Hoofdsponsor

1/24 pacman hotrod [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraagje... dat frame, waarvan het je dat gemaakt... aluminiumpijp, plasticrod, koper of iets anders???
 
Walesha,

Het frame is van 2,4 mm styreen buis de wiel ophangpunten zijn van metaal.
Wil nog wel eens een frame van messing buis maken maar dat zal nog even moeten wachten.

Gr
Dirk
 
Laatst bewerkt:
Walesha,

Het frame is van 3,2 mm styreen buis de wiel ophangpunten zijn van metaal.
Wil nog wel eens een frame van messing buis maken maar dat zal nog even moeten wachten.

Gr
Dirk
Dat is dus gewoon gelijmd en viel dat mee?
Ik heb een ideetje in mijn achterhoofd voor tegen ik beter ben en terug kan gaan bouwen... daar moet iets dergelijks gemaakt worden, ik dacht eerst aan koperpijp en dus solderen maar plastic lijkt me mss gemakkelijker en alvast goekoper?
 
Sorry even off topic

Walesha,

Hier een kleine tut hoe ik het heb gedaan (styreen rod is trouwens 2,4 mm ).

Goed dus we hebben 2 stukjes frame en die moeten aan elkaar worden bevestigd.
Aangezien de buisjes hol zijn (anders was het geen buis ;) ) kunnen we ze bevestigen door gebruik te maken van styreen rod 1,1 mm
P2030351_zps3b9c3a10.jpg
P2030353_zps0ac810e8.jpg
Kleine 1,1 mm rod in buisje ander buisje erbij schuifen en voila een stevige verbinding.
P2030354_zps33e91eb3.jpg
Gelijmd met seconde lijm, buigen van styreen vergt wat oefening maar is vrij simpel.

Hoop dat je zo een beetje bent geholpen stuur anders een pb als je vragen hebt.

Gr
Dirk

On topic
 
De verbinding tussen twee stukjes pijp is me duidelijk, maar nog één vraagje... de haakse verbindingen worden dan gewoon gelijmd of heb je daar ook een trucje voor om het stevig te maken?
Allicht zijn er hier wel mede-bouwers die zich mss het zelfde afvragen?
Ik bedoel maar... een frame bouwen in plastic in combinatie met metalen verbindingen voor metalen schokbrekers moet er dus wel enige stevigheid zijn toch?
 
Klopt Walesha,

De voor de metalen buisjes heb ik gaatjes in het frame geboord en de buisjes erin geschoven en natuurlijk met secondelijm gelijmd.
Een haakse verbinding snij de styreen in 45 graden (of andere graden als de hoek niet haaks is) gebruik een stukje metaaldraad als binnen geleider buig deze 90 graden en monteer de andere zijde (denk dat ik van de week maar even een tutorial hier over maak met foto's en plaatjes.

Gr
Dirk
 
Ik volg dit topic al een hele tijd in stilte, want dergelijke modellen interesseren me wel omdat ze zo apart zijn... maar de constructie van zo'n frame interesseerd me des te meer. Opgeleid als bankwerker/draaier/frezer en meer dan 25 jaar werkzaam in de metaal in al zijn aspecten blijf ik ook in de modelbouwwereld de realiteit voor ogen houden.
Mss idd eens een apart topic maken over de bouw van een dergelijk frame, lijkt me een goed idee.
Enfin, ik kijk toch wel uit naar het eindresultaat van dit grappig model.:D
 
Dank jullie wel voor de leuke response,

Ik heb wat gewerkt aan de vooras.
Ik wilde deze eerst van styreen maken maar vond nog een vooras in mijn sparebox (Scheelt een hoop werk :) ).

frontaxel_zpse2f5c943.jpg
Ok dit is hem , ik heb hem hier even geplaatst (dryfit) om te kijken of de afmeeting goed is.

Toen de bevestigings punten gemaakt , ik heb ze gemaakt van 0,5 mm dik styreen.
frontaxel1_zps696be4b4.jpg
Was wel moeilijk om ze hetzelfde te maken.

frontaxel2_zps8a8a7ebf.jpg
En hier gemonteerd op de as, Ik heb kleine stukjes styreen er tussen geplaatst (zwarte pijl) om de afstand voor de rod ends te verkrijgen.

De rod ends zijn gemonteerd ik heb hier echte metalen boutjes en moeren voor gebruikt om de detail zo hoog mogenlijk te houden. (het is toch een apart model ;) )
frontaxel3_zps87edf083.jpg

De gemonteerde rods.
frontaxel5_zpsb195493a.jpg
De stangen zijn van rvs.
frontaxel4_zpsd70e14ef.jpg

frontaxel10_zps53f47fba.jpg
Ook de remschijven gemonteerd (De pijl geeft aan waar de remtang gemonteerd word)Moet alles nog opmeten heb de remtangplaat dus wat langer gelaten moet het geheel nog opmeten.

Hier een dryfit van het geheel (Ik kan hem nog niet bevestigen aan het frame wacht op onderdelen) .
frontaxel7_zps2fc07aaa.jpg
frontaxel9_zps77a1a1e9.jpg
En van boven gezien ben ook albegonnen aan het interieur.

frontaxel11_zps0e54b46f.jpg
En hier de klanten zijn komen kijken of het al opschiet ;) ;) :) :).
tot de volgende keer en veel bouw plezier.

Gr
Dirk
 
Prachtig stukje bouwen man. Echt top, zeker omdat we weten dat het allemaal scratch werk is.
 
Hi,

Nou het chassis gaat goed wel veel werk (hoop reken werk) maar dat maakt onze hobby zo leuk.
frntbrake_zps0ca5b43f.jpg
Eerst nog even de voor schijfrem de remtang komt van een MR2 (he daar is ie weer :) ).
Ik had alleen de remtang (paarse pijl) nodig dus de schijf verwijderd. (blauwe pijl)

frntbrake1_zps8d58576c.jpg
En dit is het resultaat na wat vijl en plakwerk.
frntbrake2_zps16448bfe.jpg


Ook aande four link voor ophanging gewerkt.
frontsusp_zpsfcedc9e7.jpg
Eerst de gaatjes geboord voor de rod einden.
frontsusp4_zps410f6481.jpg
Daarna de rod einden gemonteerd.
frontsusp3_zpsb990d33e.jpg
Er zit zelfs een stelmoer bij (Heel klein).
frontsusp12_zps3ab593da.jpg
En dit is een kant (dryfit).
frontsusp11_zps241b4c0b.jpg
frontsusp9_zps1171c234.jpg

Zo nu nog de andere kant maken dan het chassis in de lak en afbouwen.

Gr
Dirk
 
Yess nieuwe update,

Dank jullie wel voor de leuke reactie's, ook heeft Fred dit topic tussen de auto's gezet (bedankt Fred) daar de hotrod topic niet echt loopt wel jammer maar begrijp ook dat er andere projecten voorrang hebben ,hoop wel dat alle rod projecten af komen ben een grote fan van hotrod's.

Het chassis begint vorm te krijgen, ik heb de bevestigings punten voor de voorvering gemaakt en de achtervering afgemaakt.
Hier de foto's

shockmount1_zpsc69e5aeb.jpg
Eerst de bevestigingspunten uitgetekend daarna op het chassis gemonteerd.
Het materiaal wat ik heb gebruikt is 0,5 mm styreen .
shockmount2_zps64ed5b1e.jpg
Hier gemonteerd, moet nog wel wat afwerking doen maar komt goed.
rearsuspention1_zps00a430f1.jpg
Rechter kant ook klaar.
finalsusp3_zpsa6346e9a.jpg
finalsusp2_zps44f5f65d.jpg
Hier een dryfit van de complete ophanging alles gemonteerd met stukjes nietjes dit worden met de officiele montage vervangen door boutjes en moertjes.
finalsusp1_zps1c52fc5a.jpg
finalsusp_zpsd4007adc.jpg
Motor ook even geplaatst om te kijken of de aandrijf assen wel in lijn zijn met de wielen.
Alles past goed dus nu het chassis schuren spuiten en alles monteren.

Tot de volgende update.

Veel bouw plezier.
Gr
Dirk
 
Ja Dirk, de Pacman gaat er hoe langer hoe beter uitzien.
Knap hoe je alle kleine stukjes ook zelf scratcht.
Ben benieuwd naar het vervolg (en zijn kleurtje...).

Mark
 
Word al een mooi geheel.
Goe bezig zou ik zeggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan