Hoofdsponsor

Graupner Optimist 3 ( DONE )

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Optimist 3

@Marc, gelukkig laten foto's soms niet alles zien, het is wel lastig om de gaatjes te dichten omdat er lucht onder de plamuur blijft.
Dan lijkt het dicht, vervolgens ga je weer schuren en komen de gaatjes weer te voorschijn en een kunstof boot met houtworm dat
is niet zo natuurgetrouw..........:huh:

In iedergeval bedankt voor de mentale ondersteuning.:)

Mvg, Folkert
 
Misschien een idee om door middel met een speld wat secondenlijm in de gaatjes te laten lopen, dit doe ik meestal met de luchtbelletjes in resin en dan vlak schuren?
 
Veel schuurplezier, Folkert. :D
Dat is uiteraard één van de minder prettige klusjes. Maar het is nu eenmaal noodzakelijk... ... ... . :8
 
@Ron kan het proberen maar zit nog even met de waterbestendigheid van seconde lijm.
@Droop, komt goed gewoon verstand op 0 en gaan met die benaan.:P

Het schuren is nog niet klaar, maar ben bezig geweest met de raampjes in het kunstof te frezen.
Tevens wat aan het passen of het geheel goed op de romp komt. Dek moet hier en daar wat meer bolling ingebracht worden,
maar het lijkt tot nu toe wel aardig te passen.

Image1-1.png

Image2-1.png

Mvg Folkert
 
Graupner Optimist

Weer een stukje verder, het plaatsen van het roer.

Image2-2.png

Image7.png

De afwatering in de kuip.

Image8.png

Image4-1.png

Spanten er weer terug in gelijmd, de opbouw zit er nu op, was op sommige plaatsen wat vervormd door
het gebruik van de lijmklemmen. Vandaar dat ik bij de bovenrand een frame met de vorm van de kajuit
heb ingelijmd.

Image6.png

Image5.png

Image1-2.png

Om de kleine gaatjes dicht te maken heb ik een andere plamuur soort geprobeert, met tandarts gereedschap
in de gaatjes geperst. Moet nog kijken of dit resultaat heeft gehad.

@Michel, de spuitplamuur was op.:(
@Ron, de secondenlijm die ik zou proberen is hard geworden in het flesje dus dat heb ik ook nog niet kunnen
proberen.:(

Mvg, Folkert.
 
Mooi strak werk Folkert. Die putjes zijn wel heel hardnekkig zeg!
Zijn het nog veel putjes? Je kan ook met een boortje deze iets groter maken en dan is het eenvoudiger om te plamuren.
 
goed op weg, die putjes zijn dat geen luchtbellen in de polyester die je open schuurt ? die zijn onzichtbaar tijdens het schuren schuurstof kruipt in die kleine gaatjes ?
 
die gaatjes zijn inderdaad wel heel hardnekkig.
ik hoop dat je met de tandarts techniek ze de baas kan.
maar laat vooral de moed niet zakken , het komt zeker in orde en dan ben je weeral een ervaring rijker.
vgr
Marc
 
Die gaatjes zijn inderdaad luchtbelletjes die opengeschuurd zijn. Ze zijn aardig hardnekkig om weg te krijgen
maar de volhouder die wint wel......:D in iedergeval bedankt voor jullie medeleven.;)

De nieuwe en de oude. Laast al er op gezet maar had ik nog niet echt een foto van gemaakt.:8

Image3-2.png Image4-3.png

Het nieuwe roerblad met een dikkere as dan de originele.

Image7-2.png

Image8-2.png

Image9.png

Begonnen met het beplanken van het dek.

Image6-2.png

Image2-4.png

Image1-4.png

Mvg, Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze morgen een nieuw type polyester plamuur gekocht, zou een betere smeerbaarheid en afwerking geven. Het probleem van blaasjes en putjes zou hiermee van de baan zijn.
Zal mijn ervaring delen.
 
Ben benieuwd, ik heb nu een fijn korrelige plamuur van alabastine gebruikt deze was ook geschikt voor polyester. Moet nog kijken of dit resultaat heeft opgeleverd, maar dat laat ik nog wel weten.

Mvg, Folkert
 
In autoplamuur heb je ook afwerkplamuur. Dit is voor na de gewone polyesterplamuur en is een 1 componentenplamuur. Het kan maar in een hele dunne laag aangebracht worden maar is veel fijner van korrel.

Vb http://www.motip.be/?page=23&id=1097

Ik heb het nog niet zelf gebruikt maar ik geef het maar mee...
 
Graupner Optimist

De kiel van de verflaag en plamuur ontdaan, om het vervolgens opnieuw zelf te doen............:O
In de pauze op het werk in een hok met afzuiging en een mond kapje en een veiligheidsbril, was de kiel
binnen 4 minuten gestript.

IMG_6460.png

IMG_6459.png

Nog wat nieuwe onderdelen gemaakt. Heb deze trouwens van tweelagen triplex gemaakt.
Het triplex wat ik gebruik voor deze boot heeft namelijk een mooie en een lelijke kant, dus de 2 lelijke
kanten maar tegen elkaar geplakt. Is nu wel aan de dikke kant, breekt het ook niet zo snel...^^

IMG_6457.png

Nog wat dekplanken erbij

IMG_6458.png

Tot zover...........

Mvg, Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het dekje begint er mooi uit te zien 8) net als de rest natuurlijk ;)
 
@Amazone, thanks doe mijn best..

@Patrice, bedankt en de gaatjes lijken weg te zijn, moet nog zien of ze nu helemaal weg zijn.

Moest wat moeite doen om ze vast te lijmen maar het is gelukt, onderdelen zijn wat lastig om vast te klemmen met
lijmtangen. Heb het nu met spelden en tape vast weten te zetten.

Image1-3.png

Image2-3.png

Mvg, Folkert
 
Folkert, maandag met de nieuwe polyester plamuur gewerkt, zelf nivelerend, en schuurd droog en nat zonder problemen.

001.jpg
 
Graupner Optimist

Het laaste nieuws:

Image1-5.png

Deurtje gemaakt van fineerhout, kleur is nog niet naar wens. Denk dat ik de mahonie maar achterwege laat.

Image3-1.png

Hoekstukjes geplaatst.

Image7-1.png

Het voordek nog niet klaar.

Image8-1.png

Stootwillen gemaakt.

Image4-2.png

Image5-1.png

Gemaakt van dopjes die ze bij gevulde gasflessen leveren (zuurstof en acetyleen), schuin kantje er aan gemaakt
en op maat gesneden. Als toevoeg materiaal nog een stukje aquariumslang en stukje rond(hout) en klaar.
Moest alleen nog wat tekst weg snijden en schuren met dit als resultaat. Hope you like it:)

Image6-1.png

Image2-5.png

Gedeeltelijk in de interieurbeits gezet, donkereiken dit maal.

Mvg, Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan