Hoofdsponsor

1/35 Merkava MK.I - herstelling (Tamiya) [WIP]

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Vandaag eens een oud model ter hand genomen die nood had aan herstelling :8
Deze tank ligt al zo'n 25 jaar, samen met een broer, in een doos, en hebben beide al enige oorlogen in die doos mee gemaakt...
Met als gevolg dat vele onderdelen afgebroken of verdwenen zijn :ohmy:
Het was altijd mijn bedoeling geweest deze beide te herstellen, en terug in hun glorie te kunnen uitstallen.

Vandaag is dus het begin gemaakt aan de eerste :)
Het heeft een tijdje geduurd eer ik alle onderdelen kon plaatsen, want ik ben tot de jammere conclusie gekomen dat ik de handleiding niet meer terug kan vinden :( Normaal gezien gooi ik nooit een handleiding weg, maar deze is onvindbaar...
Wat het er ook niet makkelijker op heeft gemaakt is dat er twee dezelfde tanks in die doos zaten, dus vele onderdelen lagen dubbel los erbij, wat een beetje zoekwerk opleverde.
Andere onderdelen zijn in de loop der tijd verloren gegaan, dus een beetje scratchwerk komt er ook bij kijken.
Maar nu genoeg blabla, hier enkele foto's:

Op deze foto zijn reeds meer dan de helft van de afgebroken onderdelen terug geplaatst
DSC05578.JPG

En hier een beetje extra details aangebracht (ijzerdraad, loodfolie en plasticcard)
DSC05579.JPG
DSC05580.JPG
DSC05581.JPG
DSC05582.JPG

En nog een foto met de broer (die er beter uitzag dan diegene die ik nu aan het herstellen ben...)
DSC05584.JPG

Mocht er iemand informatie hebben over de kleur van deze tank, ik ben vragende partij ;)
Ook voor een handleiding of fotocopies ;)
 
Laatst bewerkt:
Geen eenvoudige klus zonder plannen Beyond. Succes.
 
Inderdaad niet zo evident GUnit...

Caretaker, bedankt voor het aanbod, je hebt PM ;)
En bedankt voor de link, is echter wel van een MK.IV, deze die ik maak is een MK.II (verschillen zijn duidelijk zichtbaar aan de turret ;) ). Maar toch bedankt, de link komt ooit nog wel van pas, ik heb hier nog een MK.IV op stash :D
 
Bij White ensign models kan je het "juiste" kleur voor israelische tanks verkrijgen als enamelverf, maar blijkbaar is er een meer bruine versie (WEM) en een meer groenige versie van het kleur(mengeling die revell gebruikt) maar zou ik vanavond eens moeten opzoeken
 
Eén van de mooiste moderne tanks, deze ga ik zeker terug volgen. Komt hij op een Dio? Ik heb anders duidelijke fotos van de Merkeva indien je ze wenst laat maar weten hé.

Grtz Bart.
 
Beyond, de panzeroplapper. ;)

Mooi werk dat je levert, temeer daar je zonder plan dient te werken.

Vooral je scharnieren op de spatborden zijn bijzonder fijn en zeer goed geslaagd. Prachtwerk !

Veel succes nog met je herstelwerken.

Groeten Rik
 
bij revell bestaat het hoofdkleur uit 25% donkergroen (39) en 75% beige (89)
 
Bedankt Caretaker, de post is goed aangekomen :D
Hier kan ik al veel mee doen, dit maakt het toch iets makkelijker werken.

Bedankt Silenoz, ik had al begrepen dat er twee kleuren gebruikt werden...
Nu onlangs gelezen dat het bruin de eerste kleur was die het IDF gebruikte. Het groen zou meer recenter in gebruik genomen zijn...
Of het waar is laat ik even in het midden:ph34r:
Toch bedankt voor het kleurmengsel, zo weet ik een beetje waar te beginnen :)

D-DAY, persoonlijk vind ik dit ook één van de mooiste moderne/hedendaagse tanks :)
Momenteel komt deze niet op een dio, misschien in de verre toekomst...???

Merci InFlandersFields, ik kan er niets aan doen tegen dat oplappen :nowink: Ik heb hier zoveel oude wrakken liggen die smeken om terug toonbaar gemaakt te worden :8 :D
 
Ik heb hier nog een PE update setje liggen die ik eigenlijk niet ging gebruiken...
DSC05602.JPG

Nu ben ik op een idee gekomen dat ik dit misschien toch kan gebruiken zonder ook maar één stukje te hoeven afsnijden :8
Ik ga proberen om de onderdelen te dupliceren in plastic.
Als dit lukt zal ik jullie zeker laten weten hoe ik het aangepakt heb ;)
Verder liggen er ook nog Friulmodel tracks klaar :)
Tot de volgende
 
Laatst bewerkt:
Dit is echt wel boeiend om te volgen,herstelling en aanpassen,jaja helemaal mijn ding he.
 
Doomwad, ik hoop maar dat we van elkaar kunnen leren ;)

Zo, ik heb een klein experimentje gedaan, en tot nu toe ben ik tevreden :)

Benodigdheden:
*Instant Mold
*Restjes sprue/gietraam
*lijm
*PE setje

Laat de restjes sprue (in kleine brokjes!!) smelten in de lijm
DSC05606.JPG

De mold wordt op de PE geduwd en laten afkoelen

DSC05604.JPG
DSC05607.JPG

De pasta van de sprue en lijm smeer je open over de mold
DSC05609.JPG
DSC05613.JPG

Laten uitharden, en dan kan je het vel losmaken van de mold
DSC05616.JPG
DSC05617.JPG

Om een idee te geven van de "dikte"
DSC05619.JPG

Eindresultaat:
DSC05621.JPG

Nu nog even proberen om aan te brengen op de tank :O
Ik zal spaarzaam met de lijm moeten omspringen, anders smelt het gewoon weg....
 
Laatst bewerkt:
deze ga ik volgen,ben benieuwd naar het eind resultaat.
grten jurgen
 
Bedankt voor jullie interesse :)

Zopas vlug geprofiteerd van het mooie weer om enkele foto's te nemen.
Hier de resultaten ;)
DSC05622.JPG
DSC05623.JPG


De zwarte onderdeeltjes zijn diegene die ik nagemaakt heb met de methode beschreven in mijn vorige post.
DSC05624.JPG
DSC05627 - kopie.JPG
DSC05628.JPG
DSC05630.JPG
DSC05631.JPG
DSC05632.JPG

Het gebruik van de (flinterdunne) onderdelen gaat goed voor sommige delen, andere zijn dan niet zo geschikt. Vooral doordat het zo dun is, en dus ook minder stevig...
Heb al terug een idee die ik wil uittesten om onderdelen na te maken, maar dat is iets voor later ;)

Zoals altijd, tips, suggesties,opmerkingen... meer dan welkom ;)
 
Laatst bewerkt:
amaai gij zijt nogal een specialen zeg ! valt zeer goed mee als je het mij vraagt.
Hopelijk helpt ge die PE niet naar de vaantjes , want sommige mensen krijgen daar hartzeer van als ze dat zien. :8
 
amaai gij zijt nogal een specialen zeg ! valt zeer goed mee als je het mij vraagt.
Hopelijk helpt ge die PE niet naar de vaantjes , want sommige mensen krijgen daar hartzeer van als ze dat zien. :8

Ik ben er ook wel tevreden over :)
En nee, de PE wordt niet beschadigd, integendeel, ze zit terug in de verpakking :D
Het is de bedoeling dat ik die PE ga gebruiken op één van de volgende te herstellen Merkava's (heb er hier nóg 2 liggen... :8 )
 
Lekker om te volgen deze, en onze Beyond schuwt het experiment niet, knap vriend ! De home made spullen zijn prima vervaardigd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan