Hoofdsponsor

1/35 Merkava MK.I - herstelling (Tamiya) [WIP]

waar de koepel overhangt heb je een zogenaamde "shot-trap" de projectielen worden niet afgeleid weg van de tank, maar naar de bovenbepantsering (dun) of naar de draairing van de koepel (gevoelig). De kettingen fungeren als een soort gordijn die de projectielen eerst opvangt en zodoende laat ontploffen zonder al te veel schade te doen (hoogexplosieve ladingen), of zorgt dat ze kinetische energie verliezen (antitankprojectielen) waarbij het penetratievermogen verminderd wordt. Beetje zoals de slat-armour die je nu veel ziet, maar dan flexibel
 
Zo, terug een beetje tijd kunnen vrijmaken om de resterende "ball & chain" af te werken :)
Nog even een foto van de benodigdheden en de werkwijze:
DSC06190.JPG
DSC05701.JPG

Een evergreen strip van 2x4mm, gaatjes maken met de punch & die (opening laten aan de bovenkant!!),
ketting aan de bal kleven en dan de ketting over het staafje schuiven en in een opening laten zakken.
Strip kan dan in één stuk gekleefd worden, met dit als resultaat:
DSC06191.JPG

Een tijd slopend karweitje, maar op deze manier nog het rapst kunnen werken...
Nu terug naar de resterende details die nog ontbreken :)
 
Laatst bewerkt:
Strak werk Beyondje, zo'n zaken maken een model voor de bouwer nog interessanter.
 
Bedankt PeiperJ en GUnit :)

Even een schriftelijke mededeling, geen update.
Ik had via email contact opgenomen met de verantwoordelijke van Tamiya België over het nabestellen van onderdelen.
Ik had 1 (één) sprue nodig uit de doos en had gevraagd voor drie decalvellen van de Merkava.
Het heeft een tijdje geduurd eer ik de uiteindelijke offerte kreeg, en wat blijkt, voor de gevraagde items vragen ze €30,00 (dertig!!! euro) :O
Ik heb een mail terug gestuurd met de mededeling dat ik voor die prijs bijna een nieuwe kit kon kopen.
Jammer om te zeggen, maar de service van Tamiya laat hier veel te wensen over :(
Zal nog eens grondig moeten bekijken wat ik allemaal tekort kom van onderdelen. Ik had een lijstje gemaakt, maar met de overtuiging dat het wel goed ging komen heb ik het al weg gedaan :@
Tot zover de povere service en mijn positieve mening over Tamiya...
Niet dat ik nu geen Tamiya modellen meer ga maken (heb er nog teveel in voorraad :8 ), maar in het vervolg kijk ik toch eerst eens naar de andere merken op de markt....
 
Btw en verzending hadden ze toch wel meergerekend in die 30 euri's mag ik hopen? :ohmy::laugh: Echt onbeschaamd dit, heb zelf dan andere ervaringen met fabrikanten. Dragon, AFV club, Royal Model enz.. Duurde wel eens even maar gewoon netjes opgestuurd voor een onbetaalbaar bedrag, namelijk niets! Zo zie je, Tamiya heeft nog niets van zijn sterallures verloren. Allez, dat vind ik dan hé.

Het tijdslopend karwij heeft zich het wel waard gemaakt, Beyond. Knap!
 
Yep, goed gevonden om zo die gordijn te maken. Dat gordijn heb ik hier liggen ,tis van Legend en heb ik kunnen kopen op een beurs voor 7€. Dat kon ik toch niet laten met nog een Merkava II in de kast.
 
inderdaad een leuk gordijntje en zeer netjes gemaakt.

Cheers,
André
 
Mooi update Beyond !

Mooie oplossing om je gordijn te maken. Fikse meerwaarde aan je Merkava.

Groeten Rik
 
Bedankt makkers :)

Intussen 2down, 1 to go...

De tweede Merkava heeft zijn grondlaagje gekregen:
DSC06213.JPG
DSC06214.JPG
DSC06215.JPG
DSC06216.JPG

En nog even alle drie op een rij:
DSC06217.JPG
DSC06219.JPG

De derde zal de PE opgezet krijgen, dus deze zal waarschijnlijk iets meer tijd vergen dan de eerste twee....
Ook heb ik nog enkele ontbrekende onderdelen die ik nog moet namaken, zal daarbij de hulp van enkele forumvrienden moeten inroepen ;)
Komt er ook nog bij dat ik vanaf nu iets minder tijd zal hebben voor de hobby :(
 
Laatst bewerkt:
Netjes, een drieling.
 
Knap Beyondje ! Hoe je het bolwerkt zo drie ineens, pet af!
 
Strak, en de bollen komen heel natuurlijk over. Knap gedaan.

Grtz Bart.
 
Wat hebt ge nodig ? Ge weet als het stukken zijn van een Merkava II dat ge die kunt krijgen é. Nu zullen er wel gemeenschappelijke stukken opzitten die op de 1, de 2 en de 3 voorkomen
Ge moet maar iets laten weten, dan zie ik wel hoe die daar geraken.
 
Om mijn voornemens van 2015 toch al een beetje waar te maken (en omdat ik pas morgen naar de winkel kan om verf te halen voor de Fokker), heb ik deze beide eens afgestoft. Man wat een stofwolk was me dat...

Ik beloof nu niet dat dit topic een vlugge opvolging zal krijgen na deze post, maar we zijn er met goede moed terug aan begonnen :)

Beide hebben een verschillend kleurtje gekregen, de verf komt uit een set van Mig (Bij onze sponsor verkrijgbaar

De eerste:
attachment.jpg

De tweede:
attachment.jpg

Samen:
attachment.jpg

En de eerste al iets meer bewerkt:
attachment.jpg

Zo, hopelijk kan ik na de fokker de moed vinden (lees goesting) om hier verder aan te werken ;)
Tips en opmerkingen worden graag aanvaard :)
 
En ik heb dan niet veel met tankjes, maar je laat hier zeker mooi werk zien. Die gordijntjes zien er schitterend uit!
Tips van mijn kant kan ik momenteel niet geven, 't vliegt niet hè :p
 
Ik vond de Merkava een van de mooiste tanks ooit gebouwd.prachtige turret ook .
 
Bedankt Flynn, het vliegt inderdaad niet, maar de werkmethodes om deze te restaureren zijn zowat hetzelfde he ;)

Volledig mijn gedacht Doomwad, de Merkava is één van de weinige "moderne" tanks die ik graag zie en die ik op mijn werktafel zal zetten om er aan te werken ;)
 
Toch al iemand die zijn goede voornemens weet waar te maken.
Ga er voor, Xavier, ik volg wel.
 
Top Beyond, een tank die bij ook nog ergens op het verlanglijstje staat. Voor wanneer ik door de rest van mijn stack heen ben. :D:D
Wat is volgens jou de beste aanschaf qua merk en eventuele updates? Ben echt benieuwd!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan