Hoofdsponsor

1/87 Union Match huisje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yamato

Well-known member
Registered
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
291
Ik hou wel van de Amerikaanse spoorbaan en verzamel geregeld materiaal om later een baan te maken.
Nu lukt dat nog niet omdat de kinderen de ruimte gebruiken om met hun speelgoed te spelen.
Dus hebben we geduld en schuimen we de koopjes af op het net om dan later "als we met pensioen" zijn er in te vliegen.
Dus verzamel ik ondertussen oa huisjes van Scale Structures Limited, Evergreen Hill, Durango Press, Magnuson...
Deze vind ik prachtig omwille van hun originaliteit, hun samenstelling (metal parts, etchings, hout, ...) en ze zijn wat van leeftijd.
Deze situeren zich van rond 1970.
Maar het probleem is... Als ik ze eenmaal heb zijn het als schatten die ik wil bewaren. Ze zijn met zoveel liefde samengesteld...
Dat ik bang ben om ze om zeep te helpen.
Dus regelmatig maak ik afgietsels van de metal parts en probeer ik ze via een omweg en wat compromis toch te maken.

'T is crisis dus grijpen we zoveel mogelijk naar de restjes en wat voor handen ligt.
Union Match luciferkes...

Dus gewoon een projectje om bezig te blijven en vanalles te proberen.

Voila onze inspiratie:
Durango Press The Perkins op HO schaal
001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

Onze tools:

005.jpg

Onze staat to nu toe:

006.jpg

007.jpg

Als de kids en de vrouw mijn werkomgeving niet inpikken... Doen we verder:laugh:
 
Zo, eens helemaal iets anders dat het legermateriaal die je hier overal te zien krijgt.... een heel mooi begin heb je hier al gemaakt, benieuwd naar de vorderingen...
 
dat is een mooi begin hoor dit gaat zeker iets worden 8)
 
@beyond: hartelijk bedankt voor de tip. Ik heb dit al verschillende keren zien opduiken in dit forum. Waar bestel je dat?

Ondertussen al weer wat verder gedaan.

008.jpg

Vrouwtje was niet content... De latjes moesten op 1/3e gesneden worden wat mooier zou zijn. (Die vrouwen hebben altijd gelijk...)

We hebben ons dan maar op het dak gegooid.
Die Amerikanen steken er een rolletje papier bij met sneetjes in gemaakt om de plankjes te simuleren op het dak.

009.jpg

Het zit zo mooi in zijn plastic dat ik het er mooi in laat zitten...

Dus... proberen na te maken.

Lijntjes trekken

010.jpg

Sneetjes maken

012.jpg

Strookjes snijden...

013.jpg

Strookjes wat bijsnijden en opkleven

015.jpg

Voila,...

017.jpg

We sukkelen verder... Het is leuk om eens te proberen en te leren
 
Het dak is zéér mooi geworden, en dit op een simpele manier :wow:

Het product dat je zoekt is makkelijk via ebay te vinden, enkel de naam intikken. Wel eens goed uitkijken naar de prijzen, die variëren wel eens van verkoper tot verkoper.. Ook letten op de verzendkosten...
Voor de vulling hoef je niet persé green stuff te nemen. Ik heb gisteren nog putty van Tamiya gebruikt, en werkt evengoed (voor kleine onderdelen zelfs iets beter naar mijn mening..)
 
Juist terug van een wandelingetje met vrouw en kinders... En in de voordeelboekwinkel dit op de kop getikt voor geen geld...

019.jpg

We gaan het gebruiken voor het volgende na te bootsen.
Het zit ook in de doos en ik ken mezelf... 't is veel te mooi om kapot te snijden...

018.jpg

Een plasticard plaatje met steenstructuur dus.
We hebben het direct eens getest op dik papier (steinbach 250gr)...

020.jpg

Misschien niet zo duidelijk op de foto, maar het graveert echt wel mooi in dik papier...
Hupla, gedaan met plasticard te kopen... leve de crisis :)
 
Niet al te veel gedaan vandaag. Wel eens geprobeerd om de ramen in karton te maken.
Vastberaden om low budget te gaan en met recuperatiematerialen.

021.jpg

Morgen verder...
 
De ramen zien er goed uit hoor, eens geschilderd... ;)
 
ziet er mooi uit maar het lijkt wel allemaal groot voor ho schaal ?
maar fotos geven vaak een vertekent beeld
 
Bron van inspiratie ! Dank U !
Mooi nagemaakt.
 
ziet er mooi uit maar het lijkt wel allemaal groot voor ho schaal ?
maar fotos geven vaak een vertekent beeld

volgens mij is het toch maar een 2.5 cm...heb dezelfde snijmat liggen en elk hokje is 1op 1 cm...
 
Ik heb er een meetlatje bijgelegd om de schaal eens af te lezen.
Als ik de Amerikaanse HO huisjes bekijk tov de Europeese heb ik wel het gevoel dat de Amerikanen naar boven afronden (Big layouts) en de Europeanen naar beneden (Plaatsbesparend)...

022.jpg
 
Het is een Amerikaanse snijmat denk ik want de vakjes zijn 1 x 1 inch.
Knap werk trouwens.
 
Ik ken geen sikkepit van diorama bouw maar dit is toch wel iets moois aan het worden.
 
Eerste laagjes verf tegen de gevels gesmeten.
Kwestie van de moed erin te houden en wat voouitgang te zien.
Zal nog eens goed zoeken op weathering en hoe ik dat afficheke langs de gevel zal doen glooien...

023.jpg
 
Eens geprobeerd om te graveren.
Dik aquarelpapier omwille van de structuur... en kerven maar.
Weet niet of jullie het goed kunnen zien...

024.jpg

Daarna een portie kladpotten erop.
En zover zijn we ook weer.

025.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een goed idee en mooi gelukt :)
Denk echter dat dit niet zo effectief zal zijn om op grotere schaal te gebruiken, je ziet namelijk nog duidelijk de structuur van het papier...
Echter op deze schaal zal dit niet zo erg opvallen denk ik ;)
Welk soort verf heb je hiervoor gebruikt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan