Hoofdsponsor

1/35 Merkava MK.I - herstelling (Tamiya) [WIP]

Prachtig Beyond hoe je zo'n tank restaureert. Der staat er bij mij ook eentje klaar voor dit werk, de Patton.

Vraagje, is het eenvoudiger om hem te schilderen als je hem volledig gebouwd behandeld of eerder stuk per stuk als je dat nog kunt?
 
Merci Swa :)

Prachtig Beyond hoe je zo'n tank restaureert. Der staat er bij mij ook eentje klaar voor dit werk, de Patton.

Vraagje, is het eenvoudiger om hem te schilderen als je hem volledig gebouwd behandeld of eerder stuk per stuk als je dat nog kunt?

Bedankt Tom :)
De tank van mij is nog in delen uiteen te halen. De koepel, de hull, de loop, de wielen, de zijschorten en de machinegeweren zijn nog niet bevestigd.
Op die manier kan ik alles nog makkelijker hanteren om te bewerken, en breken de kleine stukken niet onmiddellijk af...
Ik probeer wel om de onderdelen te kiezen zodat ik gemakkelijke lijmvlakken heb die niet zichtbaar zullen zijn na het monteren...
 
N°#2

Ook de tweede tank heeft al enkele details erbij :)
DSC05691.JPG
DSC05692.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mooie vorderingen alweer aan deze. is het de bedoeling om deze alledrie samen te spuiten?

Verder benieuwd wat je gaat maken van de chain and ball's onder het achterste van de toren
 
Hey Silenoz, Het is inderdaad de bedoeling om deze alle drie samen te kunnen spuiten :)
De chain and ball's komen niet aan alledrie de tanks (niet alle Merkava's hadden deze, toch niet de MK.I), weet nog niet welke en hoeveel ik er ga doen, heb al vernomen dat het geen makkelijk karweitje is :O
 
heb ergens eens iets gelezen over visloodjes op de laatste schakel van een fijne ketting knijpen, anders heeft legend deze in zijn gamma...
 
Hey,

Beyond man, veel werk zo te zien, mooie vooruitgang gemaakt.
Die kettingen met die bollen zijn inderdaad geen gemakkelijke opgave. Veel succes allesinds ;)
 
Inderdaad beyond terug mooie vooruitgangen, ivb met de kettingen met ballen: inderdaad de Mk 1 heeft dit niet, enkel vanaf de MK 2 en deze laatste heeft ook een 120 mm loop dacht ik. Als je wilt zoek ik het wel even op hoor.

Grtz Bart.
 
Silenoz, bedankt voor de info waar ik die eventueel kan krijgen ;)
Swaken, het bouwen is voor mij het leukste werk ;)
D-DAY, alle info is welkom, dus als je aanbod nog geldig is..., ik zal nog even wachten om verder te doen ermee tot ik zekerheid heb of deze effectief aan een MK.I gebruikt geweest zijn?? :))

Alvast eens gezocht tussen mijn materialen wat eventueel zou kunnen dienen om die Ball & chain te maken.
Dit heb ik gevonden, een oude halsketting die gebroken was en een ketting die in de sanitair gebruikt wordt:
DSC05696.JPG

Samengevoegd verkrijg ik dit:
DSC05697.JPG
 
Laatst bewerkt:
Interessante link Silenoz, maar hier staan zowel de MK.I als de MK.II door elkaar...
Het is duidelijk zichtbaar op sommige foto's aan de extra bepantsering op de koepel.
Dus niet 100% betrouwbaar :( Zal nog even verder zoeken, maar toch bedankt voor de link, heb terug enkele details gezien die ik misschien kan maken :)
 
Amaai ,ik heb hier nogal het één en ander gemist zeg. Knappe tank é een Merkava.
Mooi de tekortkomingen opgelost en goed gerestaureerd moet ik zeggen.
Wat die ball & chain betreft heb ik dat ooit in een verleden ook zo opgelost maar dan met een kettingetje en visloodjes. Helaas het model sloeg tegen in de afwerking met het gevolg dat hij bij de mislukten in de kast terecht is gekomen en daar staat hij maar te staan.
Jammer é Beyond, vind ik ook ! vooral als je weet dat je gerust die loop mocht hebben van mij want ik ben er niets meer mee :))
 
Toch bedankt voor je aanbod Famo, ik heb echter nog enkele onderdelen tekort..... :)) ;)

Na wat zoekwerk eindelijk dan toch een MK.I tegengekomen met ballen :8
Echter niet tussen de foto's :(, wel tussen de filmpjes :)

http://www.youtube.com/watch?v=5ASOiOck4Ng

Hier is dus duidelijk te zien dat het om een MK.I gaat, en deze heeft toch wel ballen aan zijn lijf :D
We gaan dus door met de N°#2 met de ballen er aan :)
 
Normaal gezien zijn de Kettingen en ballen (Tegen anti tank misilles ) enkel vanaf de MK2, ik zal morgen een paar fotos posten ( ze staan op mijn laptop op het werk) welke versies wil je zoal Beyond of geef ik ze ineens allemaal door.;)

Grtz Bart.
 
D-DAY, stuur ze maar allemaal door, referentie heb je nooit te veel ;)

Intussen wat verder proberen te werken aan de balletjes, en het is niet zo makkelijk :@
Dit was mijn eerste resultaat (waar ik allesbehalve tevreden over was...
DSC05698.JPG


Zoals duidelijk te zien is, staan de ballen alles behalve in een rechte lijn :O
Dus maar naar een andere oplossing gezocht, en gevonden :)
Ik heb een strookje plastic strip genomen van 2mmx4mm, daar langs de rand met de punch & die gaatjes in geklopt.
DSC05701.JPG
DSC06190.JPG

Op die manier kan ik de kettingen mooi op afstand van elkaar plaatsen, en is het makkelijker om deze (in rechte lijn!!) vast te kleven :)
Dit is het resultaat:
DSC06191.JPG
DSC06194.JPGDSC06198.JPG
DSC06199.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Beyond jongen, dat ziet er inderdaad beter uit, kun je die dingen niet vinden in PE of aftermarket, uiteraard zelf gemaakt haal je veel meer eer van je werk, ik begrijp dit....;)
Maar je bent goed bezig.
 
Je tweede reeks is inderdaad heel wat beter. Ziet er goed uit.;)

Zoals beloofd de fotos van de verschillende Merkava types

De Merkava MK1 met of zonder ballen mogelijk, maar met een 105 mm loop:

attachment.jpg


attachment.jpg


De Merkava MK2 altijd met de ballen en met een andere uitlaat rooster, 105 mm loop:

attachment.jpg


attachment.jpg

De Merkava MK3 met een iets andere toren, en vooral een 120 mm loop:

attachment.jpg

De Merkava MK4 een nog beter bepantserde toren en 120 mm loop:

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn nog andere varianten zoals een ARV, APC enz.

Ik hoop dat je hier iets mee bent, en indien je nog fotos wilt laat maar gerust weten.

Grtz Bart.
 
Swaken, die ball & chain is inderdaad als aftermarket te vinden, maar ik wil het met de middelen doen die ik onmiddellijk ter beschikking heb. Kwestie van een oud model niet te duur te maken :D
De PE en de friuls gaan gebruikt worden op N°#3...

D-DAY, bedankt voor de mooie foto's, sommige had ik nog niet :)
Mocht je nog foto's hebben van de uitlaat van de MK.II dan mag je deze nog bezorgen aub ;)
 
Geen probleem Beyond, als we kunnen helpen dan doen we dat toch ook hé;)

De uitlaat bij de Merkava MK1 is eigenlijk het zwarte rondje voor het rooster op de rechterflank.


attachment.jpg

Terwijl dit bij de Merkava MK2 ingewerkt is in het rooster op de rechterflank, dus geen zwart rondje meer.

attachment.jpg

De veranderingen komen wellicht doordat de Merkava Mk2 werd uitgerust met een volledige automatische 4-versbellingsbak, daarintegen was de Merkava MK1 uitgerust met een semi automatische versnellingsbak.

Grtz Bart.
 
Inderdaad een hele verbetering, wat een stuk vernuft en plastic strip niet kan doen. Misschien een stomme vraag, maar waren deze 'chains & balls' eigenlijk voor? Bescherming voor de achter/onderzijde van de turret (draaigedeelte)? Misschien zwakkere bepatsering daar? Of sla ik de plank helemaal mis, heb ook geen ervaring met modern materieel hé!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan