Hoofdsponsor

1/35 SdKfz 250/9 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De Hold & Fold is een prachtig tool voor het plooien van PE. http://www.domino.be/main.php?action=firmatools&fabrikant=260 Hier een link waar je de verschillende groottes (en prijzen) kunt aanschouwen.

Werken met de H&F : schuif het stukje PE met de plooinaad (geëtst in de plaat) naar boven tot de naad tegen de rand van het alu bovenstuk past. Schroef het stuk goed vast. Licht nu het uitstekende deel op met een X-Acto mes of scheermes, tot je de juiste hoek bekomt. Een stalen blokje kan soms helpen om een rechte hoek te bekomen. De verschillende tenen van de H&F zorgen dat zelfs kleinere stukken, of meerdere vlakken aan hetzelfde stuk kunnen geplooid worden.

Ik geef toe, de H&F is een flinke investering, maar ze gaat dan ook een leven lang mee...

Groeten Rik
 
Thanks Rik, denk dat ik deze ga halen voor mijn Nieuwjaarscadeau.

Grtz Bart.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Iedereen een voorspoedig en vruchtbaar 2014 met veel modelbouwplezier !

Ik heb ook niet stilgezeten de laatste dagen.
De halftrack staat klaar voor een eerste verweersessie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na zijn primer heb ik heb met Tamiya XF60 + enkele druppels clear geschilderd. Vervolgens de decals aangebracht, de nummerplaten en het tactisch teken zijn waterdecals van bij de kit. Het zwart kruis en de cijfers zijn dry transfers van Archer.

Vervolgens alles gefixeerd met clear.

Groeten Rik
 
Voor jou dezelfde wensen Rik, voor 2014 !
De werken schieten goed op ,eveneens zoals het verzorgde aangebracht kleurtje.
Al benieuwd naar de volgende update ;)
 
Amai Rik, je hebt inderdaad niet stil gezeten.
Dat zijn weer knappe vorderingen die je hier toont.
Ben benieuwd naar zijn eerste verwering...

Mark
 
Bedankt voor jullie reactie.

Misschien volgt dit weekend nog een update. Zojuist heb ik een wash gegeven : Dark Wash for DAK Vehicles van AK. Het is wel geen DAK voertuig, maar ik heb deze wash gebruikt omdat het tenslotte een geel voertuig is.
Volgende is een matte vernis om deze wash te sealen zodat ik een WW kan aanbrengen met de haarlaktechniek. Het resultaat wil ik dit weekend dus tonen...

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

't Is nog wel geen weekend, maar ik kon toch niet wachten om het resultaat van de WW te tonen :

attachment.jpg

Na mijn lesje met de tape aan de Krankenwagen, heb ik andere afplaktape aangeschaft. Bij Colora (verfspeciaalzaak) heb ik tape gekocht van Scotch. Deze tape hebben ze in verschillende kleuren die verwijzen naar de kleefkracht. Ik heb dus de minst klevende meegebracht, de witte tape. Met deze tape heb ik alle kentekens op het voertuig afgeplakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De WW is aangebracht in twee fasen. Na een eerste laag haarlak heb ik een lichte witte laag opgebracht, die onmiddellijk bewerkt werd met water. Dit heeft tot resultaat dat grote gedeelten verf verwijderd worden. Hier zit dan ook de belangrijkste 'kneep van het vak' : de droogtijd na het aanbrengen van de verflaag. Na een nieuwe laag haarlak heb ik een tweede witte verflaag aangebracht, maar deze keer heb ik hem langere tijd laten drogen. (In tussentijd is de Panzer I in de primer gezet). Bij het bewerken met water heb je meer tijd nodig om het water te laten inwerken, en een iets harder penseel om de verf te verwijderen. Bij de eerste laag zijn grotere zones verf verwijderd, bij de tweede bewerking zijn deze plaatsen veel kleiner, wat resulteert in een zichtbare dubbele laag verf.

attachment.jpg

De onderzijde van het voertuig is grosso modo afgeschermd met wat keukenpapier, waardoor enkele zones toch wat verf kregen, zoals deze afsleephaak. Het voertuig bekomt nog wat modder, dus het meeste verdwijnt nog.

attachment.jpg

Ook de toren is afgeschermd, enkel de buitenrand van de pantserplaten en beide kisten kregen een WW. De netten heb ik niet afgeschermd, waardoor er wel wat witte verf op zit. In de veronderstelling dat men daar in werkelijkheid ook niet veel aandacht aan heeft besteed, komt dit toch vrij realistisch over, vind ik...

Groeten Rik
 
Ziet er goed uit Rik. Persoonlijk, vind ik dat je de afdekking van de kentekens, vrij afgetekend weergeeft.
Ik bedoel hiermee, rond het balkenkruis ga je tot tegen de randjes, bij de nummers is dit overduidelijk afgeplakt...
Natuurlijk als er nog een weathering boven op komt, zal die aftekening nog wel wat verdwijnen, en heb ik niets gezegd.
Ik vond het nu vrij onnatuurlijk overkomen tegen over de andere gedeelten.
Verder niets dan lof voor het model (en zijn bouwer ;) :) ).

Mark
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Buzzy : thanks.

@Interceptor : het was inderdaad de bedoeling om de afgeplakte zones strak afgetekend te hebben. Mijn idee hier achter is dat de bemanning de kentekens afgeplakt heeft voor ze begonnen met de WW aan te brengen.
De andere gedeeltes zijn zones waar de verf (of kalk, zoals dat vaak werd gebruikt) terug afgesleten is.
Maar toch bedankt voor je redenering en reactie.

Inmiddels is nog wat verder gewerkt aan de verwering :

attachment.jpg

Na de WW heb ik er een matte vernis over gezet (XF86). Vervolgens een pinwash met Burnt Sienna en een tikje Raw Umber.

attachment.jpg

Hierop volgden wat chips met Raw Umber, vooral aan de randen.

attachment.jpg

Met Winter Streaking Grime van AK zijn de schuine en verticale panelen behandeld. Sterk valt dit niet op, maar een kleine variatie in het wit is toch waar te nemen.

attachment.jpg

Nog twee fotootjes met de toren er op.

attachment.jpg

Als laatste heb ik wat roeststrepen aangebracht. Dit is gebeurd door, elk apart, een stipje Burnt Umber gevolgd door Burnt Sienna op te brengen en dit vervolgens in te blenden met White Spirit. Dit tot een bevredigende roeststreep bekomen wordt.

Inmiddels is er een bemanning geselecteerd om dit voertuig te bemannen.

attachment.jpg attachment.jpg

Dit zijn de twee figuren die in de toren zullen plaatsnemen. Ze stammen uit een set van Miniart en zijn lichtjes verbouwd.
Zo is van het linker figuur het linker been dichter bij het rechter geplaatst, om plaats te kunnen nemen in de krappe ruimte die de toren bied. Verder zijn zijn handen vervangen door gehandschoende exemplaren van Verlinden. 't Is tenslotte een wintertafereel...

attachment.jpg attachment.jpg

Van het ander figuur is de rechter arm wat verbouwd, het heeft een andere kromming gekregen. Zijn hoofd is vervangen door een exemplaar van Hornet, met wintermuts. Zijn broek komt in een camo, het vest en het kostuum van het ander figuur hebben hier een wash gekregen met Burnt Sienna en Raw Umber.

attachment.jpg attachment.jpg

Met witte olieverf is het winterkostuum verder bewerkt, misschien volgt nog een laatste laag, maar eerst deze wat laten drogen.
De camo broek is klaar om geschaduwd te worden. Op de gevlekte ondergrond zijn tientallen kleine dots aangebracht.

attachment.jpg attachment.jpg

Gelukkig heb ik deze foto's genomen, de witte vlek op zijn kin is hier opgevallen en inmiddels verwijderd... ^^

Groeten Rik
 
Bedankt voor de uitleg Rik. Lijkt me inderdaad best mogelijk dat ze het zo hebben gedaan...;)
Mooie vorderingen ondertussen weer al gemaakt.
Toffe start met de bemanning. Ik blijf volgen.

Mark
 
Ik sluit me volledig bij Mark aan. Knappe vorderingen.
 
Mooie vorderingen, en terug een goede uitleg. Ook de figuren zien er knap uit.

Grtz Bart.
 
Hallo Rik,
welke kleur is dat oranje bruin op de broek?

Mvg,
Phil
 
Thanks for de comments !

@Philipson : De camo van de broek heeft als basis H119, daarop komen er grote vlekken van H98 en H186, gevolgd door kleinere dots van H98 en Revell 85.
Dat oranje bruin waarop je doelt is dus dat Revell 85.
Het is een aangename camo om schilderen, niet zindelijk, maar biedt veel mogelijkheden tot variatie. Er bestaat zelfs een lente-variant, met dezelfde bruine kleur als basis, maar verder met groene tinten.

Groeten Rik
 
Tiens Rik, ik heb ook nog die kleur (revell 85) gebruikt voor een gelijkaardige camo en enerzijds leek me die heel dicht bij het origineel liggen , maar achteraf vond ik het resultaat dan toch ergens te oranje of ergens niet helemaal goed zitten.

Het rare is dat op jouw foto's die kleur me wel correct lijkt. Daarom ook mijn interesse.
Misschien werkte ik met te weinig verdunning wat harder overkomt, of heb je toch nog wat gemengd met andere kleur?

Of het is als met originele camo stukken, onder ander licht zien ze er telkens anders uit. :-)
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Philipson : deze verf is puur gebruikt, enkel lichtjes verdund met wat thinner, geen andere kleuren. Wel leg ik wat schaduwen achteraf, maar dit kan geen verschil maken op de getoonde foto's want daar is nog geen schaduw aangebracht.
Misschien is er een verschil in kleur door het licht. De foto's zijn genomen in mijn fotostudio onder LED licht.

Intussen is de 250/9 zo goed als af, misschien nog wat sneeuw aanbrengen op de tracks en evt voorwielen.

Momenteel staat hij er zo bij :

attachment.jpg

Ik heb hem op een kurk gepositioneerd om een indruk te geven hoe hij op het grondwerkje komt te staan.
Tevens 'verklaart' het de bizarre poses van beide figuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is de basis voor het grondwerkje. Inmiddels zijn de geulen van de tracks geplaatst dmv piepschuim en is een laag gips aangebracht.
Bedoeling is nu om het gips vlak te schuren vooraleer ik het voertuig aanbreng.

Groeten Rik
 
Knap resultaat al Rik.
Ik begon er bijna wat van te denken toen ik 'm op die kurk zag staan...
Dat was wel een reuzen exemplaar geweest als je die als ondergrond zou gebruikt hebben :laugh::laugh::laugh:
We zijn in afwachting van het grondwerkje.

Mark
 
Knap werk Rik, ww is heel goed gelukt.. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan