Hoofdsponsor

learn to fly/my progress

Status
Niet open voor verdere reacties.

trobwal

Well-known member
Registered
Lid geworden
5 mrt 2010
Berichten
943
hey mensen...

Zoals jullie wel weten ben ik een totale beginneling met het vliegen van RC heli's, dus om toch iets of wat te kunnen leren heb ik de eerste dagen veel informatie op het internet gezocht en heb ik toch wel een paar interessante oefeningen tegen gekomen...

Het initiele plan was om met zo'n trainingsgear te gaan werken en gewoon te oefenen en oefenen....
Nu vond ik dit trainingsgear al snel een storende factor en heb ik deze reeds verwijdert...

Op het internet kwam ik een goede oefening tegen die je vooral helpt om de controle over je heli ten alle tijden te bewaren... ik ga in dit topic jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen....
Let wel dit topic is niet bedoeld als leiddraad voor beginnende vliegeniers maar dient enkel ter verduidelijking van hoe ik het aanpak en hoe ik hier in vorder... alle tips en tricks zijn welkom....

LES 1: DISCIPLINE

Op de grond heb ik een vierkant gekleefd van ongeveer een 15 cm² waar ik probeer de heli in te laten hoveren... niet altijd gemakkelijk als beginner maar zo leer ik uiteraard wel zeer goede controle te hebben en werk ik tevens aan mijn reactie, en hand/oog coordinatie...
De heli gaat niet hoger dan 10 cm zo kan ik ten alle tijden de heli vlug terug op de grond zetten zonder gevaar voor schade...
als ik te ver buiten het vierkant kom of mijn controle dreig te verliezen dan zet ik het toestel terug in het midden van het vierkant en begin ik opnieuw...
In dit stadium moet ik vooral discipline tonen en mag ik niet hoger gaan vliegen zolang ik het toestel geen ganse batterij sessie kan binnen het vierkant houden.
dus nu komt het neer op dagelijks oefenen en oefenen tot ik volledige controle heb over het toestel dan gaan we over naar les 2..

dit is een compilatie van de voorbije week...(filmpjes staan niet in chronologische volgorde, zo is het eerste filmpje van gisteren vrijdag)

ik denk dat ik op deze manier het best kan leren met de minste risisco's om mijn heli te crashen wat het vroegtijdig beindigen van deze hobby zou kunnen verspoedigen... (niet dat ik zo rap ga opgeven ook hoor)

en het doel om ooit met een 6 kanaals ,single blade te vliegen is hierbij steeds in mijn achterhoofd maar om zo ver te raken moet je werken met kleinere doelen en momenteel is het eerste doel dus om volledige controle te hebben over mijn 3 kanaals, coaxiaale heli's....

Bedankt voor jullie aandacht en tot binnenkort...
 
hoi, een goeie oefening is ook opstijgen en landen. vb opstijgen van grond en landen op tafel en zo blijven doen naar verschillende hoogtes. heef jouwe trouwens turbo knop? :p
 
Oefenen, Oefenen, Oefenen, Oefenen......daar gaat veel tijd in zitten maar wel goed dat je het zo serieus aanpakt.
Succes met het oefenen en we zien eerdaags wel een demo tegemoet op de ledendag!

Fred
 
Het beste kan je oefenen buiten als er geen wind is.
Zo een heli heeft teveel plaats nodig.
Heb da ondervonden met de mijne.
En buiten ging da een stuk beter.
Binnen is de kans groter dat hij met de rotors ergens tegenkomt.

Maar voor de rest veel plezier ermee.
 
Hoi,

Ik heb recent ook een Blade 120 SR gekocht. Het is een leuke hobby maar je moet idd veel geduld hebben.
Daarbij heb ik mij ook direct een Flightsim aangekocht van Phoenix, die is heel handig daar je er je TX op kan aansluiten.
Leuker is het natuurlijk als je buiten kan gaan vliegen. Dit is echter niet evident daar deze kleinere toestellen zeer windgevoelig zijn :)
Maar, er komen zeker wel nog enkele mooie dagen aan.
Geduld dus :)

mvg

Patrice
 
grrrrr vandaag de T40 uitgehaald om te gaan vliegen... 2 runs zeer goed gevlogen en dan windvlaagje en een iets onzachte landing.... daarna deed batterij poef,klein rookwolkje en gedaan... hoop dat het enkel lipo is die stuk is maar zullen we gauw weten... nu eerst op zoek naar een webshop om lipo te bestellen....

ik zie aan de lipo duidelijke tekenen van verbranding dus ik hoop echt dat het juist dat is...

Maaaaaja is men eigen schuld..... kan nog niet deftig vliegen en moet alweer de held uithangen....... eigen schuld dikke bult....

en hier het filmpje van de onboard camera van het tragisch moment (minuut stilte, hoed afnemen)



cheers
icon_e_sad.gif
trobwal
 
Vette pech zo en nu hopen dat het slechts de lipo is.
 
Leuk zo'n verslag, doet me weer terug denken aan die periode dat ik begon met (vliegen) crashen.:P
Heel wat uurtjes aan het oefenen geweest in de bijkeuken, met de staart naar je toe en proberen te hooveren.
Ben begonnen met een Walkera 004, daarna de Walkera 22D, en nu heb ik een Big Lama van esky. Met die
laaste kan ik nu wel lekker mee rond vliegen om zo wat meer ervaring op te doen.

Mvg, Folkert
 
Hey folkert. Tof dat er hier nog mensen zijn met ervaring crashen. Jah ben nog maar pas bezig met rc. Toevallig twee coaxiale helis gekocht en de vonk is er nu wel. Binnenkort in blijde verwachting van een spektrum dx6i zender en een blade cmpx 2 of een walker genius cp. Ben er nog niet uit welke maar tegen dan weet ik het wel.
 
Je bent al aardig op weg zo te lezen, geef de moed niet op en gewoon verder gaan.
Bij elke crash kom je ook beter te weten hoe de heli in elkaar zit...........als je de boel weer moet repareren.:D
Dat kost in het begin, een menig avondje sleutelen, maar het is erg leuk om zo'n vliegeding in de lucht
uiteindelijk zelf te besturen.

Mvg, Folkert
 
en omdat de coaxiale mij toch enigszins tekort schiet heb ik recent een single blade aangeschaft.... deze is wel nog met flybar voor de stabiliteit en heeft een gyro die hem tevens helpt om de stabiliteit te bewaren....

Omdat deze heli kanalen heeft kan deze ook zijwaarts hoveren wat deze oefening al heel wat makkelijker maakt..... uiteraard vergt deze iets meer vingerwerk om hem stabiel te houden..... deze heli reageert ook zeer snel waardoor het gevoel in de handen zeer rap getraind wordt...

enfin een filmpje van de oefening die ik momenteel steeds oefen..... tail in proberen hoveren binnen een denkbeeldig vierkant....


cheers Trobwal....
 
Yep, ik zie een zeer geconcentreerde Jonas die het steeds beter in de vingers krijgt :).
 
en de trainingsessie van gistere toch maar eens terug op video gezet.... nog steeds tail in maar deze keer een doos er bij gehaald om op te landen....

 
Da begint er al op te trekken he.
 
Dat gaat precies zeer vlot Jonas. Morgen ga ik mij ook een nieuw toestel aanschaffen op de zwarte markt te Tessenderlo. Een beetje groter dan degene die ik nu heb.
 
wat wil je bereiken christophe... degene die ik nu heb is super om mee te leren .... zou zoiezo 4 kanaals pakken..... coaxiaal of single blade moet je zelf uitmaken.....
 
Ik ga morgen een beetje uitkijken wat er te koop is en wat redelijk van prijs is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan