Hoofdsponsor

1/72 Spitfire MK II (350 SQN)

  • Onderwerp starter Draken35
  • Startdatum
Ik heb de volgende kleuren gebruikt:
Duck Egg Green: Gunze H74
Dark Green: Tamiya XF-81
Ocean Grey: Tamiya XF-82
Medium Sea Grey: Tamiya XF-83

Vandaag morgen, weathering (zeer licht) en daarna, Pébéo Gloss Varnish
spit048.jpg


spit049.jpg


spit050.jpg


S'middags, ben vertrokken naar de ziekenhuis, maar voor een goede redene: de geboorte van mijn kleine zoon Victor!

En vanavond, decalsetting
spit051.jpg


spit052.jpg


spit053.jpg


spit054.jpg


spit055.jpg


De decals van Syhart zijn zeer goed!
 
Gefeliciteerd met de geboorte van de kleinzoon Draken, enne knap werk weer aan de "Spit"

Mark
 
Proficiat Draken, met de geboorte van je kleinzoon.
Zeer mooi spuitwerk en decalsetting van de Spit.
 
Van harte gefeliciteerd, Draken, opa geworden dus... alweer wat minder cash voor modelbouw :D

Neen alle geheid op een stokje, zo'n Spit is en blijft een verd*md sexy vliegtuig, zo'n 16-tal jaar geleden heb ik zelfs overwogen om een ULM-kit ervan te kopen, dus net iets kleiner dan de echte, en net groot genoeg om er zelf mee te vliegen, helaas heb ik toen niet verder kunnen leren vliegen wegens omstandigheiden, dus dat zal er nu wellicht niet meer van komen ook.
 
Proficiat natuurlijk. Mag ik vragen waarom die vleugelranden eigenlijk geel werden gespoten? De machinegeweren zitten daar denk ik. De propelloruiteinden zijn ook geel. Was het misschien om grondpersoneel uit de gevarenzone te houden?
 
Hoi Draken35,

Proficiat met de geboorte =)
Decals zien er netjes uit.
Ga je nog verweren op je model?

mvg

Patrice
 
Hey Draakje,

Indd, een prachtig vleigtuig aan het worden, met wat wash komt dat zeker goed.
Ene,...... nen grote proficiat voor de geboorte van de kleine spruit ;)
 
Nog bedankt allemaal!

Wel, de gele kleur woerd geverft volgens de instructies van Syhart Decals. De Belgen kregen de MK II op een periode waar de Spits werden grey/green en niet meer dark earth/green. Propelloruiteinden worden geel voor het personneel maar ook voor de piloot: zodat kan hij zien de omtrek van de propelor...

Oil wash (Abteilung 501 "Wash Brown")
spit056.jpg


spit057.jpg


spit058.jpg


spit059.jpg
 
Pébéo matt varnish wordt deze morgen gespuit. De Tamiya servitude decals geven een beetje silvering, wat is jammer... A contrario, Syhart decals zijn van de beste kwaliteit!
spit060.jpg


spit061.jpg


spit062.jpg


spit063.jpg


spit064.jpg


Nu, nog een beetje weathering met pastels...
 
De gele banden op de voorkant van de vleugels waren een hulpmiddel bij het herkennen van de vliegtuigen. Vooral in een luchtgevecht, waarbij men snel moest kunnen beslissen wie "Friend or foe" was. In het bijzonder als de vliegtuigen naar elkaar toevlogen en men op niet op veel identificatie kon terug vallen. De monding van de machinegeweren werden afgeplakt met een rood canvas, zo kon het grondpersoneel sneller zien dat een machinegeweer niet gewerkt had en bovendien voorkwam het dat er vuil, zoals modder en gras, in de lopen kwam bij het taxiën op de onverharde vliegvelden.
 
Hey Draakje,

Zeer mooi gekomen man, is weeral een prachtexemplaar van uw hand.
Kleine vraag, je gebruikt poeders om op te lichten, welke heb je gebruikt en hoe verzegel je deze dan?
 
Hey Draakje,

Zeer mooi gekomen man, is weeral een prachtexemplaar van uw hand.
Kleine vraag, je gebruikt poeders om op te lichten, welke heb je gebruikt en hoe verzegel je deze dan?

Bedankt, Swaken!

Wat betreft de poeders: ze komen uit drie verschillende Tamiya setjes:
- Setje voor "Natural Metal Aircrafts" : Light Green (voor het binnen van de cockpit)
- Setje E : Gray (voor de Dark Sea Grey) en Green (voor de Dark Green)
- Setje B : Snow (voor de Licht grijs)

Techniek: met een penseel ik neem een beetje poeder; ik trek het teveel op een bladje papier ofwel op een stukje van doek; dan begin ik op het center van de zone en ga ik naar de kanten met kleine rotatiebewegingen...

Geen verzegeling: na het werk moet ik aandacht maken om mijn vingers niet op het kit plaatsen... Het is moeilijk om pastels te verzegelen. Zeker niet met varnish; misschien met soms specifieke produkten uit arts winkels... Maar ik heb nooit gevraagd: beter aandacht maken en, als gezegd, de vingers niet op het kit plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Grote mercie voor je commentaar, verzegelen kun je misschien doen met pigmentfixer van MIG, maar bij een teveel gebruik laat dit ook zijn sporen na. Ik draag plastieken handschoenen om mijn geverfde modellen vast te pakken.
Vroeger gebruikte ik geen poeders op mijn vliegtuigmodellen, maar met de Fw190 zal daar verandering in komen, vandaar mijn vraag naar je toe. Nogmaals grote mercie ;)
 
Swaken, ik heb al MiG pigment fixer geproeft en... mijn verf was beschadigd.
Wat betreft handschoenen:een vriend heeft me gezegdt dat met poeders, goede handschoenen zijn die in zijde gebruikt binnen de handschoenen voor het ski en beschikbaar voor enkele euros. Ik zal zo handschoenen kopen...
 
Wat betreft handschoenen:een vriend heeft me gezegdt dat met poeders, goede handschoenen zijn die in zijde gebruikt binnen de handschoenen voor het ski en beschikbaar voor enkele euros. Ik zal zo handschoenen kopen...

Euh :s Kunde da nog es herhalen??? Begrijp die zin nie echt goe :p

mvg

Patrice
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan