Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Drooghok en spuitcabine
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15

Discussie: Drooghok en spuitcabine

CK3v1N
    Gast

Standaard Drooghok en spuitcabine

Hallo,

Naar voorbeeld van vele andere fora, vond ik het wel leuk om een topic te openen over de drooghokken en spuitcabines. Dus heren / dames, laat jullie maar gaan en plaats maar lekker veel foto's. En een woordje uitleg ook natuurlijk

Groeten,
    Kevin

Senior Lid

Standaard

Hey Kevin,

Heel goed idee Een drooghok heb ik nog niet, ben dus benieuwd wat andere bouwers hier voor gebruiken.

Groeten

Pascal

Chris
    Gast

Standaard

Ik zit nog in de fase dat ik nog niet weet wat precies met een drooghok bedoeld wordt dus ik ben uiteraard ook zeer benieuwd

Senior Lid

Standaard

Ja, het staat hier een beetje verloren. Ben even gaan rondsnuffelen : een drooghok is een bak, kom, stolp of iets dergelijks waaronder ge uw model zet, als het gespoten is. Dan kan het drogen zonder dat er stofjes en vuil op vallen.

Groeten

Pascal

Senior Lid

Standaard

Hihi, ik heb zelf geen drooghok Ik laat mijn modellen altijd drogen in de spuitcabine, en ja dan heb ik last van stofjes in de verf.
    Dus ga ik vanaf nu er wel een gaan gebruiken, ik heb een plastic bak (waar koekjes of zoiets in gezeten hebben) die groot genoeg is om over de meeste modellen te zetten. Voor de 1/8 Ferrari ga ik een plastic wasmand gebruiken.

Pascal

Standaard

De beste methode die ik tot op heden ben tegengekomen is een goedkoop plastic aquarium. Deze kun je bij de dierenwinke vaak kopen met zo'n raar dekseltje waar ook weer een luikje inzit. Deze kosten een paar euri. Dan moet het wel nieuw zijn anders werkt het niet.

Voor je het model gaat spuiten, eerst de ondergrond helemaal schoonmaken waar het model op komt te staan. Het liefst iets van rubber of snijmat achtig iets. Dan het model of onderdeel spuiten, en de aquarium onderste boven plaatsen.

Maar voor je alles doet, eerst even het aquarium met een droge kunstof doekje, bijvoorbeeld een schoonmaak vezel doekje, flink oppoetsen.

Wat is nu de truuk hiervan? Heel sympel. Het bakje word statisch. Hierdoor komt de stof die er onverhoopt onderdoor wil of eventueel op de mat ligt niet naar het gespoten onderdeel, maar juist naar de wanden van het aquarium af.

Dit komt nu eenmaal omdat de statische lading stof aantrekt.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Chris
    Gast

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door modelengeneer Bekijk bericht
    De beste methode die ik tot op heden ben tegengekomen is een goedkoop plastic aquarium. Deze kun je bij de dierenwinke vaak kopen met zo'n raar dekseltje waar ook weer een luikje inzit. Deze kosten een paar euri. Dan moet het wel nieuw zijn anders werkt het niet.

Voor je het model gaat spuiten, eerst de ondergrond helemaal schoonmaken waar het model op komt te staan. Het liefst iets van rubber of snijmat achtig iets. Dan het model of onderdeel spuiten, en de aquarium onderste boven plaatsen.

Maar voor je alles doet, eerst even het aquarium met een droge kunstof doekje, bijvoorbeeld een schoonmaak vezel doekje, flink oppoetsen.

Wat is nu de truuk hiervan? Heel sympel. Het bakje word statisch. Hierdoor komt de stof die er onverhoopt onderdoor wil of eventueel op de mat ligt niet naar het gespoten onderdeel, maar juist naar de wanden van het aquarium af.

Dit komt nu eenmaal omdat de statische lading stof aantrekt.
    mooie tip. Moest ik doorgaan met modelbouw zal ik dit zeker overwegen!

Voorlopig ga ik mij nog wat behelpen met 1 of andere omgekeerde pot/kom. Tot nu toe lag mijn gespoten materiaal gewoon bloot in het tuinhuis te drogen

Standaard Spuitcabine uit karton

Een goedkoop en gemakkelijke te maken spuitcabine, ik had wel het geluk een oude droogkast moter met turbine in mijn bezit te hebben, deze had ik ongeveer een jaar geleden van de schroothoop gered, geziet waar het al kan voor dienen.

De spuitcabine is gemaakt van een kartonnen doos van H 70cm X B 50cm X D 30cm

Aan de achterkant het gerecupereerde stuk van de droogkast vastgeschroefd met boutjes door het karton voor een gat op maat van het achterstuk

Dampkap filter tussen twee stukken voliere draad geplaatst en met vleugel moeren vastgezet op de boutjes van het achterstuk

De motor en de afvoer aangesloten, een nadeel, ik heb redelijk wat plaats verlies aan de achterkant

bij het proefdraaien zuigt ze gemakkelijk de vlam van een aansteker krom

En natuurlijk licht, een looplamp in buisvorm die ik ook nog liggen had

Heel simpel, licht en goedkoop!
    Laatst gewijzigd door pantani; 28-02-10 om 21:38
    Groeten Big Jim, op de werkbank H.M. Armed Vessel “BOUNTY” van Sergal & "VAGABOND"cruiser a moteur

Senior Lid

Standaard

Hey Jean-Marie,

Dat ziet er heel goed uit
    En de afzuiging lijkt me sterk genoeg. Goede tip voor iemand die zelf een spuitcabine wil maken. Waarschijnlijk vind je wel een oude droogkast op het containerpark.

Groeten, Pascal

Nelson
    Gast

Standaard

Gezien ik zelf van plan ben om binnen afzienbare tijd te beginnen airbrushen heb ik een vraagje in verband met afzuiging in de spuitcabine.
    Omdat ik straks mijn keuken verbouw, heb ik straks een oude maar perfect werkende dampkap op overschot. Helaas, is dat zo eentje met een koolstoffilter en dus geen afzuiging naar buiten.
    Mijn vraag: Zou zo'n dampkap ook werken (voor voldoende afzuiging zorgen)? of toch beter eentje nemen met afzuiging naar buiten?

Banned

Standaard

Zal volgens mij wel werken, maar.....
    naargelang de soort verf die je gebruikt, zou het in huis wel eens kunnen gaan stinken.

Standaard

Ben bezig met zelf een spuitcabine te maken.

Alles is gemaakt van tweedehandsmateriaal (behalve een paar vijzen en de ledlampjes)

Benodigdheden:
    - nachtkastje (in kringloopwinkel voor 5e)
    - fans van 120
    - oude powersupply van de pc.
    - verlichting
    - gaas/rooster
    - doek voor dampkap

Werkmateriaal:
    - striptang
    - paar schroevendraaiers
    - boormachine
    - zaag
    - suikertjes (verbindingsstukjes voor audio en electriciteit)
    - stofzuiger

Hoe er aan te beginnen:
    1/ je sleurt alle schuiven en deurtjes uit het kastje.
    2/ je zet het kastje onderste boven. Hierdoor heb je een plaatsje voor je powersupply te monteren
    3/ je tekent de diameter van de fans af op de achterkant en zaagt dit uit.
    4/ je plaatst de fans over die gaten en maakt ze vast (duh)
    5/ dan komt het aansluiten van de fans. Dit is een beetje moeilijker aangezien je een powersupply niet zomaar kan opzetten. In principe zal die enkel opstarten als je de start knop van je pc induwt, maar aangezien je dit niet hebt moet het anders. Het hoe vind je op instructables: http://www.instructables.com/id/How-...e-PSU-to-work/ Kortweg, je verbindt de groene met de zwarte draad (ik heb dit met een suikertje gedaan).
    Aangezien ik ook maar 1 rechtstreekse fan aansluiting had (zoals op de foto te zien) en ik er 2 nodig had, heb ik ook daar de draden gestript en dmv een suikertje verbonden.
    6/ Led lampjes installeren aan de binnenkant (voor een paar euro te koop op ebay en ik vermoed in de rommelbak van de gamma)

Deze stappen moet ik nog doen:
    7/ gaas of rooster aan de binnenkant voor de roosters plaatsen
    8/ en daartussen het filterdoek. Het doek moet gemakkelijk te verwijderen zijn en toch mooi afsluiten.
    9/ en misschien dat ik op dx.com eens ga zien achter zo'n roterende schijf met een motortje in.
    10/ en als laatst ga ik waarschijnlijk nog een haakje in de bovenkant maken zodat ik zaken aan een koordje kan laten bengelen voor te spuiten. Misschien dat ik dat haakje wel aansluit op het motortje van mijn oud scheerapparaat (dat ik vandaag ook even heb gedemonteerd om te kijken hoe dat zoiets werkt); dan roteert dat ook weer. Maar dat moet ik eerst nog even bekijken.
    Laatst gewijzigd door Smoothie; 14-12-12 om 21:30

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smoothie Bekijk bericht
    Ben bezig met zelf een spuitcabine te maken.

Alles is gemaakt van tweedehandsmateriaal (behalve een paar vijzen en de ledlampjes)

Benodigdheden:
    - nachtkastje (in kringloopwinkel voor 5e)
    - fans van 120
    - oude powersupply van de pc.
    - verlichting
    - gaas/rooster
    - doek voor dampkap

Werkmateriaal:
    - striptang
    - paar schroevendraaiers
    - boormachine
    - zaag
    - suikertjes (verbindingsstukjes voor audio en electriciteit)
    - stofzuiger

Hoe er aan te beginnen:
    1/ je sleurt alle schuiven en deurtjes uit het kastje.
    2/ je zet het kastje onderste boven. Hierdoor heb je een plaatsje voor je powersupply te monteren
    3/ je tekent de diameter van de fans af op de achterkant en zaagt dit uit.
    4/ je plaatst de fans over die gaten en maakt ze vast (duh)
    5/ dan komt het aansluiten van de fans. Dit is een beetje moeilijker aangezien je een powersupply niet zomaar kan opzetten. In principe zal die enkel opstarten als je de start knop van je pc induwt, maar aangezien je dit niet hebt moet het anders. Het hoe vind je op instructables: http://www.instructables.com/id/How-...e-PSU-to-work/ Kortweg, je verbindt de groene met de zwarte draad (ik heb dit met een suikertje gedaan).
    Aangezien ik ook maar 1 rechtstreekse fan aansluiting had (zoals op de foto te zien) en ik er 2 nodig had, heb ik ook daar de draden gestript en dmv een suikertje verbonden.
    6/ Led lampjes installeren aan de binnenkant (voor een paar euro te koop op ebay en ik vermoed in de rommelbak van de gamma)

https://dl-web.dropbox.com/get/14122...jpg?w=e695a2ea

https://dl-web.dropbox.com/get/14122...jpg?w=f282542b

Deze stappen moet ik nog doen:
    7/ gaas of rooster aan de binnenkant voor de roosters plaatsen
    8/ en daartussen het filterdoek. Het doek moet gemakkelijk te verwijderen zijn en toch mooi afsluiten.
    9/ en misschien dat ik op dx.com eens ga zien achter zo'n roterende schijf met een motortje in.
    10/ en als laatst ga ik waarschijnlijk nog een haakje in de bovenkant maken zodat ik zaken aan een koordje kan laten bengelen voor te spuiten. Misschien dat ik dat haakje wel aansluit op het motortje van mijn oud scheerapparaat (dat ik vandaag ook even heb gedemonteerd om te kijken hoe dat zoiets werkt); dan roteert dat ook weer. Maar dat moet ik eerst nog even bekijken.
    staat te koop: http://www.2dehands.be/hobby/modelbo...218681565.html

Standaard

[Mod]Wellicht plaats je dit beter op de marktplaats hier op het forum?
    Vergeet wel niet om een richtprijs er bij te plaatsen en eventueel enkele foto's

Welke prijs had je in gedachten? Ben nog op zoek naar een afzuigsysteem...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beyond Bekijk bericht
    [Mod]Wellicht plaats je dit beter op de marktplaats hier op het forum?
    Vergeet wel niet om een richtprijs er bij te plaatsen en eventueel enkele foto's

Welke prijs had je in gedachten? Ben nog op zoek naar een afzuigsysteem...
    topic is aangemaakt. prijs is min 10€, zelf opgehaald.

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten