Hoofdsponsor

1/4 F-104G op schaal 1/4 [!]

G

gdebiscop

Guest
Ik heb een handgemaakte F-104G op de kop kunnen tikken die echt wel groot is; schaal 1/4 :huh:

Neen, het is geen model om met een straalaandrijving de lucht in te laten gaan, maar een ontwerp van een ondertussen helaas overleden luchtfanaat.

Het model heeft jaren lang in de voortuin op een paal gestaan, en heeft verschillende kleurschema's gehad.

Ik zal er redelijk wat werk aan hebben om het deftig en mooi te laten worden.

In de eerste plaats zal ik dus alle verf moeten strippen, de overbodige zaken (zoals een air intake tube) moeten verwijderen, de "cockpit" opkuisen en de electriciteit, die ik niet ga gebruiken, verwijderen.

Daarna een mooie paintjob geven natuurlijk.

Welke F-104G het gaat worden is momenteel nog een geheim :tongue:

Binnenkort al een paar foto's van hoe het er nu uitziet, een paar detail foto's en de vooruitgang van de werken.

Een F-104G op schaal 1/4 wil zeggen 4m lang en ruim 2m wingspan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Miljaar, ge kunt er bijna zelf mee gaan vliegen, allez is iets speciaals, we volgen.... en ik gok op een Belgische Starfighter ;)
 
Hier zijn al twee "teasers" van het toestel.

Hier kan het je het toestel zien op zijn oude locatie te Tielrode.

attachment.jpg

Jammer genoeg is de F-16 op de voorgrond verdwenen.

En hier heb je de kist in mijn garage, klaar voor de stripping.

attachment.jpg

De pitot is tijdens het transport jammer genoeg afgebroken, maar dan verhelpen we wel.

Zoals je de kist hier ziet liggen, zo heb ik het moeten vervoeren. (dus met een car trailer)

Gelukkig konden de tiptanks, de raketten en bommen (veel te veel) er wel afgehaald worden, net als de wielen.

Detailfoto's plaats ik dit weekeinde wel.
 
Dat is een serieus model zeg :wow:

Succes met de restauratie werken.

Fred
 
zandstralennnnnnnnnnn !!! ik ben benieuwd verder
 
Gaaf ding,daar gaan best wel veel potjes Tamiyaverf inzitten :laugh:
Wat ga je er mee doen als hij klaar is ook in de tuin plaatsen?
 
Wat ik er mee ga doen als hij af is, is nog een groter geheim 8)
 
Een verslag van de deze zondag uitgevoerde werken.

Het plaatsen op aangekochte schragen heeft niks uitgehaald. De eerste schraag die werd geplaatst plooide door onder het gewicht van de achterkant. Momenteel blijft de kist dus op de grond liggen.

Ondanks dat tegenvallertje ben ik dan begonnen met de (langs voor geziene kant) linkse vleugel (bovenkant) te strippen. Dit stofrijke werk viel héél goed mee, tot ik echter me verder naar de romp opwerkte.

Een groot deel van de vleugel (te beginnen ter hoogte van de "staaf") is bezet met glasvezel...

Glasvezel is niet echt gemakkelijk te verwijderen, maar het is me echter toch gelukt om de volledige bovenkant van de vleugel vrij te maken.

Ondertussen heb ik dan ook kunnen zien hoe de vleugel is opgebouwd, en hoe die staaf is bevestigd. (plastic plaatje vast met 4 vijzen)

Verder heb ik reeds een deel van de linker forward fusemage gestript.

Hier kwam ik tot een punt waarbij ik een keuze moest maken: of verder doen en véél meer werk in het toestel steken dan verwacht, of opgeven.

Aangezien dat laatste niet echt mijn aard is, zal ik blijven verder doen.

Waarom die keuze? Tijdens het sripeen van de romp ben ik tot de conclusie moeten komen dat het rompgedeelte ter hoogte van de cockpit uit volgende lagen is opgebouwd (van intern naar extern):

- plastic buis
- donkere soort plaaster
- lichte soort plaaster
- de verf

Beide plaasterwerken (als ik het zo mag noemen) hebben redelijk afgezien van de vochtigheid buiten, de stress op het toestel en natuurlijk ook andere dingen zoals wellicht het vervoer en zo verder.

Met "redelijk" bedoel ik eigenlijk enorm veel. Het brokkelt op sommige plaatsen gewoon af.

Gelukkig is dit (tot ik tot nu toe weet) beperkt tot het gedeelte aan de cockpit.

Ik heb reeds een deel op de romprug verwijderd en ook daar is het blijkbaar "alleen maar" glasvezel.

De cockpit is ondertussen ook leeg gehaald. Dat monster van een piloot is richting vuilbak gemuteerd, alsook de "beglazing" daar ik er met mijn hand was doorgevallen tijdens een valpartij.

Na ongeveer 4.5u werk ben ik gestopt.

Ik zal een foto plaatsen van de staat momenteel, en enkele detailfoto's zodra ik deze gemaakt heb.

Hierbij enkele foto's toen ik bezig was aan de vleugel:

attachment.jpg
Stripper at work.

attachment.jpg
Inspectie van het werk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wist niet dat de vleugels van de one o four zo groot waren. :D
 
Na ongeveer een maand op reis geweest te zijn, en mijn gebroken hand wat te hebben laten genezen (was op net 1u voor mijn vertrek gebeurd :( ) ben ik terug aan deze F-104 begonnen.

Ik ben tot de jammerlijke conclusie moeten komen dat de binnenstructuur al die jaren te veel heeft moeten lijden onder de weersinvloeden.

Maw, het toestel is onherroepelijk tot scrap herleid en kan niet meer hersteld worden. :(:(:(

Met pijn in mijn hart heb ik deze beslissing moeten nemen en zal hij één dezer dagen worden vernietigd. -fck-

Om jullie toch nog te laten weten, welk toestel ik er van ging maken, hier een foto van mijn keuze:

FX52-Weeze-010508-Jos-Schoofs_02.jpg
 
Gdebiscop, jammer dat het zo gelopen is.
Maar weet u wel zeker dat het een F-104 is?
Hij wijk nogal af van deze jet.
Romp, inlaat de vleugels.
Natuurlijk met wat (veel) werk was er een F-104 van de maken.
 
Hey,

Ik weet dat de afmetingen niet 100% in orde waren, maar je moet dan ook rekenen dat dit toestel, dat weldegelijk een F-104 moet voorstellen, ongeveer dertig jaar geleden is gemaakt door een gepensioneerde luchfanaat die geen modelbouwer was, maar meubelfabrikant. Hij had het dan nog eens gemaakt zonder enig plan, enkel op basis van foto's.

Het was dan ook niet de bedoeling deze volledig te hermaken, enkel te herstellen waar nodig en een andere paintjob te geven.
 
Walesha:

uit volgende lagen is opgebouwd (van intern naar extern):

- plastic buis
- donkere soort plaaster
- lichte soort plaaster
- de verf

Beide plaasterwerken (als ik het zo mag noemen) hebben redelijk afgezien van de vochtigheid buiten, de stress op het toestel en natuurlijk ook andere dingen zoals wellicht het vervoer en zo verder.

Met "redelijk" bedoel ik eigenlijk enorm veel. Het brokkelt op sommige plaatsen gewoon af.

De buis waarvan de romp is opgebouwd is ook overal gebroken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan