Hoofdsponsor

1/72 Su-24M (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
X

xBBTx

Guest
Hiya, nog een projectje van mij. In Gent bouw ik aan de Phantoms, thuis momenteel aan een verse kit, de Su-24M.

Ik ga er niet teveel poespas rond doen, gewoon wat (bijna) recht uit de doos bouwen. De kit klopt niet bepaald qua afmetingen e.d., maar ik trek er mij niet teveel van aan aangezien ik niet zo into ruski's ben. De kit heb ik gekregen voor mijn verjaardag en lag al een eind op mijn to-do stapel

De mallen komen van Zvezda en zijn blijkbaar al bij Dragon en Italeri ook gepasseerd. Op het eerste zicht is het wel leuk gedetailleerd, verzonken paneellijnen, vrij goeie pasvorm. Het plastic is vrij zacht en hier en daar zijn de paneellijntjes net niet diep genoeg en is rescriben wel aan te raden. De cockpit is ronduit waardeloos, de seats zijn net legoblokjes, detail van de gauge is overschaald, gelukkig is er een decal bij. Helaas zijn er geen decals voor de zij en middenconsole. Het is sterk aan de raden om de pit te vervangen door de Neomega Cockpit. Ik ga enkel andere stoelen inzetten.

Foto's:

We beginnen met de werkplaats netjes te leggen
PICT3601.jpg

Vervolgens de doos erbij nemen
PICT3602.jpg

En in het geval van Revell, deze bewerken tot we een handige doos hebben:
PICT3603.jpg

Doosinhoud:
PICT3604.jpg

PICT3605.jpg

PICT3606.jpg

PICT3607.jpg

PICT3608.jpg

PICT3609.jpg

Zoals de meeste kits beginnen we met de pit, die zoals eerder beschreven vrij waardeloos is.
PICT3610.jpg

Snel wat plakwerk tussendoor:
PICT3611.jpg

PICT3612.jpg

En wat rescriben, moet nog verder afgewerkt worden.
PICT3613.jpg

De ontstane 'kieren' zijn zodanig klein dat gewone plamuur hier geen effect heeft. Om toch maar de boel te egaliseren heb ik 'geplamuurd' met Mr. Surfacer 1200 onverdund. Dit nadien schuren verzekert dat de kleinste kiertjes weg zijn.
PICT3614.jpg

Verder met de pit
PICT3616.jpg

Ik heb dus wat minimale bedrading verzonnen om toch wat meer leven in de pit te brengen, gewoon naar eigen fantasie.
PICT3617.jpg

PICT3618.jpg

Zelf op het gevoel naar foto's een kleurtje gemengd, de aangegeven kleur was niet bepaald correct. En russische kisten hebben zo'n typische kleuren.
PICT3619.jpg

PICT3620.jpg

PICT3621.jpg

De decal gaat veeeeeel interessanter zijn :D
PICT3622.jpg

Dryfitje, dat ding is best groot
willy_nilly.gif

PICT3623.jpg

PICT3624.jpg

Later meer...
 
Mooie kist, Sergei.
Veel succes met de bouw.


Om de één of andere duistere reden doet dat toestel me aan de Tornado denken... ... ... :\


Droop
 
Dit is een type vliegertjes wat ik graag zie.....De Mig, de Sukhoi's en eerste en tweede Werldoorlogs-kisten. Ja, ik zie het weer breed....

Succes met de bouw, Sergei.
 
Je bent al een aardig eindje op weg zie ik. Die vleugels kun je inklappen, laat je die los? Of zet je ze vast.

In die kockpit zie ik een hele klokkerietus. Ga je die gebruiken en schilder je alles of met decal. Hoe gaat dat in zijn werk. Ik zie ook vaak hele pe inbouw werkzaamheden.
 
Mooie kist, Sergei.
Veel succes met de bouw.


Om de één of andere duistere reden doet dat toestel me aan de Tornado denken... ... ... :\


Droop

Door de rechthoekige vorm en de swing-wings zeker :)
Mij doet het eerder aan de F-111 denken

Je bent al een aardig eindje op weg zie ik. Die vleugels kun je inklappen, laat je die los? Of zet je ze vast.

In die kockpit zie ik een hele klokkerietus. Ga je die gebruiken en schilder je alles of met decal. Hoe gaat dat in zijn werk. Ik zie ook vaak hele pe inbouw werkzaamheden.

die vleugels blijven los, inwendig zijn ze met een mechanisme verbonden zodat ze onder dezelfde hoek blijven staan.

Ik doe alles met decal, zoals je kunt zijn heb ik het paneel al mooi vlak geschuurd en een kleurtje gegeven. Ik zet de pit in zijn basiskleur, daarna een glanslaklaagje zodat de decals niet silveren, decals erover, wash aanbrengen, mat laagje. Er bestaat een mooie resin cockpitset voor dit toestel, maar ik vind het de moeite niet om te wachten + ik zit nu ook niet zo ruim bij kas :p En uiteindelijk ga je niet zoooo heel veel terugzien van de pit dat ik het de moeite niet vind.
 
De cockpit zat erin, de hele kist was dichtgelijmd, op canopy en seats e.d. na. Ga ik vandaag naar de Grenadiers, kijken voor aftermarket K-36DM ejection seats, blijkt dat ze enkel de volledige cockpitset van Neomega hebben. Uit reviews wist ik dat dit een zeer goeie set is, en aangezien Neomega naar verluid geen losse seats of setjes meer maakt, heb ik maar de set meegenomen (na te betalen uiteraard ;-) ). Heb dus vandaag wat breekwerk mogen doen en de romp vanonderen opengezaagd, oude cockpit eruit gesloopt en een dryfitje gedaan met de resin cockpit. Wat een plezier! de pit past naadloos in de ruimte, chappeau voor Neomega. Dit is erg zeldzaam, een resin cockpit die meteen zonder vijlen/schuren e.d. past. Morgen aan de slag met verf en dan kunnen jullie binnenkort foto's verwachten.
 
Zijn we weer met de gebruikelijke nachtelijke update voor mij. Zoals ik eerder zei heb ik nu een resin cockpit, maar ik toon toch nog de foto's van de 'gewone' cockpit, voor wie eventueel van plan is deze kit te kopen :)

PICT3647.jpg

PICT3648.jpg

PICT3649.jpg

PICT3650.jpg

En toen lijmde ik alles dicht
PICT3651.jpg

Om een beetje later dit te kopen
PICT3652.jpg

Ja, da's geen SU-24M wat daar staat, maar SU-24.. Nu verschillen die cockpits wel, met name de rechterkant heel erg, maar als ik alles correct wil mag ik 3/4 van de kit slopen en daar heeft deze student die vakantie heeft nu eens even geen zin in. Als 't er van ver op lijkt en netjes gedaan is ben ik al dik tevreden

Maargoed, dus had ik opeens 2 cockpits en 1 toestel, oude pit eruit slopen dus. Lekker bruut de zaag (resine-zaag) in z'n buik gezet en hakken maar.
PICT3653.jpg

Dryfitje
PICT3654.jpg

PICT3655.jpg

Doe eens even vergelijken met de pit van de kit (rijmen zonder moeite!)
PICT3656.jpg

PICT3661.jpg

Oja, basiskleur is deze keer heel wat lichter gemixt, en beter imo.
't serieuze paintwerk:
PICT3663.jpg

Hier ook, en lekker washje gekliedert, vooral op resindelen komt dat heel mooi uit.
PICT3664.jpg

PICT3665.jpg

PICT3667.jpg

PICT3668.jpg

PICT3670.jpg

PICT3671.jpg

PICT3672.jpg

PICT3673.jpg

PICT3674.jpg

Dan de gauge en badkuip verenigt met cyanoacrylaat, ofte secondelijm. Pasvorm uitstekend.
PICT3678.jpg

PICT3679.jpg

En ingebouwd, nu wel definitief.
PICT3680.jpg

Nu nog eens een update op andere site gaan plakken en dan studeren en eens kijken om een dutje te doen ook in tussentijd. ;-)
 
Mooie update.
Ik wist niet dat er zo'n cockpits afzonderlijk konden verkregen worden.
 
Dankje
Hangt volgens mij vaak van de kwaliteit van de kit zelf af ook. Voor dergelijke slechte kits qua detaillering komen die snel genoeg op de markt meen ik.
 
Dat ziet er goed uit, mag gezegd zijn. Ik had die cockpit gemist. Maar die nieuwe is wel heel mooi zeg, een groot verschil met de oude. Mijn complimenten.
 
Ja, is inderdaad zeer mooi gedaan met deze nieuwe cocpit.
 
Ziet er allemaal al tip top uit en inderdaad een mooie verbetering met die nieuwe pit in je kit :k

Mark
 
De camo zit erop, uit de losse pols gespoten met een 0.2mm naald. Volgende keer kijk ik voor zoiets uit naar een 0.15 naald, want ik heb nog teveel overspray en dat terwijl ik op 4mm van mijn model zit :s
PICT0099.jpg
PICT0101.jpg
 
De camo zit erop, uit de losse pols gespoten met een 0.2mm naald. Volgende keer kijk ik voor zoiets uit naar een 0.15 naald, want ik heb nog teveel overspray en dat terwijl ik op 4mm van mijn model zit :s

Aha, hier hebben we onze nachtvlinder terug (ik ben eerder een 'mot' of zoals anderen misschien zouden denken 'mottigaard'):D

Welk merk van spuit gebruik je?

Als leek op vlak van militair materiaal, vind ik je camo toch goed geslaagd.
 
Ik ben een nachtbraker ja :p
en mottigaard is van toepassing tussen 9 en 11 's morgens ^^
ik spuit met een Harder & Steenbeck Evolution II in I. Dus een Evolution spuit, komt met 0.2 en 0.4 naald, al gebruik ik de 0.4 zelden, is wel goed voor grote oppervlakken. Maar bijvoorbeeld mijn F-15 op 1/32 heb ik ook met de 0.2 gespoten, wat ideaal is.

Zeker, ik ben best tevreden over de camo, vanop een afstandje ziet het er zelfs vre wijs uit, maar als je er met je neus gaat op zitten zie je té veel overspray naar mijn gedacht. Maar daar kan ik nu niets meer aan veranderen, dus blijft het maar zo. 't blijft een tussendoor kitje natuurlijk :P
 
Is het dan geen optie om te maskeren met folie om overspray te voorkomen?? (of is dit een stomme vraag?)
 
Dat is een optie ja, maar ik ben aan de luie kant in verband met afplakken én er gaat altijd wel iets mis (hier of daar een hoekje vergeten). Plus, deze camo is een soft-edge camo, wat inhoudt dat de overgangen geleidelijk zijn en geen scherpe aftekening. Wat je wel weer hebt als je afplakt. Een optie om dat te voorkomen is dan weer je 'aftaping' een halve centimeter boven het toestel aan te brengen, maar dan spuit ik liever eens uit de losse pols. Dit was trouwens mijn eerste camo op 1/72 uit de losse pols, ik wilde ook eens weten of het mogelijk was met mijn spuitje. Vorige camo was op 1/35 en anders heb ik nog gene uit de losse pols gespoten :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan