Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
In deze fase is de boeg in het midden iets vlakker geworden,kan ook wel eigenlijk niet anders.
Maar als de boeg eenmaal volledig is bekleed,wordt de vorm er weer in geshaped

Hier volg ik even niet! Maar goed, ik heb met deze werkwijze geen ervaring ( ik bouw enkel op spanten) en je zal wel weten wat je doet...cute
 
Frederic,uiteindelijk komt het wel goed terechtcute..

En intussen is er weer een vordering geweest met het beplanken.

1_P5310003_goed.jpg

Dit was een gemakkelijk stuk,lekker groot(schiet goed op),en gewoon lekker recht aan en recht toe.


Het middelste gedeelte van de boeg.

1_P5310001_goed.jpg

Bakboordzijde een stuk verder richting boeg..

1_P5310005_goed.jpg

Het bijna laatste stukje in de boeg...hier lekker reeds gevuld met montage kit.
1_P5310008_goed.jpg

Het stukje erin geplaatst..

1_P5310011_goed.jpg

het begint op te schieten..

1_P5310013_goed.jpg
Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En nog een laatste korte update voor het slapen gaan...

Nadat de beplanking van de eerste ronde nu volledig was uitgehard,kon ik de spelden eruit halen,en alles mooi gelijk schuren.Later wordt alles mooi geplamuurd,nu nog niet.

En dan ziet het er meteen heel anders uit,lekker strak zo.

1_P6010001_goed.jpg

1_P6010002_goed.jpg

Nu nog de andere zijde..
1_P6010003_goed.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag ,

zoals Frederic , heb ik toch mijn twijfels over de rompsvorm ...:\

Ik denk niet dat de echte boot zo'n romp heeft .

Over de bouwwijze heb ik niets te zeggen , lijkt mij een goede systeem , ongewoon maar goed !

de groetjes ,

Laurent
 
Och,we zullen zien waar het schip stranden gaat cute...dit is ook nog maar het begin van het construeren van de romp.

In ieder geval enkele plaatjes van de nieuwe situatie nu.

1_P6040008_plaatsen_goed.jpg

1_P6040006_goed.jpg

En de start is gemaakt met het beplanken van de tweede laag,richting verschansing.

1_P6040005_goed.jpg

1_P6040007_plaatsen_goed.jpg

Tussen de beplanking en de klemvoetjes heb ik hier een afval stukje balsa ertussen gezet,om te voorkomen dat de klemmen in de romphuid afdrukken achter laten gaan.

1_P6040003_goed.jpg

En een ietwat gelige foto,komt door mijn verkeerde instelling van de camera.

1_P6040002_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de volgende stap,gaan we de verschansing aanbrengen.De beplanking gaat dus nu aan de buitenzijde en binnenzijde plaatsvinden,over de L steunen heen.Hierbij wordt de ruimte tussen de steunen opgevuld met tempex om alles goed stevig te houden.

1_P6060003_goed_goed.jpg

Aan de binnenzijde ziet het er zo uit.

1_P6060004_goed_goed.jpg

De eerste stappen met het opvullem met tempex tussen de steunen.

2_P6060001_goed_goed.jpg

De boegsectie is te laag voor tempex(het valt uiteen in losse bolletjes)daarom dat ik dit stuk met vol balsa heb gemaakt.

1_P6060002_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat lekker vlug , ik denk dat hier de regel is 20% tijd in de romp en 80% tijd in de afwerking.
 
Het lijkt inderdaad alsof de romp wel snel klaar zal zijn.
Doch niets is minder waard.Er moet nog veel werk verzet worden met de romp.

De beplanking is slechts de basis.

Ron.
 
Och,we zullen zien waar het schip stranden gaat ...dit is ook nog maar het begin van het construeren van de romp.

Hallo Ron,

Het is misschien het begin maar ik veronderstel dat, in het geval van jouw bouwmethode, de balsabeplanking toch al een deel van de afwerking van je romp is.
Ik vrees dat zonder een paar drastische ingrepen deze romp nooit op de echte zal lijken.

Ik heb hier in de rapte wat op papier "gekrabbeld". Links is de rompvorm die volgens mij realistischer is, rechts is jouw rompvorm (althans wat ik van de fotos meen af te leiden).
ccf2107200800000wg4.jpg


Wat ik zou doen:
Probeer een spantenplan op te maken van jouw romp. Kijk dan hoe je jouw spanten kan aanpassen en maak hier negatieve mallen van om tegen je romp te houden naarmate je hem bijwerkt.
Die flank is zo geen probleem; als je tegen het bovenste deel een bijkomend balsaplankje plakt krijg je die “ribbel” (weet hier de juiste benaming niet voor) er wel in.
Voor de boeg ga je, denk ik, toch wel de rasp moeten bovenhalen om er een scherpere V-vorm in te krijgen.

Groetjes,
Frédéric
 
Hoi Frederic.

Zoals met al mijn projecten,loop ik soms erg voor op de updates.

De boeg,zo is later gebleken,is vanaf de overgang tussen kiel en hoek wel goed,doch de voorrand van de boeg is hier nog wat aan de platte kant.Later is de boeg gedeeltelijk gesloopt en is er een nieuwe boeg in gebouwd.

Ron.
 
Enkele plaatjes van de verschansing productie.De plaatjes zijn helaas gelerig.Dat komt door mijn verkeerde instelling in de camera.Deze camera is pas aangeschaft,en ik moet hem nog leren kennen(Olympus).

1_P6060001_goed_goed.jpg

2_P6060002_goed_goed.jpg

2_P6060003_goed_goed.jpg

Ha,een macro foto lukt me beter met de belichtingcute
2_P6060004_goed_goed.jpg

1_P6060005_goed_goed.jpg

1_P6070009_goed_goed.jpg


1_P6070013_goed_goed.jpg

Een bijgewerkt stukje verschansing.

1_P6070016_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.

1_P6070011_goed_goed.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook hier weer is de echte scratschbouwer aan de gang. En gelukkig weet ik al dat het met de foto's goed gaat komen. Ron het is weer ee pracht van een project. Ik volg dit nu ook weer met grote interesse.
 
Dank je wel,Rikcute...

En ik ga er ook nog steeds mee door..

De volgende stap is het beplanken van de boegspits.
Hier zit een lekkere hoek in,ik dacht dat dat nooit ging lukken met balsahout.
1_P6080001_goed_goed.jpg

Als zekerheid heb ik hier ook de tip van Modelengeneer gevolgd,door er een soort kiel in aan te brengen.
Bij het schuren op zulk een spitse punt,loop je anders al snel het risico op doorschuren.
1_P6080002_goed_goed.jpg

En dan het eerste stukje balsa erin lijmen.Het balsa maak ik lekker nat van te voren in gewoon koud water.Zo laat het zich beter in een hoek plaatsen,mits de hoek niet al te steil is.
1_P6080003_goed_goed.jpg

En zo is het toch gelukt...

1_P6080004_goed_goed.jpg

Tussendoor ook doorwerken aan de verschansing..

1_P6080006_goed_goed.jpg

1_P6080008_goed_goed.jpg

Zo laat balsa zich buigen..prachtig.

1_P6080007_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu de rompbeplanking haar einde begint te naderen,wordt het tijd voor enkele andere werkzaamheden aan de romp.

Aan het achtersteven moet nog een loodsdek komen.Hierop komt de "garage",dus een opklapbaar dekgedeelte waarin de gelukkige eigenaar zijn of haar Jetski en kleinere boot kan plaatsen.
Verder zitten er op het loodsdek twee trappen aan weerszijden,en is het mogelijk om vanaf het loodsdek in het water te springen/duiken of in een andere boot te stappen.

De boven en onderzijde van dit dek dat later ook bekleed gaat worden met fineer,heb ik uit MDF gezaagd.
1_PIC_9243_goed.jpg

En zo komt het ongeveer tegen het achtersteven aan te zitten.

1_PIC_9246_goed.jpg

En later wordt de rompbekleding niet alleen geplamuurd,maar ook flink in de primer gezet en voorbehandeld met porienvuller..
1_P6210001_goed_goed.jpg

Porienvuller is een soort vernis,waarin bestanddelen zitten die en de porien van het hout opvullen,en ook de nerfharen(microscopisch kleine haartjes in het houtoppervlak)rechtop zetten.Na iedere verfbeurt hiermee eroverheen schuren.Dus wel na een uurtje drogen dan.En dan na twee behandelingen is het poreuze balsahout goed voorbereid voor de eerste primerlaag.

Ron.,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste stap is het nauwkeurig aftekenen waar het dek moet worden gemonteerd.Dat kon ik doen,omdat er genoeg plaatjes bestaan waarop dit dek staat afgebeeld.En dan is het een kwestie van de plaatjes goed bestuderen en zo uiteindelijk proberen te bepalen waar het dek moet komen.

Dat is scratchbouw cute

1_P6130005_goed_goed.jpg

De twee dekplaten op volgorde.

1_P6130006_goed_goed.jpg

De drie dragers.Deze komen tussen de twee dekken te zitten gemonteerd.De uitgezaagde gleuven erin,gaan in het achtersteven haken.
1_P6130016_goed_goed.jpg

In onderstaande foto is dat goed te zien.Als extra versteviging heb ik er aan de onderzijde een vuren latje gemonteerd.Hierin vallen dus de drie dragers met hun gleuven.
1_P6130015_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En wederom een nieuwe update.Hoewel er weinig reacties zijncute....

We gaan aan het loodsdek beginnen.

De eerste stap is het monteren van de drie dragers voor het dek.Deze zijn dus allen uit MDF gezaagd.

Heel belangrijk hierbij is dat de dragers ook precies recht zitten.Anders gaat het loodsdek scheef zitten.
Dus een verstekhaak erbij is noodzaak.

1_P6140010_goed_goed.jpg

En zo zitten hier alle drie de dragers gemonteerd.Dit is erg stevig.

1_P6140012_goed_goed.jpg

Daarna was het een kwestie van de reeds eerder uitgezaagde dek delen erbij nemen en het onderste dekdeel(dit is de grootste)er aan vast lijmen.Een combinatie van witte houtlijm en montagekit.

Het onderste dekdeel is groter omdat dit dek scheef naar boven loopt(een soort afronding aan de buitenzijde).Dus daarom ook dat het bovenste dekdeel kleiner moet zijn.

1_P6140015_goed_goed.jpg

En zo kon ik uiteindelijk de ruimte op gaan vullen met alweer tempex.De achterzijde wordt later ook bekleed met balshout.

1_P6150001_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En wederom een nieuwe update.Hoewel er weinig reacties zijn

He, he, he, Ron, je hebt zo'n hoogstaande bouw. Dat we weinig weten te schrijven dan oh en ah. Applaus

Maar kijk eens naar de kijkbuiscijfertjes. Die liegen er niet om toch. :D
 
Och,er mag best kritiek gegeven worden.Daar wordt ik beter van cute.

Maar ik blijf toch wel de updates plaatsen hoor.

Ron.
 
Maar kijk eens naar de lieve kijkbuiskijkertjes

Effe uw tekstje aangepast . En daar in word precies verteld hoe het met de kijkers is gesteld, sorry ik kon het niet laten.




Maar wat ik hier zie is gewoon de max.
 
Laatst bewerkt:
En nu zit het bovendek geplaatst op het loods dek(wat een combinatie van woorden).

Gewoon met montage kit,ging ook zonder enige spanning erop.

Het tempex heb ik daarna ook mee afgeschuind.Dit hoort ook zo.
1_P6160001_goed_goed.jpg

1_P6160004_goed_goed.jpg

1_P6160002_goed_goed.jpg

Bij de volgende stap wordt de zijkant beplankt.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan