Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

THX Lus, heb even gegoogeld met Bautiers de Barfleur, dat is het zelfde type een kotter als vissersboot.
Heb je geen foto's van je model ?
 
THX Marc

Duimspijkers verwijderen zonder je nagels en vingers te beschadigen :unsure:
De voorkant van een antiek broodmes, een gleufje ingeslepen.

001.jpg

Past onder de kop van de duimspijker en door de tapsheid komt deze los, even kantelen en je duimspijker komt practisch zonder beschadiging los en kan terug gebruikt worden.
400 stuks in gebruik, zijn al ongeveer 4 keer terug geplaatst amaai mijn duim:huh:

002.jpg

Nog een closeup van mijn helmstok

helmstok.jpg
 
hallo René
ik zal ook eens kijken in mijn boeken of er fotos instaan van franse kotters,en die stuur ik dan door samen met die van de Marie-Julia.
In de loop van volgende week zal ik ze doorsturen
grtz

Lus
 
THX Lus, rompen van cotters waren in grote lijnen hetzelfde, maar detais van beslagen en manier van tuigen is intresant om te vergelijken :)
 
Wederom mooie vorderingen René :).
 
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php


hallo René hier wat fotos van een bautier de barfleur,ik heb deze zo een 20 jaar geleden scratch gebouwd,(mijn eerste) het plan komt uit: Le chàsse-maree.
ik heb nog wat gevonden over gaffeltuigen,en er fotos van genomen ,maar ik moet weten of de tekst die op deze fotos staan leesbaar zijn voor u.
grtz
Lus
 
Bedankt Lus, zeer erg gelijkend , maak tekst kan ik niet lezen ook niet als ik inzoom
 
spijtig René,
ik heb nog iets gevonden in het magazine :the boatman, the return of the gaff rig, waar dat zowat alles in beschreven word met fotos en tekeningen.
ik wil deze 7 bz wel kopieren en opsturen.
geeft u mij maar uw adres maar door met een prive bericht.

grtz

Lus
 
De helmstok is inderdaad erg mooi zo met de 10 lagen, en waar een oud broodmes al niet goed voor is. ( leuk en handig gevonden)

Fred
 
1 ste en 2 de laag verlijmd.
De fineer is ook aan de kiel gelijmd maar nog niet aan de voorsteven en achterkant scheg.
De schelp van 2 lagen fineer ga ik nu eerst van de mal halen, als er ergens een verlijming is langs de gaatjes van de duimspijkers kan ik langs de open stevens gemakkelijk met een stalen lat bij de verlijming en deze los steken zonder de schelp te beschadigen.

003.jpg

Mijn zaagtafel.
Plaat betonplex 22 mm , cirkelzaag 1600 w aan de onderzijde gemonteerd.
2 plankjes als geleiding 20 mm van zaagblad.
Dwarslatje laat aan de onderzijde een gleuf vrij van 4 mm, hier kan ik de platen fineer van 3 mm invoeren.
Resultaat latjes van 3 X 20 X 1600 mm, 60 stuks.
Dwarslatje dient ook als beveiliging voor mijn handen, geraak zo niet tot aan de tanden +/- 20 X 3 mm.
De truk om fineer of multiplex te zagen met grote tanden, zorg dat de tand van je zaag niet meer dan 2 mm boven je fineer uitkomt, dan snijden je tanden in de lengte richtting en niet van boven naar onder .

001.jpg

Foto zaag opstelling bij gevoegd

005.jpg
 
Laatst bewerkt:
lijkt hard op mijn zaagtafel, alleen dat dwars latje zit er niet op.
al lijkt het inderdaad de veiligheid zeer sterk te verbeteren, zeker iets om nog te monteren in de toekomst.

en je werkstuk ziet er erg behoorlijk uit, je bewijst nog maar eens wat voor vakman je wel bent.
 
THX Marc, dat dwarslatje is echt nodig als je een zaag zonder zijn beweegbare veiligheids kap gebruikt voor modelbouw, het belet ook dat je licht materiaal naar boven word gelicht.
Plaats dat latje zo dicht mogelijk tegen de zaagtanden.
 
THX Michel,

Schelp gelost van de mal, 1 afgebroken duimspijker gaf even een probleemtje .
Schelp 2 X 0.6 mm fineer, totaal 2 m² fineer 1400 gr waarvan ~ 400 gr epoxy

001.jpg

004.jpg
 
Nieuwe PE folie op de mal geplaatst en schelp terug op de mal om vorm te behouden tijdens het plaatsen 3 de laag.

Aan beide zijde 1 ste plank 3 X 20 mm onder het potdeksel gepaatst, dat is de gemakkelijkste, niet verjongen alleen maar de juiste plaats uitmeten.
In ieder spant een gaatje geboord en met een houten blokje latje geklemd

007.jpg
 
THX Patrice

2 de latje, achteraan moet er hier flink verjongt worden, buigen gaat nog altijd droog

001.jpg

002.jpg
 
dit lijkt me al geen fineer meer, knap systeem heb je weer ontdekt om je latjes te knellen.
Maar maak je nu niet telkens een gaatje in je waterdichte schelp?
 
3 mm fineer Marc, heb ik nog een half pallet van liggen overschot na de bouw van mijn 1/1 schip.
Ga deze schrapen en schilderen zonder te plamuren, zodat planken zichtbaar blijven.
Zo een schelp 2 lagen is zeker niet waterdicht, op de kruising heb je telkens een gaatje + al de gaatjes van de duimspijkers, 3 de laag met de epoxy zorgt daarvoor. Na het schrapen aan de binnenzijde daar ook nog 2 lagen epoxy zetten, dat kruipt in alle hoeken en gaatjes en dringt ook diep in het hout.
 
Wat een mooi werk Rene, hier zie je duidelijk je ervaring door je 1:1 model;)

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan