Hoofdsponsor

1/24 Bat-Pod, de streetlegal versie [!] [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.013
Hallo allemaal :)

Bat-Pod..... vreemde eend in de bijt misschien, maar hij bestaat en hij doet het echt :32:

Het lijkt me dat deze gewaagde (ik fint um RETEGAAFsdfkkjskng) machine zich best thuis mag voelen tussen
z'n gemotoriseerde twee- en driewielige familie toch ? Ik ben zelf in 1997 gestopt met het bikerleven,
maar van deze iron horse wordt ik helemaal warm :8...........en wow... als een kind zo blij toen ik 'm aantrof in het schap
van zo'n echte modelbouwwinkel.....wist niet eens eens dat dit model bestond....

Het is mijn bedoeling de Bat-Pod te bouwen als een "gewone" motorfiets. Dus buiten het Batman verhaal.
De bewapening aan de voorwiel-as laat ik weg (uitleg op verzoek:P).
Misschien krijgt-ie wel een een toffe paintjob ? Wil 'm er ook gebruikt en gebruiksklaar laten uitzien.
Ondergrond bijvoorbeeld : stukje stadstraat met een gevel op de achtergrond (met poster en graffity voor de sfeer...)
Leeg vleermuisbier-blikje in de goot.... (van 't merk "Vambeer"®).

Het model wordt geleverd door Moebius Models. Schaal 1:25, maar op www wordt ook 1:24 vaak genoemd.
Daar (www) zijn veel gave pics te vinden van Moebius modellen(!) en de échte Bat-Pod.
Voorkant
Dsc05690s.jpg

Achter
Dsc05691s.jpg

-Het model is gebaseerd op één van de machines die gebruikt zijn in vorige Batman films.
-47 onderdelen, twee-zacht vinyl banden.
-Plastic is zwart en niet erg hard.
-De gietverbindingen tussen de deeltjes en de sprue zijn best grof, ( behoedzaam knippen of zagen !)
-Delen zijn nagenoeg vrij van flash, en de gietnaden zijn met vijl en schuurpapier goed en snel weg.
-Detail is goed afgekeken (en weergegeven) van de orginele motorfiets, maar er zijn wat puntjes hoor... meer daarover verderop..
-Pasvorm is OK, maar er zijn (tot nu toe) toch wat lastige momentjes voorgekomen... meer daarover tijdens de bouw.
Dsc05688s.jpg

Dsc05689s.jpg

Bouwinstructies zijn goed verzorgd. De instructies zijn verdeeld in tekeningen en text. Elke stap z'n eigen uitleg, werkt prima, scheelt
pijltjes, stippellijnen en symbolen.
Onderdelen worden ook nog bij naam genoemd (vind ik tof).
Dsc05715s.jpg
Tevens krijg je tips over bouwen en afwerken (incl. verweren !) Er zijn geen decals, dus gebruik de fanta sie je wel dat het kan? :tongue:
En ook info over de echte Bat-Pod ontbreekt niet.

Maar passen en verkennen voor 't lijmen blijft ten strengste aanbevolen en aldus...
...heb ik tot nu toe 1 "wazigheidje" in de bouwtext (stap 1B) gevonden over nr.34 +nr.35 (samengesteld), maar de tekening zegt genoeg.
En 1 echte fout zit in de tekening van stap 3B : achterrempedaal (nr.46) staat in spiegelbeeld afgebeeld :huh:
Ik zal nog zien of het plastic rempedaal misschien ook niet klopt....wordt vervolgd.

Onderstaande tekening staat ook in de beschrijving. Heel goed te gebruiken als referentie, want deze tekening is correct naar de orginele machine.
(heb dit kunnen vergelijken met foto's van de echte Bat-Pod)
Dsc05714s.jpg


En bij deze wil ik u toch een blik op 't echte vehikel niet onthouden...
Weet de bron niet meer, maar ik zal maar zeggen : Danku Chris Nolan en Nathan Crowly :35: (de bedenkers en bouwers)
Hier een leuk stukje over de geboorte van de Bat-Pod :
http://io9.com/5026767/bat+pod-is-product-of-chris-nolans-monster-garage

attachment.jpg

Tot zover de indroductie van m'n plannetje, de bouw is reeds onderweg, en binnenkort dus meer !
Wanneer het u belieft moogt u losbranden...

Ik ga naar m'n grot :ph34r:
Zomers groetje (jawel, mag al wel :) )
Peter

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit is weer eens wat anders dan een wandelen paddo of gigant Peter.
Ik ben benieuwd wat je uit je hoge hoed tovert met dit model.
 
Bouwstart Frame 19 juni 2012

Goeiemiddag saam ;)

Ik heb er een beetje een handje van om verveeld te raken wanneer een project
een heel eind op weg is, maar gezien dit weer eens wat anders is, én toch
ook een toefje Sci-Fi bevat, heb ik goede hoop op voltooing binnen een paar jaar :))

Daar gaat-ie dan......

Het begint met het frame. Je ziet dat er een benzinegestookt motorblok geplaatst is, net zoals in 't echt.
In het Batman verhaal is de Bat-Pod voorzien van 2 electro motoren die in de wielen zitten,
beiden perfect gesynchroniseerd met behulp van software.

De plastic motor heeft geen uitlaat, carburateur en luchtfilter, maar dat is geen bijzonder gemis.
Ondergetekende (ik zei de gek) gaat echter wél het één en ander toevoegen...

Het verticale buisje vooraan op 't frame heeft geen functie, dus dat gaat er nog af.
Verder is er (middels een iets afgestompte naald op een 15W soldeerboutje) hier en daar
al wat lasnaad-detail aangebracht.
Het past allemaal OK, maar wat "tender loving care" met kleine vijltjes en schuurpapier zorgt voor een mooie strakke fit.
Na verlijming + uitharding nog wel even de pas-naden egaal schuren.
Met CA-lijm eventueel kleine kiertjes of ondieptes opgevuld en weer vlak maken (naschuren met waterproof).
Dsc05692s.jpg

Op "chickslovethecar.com" werd het raadsel omtrent het gebruikte motorblok opgehelderd.
De Bat-Pod wordt voortgestuwd door een 450cc Honda motor.
Pics komen van http://www.chickslovethecar.com/board/Batmobile_Topic75350-4-3.aspx
pod-engine_01.jpg pod-engine_02.jpg

De aangegoten solenoid (electro-magnetische naar mechanische bediening) voor de versnellingsbak vind ik niet mooi genoeg,
dus vervangen met een home-made exemplaar.
pod-detail-le_02s.jpg
Dsc05694s.jpg

Montage van de solenoid volgt later.
Dsc05706s.jpg

Ook miste ik de twee accu's aan weerszijden van het frame.
pod-detail-b_03s.jpg

Twee stukjes van rechthoekig plastic staaf gezaagd:
Dsc05699s.jpg

Dan met mes en zaag aan de slag :
resinzaag.jpg
excel-knife.jpg

Dsc05701s.jpg Dsc05702s.jpg

Dsc05703s.jpg

Accu bakjes zal ik denk ik simuleren door loodfolie om de accus te plakken nádat deze zijn geplaatst.Dsc05705s.jpg

Het aangegoten versimpeld detail aan de linkerkant moet nog weggevijld worden:
Dsc05696s.jpg

Tot zover even.
Heb al wel andere details en bouwstappen grondig verkend, en kan melden dat er zorgvuldig gepland
moet worden hoe en wanneer extra detail moet worden toegevoegd. Zéker in verband met de redelijk fragile constructie
der voorwielarm en de stuurhelften.

Binnenkort dus weer genoeg te neuzelen over dit kikke model :yumyum:

Vrolijke groet uit m'n vleermuisvleugelige hoge hoed :)
 
Dit word weer een project om te volgen.
Veel plezier ermee.
 
Schitterend project Peter,ben je van plan om deze volledig aan te passen...
 
Gaaf project Peter!
Succes de komende jaren......;)

Fred
 
Heren bedankt ^^

Danny, ik ga de bike aanpassen voor "normaal" gebruik ja, maar dat zal niet
veel méér inhouden dan een koplamp en een achterlichtje en één of andere
kenteken aanduiding, en die hoeft niet te bestaan uit zo'n plaat (wat dan wel ?... verzinnen we nog...)

Andere aanpassingen betreffen het detail, zoals aanwezig op het echte vehikel,
dus met de verbrandingsmotor, electra, kabels, stangetjes, waterslangen, lasnaden, bouten en moeren en weetikwat...
En ik ben van plan (en heb zin) om daar lekker veel werk in te steken:yumyum::33::34::aargh4::veryhappy:

Wellicht ook wel leuk om er een figuur bij te sculpten. Ik heb nog wel wat 1:24 spul in de la.

Toedels met noedels :)
 
Update frame en engine 29 juni 2012

Goeiemiddag modelvrienden ;)

misschien zit ik hier in het luchtledige te typen omdat iedereen met vakantie is,
maar allee, binnen geniet ik net zo goed van de zomer hè dus vooruit maar weer ?:yup:

Er is weer wat gewerkt aan het frame en motorblok details.

Zijkant van frame vlakken, zodat accu geplaatst kan worden.
Dsc05719s.jpg

Het onstane gat (holte achterkant) met MS gedicht.
MS lasnaden heb ik later weer verwijderd, want met de soldeerboutnaald gemaakt, zijn ze mooier op schaal.
Ook 't gat gedicht waar het mysterieuze buisje zat en dat gaat heel makkelijk met een stukje uitgerekte sprue.
Dsc05722s.jpg

De uitlaat.
Het was even puzzelen met foto's, en toen het kwartje viel werd het aldus uitgevoerd :
Dsc05728s.jpg

Het platgeknepen effect in de vinyl slang oogt lekker improvisorisch dus dat is me prima zo (of had ik beter dikker koperdraad genomen?:|)
Dsc05736s.jpg

Het zichtbare gedeelte van het onderblok ook alvast beetje gepimpt :
Dsc05729s.jpg

Dsc05732s.jpg

Het begint al ergens op te lijken.... maar er komt nog het nodige bij.
Dsc05745s.jpg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aan de linkerkant zitten orgineel 3 stabilisatorstangen : 2x van voren naar midden, 1x van midden naar achter.
Moebius heeft het versimpeld naar 2 stangen die aan elkaar zitten gegoten.
De missende stang maken we dan maar zelf.
De staande beugel is tevens montagepunt voor de schokdemper.
Omdat ik het detail fijner wil zien, maar weer de zaag scalpel boortjes vijltjes tussen de tanden gestoken
en het slagveld der Plastics ingetrokken:ph34r:
Dsc05737s.jpg

Dsc05741s.jpg

Dsc05739s.jpg

Dsc05744s.jpg

Bij de afmontage zal het pennetje worden voorzien van een stukje buis. Dat is ook gunstig voor een stevig geheel.
Ook leuk, dat starterkransdetail (toch?). Dat zie je echter niet wanneer 't model op z'n fat tyres staat...
Dsc05746s.jpg

Nu passen met schokbreker en motorafdekking (zo is 't nét één of ander vreemd kruipbeest....:O
De schokdemper is draaibaar in de tweedelige beugel gemonteerd.
Dsc05748s.jpg

:angryfire:......is de zit van de motorafdekking niet goed ? of zit de voorste shocker-beugel uit lijn ? ziet er niet uit in ieder geval...
Het is me gebleken dat de shocker-beugel uit het midden (naar links op de arm) moet zitten.
(vond 'm ook nog veel te lomp, dus is met vijl afgeslankt)
Na deze foto is de beugel nóg verder naar links geplaatst.
Dsc05749s.jpg


Hier een plaatje van de motorafdekking om te laten zien dat de afdekking op het model een stuk korter is gehouden,
waarschijnlijk om bouwtechnische redenen.
Nu is het idee van deze brute tweewieler in een kort rokje wellicht een plezante gedachte :8..........
NEEN dames en heren...... déze Metalen Merrie is discréét betreffende haar edele mechaniekerij :D
(late we 't maarnie hebbe over die dikke banden ze .....)
Het paarsomlijnde geeft aan wat ik wil toevoegen (met plastic plaatjes).
batpod-RB_04s.jpg

Dsc05750s.jpg

En dat was het weer voor deze keer...

Zonnig groetje :wavey:
Peter
 
goed bezig, mooie details

eentje om te volgen

keep up the good work :)
 
Zeker een hele verbouwing :ohmy:, maar het gaat lekker zo te zien.
Freubel maar zo door, dat gaat wel goed komen.
 
Mooie vorderingen Peter en wat een geprul om het naar je zin te krijgen......
Ga zo door a.u.b. dit is namelijk een hele leuke (ver) bouw (ing) !!!

Fred
 
Weinig woorden, veel bewondering. Goe bezig zou ik zeggen.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Bedankt mannen voor uw medeleven ^^ en Wim500 in het bijzonder
voor de interessante suggestie inclusief smakelijk plaatje :yumyum: (the Beauty & the Beast...)

Kan niet beloven dat zij de figurante gaat worden, maar wie weet...:8

Mazzels:D
 
Knappe werken die hier aan de gang zijn. De scratchwerken mogen gezien worden.
Nu wat Stacey betreft denk ik als ze eens goed gas geeft ze er gewoon afwaait.....
 
Knappe werken die hier aan de gang zijn. De scratchwerken mogen gezien worden.
Nu wat Stacey betreft denk ik als ze eens goed gas geeft ze er gewoon afwaait.....

Dankje Famo, en van Anne Hathaway weten we inmiddels dat ze er zeker niet vanaf waait...
wwbatpod9b.jpg
 
Mooi Peter. En ook hier weer boeiende verbouwingswerken, genieten !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan