Hoofdsponsor

1/72 Scheepswerf Stockholm 1620 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
hmm dat zou ik spijtig vinden jan als je het niet kleurt.

met een ab kan je er tog best iets mooi van maken hoor.
maar de bouwer heeft natuurlijk het laatste woord want het is zijn ding.
ik kan je alleen maar proberen je op andere gedachten te brengen :)
mischien moet je in de club eens rond vragen of iemand het wil doen als je het zelf niet ziet zitten.

ik zou persoonlijk alle huisjes aankleden met fineer en dit in een oude eiken kleur zetten , dit is niet heel veel werk maar het gaat er dan wel helemaal anders uit zien. zeker als je de ondergrond dan ook nog eens aanpakt zal het helemaal tot leven komen.
 
ik heb helaas totaal geen ervaring met een airbrush (ben per slot van rekening een houtsnuiver)
zal eens rond informeren of ik er eens een kan lenen bij een van de clubleden en dan wat experimenteren (iets voor de kerstvakantie)
 
Beetje kleur zou inderdaad geen kwaad kunnen; probeer inderdaad eens uit met de AB van een collega-bouwer.
Kun je altijd nog beslissen wat je gaat doen. Wel eerst een proefstukje - wat je nu hebt staan ziet er al goed uit en voor je het weet verknal je dat misschien.
Ben benieuwd naar de test :).
 
Het water zou je ook nog van papier kunnen maken Jan.

Fred
 
heb nog wat rond geïnformeerd, maar in mijn directe kennissenkring van modelbouwers heeft helaas niemand een airbrush en om er voor deze ene keer een aan te schaffen gaat me wat te ver.
ik heb besloten om het maar zo te houden en alleen de bodem af te werken met zand en wat gras en mos (van een collega modeltreinbouwer)

@ Fred: je bedoeld de methode zoals jij gebruikt hebt bij jouw modellen (met tissue's als ik me goed herinner). ik heb zelf een goede ervaring met transparante siliconenkit en wil dat hier gaan toepassen (hier is de kit nog niet volledig uitgehard, maar is ondertussen mooi transparant geworden)

100_7570.jpg
 
proefstukjes gemaakt met beits, resultaat valt me niet tegen

eiken
108_8727.jpg

noten
108_8726.jpg
 
Beide zijn mooi, hoewel ik een voorkeur heb voor noten, lijkt iets "ouder/verweerder"
 
afgelopen weekend de basis in de beits gezet.

100_8974.jpg

100_8973.jpg

volgende stap wordt het verven van de ondergrond, waarna ik het zand en gras wil gaan aanbrengen
ik ben van plan dit te gaan lijmen met behangerslijm (iemand hier ervaring mee?)
 
Ik gebruik behangerslijm ook o.a voor het maken van golven.
Ik doe daar altijd een flinke scheut houtlijm bij Jan, dan wordt de lijm prettiger om mee te werken en droogt nog steeds mooi transparant op.
Ook hecht deze dan beter.

Fred
 
Fred, ik zal eens een teststukje gaan maken.

heb je met de behangerslijm de golven direct gemaakt of als basis voor je papieren golven?
ik wil ook nog het waterdeel van golfjes voorzien en dacht hierbij eerst aan siliconenkit (heb ik ook gedaan indertijd bij de Aida)

100_7570.jpg
 
Ik maak de lijm erg dun en verzadigd dan toilet papier daarmee Jan.
Droog tijd is wel 30 uur:D

Fred
 
net even een proefstukje gemaakt met behangsellijm en zand.
als het droog is zal ik een foto plaatsen
 
het zand is aangebracht en de meeste attributen

100_8995.jpg
(de balkjes zijn net gelijmd en na de foto weer onder druk vastgezet om te drogen)

100_8994.jpg

100_8993.jpg

100_8992.jpg

als nu alles droog is nog wat accenten aanbrengen op de attributen met een beetje zwarte verf en hier en daar nog wat groen gras

verder komen er langs de gebouwtjes nog een randje stenen te liggen.
 
Ziet er echt mooi uit Jan.
Je zou niet meer zeggen dat dit papier bouw is.

Fred
 
ik zal deze zeker in april meenemen naar de ledendag. kun je het echt zien en voelen dat het papier/karton is.
 
Waaw, dit ziet er precies echt hout uit, mooi resultaat!
Misschien ook je zand nog een lichte wash geven, zodat je er een beetje diepte in bekomt..?
 
even een korte vraag, hoe breng je een wash aan. (ben eigenlijk een houtsnuiver)
 
Je kan een klein beetje olieverf nemen (echt niet veel!!) en verdunnen. Hoe meer verdunner, hoe minder de verf zichtbaar zal zijn.
Je kan verdunnen tot je een gekleurde verdunner hebt. Lijkt wat op gekleurd water/inkt..
Je kan dit dan gewoon overal over borstelen. De diepst gelegen vlakken zullen donkerder zijn dan de bovenliggende lagen, daar de verf zwaarder is dan de verdunner en dus het diepste zullen vloeien.
Je kan natuurlijk elke soort verf met de juiste verdunner gebruiken...
Ben je niet tevreden over het resultaat, dan kan je een tweede of derde laag aanbrengen (vandaar beter met te veel verdunde verf werken dan met te weinig...)
 
bedankt voor deze tip. heb nog een paar proefstukjes liggen met zand en zal hier eens mee experimenteren.
ik heb echter geen olieverf, maar alleen de bekende Humbrol potjes, aquarelverf of plakaatverf(waterverf voor kinderen). ga wel even hier mee testen wat het beste lukt.
 
Begint al levendig te worden zo.

Olieverf heeft het voordeel dat het niet zo snel droogt en daarom lekker kan vloeien en langer te bewerken, verf op waterbasis is vele malen eerder droog (snel werken dus).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan