Hoofdsponsor

Graupner Optimist 3 ( DONE )

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
F

F. Werkhoven

Guest
Nu zullen jullie wel denken weer één, ja sorry weer één.
Tijdje terug heb ik haar via internet gekocht, op de foto's leek het wel nog in goede staat allemaal te zijn.
Eenmaal ontvangen bleek er toch het één en ander aan te mankeren.

IMG_5397.png

IMG_5393.png

Het ziet er inderdaad niet meer uit als die mooie Optimist van Graupner maar misschien onder de verflaag........
Wie weet wat je tegen komt, dus Strippen die handel.

IMG_5484.png

Al gauw bleek dat de romp niet meer in zo'n goede staat was, waarschijnlijk is het kunststof door de jaren heen bros geworden.
Ook een verkeerde verf kan daar een oorzaak van zijn. De gaten vielen er in en het werd een romp met puzzel stukjes.
Na al die stukjes op de plaats waar ze vandaan kwamen, weer in te hebben gelijmd, wacht ze nu nog op een behandeling met polyester.

IMG_5401.png

Toen het dek kaal gehaald en de bovenbouw eraf hier was geen eer meer aan te behalen.

IMG_5414.png

Alles moet opnieuw opgebouwd worden, das hobby niet waar..............:wub:

IMG_5488.png

Het dek moet nog een bollende vorm krijgen, het is met rechte latten verlijmd niet erg origineel zo'n vlak dek.
Dat moet later, omdat de romp nu te zwak is om die rechte latten er uit te slopen. Anders moet ik straks weer
aan het puzzelen.:(

Tot zover ben ik gekomen, het ligt al een tijd e stil maar het begint alweer te kriebelen.:huh:

IMG_5483.png

Eén voordeel ik heb er niet te veel voor betaald.:D

Mvg, Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als deze door je handen gepasseert is gaat dat weer een juweel worden,
succes Folkert
 
Het zal vast wel goedkomen René, in middels heb ik al een beetje ervaring met dit model............ bedankt
voor het compliment.:)

Folkert
 
Met de nodige liefde valt er nog wel iets van te maken Folkert. Veel plezier ermee!
 
tof , zo een renovatie project vind ik altijd tof om te volgen.
veel succes er mee.

vgr
Marc
 
Mooi renovatie project Folkert, succes daarmee.

Fred
 
weer een mooi project hoor veel suc6 met de verdere bouw
 
Optimist 3

Bedankt jongens voor de leuke reactie en ja wie een topic opend moet ook aan de slag..............:O

Dus bij deze maar een update van mij.
De romp zit nu in de polyester, een stuk steviger geworden zo. De oude romp was echt op zijn eind,
zelfs tijdens het bewerken kwam er zo een scheur in. Snel met een plakbandje bijelkaar gehouden en
dan met glasvezel er overheen en laten uitharden. Ook was de punt van de boot eraf gebroken, heb
nu met de vezel en de hars een nieuwe punt gemaakt.

Image2.png

Image3.png

Mvg, Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Optimist 4

Oja ehhhhh ik heb er nog één gekocht..........:huh:

Image5.png

Ooo en er is nog iets.................:O bijgekomen, staat nu in de gang omdat de hobbykamer een beetje
overvol is geworden. Deze kon ik niet laten staan, altijd al een droom geweest om deze in bezit te krijgen,
gelukkig de vrouw kunnen overtuigen..............:D

Image13.png

Mvg, Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt genoeg bij elkaar om een eenheids classe wedstrijd te organizeren, succes :)
 
@René, daar begint het ook al aardig op te lijken. Heb nu zoiets van dat ik met die Optimisten verder ga en dat ik wat andere projecten van de hand doe.
Sommige rompen liggen al meer dan een paar jaar te wachten, dus die doe ik dan maar weg, ook omdat ik er toch niet aan toe kom.

Mvg, Folkert
 
je hoeft je in ieder geval niet te vervelen met zoveel werk ;) het zien er nog mooie bootjes uit waar je zeker nog iets van kan maken
 
Dat is een hele vloot Folkert, de nieuw gekochte zijn ook allemaal voorzien van elektronica en motoren?

Fred
 
je hoeft je in ieder geval niet te vervelen met zoveel werk
Dat zeker niet, ben nu de romp aan het schuren en plamuren en dan weer schuren enz, enz......:tongue: dat ie maar weer mooi strak mag worden. De romp ook in een kleur gespoten om straks na het schuren te kijken waar ik weer moet plamuren.......en dan weer schu.....
Dus ik ben nog wel even een tijdje zoet.:D

@Fred, de Graupner Rubin wel, die andere Optimist zit geen rc meer in. Bij de Rubin moet alleen nog een accu erin.

Mvg, Folkert
 
Optimist 3

Na menig tijdje schuren en plamuren........:tongue: De romp zit nu in de spuitplamuur, toch zijn er
nog wel veel kleine gaatjes die ook nog dicht geplamuurd moeten worden. Deze werden pas na het
spuiten zichtbaar. Misschien is het ook nog wel een optie om die gaatjes op te vullen met hars in een
injectiespuit.:huh:

Image30.png

Image29.png

Mvg, Folkert
 
Na menig tijdje schuren en plamuren........:tongue: De romp zit nu in de spuitplamuur, toch zijn er
nog wel veel kleine gaatjes die ook nog dicht geplamuurd moeten worden. Deze werden pas na het
spuiten zichtbaar. Misschien is het ook nog wel een optie om die gaatjes op te vullen met hars in een
injectiespuit

Mvg, Folkert

Ken dat Folkert, hoe glader de romp hoe beter je de laatste foutjes ziet.:O
Maar ziet er toch al prima uit
 
Mijn ervaring met hele kleine gaatjes is dat spuitplamuur het beste werkt. Ik spuit het er plaatselijk op en wrijf met m'n vinger de plamuur in de gaatjes.
Dit met een latex handschoen uiteraard. Gewone plamuur in heel fijne gaatjes doen vind ik lastiger.

Het ziet er in ieder geval al mooi uit.
 
@Michel, bedankt voor de tip. Heb het geprobeerd diepte van de gaatjes word al wat minder. Misschien een paar
keer herhalen voor dat ze helemaal weg zijn.

Mvg, Folkert die weer moet schuren.:tongue:
 
Na 2 keer zou het meeste toch weg moeten zijn, je mag de spuitplamuur er redelijk dik opspuiten en inwrijven. Het schuurt heel gemakkelijk met water en watervast schuurpapier. De laatste keer niet meer wrijven maar er enkel goed opspuiten want als ze heel ondiep worden dan wrijf je de plamuur er gewoon terug uit met je vingers.

Er zijn misschien andere technieken maar ik heb het zo gedaan met de kleine gaatjes in m'n polyester romp en in m'n straalbuis van de trawler.
Gewone polyesterplamuur kreeg ik er niet in omdat die groffer en dikker is.
 
ziet er op de foto toch netjes uit , maar jij beslist wanneer je tevreden bent.
laat het een troost zijn dat je nu beter wat meer kan schuren want later krijg je er spijt van en dan moet je weer helemaal van voor af aan opnieuw beginnen.

hou vol het komt helemaal goed
vgr
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan