Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10
Pagina 1 van 23 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 345

Discussie: 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Standaard 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Kotters werden van de 17e tot de 19e eeuw bij ons gebouwd, maar ook in de buurlanden. Die houten zeilvaartuigen zijn niet alleen gebouwd en ingezet als loodsboten, maar ook als vissersschepen. Zelfs bij de marine waren kotters goed bekend.

Het plan heb ik getekend met delftship, uitgaande van een reclame brochure met een zij en boven aanzicht en de juiste afmetingen en waterverplaatsing L 13.72 m, B 4.11 m, D 2.29 m, LWL 12.19 m, waterverplaatsing 22 ton.
    Ook dankzij een massa foto's van de verschilende bouwfases van houten replica's die gebouwd worden voor de charter vaart en vrije tijd schippers met een hang naar nostalgie die het kunnen betalen
    Voor de naam heb ik deze van mijn dochter gekozen

De romp ga ik als schelp bouwen op een mal, dus ook weer zo licht mogelijk om max ballast te kunnen gebruiken om als RC model een zo goed mogelijk zeilgedrag te verkrijgen.

Een eerste indruk van de romp

Groetjes

René

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Dat wordt weer eentje om te volgen! Veel plezier met de bouw.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Ik ben erg benieuwd hoe jou model eruit gaat zien.

Fred

Standaard

Spanten overbrengen op een plaat MDF 400 X 450 X 8 mm
    Plaat dient als tekenplank, daarom kies je een hoek die machinaal op 90 ° is gezaagt.
    Eerst gaan we op deze plank de waterlijnen tekenen om de 20 mm

Een loodlijn tekenen, dit is de Y as, het midden van je schip

Met delftship kan je een offset bestand aanmaken met de maat van de spantomtrek op iedere gekozen waterlijn, deze kan je overbrengen op je spantvloer.

Alle maten van het offset bestand over brengen, in dit geval voorschip rechts achterschip links
    Groetjes

René

Standaard

ziet er heel netjes uit rené , mooie spanten

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Standaard

In de mal 3 gaatjes 4 mm boren op de loodlijn, deze 3 gaatjes ook doorboren op een platen MDF 8 mm, 11 stuks.
    De onderkant en de loodlijn op iedere plaat laten samenvallen met deze van de mal.

De grootste halve mal uitzagen, plaat MDF uitlijnen met de 2 pinnen 4 mm deze staan vertikaal in een houten blok.
    Halve mal met de 2 pinnen uitlijnen en aftekenen op de blanco plaat.

Halve mal omdraaien, uitlijnen op pinnen en de andere zijde aftekenen

Na het aftekenen met de winkelhaak controleren of de 2 pinnen haaks staan op de onderzijde plaat.

1 getekend nog 10 te gaan
    Groetjes

René

Goede topic beantwoorder marc w's schermafbeelding

Standaard

zo ga je wel heel nauwkeurig te werk,
    veel succes met het verder aftekenen en uitzagen.

blijf zeker volgen.
    vgr
    Marc

Standaard

@ Marc Ben van het type 3 X meten 1 X zagen

Voor Fred, romp getekend met delftship, met spuigaten en bovenste berghout.
    Het tuig is een achtergrond plaatje op de juiste schaal
    Op de link mijn inspiratie http://cockwells.co.uk/sailing-yachts/pilot-cutters

Groetjes

René

Standaard

Mooi vakwerk René, zo precies iets uitzagen is mij niet weggelegd. Maar was het niet gemakkelijker om het spantenplan op papier te tekenen en dit te laten kopieren. Dan op de MDF plakken en vervolgens uit te zagen...

Dat lijkt me eeenvoudiger.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Zo presies uitzagen met elec. figuurzaag lukt me ook niet Michel, zaag op 1 à 2 mm en dan eerst met david schaafje, raps en dan schuren met korrel 60. ~ 10 min / kant
    Spanten kopieren is eenvoudiger maar gaat niet op mijn printer A4 is te klein.
    Tekenen op MDF gaat zo gemakkelijk als op papier en is nauwkeuriger , door al je spanten op een plaat MDF te tekenen en maar een halve spant te gebruiken heb je zeker een simetrische romp.
    Het moeilijkste zijn de gaatjes boren deze moeten absoluut haaks op de onderzijde staan, de kleinste fout die je maakt moet je verbeteren door alles te spiegelen tijdens het meten met de winkelhaak.

In de industrie worden spanten uitgeprint op een speciale milard film, dit om de krimp/ uitzetten van papier te vermijden.
    Groetjes

René

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

Wat een mooie start Rene en een zeer mooie uitleg!
    Succes met de volgende spanten.

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Standaard

Ach zo, merci voor de uitleg.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Blok met 2 pinnen die ik gebruik om uit te lijnen tijdens het aftekenen.

Alle spanten afgetekend grootspant staat er 2 X op

Voor het zagen gaan we ieder spant op 3 plaatsen nameten, no eens
    Ter controle, deklijn horizontaal op mijn bodemplaat getekend, .
    Kiellijn en deklijn vertikaal op valse kiel.
    Groetjes

René

Standaard

Nou Rene m'n petje af hoor. Ik heb met bewondering gekeken hoe je spanten maakt.

groeten Fred

Standaard

Van jou had ik ook niet anders dan uiterste precisie verwacht .
    Veel succes met dit model en ga vooral door met de duidelijke uitleg.

Pagina 1 van 23 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten