan.
1_P6240003_goed_goed.jpg

1_P6240001_goed_goed.jpg

1_P6240002_goed_goed.jpg

1_P6240004_goed_goed.jpg

De eerste klampen.Dit wordt later mooi chroom/zilver van kleur.De rollen zijn van houten kraaltjes.
1_P6240005_goed_goed.jpg

1_P6240006_goed_goed.jpg

1_P6240007_goed_goed.jpg

1_P6240009_goed_goed.jpg

1_P6240010_goed_goed.jpg

1_P6240011_goed_goed.jpg

1_P6240012_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan