Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar natuurlijk,ik geniet ervan als lezers er iets van kunnen oppikken om zichzelf te verbeteren.
Daar doe ik het ook voor,en natuurlijk voor mijzelf om mijn modelbouw behoefte te bevredigen.

Ron.
 
Ik denk dat het voor velen van ons niet alleen erg leerrijk is, het is ook gewoon heel leuk om te zien wat voor mooie dingen je maakt uit een hoopje "niks". En het is altijd spannend om te zien wat je telkens weer opnieuw bedacht hebt.

Pascal
 
Ron, ik ken het gevoel. Ook ik heb dat meegemaakt. Ik zie dus via verschillende kanalen verschillende ideeen komen die zeker van mij zijn. Het is vaak via de Mail verkregen informatie. Dus ik weet dat dit dan van mij is. Vandaar dat ik nu zelf een how to heb gemaakt over het dekplanken met papier. Dat is slechts een voorbeeld daarvan.

Maar nog even een klein puntje. Is het niet verstandig om een compilatie te maken van dit topic zodat je gelijk loopt. Dat scheelt heel veel werk denk ik. Dan kun je de updates gewoon copieren. cute En kan ik ook hier zinnige antwoorden geven. cute
 
Klopt Rik.

Ik ben het geleidelijk aan het bijtrekken al.
Ik wil dit niet te snel doen,anders is het teveel ineens.

Het anker kluis is inmiddels ook al vrijwel klaar.Maar is nog niet geplaatst,als update.
Daar wacht ik nog even mee..

Ron.
 
Aan het vervaardigen van zo'n romp komt nog heel wat bij kijken, niet?

Maar ik zie dat je toch al goed bent opgeschoten. Ziet er goed uit, hoor.

Keep up the good work.


Ik heb toen,aan een drie tal mensen de tekeningen gestuurd,met als voorwaarde dat mijn naam als copyright eigenaar en auteur zou worden benoemd.

Welnu,ik kan je inmiddels verzekeren,dat daar absoluut niets van terecht is gekomen.Ik heb in een rc forum mijn schotten en spantenplan van de VII C(je eigen materiaal herken je altijd meteen)gezien.De poster gaf dit aan als zijn werk,en heeft van deze werken zijn eigen project gebouwd en ook weer verwijderd,na een tik opde vingers van mij via een mail.

Van de andere twee heb ik nooit meer iets vernomen.
Dit zijn spijtige zaken die niet alleen in het modelbouwereldje voorkomen. Mensen hebben nu eenmaal geen respect meer voor een ander z'n werk en gaan liever zelf met de pluimen lopen. arghh


Droop
 
Tja,dat is ook een van de redenen waarom ik het besluit heb genomen om alles maar gewoon bij mij zelf te houden.Kan ik me er ook niet meer aan ergerencute..

En toch weerhoud mij dat niet om verder te gaan aan de Persing 72.Het is zo moeilijk,maar zo uitdagend om dit te doen.....kan er geen genoeg van krijgen.

De volgende stap is het gaan aanbrengen van de vele l-vormige steunen.Deze steunen vormen de spanten/ruggegraat voor de verschansing.Dus de steunen worden later volledig beplankt en van binnen opgevuld met tempex(piepschuim).

Dit is een onderdeel/fase op zich,zoals wel zal blijken...

Als eerste,dit is een van de vele plaatsen waar deze steunen komen te zitten.Ze worden dus flink verzonken in de romp.Geeft flink wat stevigheid eraan.

1_PIC_9209_goed.jpg

Als voorbeeld,heb ik er een uitgenomen en zal ik laten zien,hoe en wat de bedoeling ervan is.

In het tempex van de romp,heb ik een snede eruit gehaald.Hier zal de steun in komen te zitten.
1_PIC_9210_goed.jpg

Een dot montage kit erin spuiten...

1_PIC_9211_goed.jpg

De L steun erin drukken...

1_PIC_9212_goed.jpg

En de overtollige kit eroverheen smeren..
1_PIC_9213_goed.jpg


De lengtes van de steunen varieert.Aan de boeg zijn ze laag,en ze lopen op in hoogte naar het achtersteven.Dat zal later blijken..

En enkele totaalplaatjes ervan...

1_PIC_9214_goed.jpg

1_PIC_9215_goed.jpg

Een close up plaatje...
1_PIC_9216_goed.jpg
1_PIC_9217_goed.jpg

Op het dek..............

1_PIC_9218_goed.jpg

Ja,er wordt hard gewerkt op het dek...cute

1_PIC_9220_goed.jpg


Wordt uiteraard vervolgd....

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk Ron, geef je nu alle kennis weg die je hebt. Maar dat is dan ook de bedoeling he.

Je laat stap voor stap zien wat je doet. Zo kan iedereen jou nadoen als ze willen, maar het kunnen is dan nr. twee.

Doe zo voort. cute
 
Eigenlijk Ron, geef je nu alle kennis weg die je hebt. Maar dat is dan ook de bedoeling he.

Je laat stap voor stap zien wat je doet. Zo kan iedereen jou nadoen als ze willen, maar het kunnen is dan nr. twee.

Doe zo voort. cute

Tja,ik wil zeker mijn kennis overdragen.Ik ben blij als er enkele mensen zijn,die er iets nuttigs van kunnen opsteken.Soms draaf ik ook wel door met het maken van detail foto`s.Dat is soms misschien niet juist.
De meeste bouwers houden altijd wel iets achter.En dat is dan het persoonlijke erin.

Maar,zoals jij al aangaf,het zien en ook namaken is toch wel anders.

Doch merk ik,dat naar mate ik verder ga in deze hobby ik steeds meer moeilijkere projecten uitzoek.En dat er soms ook,onverwachts,een gevoel opkomt van waarom doe je het?.

Zoals al eerder een poster aangaf,als het project is afgerond staat het daar maar....en dat stemt mij soms ook wel wat vermoeiend.Ik denk er vaak aan,om enkele projecten af te staan.Zo weet ik dat de VII C best goed zou staan in een oorlogs museum.Niet omdat ik deze heb gebouwd,maar omdat dit eigenlijk daar gewoon thuis hoort.Als dat het staat te verstoffen in mijn huis.

De QMII en de Hermann Marwede...waarom heb ik daar zoveel moeite aan gedaan om daar zoveel effecten in te bouwen,al die leds...ik zet ze tegenwoordig amper aan...

Je ziet,ook ik ontkom er soms niet aan,om eens pas op de plaats te nemen of te willen.Maar dan ben ik een dag verder en komt de moed weer terug.

Ik wordt,klinkt raar misschien,gemotiveerd door opmerkingen en of aanvullingen op de projecten.
Complimenten krijgen is leuk en ook altijd goed bedoeld.Maar input is wat ik graag hebcute.

AL weet ik dat dat soms gewoon erg moeilijk is,komt ook mede door de moeilijke projecten die gewoon nog nooit zijn gedaan.En daarom ook geen vergelijkende stof hebben...

Ron.
 
En daarom nog een laatste update voor vandaag alweer...

Nu alle L steunen erin zijn gemonteerd,wordt het tijd om ze op de juiste lengte te gaan maken.
De verschansing loopt vanaf de boeg dus schuin omhoog naar het achtersteven.
1_PIC_9234_goed.jpg

Op alle steunen heb ik hier de hoogte af getekend,is te zien op de steunen.

1_PIC_9233_goed.jpg

Oh ja,inmiddels is de plaats voor het latere loodsdek(lager gelegen dek waar kleine boten kunnen aanmeren,en waar ook de "garage" wordt geplaatst voor de jetski en kleine inhome boot) aangebracht.

1_PIC_9232_goed.jpg

Om te contoleren of alles ook vloeiend verloopt en ook om alles nu dan definitief af te tekenen,heb ik op de gemarkeerde plaatsen plakband erboven geplakt.Zo kan ik goed kijken of het allemaal wel klopt.Eenmaal eraf gezaagd is weg........

1_PIC_9229_goed.jpg

1_PIC_9228_goed.jpg

1_PIC_9226_goed.jpg

Nu hieruit blijkt dat alles goed is afgetekend,breekt de tijd aan om ze te gaan inkorten.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van mijn projecten heb ik altijd,trouwens,een project map.Hierin worden de tekeningen,eventuele papieren mallen,rekeningen(gekocht materiaal)en bijzonderheden in opgeslagen.

1_PIC_9239_goed.jpg

Hierin zitten o.a. dit soort tekeningen.Dit is toevallig een tekening van het nog komende loodsdek platform.
1_PIC_9238_goed.jpg

1_PIC_9240_goed.jpg

En hier is dan eindelijk een start gemaakt met het inkorten van de vele L steunen.vanaf de boeg naar het achtersteven,van laag naar hoog..
1_PIC_9241_goed.jpg
1_PIC_9242_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron teken je dit uit op papier met potlood of gaat dit met de pc en print je daarna uit.
 
En zo zijn nu alle L- steunen op hun juiste hoogte gebracht.Dit was wel een leuke klus.

1_PIC_9245_goed.jpg

1_PIC_9248_goed.jpg

1_PIC_9247_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron teken je dit uit op papier met potlood of gaat dit met de pc en print je daarna uit.


Nee,ik maak altijd alle tekeningen gewoon op papier en potlood.Als de tekening klaar en goed is,trek ik de lijnen na met een fijnschrijver...Ik vind het gewoon leuk om te doen cute

Ron.
 
En zo komen we nu bij de belangrijkste en ook de toch wel grootste stap tot nu toe in dit project.
We gaan de romp bekleden(beplanken)met 1,5 mm balsa plankjes.Een grote en ook toch wel moeilijkere stap.
De romp zit vol met verradelijke bochten en hoeken.Dus dat wordt oppassen geblazen.

Als eerste heb ik er een "valse kiel"in aangebracht.Deze kiel heb ik erin aangebracht na een tip van Rik(Modelengeneer)Dat omdat de plankjes hier in het midden tegen elkaar komen.En daar moet dus ook geschuurd gaan worden.En 1,5 mm balsa...tja daar schuur je vlug doorheen en dat willen we niet.

Deze valse kiel verhindert dat.Mijn dank voor de tip,Rik cute.

1_P5280001goed_goed.jpg

Met een super macro foto zien we dat de montage kit goed tussen de piepschuim bolletjes in vloeit.Uitstekend.

Let ook op het ruwe oppervlakte van het anders zo zachte balsahout.

1_P5280004goed_goed.jpg

Dus binnenkort gaan we de romp beplanken.

Wordt dus vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van mijn projecten heb ik altijd,trouwens,een project map.Hierin worden de tekeningen,eventuele papieren mallen,rekeningen(gekocht materiaal)en bijzonderheden in opgeslagen.


Ron.
Ik heb hier ook zo'n map liggen waar de onkosten van m'n kotter in vermeld staan... ik durf die nu bijna niet meer te openen. :D


Veel succes met de beplanking, Homie.


Droop
 
Bij de VII C ben ik om en rond de 200 euro kwijt geweest,dacht ik.Ik wordt oud.Ik weet het niet meer precies.

Maar later is het wel leuk om het weer eens na te lezen,na een jaar of weet ik niet..cute

Ron.
 
De beplanking van de romp gaat gestaag.

De eerste twee grote planken zijn gemonteerd met montage kit.Aan de boegzijde is te zien,dat er toch wel wat spanning inzit.Maar omdat ik de balsa plankjes flink nat heb gemaakt,is dit geen probleem meer.Lieten zoch prima in deze hoek buigen en vastzetten met kop spelden.
1_P5290001_goed_goed.jpg

Omdat de romp onderzijde monohedron is(weten we het nog?),komen de twee plankjes achter de valse kiel samen.Dat is mooi.Zo kon ik zien of alles goed gelijk is....
1_P5290002_goed_goed.jpg

Het achtersteven........

1_P5290003_goed_goed.jpg

1_P5290004_goed_goed.jpg

1_P5290005_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de volgende stap is het beplanken van de zijden van de onderzijde.

Dat was een vrij leuke en ook wel gemakkelijke klus.Er zaten geen hinderlijke vormen in.
1_P5290028_goed_goed.jpg

1_P5290031_goed_goed.jpg

Alle spelden zijn er al hier uitgehaald,zo kan het bijna al geschuurd worden.

De spelden gaatjes moeten uiteraard lat6er geplamuurd worden.

1_P5300033_goed_goed.jpg

De overgang tussen de onderzijde en de boeg..

1_P5300034_goed_goed.jpg

1_P5300035_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In deze fase is de boeg in het midden iets vlakker geworden,kan ook wel eigenlijk niet anders.
Maar als de boeg eenmaal volledig is bekleed,wordt de vorm er weer in geshapedcute.

Bovenin de boeg(spits)ga ik er niets aan doen,later komt hier het ankerkluis in de overgang.
De verschansing wordt dan daar eruit gezaagd.Dus hoef ik daar nu niets te doen eraan.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan