Hoofdsponsor

1/35 Gepantserde Minerva , Minerva Blindée [DONE]

Big Jim

learning by doing
Registered
Lid geworden
27 feb 2008
Berichten
421
Gepantserde Minerva , Minerva Blindée

De Minerva Blindée is een van de tofste en meest tot de verbeelding sprekende militair voertuig dat ik in mijn militaire carrière bij de VVE/ UDA (Vliegveld verdedigings Eenheid/ Unités de Défense des Aérodromes) heb gekend, ik heb er patrouilles mee gereden oefeningen mee gedaan, ermee eten gaan halen in de keuken en zelfs een beveiligings opdracht bij een gecrashte Fouga Magister, beide inzittenden van de Fouga ,instructeur en leerling piloot hebben de crash overleefd . Dit voertuig moest ik hebben op schaal, liefst 1:35 als kit nergens te vinden scratchen dan maar. Zoals je zal merken zijn er twee versies een voor de UDA en een versie voor de Para’s. Het verschil zit hem in de bepantsering en de bewapening, ik ga voor de UDA versie omdat ik zelf UDA er ben, logisch toch.

Bouwverhaal

Ik had al enkele foto’s
Vijf gepantserde minerva’s tijdens een parade op de grote markt van Sint-Truiden

attachment.jpg

Een GM ergens te velde tijdens een oefening ????

attachment.jpg

Een GM op het Vliegveld van Brustem

attachment.jpg

ik ben dan toch gaan rond neuzen op het net, hier onder zie je de beste resultaten

http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=29&t=648
mooi en leerrijk forum,tekeningen van de minerva

http://www.maquetland.com/v2/index.php?page=vision&id=2921&type=photos
tekeningen van de minerva

http://www.maquetland.com/v2/index.php?page=photos&c=car
hier kan je verschillende foto’s downloaden, scroll naar België zoek de GM en klik op téléchargee

Op onderstaande link vind je een mooie beschrijving van de Minerva Blinée
http://www.minervatt.be/nlarmoured.htm

De gepantserde Minerva (GM) werd voor het eerst in gebruik genomen in 1961 toen hij de M8-"Greyhound" verving. Ze hebben 19 jaar dienst gedaan tot ze zelf uiteindelijk vervangen werden door Beherman-Demoen pantservoertuigen. Een lot van 66 standaard Minerva's zijn omgebouwd tot gepantserde versies in Etterbeek tussen 1957 en 1958, 30 met Browning machinegeweren werden geleverd aan de VVE/UDA, een andere 36 met FN MAG7.62 aan para-eenheden.
De bemanning van een GM bestond meestal uit 3 leden; een bevelhebber, een bestuurder en een radio-operator wiens zetel achterwaarts gericht was.
De GM was erg zwaar bewapend voor een dergelijk klein voertuig. De VVE/UDA versie had 2 Browning .30 machinegeweren voor de Cdt. een Browning .30 voor de radio operator een MG.30 op het linker spatbord en een 2"mortier en/of 1 anti-tank Blindicide. De versie voor para-eenheden had in plaats van de Brownings 3 7.62mm. FN/MAGs. Het machinegeweer achter kon verwijderd worden en op een driepikkel op het linker voorspatbord geplaatst worden. Ieder bemanningslid beschikte over 2 Thompsons .45. Achter in de wagen was een steun bevestigd voor 1 AFN bediend door de radio-operator.
Voor de Cdt. was een luidspreker gemonteerd tussen de 2 machinegeweren, zodat hij de berichten tussen de verschillende eenheden kon volgen. Het voertuig was ook zwaar geladen met munitie 4.500 patronen voor de .30, 30 BAL en TRAC voor de AFN. Rook en offensieve granaten, munitie voor de machinegeweren, mortieren en Rock Heat 83mm. voor de Blindicide. Ook had hij 114 liter benzine aan boord.
Onder normale omstandigheden was een camouflage net bevestigd op het reservewiel vooraan, maar tijdens tactische operaties lag het meestal opgerold over de motorkap zodat het snel over het voertuig getrokken kon worden als dat nodig bleek.
De GM was beschermd door 8mm. staalplaat, om de motor te beschermen konden de gril platen voor de radiator gesloten worden met een hendel geplaatst in de cabine tussen de twee voorzetels. Het reservewiel gaf nog extra bescherming.
GM's zijn gebruikt in Duitsland, Corsica en het vroegere Belgisch-Congo.
 
Laatst bewerkt:
De Gepantserde Minerva gaat een mix worden van de "British Special Air Service Jeep" van Tamiya en scratch bouw.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


deze dus, deze Willy's jeep heeft een koetswerk uit verschillende delen waardoor we minder moeten verzagen.

Nu dat ik de plannen had moest ik afmetingen zien vast te krijgen, gelukkig heeft mijn broer een Minerva jeep en wist ik de diameter van de banden nl 70cm, omgerekend in schaal 1/35 is dit 20mm paste perfect met de Willy's maat is dus gelijk.
Aan de hand van de bandenmaat een meetlatje gemaakt om op de tekening de maten te kunnen meten met dit als resultaat.




De blauwe (zwart) maten zijn de werkelijke maten in cm en de groene zijn de maten in schaal 1/35 in mm in bijgevoegd bestand vindt ge de tekeningen in pdf deze zijn duidelijker.
 

Bijlagen

  • Scannen0001.pdf
    2,7 MB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Nu dacht ik toch aan zo'n statige Minerva zekers.
Gaat het hier toch om de jeep.
Pech voor mij.
Maar toch veel plezier met deze Minerva Big Jim.
Is toch een hele uitdaging om deze te scratchen.
 
Een van de onderdelen die typisch zijn aan deze GM is de grote mand die achter aan het voertuig hangt, nu heb ik stom weg geen foto's hoe ik de mand heb gemaakt maar ik ga het toch proberen uit te leggen. (was te spannend om te maken)

Een koper plaatje van 0,5 mm dik op maat gemaakt en met een 2mm frees in de lengte om de 2mm een gleuf gefreesd van 0,26 mm diep, daarna het plaatje omgedraaid en in de breedte om de 2mm weer gleufjes gefreesd eveneens 0,26 mm diep waardoor automatisch vierkantjes ontstaan. Het mandje geplooid en in elkaar gesoldeerd. Natuurlijk een beetje gekeken naar het koetswerk van de willy's want daar moest het op passen. De verstevigingen zijn ook al gesoldeerd en in grondverf gespoten. De originele mand heeft 1 band meer maar was dan te groot daarom heeft de mijne er maar zes.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vanaf nu meer foto's.
 
Laatst bewerkt:
Nu dacht ik toch aan zo'n statige Minerva zekers.
Gaat het hier toch om de jeep.
Pech voor mij.
Maar toch veel plezier met deze Minerva Big Jim.
Is toch een hele uitdaging om deze te scratchen.

het is inderdaad een uitdaging maar waar een wil is is een weg, en tot nu toe lijkt het aardig te lukken en het is nog plezant ook! :D
 
Dit wordt een prachtig project, Big Jim.

Wat scratch geeft altijd iets meer aan een model, een persoonlijke touch.

Veel succes, we volgen...

Groeten Rik
 
Jim, veel succes met dit uitdagende model.
De mand ziet er prima uit, de frees op de juiste wijze gebruikt (die ga ik een proberen te onthouden).
Is wel een langdurig karweitje geweest op de Proxxon zeker?
 
Jim, veel succes met dit uitdagende model.
De mand ziet er prima uit, de frees op de juiste wijze gebruikt (die ga ik een proberen te onthouden).
Is wel een langdurig karweitje geweest op de Proxxon zeker?
Hallo Wim, dit is eigenlijk best meegevallen ik had eerst geprobeerd in polystyreen maar dit was een tegenvaller, gesmolten plastiek en soms rechthoekjes. In messing ging dit veel beter de snede was zuiverder en de vierkantjes kwamen er goed door allez toch veel, ik heb er toch nog verschillende moeten uitduwen. Maar het resultaat mag gezien worden vind ik ook.
 
Een deel van de willys zijn zijpanelen moet weg, afgetekend volgens de maten van de tekening en onder hoek vaan 10° weggezaagd. De achterste zijpanelen zijn hoekig bij de GM dus een l profieltje op de bovenkant gelijmd en een drie hoekje om de ronding te verstoppen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit wordt een leuk projecktje om te volgen. ik volg aandachtig mee.

Grtz Bart.
 
Interessant ombouwproject ! Ga ik volgen !
 
Veel succes met je nieuwe project Big Jim.
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik weet dat een minder gekend merk (dat ik hier voorlopig nog niet ga noemen) plannen heeft voor het uitbrengen van een serie Minerva jeeps in resin. Vermoedelijk eerst op 1/72 maar ook op 1/35. Dit kan echter nog een tijdje duren en het zou zeker kunnen dat jouw project sneller zal afgewerkt zijn dan dat het betrokken resin model uitgebracht wordt.

Jouw ombouw van een jeep naar een Minerva (in feite een Land Rover series 1 met hoekige bumpers ipv de afgeronde) zal ik zeker volgen.
Good luck !!
 
Hola ,serieuze werken aan de gang hier !
Een model dat ge niet veel ziet, allez toch niet in modelbouw.
 
Enorm veel respect voor de mensen die dit soort ombouwwerkjes uitvoeren. Daar ben ik nog (lang) niet aan toe. ik ga deze wel volgen met veel aandacht, dit kan wel eens leerrijk zijn.
 
Sorry mannen, en dames effe andere bezigheden gehad op 1/1 maar hier het vervolg.

De korf gepast met dit als resultaat.

attachment.jpg

De bepantsering gemaakt in 0,5 mm polystyreen ( op schaal klopt dit niet maar volgens de dikte van de panelen van de willys moest ik naar deze maat , het is nl bepantsering) volgens de maten van de tekening, gedryfit en volgens mij ziet het er goed uit.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vervolg,

de bepantsering van de benzine tank, hier heb ik een beetje moeten aanpassen nl de benzine tank van de willys scheelt een beetje van de Minerva, de maten kloppen niet correct dit moest aangepast worden, maar we kijken naar het totaalbeeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

zoals sommigen misschien al opgemerkt hebben heb ik ook de tree plank van de willys weggezaagd.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een mooie verbouwing hoor, ik volg dit normaal in stilte, want ik ken het voertuig niet... :8
Maar dit moest even gezegd ;)
 
Jouw ombouw van een jeep naar een Minerva (in feite een Land Rover series 1 met hoekige bumpers ipv de afgeronde) zal ik zeker volgen.
Good luck !!

Hier zit hem nu juist de clou, door dat de GM hoekig is wou ik de uitdaging aangaan.

Alle onderdelen van de carosserie volgens plan uitgesneden en in elkaar gelijmd, dit gaf geen of nauwelijks verschil met de willys jeep. ^^ ^^ De radiator van de willys heb ik gebruikt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al knap uit!! Dit ga ik zeker blijven volgen.
Grtz,Bart
 
Dat lijkt al aardig op de Minerva. De hoekige vorm van de motorkap is typisch aan dit model.

Misschien dat de motorkap wat te veel naar voor kantelt ?

Mooi project dat we blijven volgen !

Groeten Rik
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan