Hoofdsponsor

1/72 BAF Spitifre F.14e, FR.14c en LF.16

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
ben de laatste tijd in een nogal nostalgische bui, en ik had zin om een paar Spitfire's te bouwen.
ik heb al 3 Belgische Spitfires in mijn verzameling liggen, een Mk.9, Mk.14 en een Mk.16, maar de laatste 2 zijn oud, onderdelen zijn kapot of weg van na de verhuis naar Westkerke 3 jaar terug, dus hoog tijd om een paar vervangende toestellen te bouwen.

naast de 2 vervangende Mk.14 en 16 komt er nog een 3de bij, met name een FR.14c (Mk.14 met bubble canopy).
deze zal wonden omgebouwd uit een 2de heller MK.XVI doos, die met reserve onderdelen en onderdelen van een airfix PR.XIX (momenteel op order)

de eerste kit, is een Mk.XVI van 349 squadron, rechtstreeks uit de doos gebouwd, met RAF kentekens (bij de kit).

na wat opzoekwerk op een oud DACO A4tje met een handige lijst van Spitfire serials en codes, heb ik besloten om volgende te maken:

-Spitfire MK.XVI, TB900, GE-D (er ontbreken bij de Heller kit een paar serials voor onder de vleugels, deze worden dus zelfgemaakt)
-Spitfire FR.14c, SG-46, UR-G (2de Smaldeel, Florennes, met bubble canopy en cameragat achteraan onder de cockpit, decals zullen zelfgemaakt zijn)
-Spitfire F.14e, SG-22, IQ-O (Jachtvliegschool Koksijde, uit Academy Mk.XIV doos (in bestelling), met zelfgemaakte decals)

alle toestellen (met uitzondering van de Mk.16) worden geschilder in een Aluminium bare-metal schema, zoals mijn eerder gebouwde LF.9 (zie foto hieronder)

002.png

de eerste 2 dozen zijn er, dus ik ga alvast daarmee beginnen, decals zullen natuurlijk wat tijd vragen.

001.png

en dit zijn foto's van wat ik van plan ben te bouwen :)

Spit-XVI--TB-900-GE-D-Lallemant.jpg


sg022_dbx.jpg


66_6.jpg
 
Aha, Spit's

Laat maar komen die beauty's :D

Grtz.

Luc8)
 
mk XIV ben ik momenteel aan 't maken op 1/48 ;)
 
het werk aan de spitfires gaat momenteel nogal traag, maar de meest belangrijkste veranderingen aan de FR.14 zijn al gebeurd.
dit omvat ondermeer een nieuw staartvlak, camera's achter de cockpit (die blijkbaar niet in de juiste poditie staan, dat word correctiewerk) en de uitsparingen op de neus voor de RR Griffon motor.

een nieuwe 5-bladige propellor heb ik ook al gevonden uid de airfix PRXIX spitfire, die ik momenteel gebruik als donorkit, zal waarschijnlijk ook de cockpit van die kit gebruiken in de LF.16 (mits een paar aanpassingen).

foto's van de F(R).14

001-1.png

004.png

003.png

002-1.png
 
update:

intussen is de Fr.14 bjna volledig afgewerkt, na 2 à 3 lagen alluminium (revell 99) heb ik deze morgen de neus afgeplakt en de zwarte verf aangebracht, deze zal later nog eens worden afgeplakt voor een 2de laag. de prop is afkomstig van een Airfix PRXIX spitfire.
nu is het nog wachten op de decals, die momenteel nog in de ontwerpfase zitten

op de achtergrond is te zien dat ik ook al begonnen ben met de LF.16, maar er moet veel vul- en schuurwerk aan gebeuren.
opvallend is dat de heruitgebrachte heller spit veel grotere spleten vertoond in vergelijking met de eerder gebouwde (oude) heller doos.

aan de 3de en laatste spitfire, de F.14e zal aan gestart worden zodra de eerste 2 af zijn, omdat de academy, vergeleken met de airfix, revell en heller spitfires, het meest gedetailleerd is en zo ook de meeste aandacht gaat vragen.

foto's.

002-2.png

003-1.png
 
Hoi,

Dit ziet er zeer mooi uit :) Recent ook wat opzoek werk gedaan wat betreft de belgische spitfires, zeer intressant.

mvg

Patrice
 
de FR.14c is zo goed als afgewerkt, de decals voor deze (en de nog te bouwen F.14e) zijn vandaag afgeprint en het goede weer zorgde ervoor dat de spuitlak erg snel droogde.

hierbij kon ik vandaag al de decals op de eerste plaatsen. de roundels en de finflash zijn iets kleiner uitgevallen jammergenoeg.
de markeringen van het 2de Smaldeel op de neus zijn van het DACO mirage vel, de roundels op de vluegels zijn uit de reserves (uit een oud DACO blad).
de rest is zelfgemaakt. net voor de avond nog een laagje glanzend vernis erop gedaan, en klaar :)

one down, 2 to go.

003-2.png

004-1.png

005.png

006.png
 
update:

ondertussen is het al een goede maand geleden sinds ik nog heb voortgewerkt aan deze bouw.
sinds ik uit verlof ben vind ik moeilijk de tijd/motivatie om eraan verder te werken, heb ook nog tal van andere projecten op de tafel liggen die ik eerst wil afwerken.
vandaar een kleine verandering van plan.

de LF.16 zal wel nog worden afgewerkt, hetzij het aan een trager tempo.
voor de Spitfire F.14c zal ik de start van de bouw uitstellen tot de Spitfire Groepsbouw, mogelijk zou ik bij deze ook de zelfgemaakte decals vervangen door DACO decals.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan