Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Diepe V romp ,de holte is 100 mm dieper dan mijn andere romp van 1800 mm.
Ga in ieder geval een bun voor een bulb voorzien, ballast kan hier niet op het diepste punt, de kiel zit achteraan 290 mm diep, romp heeft heel veel stuurlast. Deze schepen hebben veel binnen ballast op het vlak, als vissersschip moest men ook laadvermogen voorzien.
Omdat het tuig vrij laag is zonder de spriet en het topzeil ( werd op het 1/1 schip alleen met lichtweer gebruikt samen met de kluiver )ga ik toch testen of er op schaal kan gezeild worden zonder verdere aanpassingen.
 
Mooi programma "delftship". Is dat een professioneel progje (programma)? Je gaat lekker.
 
Delftship is de free versie, bestaat ook in de prof. versie.
Ben mijn project nog verder in delftship aan het uitwerken.

kotter023.jpg

Bouwplank verstevigd met 2 planken 22 X 70 mm, onder multiplex 12 mm geschroef en met waterpas uitgelijnd.
Vooraan vastgezet op mijn bankschroef, achteraan op de colom boormachine, hopelijk komt er geen aardbeving want dan kan ik terug beginnen :laugh:

Spanten uitgezaagd, alles klikt in elkaar en staat zonder lijmen mooi in lijn.
Als laatste controle het afgezaagde stuk van ieder spant omgekeert op de andere zijde gelegt.

004.jpg

005.jpg
 
Amaai René weer op zijn best;
vraagje, bestaat er een handleiding voor het gebruik van Delftship. Bij uw vorige project heb ik delftship gedownload, doch kan er niet mee werken.

groetjes julien
 
Rene, het ziet er in ieder geval weer zeer professioneel uit, blijf opnieuw volgen op de eerste rij.

zit net als julien een beetje naar een goede handleiding te zoeken,weetje of er naast het engels nog eentje in het nederlands ergens te vinden is?

vgr
Marc
 
Zoals Marc zegt, engelse handleiding, wel iets van een 90 blz
Geen Ned handleiding van delftschip, maar kijk eens op mij foto album op PIcasa, heb een vereenvoudigde howto gemaakt met een sloep als voorbeeld. Prscr met de uitleg op het plaatje met paint. Bekijk het maar eens heb je vragen stel ze maar via PB, bestanden uitwisselen kan via e-mail

https://picasaweb.google.com/105942410913017183463/DELFTSHIPHOWTO#
 
merci , Rene, het is me al meteen een stuk duidelijker.

vgr
Marc
 
Zorgvuldigheid in gedachten, beeld en bouw.
Zo bekomt je de perfectie die men moet eisen op schaal 1/10.

René, 't zal beloont worden binnen de verdere afbouw. 'k ben er zeker van en jij ook.
groetjes
ward
 
We doen ons best Ward :)

Spanten geschuurt, deklijn uitmeten met latje 8 X 8 mm

004.jpg

Latje gelijmd met lijmpistool

006.jpg

Beide kanten gereed, latjes vallen 4 mm in de spanten, de planken van de romp grenen 3.5 X 21 mm ( dunner kan ik niet zagen met mijn 1600 W zaag ), gaan gelijk vallen met deze latjes.

Klaar om te beplanken

007.jpg
 
5 latten aan beide zijden gelijmd met lijmpistool, de latten moeten hier heel weinig verjongd worden.
De volgende gebeurt met latjes van halve breette, op de kimmen zou er anders te veel moeten verjongd worden.
Om het dwarsverband te verbeteren lijm ik tussen de spanten een strook fineer achter de latten.

001.jpg

Achteraan ontstaat een kier tussen de latten, hier hebben we dus hout te kort, omdat dit een mal is heeft dit geen
belang, met fineer word zo een kier zonder problemen overbrugt.

002.jpg
 
Latjes van 3.5 X 10 mm zijn wel wat gemakkelijker de buigen en te torsen .
Met de lijmklemmen en de strip fineer hou ik de latjes samen,
met touw rond lijmklemmen trek ik de latjes in de juiste hoek om ze op de spanten te lijmen .

003.jpg
 
je gaat weer als een speer Rene,
en een must om te volgen.
vgr
Marc
 
:wow: Wat een mooie uitleg en vooral wat een snelheid.
Ziet er super uit Rene en erg leerzaam om te volgen.

Fred
 
THX mannen,

Nog 1 te gaan, de andere zijde nog 7, de scheg komen nog een aantal kortere latjes en spieen

002.jpg
 
Nou Rene het ziet er prachtig uit en de latjes sluiten allemaal mooi op elkaar.
Ik blijf je volgen succes verder.

Fred
 
je blijft verbazen,maar lijkt wel groot Rene.
je kan bijna gaan schuren, volgens mij ineens met een 700 want ik zie niet echt oneffenheden.

vgr
MArc
 
Dit ziet er idd allemaal wel heel netjes uit. Knap, heb ik bewondering voor.

Mvg

Patrice
 
THX mannen, voor het schuren eerst schrapen, want die warme lijm is rubberachtig, die kan je niet schuren. Veel schuren ga ik daar niet aan doen, het is een mal dient enkel als steun om fineer 0,6 mm te verlijmen.
 
Mooie vorderingen! Je hebt het weer wel mee om te bouwen want om te zeilen is het niet al te aangenaam ;)
 
René, komt hier ook nog een aparte kiel onder?

Ik had je topic over het hoofd gezien, wist niet dat je met zo'n mooi bootje bezig was, maar goed
ik ben weer op de hoogte, is weer leuk om te volgen.

kotter013.jpg

Ook apart onderwaterschip, had ik nog niet echt gezien dat de kiel balk zo scheef onder water ligt. Heb wel ééns tekeningen van
een oude viskotter gezien die lag ook zo in het water.


Mvg,Folkert
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan