Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Dekplanken frezen, 0.6 breed, 0.8 diep, hartafstand 10 mm

dekplanken.jpg

Metalen lat als geleider

007.jpg
 
ziet er alvast lekker strak uit.
fijn dat je terug aan het bouwen bent René

succes
vgr
Marc
 
wow echt brewen ( zet de pot met zwarte pek al maar op rené ;) ) dit is wel de eerste keer dat ik dit zie. lijm je die er in rené ?
 
Met epoxy schilderen en zit gelijk vast, meeste epoxy gaat bij de 1 ste laag toch in de gleuf.
 
Dry fit dek, water kering onder kajuit en kielkast.

Dek is aan de onderzijde over een breedte van 25 mm, met de bovenfrees van 3.6 mm naar 1.5 mm verdund .

003.jpg

002.jpg
 
ziet er weer netjes uit René.
je hebt er wat voor over om je gewicht zo laag mogelijk te houden.
 
Is niet voor het gewicht Marc, maar voor het zicht anders zijn die randen 3.6 mm dik :nowink:
 
Om zeker te zijn dat er tussen verschansing steunen en dek geen gaatjes blijven, rond de steunen dichtgeplakt met schilders tape en aan de binnenzijde met epoxy dicht gegoten met schip op zijn kop.
Terwijl dit droogt, enkelschijfblokken met 8 X 2 mm schijf afwerken, huis 0.5 mm messing, onderaan 2.1 mm koperdraad als afstand blokje, 2 mm hout met epoxy op het messing huis gekleefd, nagel schijf 1.5 mm koperdraad.

ENKELSCHIJFBLOK+8+MM+03.jpg

ENKELSCHIJFBLOK+8+MM+02jpg.jpg
 
Voor ik er hout op lijm, binnenwerk 3 schijfblok
Plaat messing 0.5 mm, messing 2 X 10 mm, roodkoper draad 1.5 mm, 3 X schijf 8 X 2 mm

007.jpg

006.jpg
 
Voor ik de 2 de soldeer, de losse onderdelen.
Midden schijf is hetzelfde als een 1 schijf blok, een U plaatje met een opening die over het oog van de 1 schijfblok past en 2 stukjes messing van 2 X 6 X 2 mm als afstand blokje.

002.jpg

003.jpg

001.jpg
 
Ronny, de uitleg voor het 1 schijf blok vind je op posting 186
 
René, met verbazing blijf ik je zeer nette afwerking bewonderen.
 
jakkes, ik wist dat je oog voor detai had en dacht ooit gelezen te hebben dat je een opleiding paswerker gevolgd had.
Maar dit is toch echt vakwerk van de bovenste plank.
ik hoop je werk ooit nog in het echt te kunnen bewonderen.
vgr
Marc
 
van harte dank rene'
was het een beetje vergeten,
groetjes,ronny
 
René,
bedankt voor posting 186 te vermelden bij posting 219 ( Ronny)
moest ook eventjes slikken, want verstond het helemaal niet.
En nu, ja, t' lijkt logisch om zo in serie te werken.
groetjes
Ward
 
Ben weer wat aan het recycleren geweest ;)
Defecte 3 weg klep van de verwarming, de wisselstroom motor vervangen door een 18 v gelijkstroom motor, deze heeft zelf ook een vertraging. Zo krijg ik een krachtige zeilwinch 40 cm in 6 sec, met een omgekeerde takel gaat dit 80 cm worden, omgekeerd 1 schijfblok op een geleider ( alu gordijnroede ). Dat is voldoende om de lange giek tot tegen de wanten te vieren
Is allemaal nogal groot, maar de zwarte lagerkast is van kunststof dus gewicht valt mee.
De poelie is van 5 mm multiplex 160 / 130 mm. De slede in de geleider is van lexan ( stukje van een gekarst scherm van een bankautomaat :) )

Korte grootschoot overloop van messing, plaat 0.5 mm, buis 5 X 70 mm, met 2 stukjes selicone slang als schokbreker bij het gijpen .

001.jpg

002.jpg

003.jpg

005.jpg
 
Houten winchsteun vastgelijmd.
Met het dek in dry-fit, geleider, poelie en winch gedemonteerd en alles terug geplaatst.
Zo kan ik er zeker van zijn dat alles bereikbaar blijft zonder het dek te slopen.

002.jpg

003.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan