Hoofdsponsor

Rieten dak maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

johan01

Guest
hallo

graag had ik geleerd hoe ik een rieten dak moet namaken.

kan er mij iemand uit de nood helpen ?

groetjes

johan
 
Misschien kan je verfborstelharen gebruiken?
Je weet wel, waar je muren mee kan schilderen....
Deze kan je dan op lengte knippen en gebruiken als riet.
Onderaan je dak beginnen opleggen en zo naar de bovenkant toewerken, met telkens een overlapping van de rietstengels.
 
maakt men dan een onderdak in bazal hout? of gebruikt men iets anders vb : plastic card?
 
weet niet of je dat kent maar je hebt zo van die borstels met bruine haren. volgens mij kan je dit perfect gebruiken als rieten dak. je onderdak kan je in basla doen maar plasticard zal ook wel te doen zijn... is niet zo heel veel van te zien....
 
Ik denk dat je, zoals Christophe zegt, een beetje moet zien op welke schaal je wil werken.
Probeer altijd een beetje in te beelden hoe dik het in het echt zou zijn, en zie dan eens in schaal.
Ik gebruik soms mijn handen/vingers als maat, en dan vergelijk ik mijn model/onderdeel met een figuurtje zijn handen/vingers op schaal ;)
 
Wij (wargamers) gebruiken teddyberenpels...Niet lachen he...Hier zie je het resultaat:
attachment.jpg

attachment.jpg

De pels word op het dak gelijmt, op lengte geknipt, en dan met verdunde houtlijm ingesmeerd.
Dan ga je met een kam of borstel de struktuur naar je goesting erin brengen.
Voila, een rieten dak!
 
ik denk toch dat als je voor 1/25 gaat dat je die keerborstels het beste resultaat zullen geven. die hebben op zich al een riet achtige uitstraling.
 
ik heb er geen ervaring mee , ik moet alles nog eens bekijken. misschien wel 1/32
 
of zoals koekie hier demonstreert want da's een meer dan geslaagd resultaat. mss een idee voor een kleine how to.
 
Voor die schaal denk ik dat borstelhaar het beste is, zoals enkele hier al voorgesteld hebben. Ik zou telkens een strookje dun karton nemen (best bruingrijs) en daar een strookje dubbele tape op plakken en op de tape de afgeknipte borstelharen schikken. Eventueel met wat houtlijm vastzetten. En dan het strookje op je dak vastzetten te beginnen onderaan het dak, en telkens een nieuw strookje erop leggen.
Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar dit moet wel lukken denk ik.
 
dank u wel mannen voor de zeer nuttige info

vele groeten

johan
 
Christophe da's een goeie tip !
 
hierbij een reeks foto's hoe ik het heb opgelost (voorlopig)
als materiaal heb ik vlaskoord gebruikt.
attachment.php

1° uitrafelen
attachment.php

2° wassen om de krul weg te werken
attachment.php


attachment.php

3° uitrafelen
attachment.php

4° drogen
attachment.php

5° op maat snijden
attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
attachment.php


en we zijn vertrokken met het stapelen.
attachment.php


laag per laag
attachment.php


tot nu ben ik aan de laatste laag vooraleer ik aan de nok begin.
attachment.php


die leg ik dan ook vast met koperdraad zoals het nu de dag van vandaag nog steeds gedaan word.
 
Dat ziet er net echt uit, op welke schaal is dit ongeveer?

Grtz Bart.
 
Ik kan maar één ding zeggen, dat rieten dak, daar zou ik meteen onder schuilen. Ik volg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan