Hoofdsponsor

Graupner Optimist 3 ( DONE )

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
begint aardig op een zeil schip te lijken;)

je hebt al aardig je best gedaan bij deze herstelling en het resultaat mag gezien worden.
tof gevonden die stootwillen, en de kleur van de kajuit spreekt me ook wel aan.
 
en de kleur van de kajuit spreekt me ook wel aan

Dan laat ik de mahonie mooi achterwege Marc,
ik had deze beits na de donkereiken bij de deurtjes er later nog overheen gekwast,
is me toch wat te rood van kleur.:zx11pissed:

Mvg, Folkert
 
Dit was waarschijnlijk weer zo'n "Hmmmm, dit ziet er wel leuk uit. Kan ik wel gebruiken voor mijn modelbouw!" momentje

Nou, een beetje wel, en goedkoper kan je het niet krijgen. Daarin tegen is het zelf iets maken van afval ook erg leuk om te doen en als het dan ook nog ergens op gaat lijken dan is het helemaal mooi.:)

heb je nog een origineel liggen om eens te vergelijken

Moet je wachten tot er weer nieuwe flessen worden geleverd..............:D

Mvg Folkert
 
toch weer mooie vorderingen hoor . mooi om zien hoe het opgebouwt word ook de kleine spulletjes zeer mooi gedaan 8)
 
Graupner Optimist

@amazone, Thanks:wub:

Eindelijk zitten de latjes er op,nu hier en daar nog wat bijwerken en dan probeer ik het zelfde met het dek als bij de Graupner Nautic.

Image1-6.png

Image2-6.png

Image3-3.png

Image4-4.png

Image5-3.png

Mvg, Folkert
 
Dat ziet er al goed uit, hoe heb je dit dek gelegt ?
 
Hallo René, ik heb de latjes met bruislijm op het oude dek gelijmd, je moet wel wat lijm verwijderen uit de naden, maar dit gaat vrij gemakkelijk.
Het was me het werkje wel, latjes snijden, vastplakken met behulp van spelden, spelden verwijderen, overtollige lijm verwijderen uit de naden, dek schrapen.:15:

Mvg, Folkert
 
Epoxy werkt gemakkelijker, lang geleden dat ik nog bruislijm gebruikte .
 
De epoxy waar ik mee werk koop ik met 1 kg hars + 350 gr harder 27.5 eur,
Verwerkingstijd bij 20 °C 1 u hard na 6 u schuurbaar na 48 u maar schrapen gaat gemakkelijk na 6 à 12 u.
Min temp 5 °C maar bij 10 °C kan je er ook nog goed mee werken dan is je verwerkingstijd wel 3 u.
Min hoeveelheid om te mengen 10 gr / 3,5 gr, 20/7 is gemakkelijker dis op gewicht basis, op vollume is de verhouding 100/41
Zo een pot gaat jaren mee
 
@René, misschien iets voor later, tot nu toe voldoet de bruislijm.
@Evel-Knievel, hoefte niet te weken, de radius waarin de latjes geplakt zijn, was groot genoeg om met behulp van spelden de latjes op hun plaats te houden.
Alleen "brute force" uitgeoefend op de spelden, om die in het materiaal te drukken. Veel spelden hebben deze actie dan ook niet overleefd.:wacko:

Mvg, Folkert
 
hey dat is lekker strak, lijkt wel een beetje op zo'n hypnose ding dat ronddraait.

vgr
Marc
 
lijkt wel een beetje op zo'n hypnose ding dat ronddraait.

Pas maar op dat je geen gekke dingen gaat doen, als ik met mijn vingers knip.:wacko:

Image1-7.png

Image2-7.png

Opbouw van witte rand (strippen van polystyreenplaat) aan gebracht, oude afdek kap was niet meer bruikbaar.
Dus moet je maar wat anders verzinnen. Wordt vervolgd.:unsure:

Image3-4.png

Ben bezig met het dicht kitten van de naden, beetje op een andere manier dan bij de Nautic.
Plak nu de latjes af met schilderstape aan beide zijden van de naad, vol kitten en aan smeren met een spateltje.
Om daarna de tape weer te verwijderen en dan krijg je zoiets...

Image4-5.png

Mvg, Folkert.
 
ziet er goed uit ben wel benieuwt als het helemaal gedaan is of het niet te zwart gaat zijn.
 
Heel wat werk, ziet er strak uit, maar vind de naden wel wat breed? Vorige week heb ik op een 1/1 schip nog eens nagemeten latten 60 mm groeven 6 mm. Op foto kan je wel een ander beeld krijgen, volgers de kenners is zwart soms te overheersent op schaal en neem je beter donker bruin?
 
@Amazone, was eigenlijk nog van plan om het dek een wat grijze verweerde waas te geven. Misschien dat het dan wel meevalt.
Ben zelf ook wel benieuwd.

Folkert
 
het kan natuurkijk best mee vallen hoor ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen met het dekje en de kleur ;)
 
@René (bericht van jouw even gemist), de groeven zijn inderdaad wat aan de brede kant, bedankt voor de info dus bij een zeilboot met schaal 1:11 zou het ongeveer 0,5 mm moeten zijn. Neem het mee, maar ik denk niet dat ik nog ééns een dek ga bekleden met latjes.............:O

@Amazone, bedankt voor het vertrouwen..........^^

Mvg, Folkert
 
Ben ook een beetje bevreesd dat het wel heel zwart gaat zijn als je hele dek gedaan is.
Aan de andere kant is wel lekker strak gedaan. Mag zeker gezien worden.:35:
Natuurlijk gaat het wel schillen als je de beplanking wat donkerder maakt, dan is het contrast niet meer zo sterk.

in ieder geval ben ik er gerust in dat je het netjes zal oplossen.

vgr
Marc
 
Oooops weer één gekocht.

Image5.png

Image1.png

Deze was goed verpakt toen ze met de post werd verstuurd, alleen de reling is wat los gekomen.

Mvg, Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan