Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

ISOLA2

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 sep 2008
Berichten
1.380
Kotters werden van de 17e tot de 19e eeuw bij ons gebouwd, maar ook in de buurlanden. Die houten zeilvaartuigen zijn niet alleen gebouwd en ingezet als loodsboten, maar ook als vissersschepen. Zelfs bij de marine waren kotters goed bekend.

Het plan heb ik getekend met delftship, uitgaande van een reclame brochure met een zij en boven aanzicht en de juiste afmetingen en waterverplaatsing L 13.72 m, B 4.11 m, D 2.29 m, LWL 12.19 m, waterverplaatsing 22 ton.
Ook dankzij een massa foto's van de verschilende bouwfases van houten replica's die gebouwd worden voor de charter vaart en vrije tijd schippers met een hang naar nostalgie die het kunnen betalen :wink:
Voor de naam heb ik deze van mijn dochter gekozen :D

De romp ga ik als schelp bouwen op een mal, dus ook weer zo licht mogelijk om max ballast te kunnen gebruiken om als RC model een zo goed mogelijk zeilgedrag te verkrijgen.

Een eerste indruk van de romp

kotter010.jpg
 
Dat wordt weer eentje om te volgen! Veel plezier met de bouw.
 
Spanten overbrengen op een plaat MDF 400 X 450 X 8 mm
Plaat dient als tekenplank, daarom kies je een hoek die machinaal op 90 ° is gezaagt.
Eerst gaan we op deze plank de waterlijnen tekenen om de 20 mm

SPANTEN%2520002.jpg

Een loodlijn tekenen, dit is de Y as, het midden van je schip

SPANTEN%2520004.jpg


Met delftship kan je een offset bestand aanmaken met de maat van de spantomtrek op iedere gekozen waterlijn, deze kan je overbrengen op je spantvloer.

SPANTEN%2520003.jpg

Alle maten van het offset bestand over brengen, in dit geval voorschip rechts achterschip links
002.jpg
 
ziet er heel netjes uit rené , mooie spanten
 
In de mal 3 gaatjes 4 mm boren op de loodlijn, deze 3 gaatjes ook doorboren op een platen MDF 8 mm, 11 stuks.
De onderkant en de loodlijn op iedere plaat laten samenvallen met deze van de mal.

001.jpg

De grootste halve mal uitzagen, plaat MDF uitlijnen met de 2 pinnen 4 mm deze staan vertikaal in een houten blok.
Halve mal met de 2 pinnen uitlijnen en aftekenen op de blanco plaat.

003.jpg

Halve mal omdraaien, uitlijnen op pinnen en de andere zijde aftekenen

004.jpg

Na het aftekenen met de winkelhaak controleren of de 2 pinnen haaks staan op de onderzijde plaat.

005.jpg

1 getekend nog 10 te gaan :D
 
zo ga je wel heel nauwkeurig te werk, :wow:
veel succes met het verder aftekenen en uitzagen.

blijf zeker volgen.
vgr
Marc
 
Mooi vakwerk René, zo precies iets uitzagen is mij niet weggelegd. Maar was het niet gemakkelijker om het spantenplan op papier te tekenen en dit te laten kopieren. Dan op de MDF plakken en vervolgens uit te zagen...

Dat lijkt me eeenvoudiger.
 
Zo presies uitzagen met elec. figuurzaag lukt me ook niet Michel, zaag op 1 à 2 mm en dan eerst met david schaafje, raps en dan schuren met korrel 60. ~ 10 min / kant
Spanten kopieren is eenvoudiger maar gaat niet op mijn printer A4 is te klein.
Tekenen op MDF gaat zo gemakkelijk als op papier en is nauwkeuriger , door al je spanten op een plaat MDF te tekenen en maar een halve spant te gebruiken heb je zeker een simetrische romp.
Het moeilijkste zijn de gaatjes boren deze moeten absoluut haaks op de onderzijde staan, de kleinste fout die je maakt moet je verbeteren door alles te spiegelen tijdens het meten met de winkelhaak.

In de industrie worden spanten uitgeprint op een speciale milard film, dit om de krimp/ uitzetten van papier te vermijden.
 
Wat een mooie start Rene en een zeer mooie uitleg!
Succes met de volgende spanten.

Fred
 
Blok met 2 pinnen die ik gebruik om uit te lijnen tijdens het aftekenen.

001.jpg

Alle spanten afgetekend grootspant staat er 2 X op

003.jpg002.jpg

Voor het zagen gaan we ieder spant op 3 plaatsen nameten, no eens O-oO
Ter controle, deklijn horizontaal op mijn bodemplaat getekend, .
Kiellijn en deklijn vertikaal op valse kiel.
 
Nou Rene m'n petje af hoor. Ik heb met bewondering gekeken hoe je spanten maakt.

groeten Fred
 
Van jou had ik ook niet anders dan uiterste precisie verwacht ;).
Veel succes met dit model en ga vooral door met de duidelijke uitleg.
 
Thx mannen,

Tekening met delftship verder uitgewerkt, berghouten, dek, spuigaten, kajuit + kuip down, kajuit + kuip up.
Kajuit + kuip dienen al deksel om waterdichte toegang tot de romp te maken 2 mm groter dan dekrand.


kotter016.jpg

kotter017.jpg
 
Man man man... wat een vakwerk!
Daar kunnen velen onder ons nog iets van leren, René.

Echt knap hoor. Maar ja... van jou ben ik niets anders gewend. 8)^^

Dus dat wil zeggen dat ik hier nu ook weer op de 1ste rij zit om de werken te volgen.



Droop
 
THX Droop,

Spanten gecontroleert, ter hoogte van kim en bodem waterlijnen op 10 mm om foutjes te corrigeren, gelukkig aan beide zijden hetzelfde.
20 mm tussen de waterlijnen was te veel, gaf op de bodem een afwijking van 2 mm.

004.jpg

Mal gemaakt om gleuf af te tekenen waarmee spanten over de valse kiel passen op de bouwplank

002.jpg

Mal spiegelen en de andere zijde tekenen

001.jpg

Resultaat word een evenwijdige gleuf, die over de MDF past

003.jpg

Nu nog juist uitzagen ;)
 
Basis spanten op onderste geleiders klaar.

002.jpg

Valse kiel ingezaagt, 5 achterste spanten aan passen op valse kiel, nog 6 te gaan

004.jpg
 
Amai René, je gaat er nogal tegenaan!
Het wordt precies een diepe romp, ga je er een bulb aanmaken of niet?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan