Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Die ovale witte plaatjes zijn waarschijnlijk inspectie luikjes.Ze zitten er bij het origineel,en dus moet ik dat volgen.

De andere witte beugeltjes zijn bedoeld voor wederom cilinders voor het loodsdek.

Ron.
 
Daar word ik al heel erg benieuwd naar, hoe je dit allemaal aan het loodsdek gaat monteren, ik heb wel al zo mijn verwachting hoor. Maar dat wacht ik lekker af.

Ron ik heb geen tips voor je. Dus ga vooral zo door. cute
 
En een kleine update.

Maar eerst nog iets anders..

Er is mij erop ge attendeert dat de ophanging van de beide ASD assen verkeerd om zitten.De koppelstukken zitten(in onderstaande foto)dus verkeerd.Dit is inderdaad juist gezien.Op het andere forum is mij door Henny daarop gewezen.

1_P8160006_goed_goed.jpg

Dit betreft de beide bovenste cilinders.In de foto is te zien,dat de koppelstukken hier horizontaal zitten.Dit is niet juist.Ze moeten verticaal zitten,anders kunnen ze inderdaad niet draaien.Immers de Persing draait met de ASD assen/schroeven.En de verkeerd om geplaatste flenzen met de koppelstukken verhinderen dat nu.

Dus moet ik dit gaan repareren.Gelukkig is dit nu nog goed te doen,later als de gearbox was gemonteerd kon ik dit niet meer herstellen.


En nu een kleine update dan..

De wervelingen onder het loodsdek.

Doordat de schroeven aan hun voorzijde(boegzijde)een soort onderdruk creëren,gaat de waterstroom dit opvullen.Dat geeft een verkeerde structuur voor de schroeven,deze gaan daardoor een onrendabele voortstuwing creëren.

Door nu een soort "tunnel" rondom de assen en schroeven te vormen,gaat het water er zich in een rechte stroom vormen en zo de schroeven in de juiste hoek benaderen.Dat geeft dus dan wel een rendabele waterstroom....je moet er maar opkomen cute...

1_P8180001_goed_goed.jpg

En in de plamuur...

1_P8180002_goed_goed.jpg


De assen en schroeven lopen/zitten dus tussen deze vormen in.

En ik heb een begin gemaakt met de twee stabiliteitsvlakken.

1_P8180007_goed_goed.jpg


Al met al een hoop werk,alleen aan de voortstuwing van onze Persing.

Ron.
 
Je bent terug zeer goed bezig Ron
Het is een zeer mooi bootje en het komt helemaal goed, met uw project.

Ik volg u natuurlijk verder :D
 
Mijn dank voor de lovende woorden,Pantani.
De reparatie is vrijwel klaar en is geslaagd.

Ron.
 
Ziet er weer allemaal héél knap uit Applaus Applaus
Die "tunnel" lijkt heel erg op een diffuser die je onder race-auto's vind, kijk maar eens naar een Ferrari.

Ben benieuwd hoe je de ASD-aandrijving gaat aanpassen, toch wel leuk dat er mensen zijn die zo met je project meeleven cute

Groeten

Pascal
 
prachtig werk he :D
spijtig van dat foutje, maar dat komt goed zo te horen ;)
 
Wederom prachtig. Wel een klein vraagje: Kan je de ophanging enz.. demonteren voor het spuiten van de verf of moet je dit gaan afplakken?
 
De ophanging wordt later in haar geheel zwart gespoten,net als de gehele onderkant van de romp.Althans onder de zee spiegel nog.

Dus de ophanging hoeft niet gedemonteerd of afgeplakt te worden.

Er moet wel enig hand schilderwerk verricht worden aan de cilinders,dat is niet af te plakken.Dus dat wordt werken met een mini kwastje cute.

Ron.
 
prachtig werk Ron, ik heb veel bewondering voor jou werk en ik ben zeker niet de enige!
 
Dank je wel,Chris cute.

En daarom weer een kleine update van de stabiliteitsvlakken.

Het plaatje is van ABS materiaal.De cilinders heb ik gemaakt van drink rietjes.
En de koppelstukjes dus van blad lood.

1_P8190003_goed_goed.jpg

We kijken hier tegen de onderkant op.

En alles is hier nog draaibaar.

1_P8190004_goed_goed.jpg

En hier aan stuur en bakboord(aan de witte lipjes)moeten ze worden gemonteerd.

1_P8190001_goed_goed.jpg


Later volgt de update als ze zijn gemonteerd.Dat is de lastigste klus cute

Ron.
 
Ben zeer benieuwd naar al deze werkzaamheden. En hoe het er straks uit zal zien.

Rik die eindelijk weer verder is gegaan met de KD.
 
De stabiliteitsvlakken zijn nu gemonteerd.

1_P8210001_goed_goed.jpg

Deze vlakken bewegen dus mee met de roer uitslagen.Hierdoor wordt voorkomen dat er een roll plaatsvind.Maar de schipper kan dit ook manueel instellen en kan het jacht hiermee ook stabiliseren tijdens een rechte cruise.

1_P8210002_goed_goed.jpg

1_P8210003_goed_goed.jpg

Vanaf de waterlijn genomen.Normaal zie je deze vlakken dus niet,ze liggen constant onder water.

1_P8210005_goed_goed.jpg

1_P8210009_goed_goed.jpg

De onderzijde,genomen vanaf de bodem cute..met flits.

1_P8210006_goed_goed.jpg

En ook onder water genomen,zonder flits,handmatig.

1_P8210010_goed_goed.jpg

En onderstaande foto genomen op automatisch.Geeft een gele tint maar zo lijkt het wel alsof de zon erop schijnt.....viva vacanta :D

1_P8210007_goed_goed.jpg

De volgende update zal laten zien dat de gearbox definitief is gemonteerd.
En dan wordt het drukker onder het loodsdek.

Ron.
 
Prachtig staaltje montage en spuitwerk Ron
Ook de uitleg erbij is altijd mooi en duidelijk, wat kan een bewonderaar nog meer wensen :D, ja ook ooit zo tewerk kunnen gaan.
 
Dit principe van de platen om bodyrol te voorkomen heb ik onlangs ook op een documentaire gezien over een ferry. Naar t schijnt zou dit veel effect hebben want daardoor kunnen ze bij zwaar weer uitvaren terwijl andere ferry's dat niet kunnen.

En wederom mooi gemaakt Ron.
 
Ja,klopt.Ik heb deze docu ook al eens gezien,was erg interressant.

En daarmee komt hier de laatste update van het aandrijfgedeelte.


1_P8220001_goed_goed.jpg

De groen omcirkelde delen zijn de twee stabiliteitsvlakken.
Het rode gedeelte is een van de hydraulische cilinders welke ik eerst verkeerd om had geplaatst.Nu zijn ze goed.

En het geel omcirkelde deel is een van de 4 cilinders die de schipper gebruikt om het loodsdek in het water te laten zakken,om de jetski of een ander voertuig aan boord te laten.Op het gezakte loodsdek zitten verder rollen zodat dit alles soepeltjes verloopt.

Kijkje op het aan bakboord gelegen stabiliteitsvlak.

1_P8220002_goed_goed.jpg

Omdat de Persing(als model)lekker groot is,kan ik er gewoon onder gaan staan cute.

1_P8220005_goed_goed.jpg

Maar ik moet wel nog wat ruwe delen verwijderen zie ik op de foto...

Goed zicht op de streamers..

1_P8220008_goed_goed.jpg


En een kijkje in de ruimte tussen het stabiliteitsvlak aan stuurboord.

1_P8220010_goed_goed.jpg

Nog enkele detail plaatjes van de gearbox en de cilinders.

1_P8220013_goed_goed.jpg

1_P8220014_goed_goed.jpg

Open blik op de vlakken en cilinders.

1_P8220016_goed_goed.jpg

1_P8220018_goed_goed.jpg

En de nieuwe werkplek.

1_P8220019_goed_goed.jpg


EINDE AANDRIJVING



Ron.
 
He, ik zie nu toch wel iets waar je misschien nog wel even naar kan kijken. Dat is dat de linkse schroefas flens iest naar boven zit ten opzichte van de rechtse. Op de foto gezien.

Maar ik denk alleen niet meer dat je daar nu nog iets aan moet doen. Verder qua werkzaamheden, mijn complimenten weer.
 
Hoi Rik.

Bedankt voor de lovende woorden.Er zit enig verschil tussen de hoogtes van de beide assen.Doch dit is erg gering.Dat nog gaan aanpassen durf ik niet.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan