Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
He, heel handig, als je iets doet om zo schematisch te werk te gaan en zelf eerst eens eigen resursch te doen. Het zoeken naar details enzo is altijd een must maar om dan ook nog naar de werking van de functie's te kijken en dat dan zo te vertalen, vind ik echt geweldig. Zo leren wij landrotten ook nog eens wat. Applaus
 
Het grote voordeel van dit project is,dat er best wel wat nieuwe innovaties in zijn verwerkt.

Zo leren we allemaal nog wat ervan.Ik sta soms versteld wat ik bij de Persing allemaal tegenkom.En dit passeert allemaal zo met de tijd de revue hier.

Ron.
 
En nog een kleine update voor het slapen gaan....

In de eerste foto is te zien,dat ik de dek afschuining eraf heb gezaagd.

Hierdoor wordt de romp hoogte correct,en krijgt het dek zijn juiste afschuining.

1_PIC_9152_goed.jpg

Ook is het stuk te zien,welke ik eruit heb gezaagd voor de boegvorm.

En zo ziet het er dan nu uit.

1_PIC_9156_goed.jpg

1_PIC_9154_goed.jpg

Uiteraard moet de boeg nog mooi bijgewerkt gaan worden.


Maar het gaat de goede kant op..

1_PIC_9156_goed.JPG


Ron.

1_PIC_9154_goed.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het dek is in twee delen gezaagd.hierbij wordt het nu opgesplitst tussen voor en achterdek.

1_PIC_9158_goed.jpg

In onderstaande foto is mooi te zien hoe het uiteindelijk uit gaat zien.

1_PIC_9157_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
De volgende stap was het monteren van het voordek op de juiste plaats.Hieronder is het tempex verlaagd,richting achtersteven.Net zoals bij het origineel.Dat is bij de Persing nodig,om de eventuele waterstroom netjes af te voeren.De Persing heeft geen afvloei openingen in de verschansing.

1_PIC_9160_goed.jpg

Dit MDF dek is gemonteerd met montage kit.

1_PIC_9161_goed.jpg

Het oplopend dek richting boeg.

1_PIC_9162_goed.jpg

1_PIC_9163_goed.jpg

En een beetje gewicht erop kan geen kwaad.Moet ze tegen kunnen.
1_PIC_9159_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eigenlijk als je ziet dat je een minium hoeveelheid gereedschap (zie muur)zo'n mooie dingen kunt maken is toch ongelovelijk.
 
Ik heb tot nu toe gebruikt,de handfiguurzaag,de electrische figuurzaag,de kitspuit,kapzaagje,hobby mesje(Xacto),potlood,pen,lineaal,schuifmaat,gum,schaar,hobby vijltje,schuurblokje,boortjes,dremel,slijpsteen,hand schraper,verstekhaak en lijmklemmen.

Het moeilijkste moet nog komen later,de voorruit.Deze zal ik moeten gaan proberen te buigen(plexiglas).Dus of in kokend water of met de fohn ofzo..tijd moet het dan leren.Maar is nu nog wel even op afstandcute

Ron.
 
Plexiglas buigen

Ik heb ooit eens plexiglas gebogen, opgewarmd in een gasoven, en daarna nog eens in een warmeluchtoven, bij de gasoven ging het het best, het plexiglas laat zich dan gemakkelijk om een mal plooien wel goed vast houden met zachte doeken op de mal tot dat het afgekoeld is, anders trekt het terug vlak. De temperatuur weet ik zo juist niet meer, ik dacht zo rond de 80° een proefstuk maken is dan ook aangeraden te warm dan komen er belletjes in het plexiglas, het is niet zo zeer de hitte die het hem doet maar de tijd dat het opwarmd.Het moet door en door warm zijn.
 
Bedankt voor je handige en goede tip.

Ik heb gisteren plexiglas verwarmt(proefstukje)met een aansteker.Het was alleen maar een klein stukje.
Ik heb dit ook gedaan met acrylglas.

Plexiglas liet zich mooi buigen,maar werd zwart
Acrylglas liet zich ook goed buigen,en bleef groen doorzichtig.

Misschien dat het ook gaat,als het stuk in kokend water ligt.
Wil ik ook nog eens gaan proberen.

Ron.
 
Ik volg dit topic met zeer veel interesse, samen met vele anderen denk ik ;)

Meer dan oooh en aaah zul je van mij dan hoogstwaarschijnlijk ook niet horen :)

Bedankt voor de extra info trouwens, altijd tof om bij te leren en wie daar geen zin in heeft slaat het maar over :D
 
Ron, zou je ook wat plaatjes van de probeersels willen laten zien. Ik heb dit nog nooit geprobeerd en ben dus ook reuze benieuwd naar het resultaat. Ook van de proefstukjes die mislukt zijn. Dit omdat ik dus met de kareldoorman zelf aan het denken ben om het eiland hiervan te maken en dat moet dan in een ronding worden gezet. cute
 
Rik,ik heb deze proefstukjes helaas niet meer los liggen.Maar ik wil toch nog daar testjes mee gaan doen.Ik zal daar dan foto`s van maken.

Ron.
 
De volgende stap geeft al een beetje meer vorm aan de Pershing 72.

Ik heb hierbij het achterdek eruit gezaagd.

1_PIC_9181_goed.jpg

Hierbij heb ik de zaag in de beugel omgedraaid.Daarom kon ik mooi hiermee horizontaal zagen.


1_PIC_9182_goed.jpg

En zo was uiteindelijk het eerste blok eruit.Dit is meteen ook de hoogte van het achterdek.Later komen hier nog twee trapjes,die zijdelings toegang verlenen naar het voordek.
1_PIC_9184_goed.jpg

De volgende stap was iets lastiger.Hhierbij moest ik zowel horizontaal als ook verticaal zagen gaan.Immers er moest een blok uit in het midden,tussen de twee overlopen aan bak en stuurboord.

Om dat goed te kunnen doen,heb ik een zaagblad spits geknipt.En zo kon ik het zaagblad mooi in het piepschuim steken en zo gaan zagen.Dat ging erg goed zo.
1_PIC_9186_goed.jpg
1_PIC_9187_goed.jpg


En zo kon ik dus mooi verticaal zagen..
1_PIC_9188_goed.jpg

1_PIC_9189_goed.jpg

Restte alleen nog het middelstuk eruit te gaan zagen.Dat heb ik in reepjes gedaan.

1_PIC_9190_goed.jpg

En zo ging het dus prima door.......
1_PIC_9191_goed.jpg

En zo was deze klus ook weer klaar.Het uitgezaagde deel,wordt later overdekt,en wordt gedeeld in twee compartimenten...de diner room en de recreatie/zonne ruimte.
1_PIC_9192_goed.jpg

Al met al,gaat ze steeds meer op een jacht lijken nu de vormen wat meer vrouwelijker worden.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de laatste update alweer voor vandaag....

In deze stap heb ik de deadrise(weten we het nog?)onderaan de romp(bij de kiel)aangebracht.Al;hoewel de Persing niet echt een kiel heeft.

Dat was een kwestie van aftekenen op de juiste maat en eruit zagen met het afgeknipte zaagblad.

1_PIC_9204_goed.jpg

Aan de onderzijde(beneden de waterlijn)ziet het er dan zo uit nu..

1_PIC_9206_goed.jpg

Op deze manier heb ik ook de scherpe boeg eruit gezaagd enige tijd gelden.Maar bij het uitzagen van de deadrise heb ik ook meteen de boeg gevormd,door deze af te schrapen en netjes bij te schuren met een schuurblokje.

Zo ziet ze er nu uit dan...........

Laten we eerlijk zijn,ze begint toch al mooie vormen te krijgen..een jacht waardig,toch?...cute

1_PIC_9208_goed.jpg

Ja,er wordt hier nog druk gewerkt voor de zomerpauze...op de werf.

1_PIC_9200_goed.jpg

Ik hoop dat jullie het allemaal leuk vinden om te volgen.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nooit gedacht deze is RC uit te voeren met 2 jetstreams achterkant .

Moet toch een geweldig zicht, en kunnen ook de niet-modelbouwers genieten van haar schoonheid.

Dat vind ik het spijtige aan de statische modelbouw. Je steekt enorm veel uren in het bootje maar als het af is staat het gewoon op de kast en heeel af en toe kijk je er nog eens naar en dan ga je doordoen aan het volgende project.
 
Newbie,ik ben inmiddels al ettelijke keren gevraagd om eventuele plannen en schetsen openbaar te maken.
Ook is mij al voorgesteld,door een andere bouwer,om daar een rc uitvoering van te maken.

Toen ik vorig jaar begon aan de VII C,ben ik benaderd geworden door(echt waar)minstens 20 mensen voor tekeningen daarvan.Wetende dat ik toen van de schotten en romp inderdaad werktekeningen had gemaakt.

Iedere aanvrager verzekerde mij,dat ze mijn naam als referentie,danwel als auteur zouden benoemen.

Ik heb toen,aan een drie tal mensen de tekeningen gestuurd,met als voorwaarde dat mijn naam als copyright eigenaar en auteur zou worden benoemd.

Welnu,ik kan je inmiddels verzekeren,dat daar absoluut niets van terecht is gekomen.Ik heb in een rc forum mijn schotten en spantenplan van de VII C(je eigen materiaal herken je altijd meteen)gezien.De poster gaf dit aan als zijn werk,en heeft van deze werken zijn eigen project gebouwd en ook weer verwijderd,na een tik opde vingers van mij via een mail.

Van de andere twee heb ik nooit meer iets vernomen.


Het zelf scratchen en construeren van zo een groot project is erg intensief en ook wel iets ingrijpends op financieel gebied,althans in verhouding dan.buitenom de vele bouw uren erin.

En bovenstaande feiten hebben mij toen zo bedroefd,dat ik besloten heb om van mijn scratchprojecten geen plannen meer te vrijwaren.

Maar inderdaad zou de Persing een geweldige rc boot kunnen zijn,zonder meer..

Maar de VII C en de Persing 72 zijn voor mij zuivere leerprojecten,voor een ander groot project.
Maar dat is nu voorlopig nog in de voorbereidingsfase,en dus niet vatbaar voor openheidcute.

Bedankt voor de leuke en lovende woorden erover.Dat doet mij wel deugd.

Ron.
 
Hey Ron,

Sommige mensen schamen zich echt nergens voor arghh Wie haalt het nu in zijn hoofd om met de eer en het werk van iemand anders te gaan lopen.

Gelukkig dat wij nog van uw prachtige projecten mogen genieten cute

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan