Hoofdsponsor

1/35 Japanese light tank type 97 テケ "Te Ke" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swa

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2008
Berichten
1.067
Om grote lopende projecten tijdens de afgelopen periode aan te pakken had ik niet vandaar we zijn begonnen met de schoonmaak en het in elkaar zetten van dit model. Het is dan ook wel een heel erg klein tankje en hoewel het Japans is zou lieutenant Gruber had er mee in zijn nopjes geweest denk ik. Zelf twijfel ik nog steeds of het wel echt schaal 1:35 is en geen 1:72! LOL

Eerst wat historie:

De Type 97 Te-Ke was een Japanse tankette (licht pantservoertuig) uit de Tweede Wereldoorlog ontworpen als vervanging voor de vroegere Type 94 TK.

TEKE06.jpg TEKE05.jpg

Ontwikkeling:
De oorsprong van de Type 97 ligt in een prototype diesel Type 94. Hoewel het chassis geheel hetzelfde was, was het ontwerp van Type 97 verschillend van Type 94. De motor werd verplaatst naar het achtergedeelte en de koepel (en bevelhebber) verschoven naar het midden van de tank. Hierdoor kwam de bestuurder links van de bevelhebber en in een veel betere positie voor overleg.

Productie:
De productie begon in 1937. Het was de meest wijdgebruikte tankette van Japan, en werd geproduceerd in grote aantallen. Net als Type 94 werd het type 97 ook gebruikt voor het slepen van aanhangwagen voor bevoorrading. Sommige voertuigen werden uitgerust met een 7.7 mm Type 97 machinegeweer in plaats van het 37 mm kanon. Type 97 werd ingezet in tweetallen om infanterie-eenheden te ondersteunen, en werd zeer vaak gebruikt als gepantserde tractor en leveringsvoertuigen. Tegen 1943, waren de meeste Type 97 volledig teruggetrokken.

Prestaties:
Ondanks vele verbeteringen, was Type 97 niet geschikt als gevechtstank. De romp was nog steeds veel te klein voor meer bemanningsleden, wat laden en het vuren van het kanon aan de bevelhebber overliet. Een ander zwak punt was het pantser. Net als bij zijn voorganger, leed Type 97 aan een ontoereikende gepantserde bescherming. Kleine wapens konden de romp doordringen. Naast deze twee gebreken, was het 37 mm. kanon in ineffectief tegen elke geallieerde tank.

TEKE04.jpg

TEKE01.jpg TEKE02.jpg

Motor Ikega luchtgekoelde 4- cilinder dieselmotor een vermogen van 48hp
Vering 2-wiel draaistel
Bewapening Type 97 1x37mm kanon of 1x7.7mm machinegeweer
Pantser 4-16 mm
Bemanning 2
Lengte 3.70 m
Breedte 1,80 m
Hoogte 1,77 m
Gewicht 4,7 t
Snelheid 42 kmh
Actieradius 250 km

De kit van FineMolds:

TEKE07.jpg
Fraaie Boxart.

TEKE08.jpg
Speciale camo.

TEKE09.jpg
Bouwplan en de nodige uitleg. Enkel nog een cursusje volgen, op wat steekwoorden na is het niet in het Engels.

TEKE10.jpg
Spreu met het loopwerk en vering.

TEKE11.jpg
Upper en Lowerhull onderdelen.

TEKE21.jpg
Interieur en 2 japannertjes.

TEKE12.jpg
Spreu met de turret

TEKE15.jpg
Fretje PE en de decals.

TEKE13.jpg
De spreus met de tracks, verdeeld in enkele, 2-tal en 3-tal stukjes.

TEKE14.jpg
Het formaat van de tracks in vergelijk met een cent.

Inmiddels is een en ander gespoten en geschilderd van het interieur, moet nog wel verweerd worden.
TEKE16.jpg

TEKE18.jpg

TEKE17.jpg

TEKE19.jpg

TEKE20.jpg
Na een 'Hell of a job' de tracks ook aan elkaar, door het formaat zeer kleine lijmvlakken. (tape is nog ter bescherming)

De kit van FineMolds is voor mijn gevoel van een niveau dat voor Tamiya, Dragon enz. niet onderdoet. Zeer goede pasvorm, dus weinig putty te gebruiken. Wel wat plastic card nodig gehad op 2 plaatsen maar dit is meer om het interieur af te sluiten van "valse" lichtinval. En maar een paar sinkmarks te bekennen, wel op een paar minder fijne plaatsen. Maar zeker is het merk aan te bevelen.

Wat wordt het vervolg:
Interieur wheatheren en onderdelen samenvoegen.
Dan kunnen we starten met wel een speciale camouflage.

De kleuren (Tamiya):
XF-3 flat yellow
XF-26 deep green
XF-64 red brown
Mix XF-10 flat brown met XF-8 flat bleu of XF-17 sea bleu
Mix XF-49 khaki met XF-64 red brown (barrel)

Opmerkingen en vragen zijn altijd welkom, tot de volgende.

Grtz,

Swa



Bronnen:
www.lasegundaguerra.com
www.historyofwar.org
www.wwiivehicles.com
www.freerepublic.com
www.wikepedia.nl
 
Mooie kit man , vele onderdelen , je kunt toch zien dat de japaners kleine mensjes waren gezien verhouding tank en dat is niet vervelend bedoeld he ^^
 
een specialeke en mooi gedetailleerd voor zo'n modelleke
 
Knappe start van een interessant onderwerp !
 
Ik kan mij voorstellen dat een King Tiger 1/72 bijna even groot moet zijn als dit kleintje op 1/35...
Mooie start ;)
 
Mooi kitje en prima uitgelegd. Forumleden die dit kitje willen bouwen hebben geen vertaling nodig, enkel dit draadje lezen. :8

Groeten Rik
 
Klein maar fijn zullen we maar zeggen maar ziet er uit als een mooi kitje.
 
Grappig dingetje ik zou deze wel eens naast een andere 1/35 tank willen zien staan om de verhouding te zien.Mooie bouw alleen jammer dat je van de binnenkant zo weinig terug ziet.
 
Blijven de luiken openstaan? anders zou het zonde zijn voor het interieur. Misschien een ledlampje in monteren zodat je het interieur nog beter zichtbaar maakt.
Nu ja ,het ledlampje wel aansluiten op een stroombron é, want anders heeft het niet veel effect... :8:laugh:
 
Hey,

Ziet er indd een koddig ding uit, is een goed ding om te wheateren, die Japanse verf is zo niet gelijk die verf van bij ons, laat u volledig gaan jong..... ;)
 
Mannen bedankt, ik vond het ook een koddig ding en weer eens wat anders dan de Duitse en geallieerde kits. Dus vandaar het zijn weg naar Swa heeft gevonden, niet goedkoop, maar dan heb je ook wat..............een superkleine tankette. LOL

@bubblegum; hele kleine mensen, ik had er namelijk niet graag in gezetten.
@Famo en bert65; elk luik dat maar open kan staan zal open blijven. Ben niet van plan er een ledje in op te nemen, omdat ik dan draden uit het model moet laten komen en extern weer krachtbron moet voorzien. Maar een leuk idee is het wel en misschien op een volgende toe te passen heb er nog een paar op de stack met interieur, dus wie weet!?
@Swaken; ben het helemaal eens met het feit dat de Japanse verf in WW2 te wensen overliet maar wat zou de levensduur van de tankette zijn geweest? Zelfs kleine wapens konden de bepantsering van 4 tot maximaal 16mm dik penetreren. Dus hierbij een vraag aan iedereen, wat denken jullie een subtiele wheathering en chipping? Of toch in verband met de slechte verfkwaliteit toch de keuze voor zware aanpak? Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover!

Allereerst wil ik starten om de verhouding ten opzichte van een andere tank te geven. Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal 1:72, vandaar maar de King Tiger 1:35 genomen als tegenhanger qua afmetingen. Die toont het ook wel, denk ik.

TEKE32.jpg

TEKE33.jpg

TEKE34.jpg

De binnenzijde is verder voorzien van een paar dunne filters waarna een neutrale pinwash is aangebracht, hierna heb ik getracht om op een aantal plaatsen in de tank Japanse karakters aan te brengen. Hiervoor heb 2 dunne strookjes tape gebruikt waar ik de karakters tussen heb gezet. Gevolgd door de chipping met enamel variaties m33 en m170. Bodem voorzien van een drybrush enamel m70, na droging nog subtiel over gedaan met m56, het stuk waar de commendant staat is zwaarder gedaan dan de plaats van de chauffeur. Randen zijn verder bewerkt met grafiet om slijtage te accentueren. als laatste is het geheel bewerkt met pigment, dark mud en vietnam earth. De pics:

TEKE22.jpg

TEKE23.jpg

TEKE24.jpg

TEKE25.jpg

TEKE26.jpg

TEKE27.jpg

In het rek heb ik enige granaatjes aangebracht uit koperdraad, waar ik puntjes aan heb gemaakt met de Dremel. Draad in de Dremel en tegen een vijltje aanhouden.
TEKE28.jpg

Ik heb trouwens de bouw ook de visionports aangepast omdat ik dit een tekortkoming vond dat je dit weer zilver moest gaan schilderen. Ik heb er toen voor gekozen ze uit te boren en met een scherp mes bij te werken en de ontstane ruimte te vullen met Clearfix (lijm voor transparante onderdelen). Ik vind het resultaat een hele verbetering en ziet er volgens mij realistischer uit! Net als de andere luiken moet deze nog wel verder afgewerkt worden.
TEKE29.jpg

Hoe het er nu met een tussentijdse dryfit uitziet!
TEKE30.jpg

TEKE31.jpg

TEKE35.jpg

Ik ben benieuwd of jullie het wat vinden, want dan gaan we naar de volgende stap, het samenvoegen van de turret en upper/lowerhull. Zeg maar het sluiten van het doodskistje, LOL. Met daarna de allerlaatste puntjes op de I, zoals wat PE en andere kleine onderdelen. Tot de volgende!
 
Swa ik vind hem super man, zoveeeel detail en je verwering mmmmm,nog van dat. Een prachtmodel om naar te kijken in elk geval.
 
Amaaaaaaai, op z'on kleine oppervalkte toch zo veel detail en verwering. Ik vind dit tot nu toe al supergeslaagd. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Grtz Bart.
 
Mijn mening is hierboven reeds door TomPattyn en D-DAY aangehaald ;)
Prachtig en verzorgd werk op dit klein prutske :D
 
Jaja, dat komt dik voor mekaar. Binnenin is de verwering toppie !
 
Hey,

Ik zou gaan voor een verwering tussen in, niet te sterk en te zwak.
Zoals je zegt, lichte wapens schoten door dat ding, wat was dan de bedoeling van dit ding, bood geen enkele bescherming???
Allez, 't zijn de Jappen weer, maar ze maken koddige dingen en hij ziet er verdomd zeer goed uit al, ik wil meer ........;)
 
TomPattyn, D-Day 1944, Beyond en Gunit; bedankt voor de complimenten, mannen.
@Swaken; ja de chauffeur en commandant werden maar beschermd door 16mm staal. Tot vergelijk met een King Tiger met een bepantsering van 80 tot 180mm,bijna onvoorstelbaar dat je het daarmee bijvoorbeeld tegen een Sherman op wil nemen.-nono-Ook nog bedankt voor het meedenken over de verwering van ons pruts en meer komt er spoedig aan, leg inmiddels de hand aan de laatste kitonderdelen. Waarna nog wat extra detaillering toevoegen.

Tot de volgende.......
 
Awel Swa, het is dik in orde . Mooi ge-wheatherd en afgewerkt.
Chique man, echt!
 
Thanks Famo.

Hopelijk morgen of de vrijdag een update van de laatste stand, ons pruts is namelijk gereed voor een baddeke en een verflaagske. Klein blijven denken, hé. LOL
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan